Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Svensk Adressändring IT-kommissionen hösten 2002 One Stop Shopping Göran Crona Svensk Adressändring Agenda 1. Tjänster & marknad 2. Processen 3. Webbanmälningar.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Svensk Adressändring IT-kommissionen hösten 2002 One Stop Shopping Göran Crona Svensk Adressändring Agenda 1. Tjänster & marknad 2. Processen 3. Webbanmälningar."— Presentationens avskrift:

1 Svensk Adressändring IT-kommissionen hösten 2002 One Stop Shopping Göran Crona Svensk Adressändring Agenda 1. Tjänster & marknad 2. Processen 3. Webbanmälningar slår rekord! 4. One Stop Shopping 5. Strategier för marknadsföring & webb 6. Framtida teknik & lärdomar

2 Svensk Adressändring Leverantör: Posten, CityMail, 22 lokala postoperatörer, Skattemyndigheten, SCB Tre anmälningskanaler: Post, telefon och webb Volym: Ca 1.1 miljoner adressändringar/år Ägare: Posten (85%) och CityMail (15%) Produktionsstart:1994 Virtuellt företag med 7 anställda Partners/underleverantörer för kundtjänst, IT-drift, ekonomihantering, m m.

3 Svensk Adressändring Tjänsteutbud Flyttanmälan. Ca ärenden/år. Kostnadsfritt för kund. Görs på uppdrag av RSV Postala tjänster Avgiftsbelagda. •Eftersändning vid flyttanmälan ärenden/år. •Tillfällig eftersändning •Ca ärenden per år •Lagring av post •Ca ärenden per år

4 Svensk Adressändring Marknad & målgrupp Flyttande i Sverige  Ca hushåll  1,2 milj personer  15% av befolkningen Stabil volym  Högre andel flyttningar i stor- och universitetsstäder  Största delen flyttningar inom närområdet  Primär målgrupp Studenter år storstadsbor

5 Svensk Adressändring Kund Kontroll mot Filöverföringar Postoperatörer mfl Posten Webb Telefon DatabasKlientLogik SPAR/BASUN/BAS Blankett Bekräftelsebrev Teknik idag Direktbekräftelse. - studenter

6 Svensk Adressändring Webbanmälningar slår alla rekord!

7 Svensk Adressändring One Stop Shopping !

8 Svensk Adressändring Enkelt & Snabbt!

9 Svensk Adressändring Elektroniska tjänster SMS-flyttkort E-flyttkarta Elektroniska flyttkort företag (genom systerföretaget AddressPoint) Elektroniska flyttkort privatpersoner Fysiska flyttkort Gemensamt för dessa tjänster är att  informationen är kvalitetssäkrad  informationen återanvänds  de används som viktig marknadsföringskanal Direktbekräftelse (för studenter)

10 Svensk Adressändring Strategi marknadsföring •Styra beställningen mot: –Telefon –Webb 2000-? •Taktik –Kampanjer - företrädesvis TV-reklam –Kontinuerlig bearbetning och ”ständig närvaro” •Tema : Humor med ironisk och ”skruvad” touch

11 Svensk Adressändring Strategi webb Började tidigt (-97), försiktig expansion Tillstånd från RSV gällande flyttanmälan blir milstolpe Nyckelord: Funktionellt, användbart, enkelt, säkert Kontinuerlig utvärdering. Test prototyper. Användarundersökningar. Webb-statistik Mervärden laddas till webbtjänsten - e-flyttkort, direktbekräftelse m m Prisdifferentiering: Alltid lägsta pris på webben Välplacerade i stora sökmotorer Samma uppträdande på webben som övriga kanaler

12 Svensk Adressändring Lösningen! 1.Strukturerad information 2.Informationen kvalitetssäkrad bl a genom kontroll mot andra databaser 3.Hög grad av ömsesidigt infoutbyte på flera nivåer - personinfo, adressinfo 4.Informationen återanvänds av adressändraren, postoperatörer, RSV, SPAR. 5.Hög tillgänglighet 6.Slutanvändaren ser ingen teknik

13 Svensk Adressändring Kund Kontroll mot Filöverföringar Postoperatörer mfl  DatabasKlientLogik SPAR/BASUN/BAS Posten Generell signering/ direktbetalning Bekräftelse (gäller ej direktbekräftade ärenden) Skanner Webb Teknik i framtiden

14 Svensk Adressändring Lärdomar 1.Viktigt med en fungerande grundstruktur 2.Behåll de gamla kanalerna 3.Även sällanköpstjänster kan nå webbframgång 4.Låt webben ta hand om enkla ärenden 5.Skapa win-win-situationer 6.Använd såväl ”push” som ”pull” för att driva trafik


Ladda ner ppt "Svensk Adressändring IT-kommissionen hösten 2002 One Stop Shopping Göran Crona Svensk Adressändring Agenda 1. Tjänster & marknad 2. Processen 3. Webbanmälningar."

Liknande presentationer


Google-annonser