Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Byggnation av en 250 meters VM Velodrom i Västerås

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Byggnation av en 250 meters VM Velodrom i Västerås"— Presentationens avskrift:

1 Byggnation av en 250 meters VM Velodrom i Västerås

2 Agenda Historia/vision Sammanfattning Bakgrund Syfte och mål Behov
Enkät Jämförelse prisnivåer Bygga en kombinerad cykelvelodrom - idrottshall Byggnaden Velodrom Idrottshall Övrigt Kostnader Investeringskostnader Driftkostnader Finansiering Alternativa finansiärer Sponsorer Tänkbar finansieringsplan Årliga intäkter Ägande Ägandeformer Effekter Svensk Cykel Västerås

3 Bancykel historia/vision
Bakgrund I Sverige har det aldrig funnits en 250 meters VM godkänd cykelvelodrom inomhus. Målsättningar Cykel är den idrott i Sverige som har flest antalet utövare på tävlings- och motionsnivå. 1,2 miljoner svenskar använda cykeln regelbundet som ett motionsredskap! Antalet licenserade tävlingscyklister är ca och varje år görs ca starter i svenska motionslopp.

4 Syfte och Mål Syfte och mål med projektet är att arbeta fram en förstudie angående en eventuell kombinerad inomhusvelodrom och idrottshall på Hässlö alt Rocklunda - Vad är investeringskostnaden för en kombinerad velodrom - idrottshall? - Hur ska eventuell finansieringen lösas? - Kan hallen byggas så att flera idrotters krav och önskemål kan tillgodoses? - Finns det ett tillräckligt stort intresse för en cykelvelodrom i Sverige? - Vem ska äga en eventuell hall? - Driftkostnader? - Hur skulle detta projekt kunna gynna Västerås kommun och dess innevånare?

5 Behov Enkät visar följande!
Merparten vill endast åka 10 mil max 20 mil för att träna velodrom Merparten vill träna på följande tider: Helger, Kvällstid vardagar, Dagtid vardagar sedan skollov. Vad får ett dagkort kosta? Svar kr Årskort ca 2000 kr Vuxen, 500 kr Ungdom.

6 Mark och Ytor som krävs Bygga en kombinerad cykelvelodrom – idrottshall Byggnaden För att kunna härbärgera en 250 meters velodrom, med yttermått (115 x 65), behövs en byggnad som är omkring ( 140 x 100) m plus parkering och bi ytor På innerplan Ryms t.ex. 10 Badmintonbanor eller en Handbollsplan alt Basket.

7 Vem är vem Johan Lindqvist Projektledare
Västerås CK (VCK) Titel Västerås Kummun Teknik&Idrott Titel Sponsorer Bengt Smeds, Björn Stenberg Teknisk referens

8 Velodromens Storlek För att få mest Publik minimera kostnaden är det bästa alternativet att bygga en 250 meters velodrom. En velodrom av den storleken skulle klassas in i kategori 4 och detta innebär att man får arrangera internationella och nationella tävling inklusive OS, VM och världscupen. Denna 250 m långa och 7,1 m bredda velodromen i laminerat trä kostar ca 6,8 miljoner kronor

9 Velodrom in Portugal Sangalhos, Portugal and velodrome
Sanglos Building år 2009

10 Kombinerad Idrottshall
Innerplanen på velodromen är av betydande storlek, viket innebär minst 60 x 30 m. Ytan skulle lämpa sig mycket väl som idrottshall som kan användas till träning i handboll, basket, tennis, badminton, gym m.fl. idrotter

11 Palma Arena Velodrom, Basket,Tennis och Event

12 hopkins architects: london 2012 olympic velodrome complete
                                                                                                                           'london 2012 olympic velodrome' by hopkins architects in london, england all images courtesy hopkins architects photographer: richard davies over 18 months before the start of the games, london-based hopkins architects have completed the '2012 olympic velodrome', making it the first venue to be officially handed over to the olympic delivery authority. built on the old home of the eastway cycle track, the 6,000-seat indoor facility features a distinct, double-curve roof which was the result of an focused study into the performance and efficiency of the building                                                                                                                            profile dave brailsford, the performance director of british cycling comments, 'the london 2012 velodrome is the fastest velodrome ever build and I think that suist our team. the architects have been very clever in taking all the best bits from the best velodromes around the world and they have come up with a super venue.' the integrated design team of the project explored the ergonomic nature of the bike and aimed to apply the same aspect of engineering into the design of the velodrome. the track being the central focus of the facility, the spectators' zone is split into two tiers by the main public circulation concourse. fully glazed to allow a 360 degree view into and out of the building, the public concourse area serves as the main entry into the arena.                                                                                                                            timber finish designed to be lightweight and efficient, many sustainable elements have been integrated into the design: strategically placed roof lights allow natural daylight, reducing lighting expenditures; the porous timber exterior cladding facilitates natural cross ventilation while rainwater is collected for reuse in the building.  for images of the project under construction, click here for our earlier coverage of the project                                                                                                                            (left) view of facade (right) velodrome track                                                                                                                            in context                                                                                                                            rendered interior view                                                                                                                            exterior                                                                                                                            outside tracks                                                                                                                            3D sectional model project info: gross internal floor area: 21,700 m2 total cost: £90m client: olympic delivery authority structural engineer: expedition engineering M&E consultant: BDSP legacy landscape consultant: grant associates facade engineering: arup facades acoustic consultant: paul gillieron associates BREEAM assessor: southfacing track designer: ron webb main constractor: ISG quantity surveyor: CLM fire engineering: arup fire crowd engineering: arup crowd roofing: kalzip and sarnafil curtain walling: schuco light fittings: phillips hopkins architects: london 2012 olympic velodrome complete 'london 2012 olympic velodrome' by hopkins architects in london, englandall images courtesy hopkins architectsphotographer: richard daviesover 18 months before the start of the games, london-based hopkins architects have completed the '2012 olympic velodrome', making it the first venue to be officially handed over to the olympic delivery authority. built on the old home of the eastway cycle track, the 6,000-seat indoor facilityfeatures a distinct, double-curve roof which was the result of an focused study into the performance and efficiency of the building. profiledave brailsford, the performance director of british cycling comments, 'the london 2012 velodrome is the fastest velodrome ever build and I think that suist our team. the architects have been very clever in taking all the best bits from the best velodromes around the world and they have come up with a super venue.'the integrated design team of the project explored the ergonomic nature of the bike and aimed to applythe same aspect of engineering into the design of the velodrome. the track being the central focus of the facility,the spectators' zone is split into two tiers by the main public circulation concourse. fully glazed to allow a 360 degree view into and out of the building, the public concourse area serves as the main entry into the arena.timber finishdesigned to be lightweight and efficient, many sustainable elements have been integratedinto the design: strategically placed roof lights allow natural daylight, reducing lighting expenditures;the porous timber exterior cladding facilitates natural cross ventilation while rainwater is collected for reuse in the building.  for images of the project under construction, click here for our earlier coverage of the project. (left) view of facade(right) velodrome trackin contextrendered interior viewexterioroutside tracks3D sectional modelproject info:gross internal floor area: 21,700 m2total cost: £90mclient: olympic delivery authoritystructural engineer: expedition engineeringM&E consultant: BDSPlegacy landscape consultant: grant associatesfacade engineering: arup facadesacoustic consultant: paul gillieron associatesBREEAM assessor: southfacingtrack designer: ron webbmain constractor: ISGquantity surveyor: CLMfire engineering: arup firecrowd engineering: arup crowdroofing: kalzip and sarnafilcurtain walling: schucolight fittings: phillips

13 Två Alternativa Kalkyler på Velodrom
velodrom med begränsad snittyta Markberedning och grund ,00 kr Byggnad ,00 kr Belysning ,00 kr Värme- och ventilationsanl. ,00 kr Velodrom ,00 kr Sportgolv + utrustning ,00 kr Övriga kostnader ,00 kr Totalt: ,00 kr Alt 2 Velodrom i köpenhamn 1800 sittplatser multi pourpouse arena Markberedning och grund Byggnad kr Belysning kr Värme- och ventilationsanl. kr Velodrom kr Sportgolv + utrustning kr Övriga kostnader kr Totalt: ,00 kr Alt 1 Med begränsade sittplatser och kringbyggnader Alt 2 med 1800 sittplatser inklusive omkl mm.

14 Finansieringsförslag!
finansieringsplan En tänkbar finansieringsplan Alt 1 Alt 2 Kommun ,00 kr ? ,00 kr Länsstyrelse ,00 kr RF + SOK + SCF Mål 2 Södra ,00 kr Sparbanksstiftelsen Alfa ,00 kr Sponsorer ,00 kr Totalt: ,00 kr ,00 kr

15 Intäkter 7.3 Events Velodrom Tävlingar 200kr x1800 360 000 kr
Tennistävling 200 krx4000 st  000 kr Basket tävling200 kr x 4000 st. 800 000 kr Rock konsär o Galor 200kr x 4000 st. 800 000 kr Årliga intäkter: Avgifter från cyklister (alternativ 1) 722 000 kr Sponsorer årliga avgifter 600 000 kr Övriga hyresintäkter ”idrottshall” 100 000 kr Café verksamhet & mat ,Dryck ca kr Totalt: kr

16 Ägande Samägt bolag mellan kommun och sponsorer.
För att driva anläggning rent personellt bör man anlita en entreprenör som dels får sköta uthyrning av cyklar, cykelshop som egen företagare och dels ”ta betalt”, sköta städning och enklare underhåll.

17 Positiva effekter Effekter Svensk Cykel
Marknadsföring, intresse för sporten och möjligheten att erbjuda alla cyklister en chans till effektivare träning året runt samt möjliggöra att svenska cyklister tar meddalj på Ban VM och OS grenar. En hel marknad öppnar sig för Bancyklister i Norden, endast Danmark har VM bana.

18 Positiva effekter I Västerås
PR för staden! ”Cykelstaden Västerås” Cykelgymnasium Scollarship för cyklister att studera på Högskolan Nedan visas hur mycket en besökare påverkar handeln exklusive hotellnätter. Turisternas genomsnittliga dygnskonsumtion Shopping/Souvenirer kr Livsmedel kr Restaurang/Café kr Bensin/Parkering kr Nöjen/Uteliv kr Övrigt kr Summa: kr Totalt innebär detta att de skulle spendera 4 020 000 kr exklusive logikostnad.

19 Sammanfattning Finns Mark och vad kostar det?
Hur Mycket kan kommunen investera? Förslag om Stående möte. - Kommunen skulle få god publicitet och marknadsföring. - Höja omsättningen för serviceföretag. - På sikt skapa inflyttning till kommunen. - Placering på Hässlö ger goda transporter

20 Tack för att Ni lyssnade! Ställ Gärna frågor
Tar gärna emot tips! Med vänlig hälsning: Johan Lindqvist Tel: E-mai:


Ladda ner ppt "Byggnation av en 250 meters VM Velodrom i Västerås"

Liknande presentationer


Google-annonser