Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06 Dagens aktiviteter •13.00—14.00 MTA, historik, fakta om kundtidningar •Paus 10 minuter •14.10—15.00.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06 Dagens aktiviteter •13.00—14.00 MTA, historik, fakta om kundtidningar •Paus 10 minuter •14.10—15.00."— Presentationens avskrift:

1

2 Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS Dagens aktiviteter •13.00—14.00 MTA, historik, fakta om kundtidningar •Paus 10 minuter •14.10—15.00 Koncept, projektfaser, övning •Paus 20 minuter •15.20—16 Ett fall •Paus 10 minuter •16.10–17.00 Webb och papper, framgångsfaktorer, diskussioner

3

4 Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS Om MTA •Branschförening för kundtidningsbyråer •Startade våren 2000 •16 medlemsföretag •3 arbetsutskott: Analys, Marknadsföring och Utbildning och arrangemang.

5 Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS Definitionen av kundtidning •”Regelbundet utkommande publikationer som gratis distribueras till företagets kunder eller uppdragsgivare.” •”Trycka gratisutgivna publikationer som genom annonsstruktur eller redaktionellt innehåll har tidskriftsliknande egenskaper.och som huvudsakligen är riktade till ett företags eller en organisations kunder och uppdragsgivare.” •I en vidare definition kan personaltidningar, böcker och engångspublikationer ingå.

6 Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS Historien •Organisationstidningar 1890-tal •ASEA 1909 •Ratten startade april 1930

7 Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS Sveriges tio största tidningar Buffé Ikea Family Magazine Vår Bostad Kommunalarbetaren Dagens Arbete Siftidningen Akademiker Ica-Kuriren Svensk Golf Pro Pensionären

8 Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS Sveriges tidskrifters undersökning •17 tidningsbyråer svarade •428 titlar, 244 med annonser •Upplaga/gång: ex/nr •Omsättning 0,4 miljarder • 63 Mkr i annonsintäkter • Kvartalsutgivning vanligast • 44% B2C, 56% B2B • 381 fast anställda varav 190 PL + red

9 Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS Branscher med kundtidningar • 12 % IT, datorer • 11,5 % Tillverkningsindustri • 6 % Finansiellt • 5,6 % Transport • 28 % ”Övrigt” • Resten fördelat på en rad branscher.

10 Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS Marknaden ökar • Antalet titlar ökar – speciellt B2B • Upplagan ökar • Annonsförsäljningen ökar • Få är dock TS-kontrollerade

11 Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS Massmediakonsumtion • 6 timmar totalt/dag • 18 minuter till fack- och populärpress.

12 Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS Vilket jobb gör tidningen?

13 Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS Vilket jobb gör tidningen?

14 Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS Kundtidningens styrkor • Varumärkesbyggande • Kontinuitet • Sätter produkter i ett sammanhang • Kan belysa ett ämne från olika håll • Ger trovärdighet • Bygger relationer och möjliggör dialog • Har även en intern effekt • Opinionsbildande • Tidningen kan i sig vara en värdefull produkt

15 Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS Nya vägar • Event • Kundklubbar • CRM • Telemarketing/DR • Webb • PR • Radioreklam • Kundtidningar

16 Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS Tidningens livscykel

17 Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS Utvecklingssteg 1. Analys 2. Målformulering 3. Koncept 4. Utformning (dummy/skisser, tryckupphandling, casting etc.)

18 Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS Övning • Sitt tre och tre under 10 minuter • Ta tillsammans fram en brief för en tänkt tidning från ett av era företag. • Anteckna korta punkter på blädderblock • Vi går igenom gemensamt

19 Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS Produktionsflödet 1. Redaktionsrådsmöte 2. Utlägg av jobb 3. Sidplanering 4. Redigering 5. Korrektur 6. Layout 7. Korrektur 8. Repro 9. Tryck 10. Distribution

20 Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS Ett framgångsrikt tidningsprojekt •Att uppfylla målen. • Att läsaren känner och agerar som du planerat. •Att väcka uppmärksamhet och synas i bruset. •Goda läsvärden är i sig inte framgång. •Intern förankring - kontinuerligt

21 Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS Att välja leverantör • Kvalitet • Arbetsprocess • Personkemi • Ambitionsnivå • Avlastningsförmåga och ansvarsfördelning

22


Ladda ner ppt "Trovärdiga relationer genom kundtidningar, MIS 01 03 06 Dagens aktiviteter •13.00—14.00 MTA, historik, fakta om kundtidningar •Paus 10 minuter •14.10—15.00."

Liknande presentationer


Google-annonser