Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Examensarbete Brandtrovärdighet Case: Helsingfors stad
2
Inledning Syfte Att undersöka om en av Helsingfors marknadsföringsmaterial, främst broschyren Helsingfors - Turistguide, motsvarar det brand som staden har skapat åt sig. Problemområde Stämmer broschyren Turistguide överens med Helsingfors brand, hur den upplevs av dem som läser den och vilka förbättringar kan göras? Avgränsing Metod En kvantitativ undersökning som förstärks med en teoretisk del
3
Brand Definitioner av brand Ordet brand härstammar ursprungligen ur det engelska ordet brand, som betyder brännmärke, varumärke eller märke. (Laakso 1999) För med sig värde, fungerar som fördel, täcker även service och tjänster, konkret och emotionell sida, mätbara ekonomiska fördelar (Hart&Murphy 1998) En uppfattning som formars i kundens sinne, en summa av kärn- och tilläggsfaktorer (Moilanen 2007) Ett namn, en term, en symbol eller en design eller en kombination av dessa, vars mening är att identifiera en försäljare eller en grupp av försäljares varor eller tjänster och skilja dem från liknande konkurrenter. (Amerikas marknadsföringsassociation)
4
Brand Mening och roll Utveckla sig själv, sina produkter och verksamheten Ett löfte som stärker relationer Påverkar och skyddar Nyttor Emotionella Differentierar Kvalitetscertifikat Finansiella-, strategiska- och riktningsfördelar
5
Brand Att bygga upp ett fungerande brand
6
Brandet i marknadsföring Brandet skall synas i all marknadsföring Gör produkter kända, skapar en positiv bild Broschyrer vanligast, viktigast och mest centrala Lätt att använda och förvara Nackdelar är att den blir snabbt föråldrade, svinn och misstag
7
Brandet i marknadsföring Bilder Stillbilder, flesta och första intrycken Denotativ och konnotativ nivå Text Rubriker Brödtext Layout Passa ihop, stämma överens Kontrast och harmoni
8
Brandet i marknadsföring Budskap och övertalningsförmåga Logos, ethos och pathos
9
Metoddiskussion Helsingfors: Vision Brandelement Träffpunkten mellan öst och väst Skrägården och Östersjön Design och shopping Arkitektur Naturskön och parkaktig stad Evenemang Huvudmålgruppen barnfamiljer Museer, kultur och sevärdheter, Finsk mat
10
Metoddiskussion Broschyren Turistguide Publiceras årligen på 11 olika språk Gratis Information om bl.a. sevärdheter, restauranger, evenemang och logi Karta
11
Metoddiskussion Forskningsmetod Kvantitativ metod Enkät 22 frågor inom tre kategorier; bakgrundsfaktorer, marknadsföring av Helsingfors och broschyren turistguide Insamling av svar under juni, juli och augusti Sammanlagt 85 svar
12
Resultatredovisning och diskussion Bakgrundsfaktorer Jämn ålders- och könsfördelning Respondenter från 22 olika länder, uppdatera listan Varierande resesällskap, mest med familjen De flesta hade inte rest till Helsingfors tidigare
13
Resultatredovisning och diskussion Marknadsföring av Helsingfors Varierande faktorer som påverkat vid val av destination Mest allmänna svar var kryssningsdestination, se ngt annorlunda Logiska och emotionella faktorer Faktorer som syns vid marknadsföring Vissa turister hade inte sett någon marknadsföring
14
Marknadsföring av Helsingfors Ord som beskriver staden Reflekterar överlag bra verkligheten, men kunde vara mer varierande OrdAntalOrdAntalOrdAntalOrdAntal Ren19Dyr3Underbar för barn1Karismatisk1 Vänlig16Säker3Varm1Ordning1 Vacker13Öppen3Unik1Design1 Modern9Intressant3Stressig1 Överraskand e1 Hav9Avslappnad3Underhållande1Skandinavisk1 Trevlig8Historisk3Värd att besöka1Bra musik1 Natur7 Fotgängar vänlig3Informativ1Varierande1 Dyr6Hamn3Torg1Turistisk1 Annorlunda5Liten3Lätt att se1Konst1 Arkitektur5Nordisk3Färggrann1Ung1 Tyst4Solig3Tuff1Innovativ1 Shopping4 Väl organiserad2Öl1 Ärliga och Hjälpsamma människor4Attraktiv2Kvinnor1 Het2Barer1 Fredlig2Klassisk1 Kultur2Kaotisk1
15
Resultatredovisning och diskussion Broschyren Turistguide Bilder Både antal och kvalitet bra Reflektera mer verkligheten, mer varierande Reklam Skall finnas i passlig mängd Fundera på hurdan typ av reklam som är lämplig
16
Resultatredovisning och diskussion Broschyren Turistguide Text och rubriker Passlig mäng, informativ, rubrikerna sammanfattar Layout, harmoni och kontrast Logik och trovärdighet
17
Resultatredovisning och diskussion Broschyren Turistguide Känslor som väcks nyfikenhet, intresse, lycka och önskan om att se platser Att finna det man letar efter Språk De flesta fick broschyren på sitt språk
18
Resultatredovisning och diskussion Broschyren Turistguide Att få tag på broschyren Betygsättning Medeltal 3,98 Statistics Vitsord N Valid 81,00 Missing 4,00 Mean 3,98 Std. Deviation,94 Minimum 1,00 Maximum 5,00 Frequency 1 2 2 6 3 6 4 45 5 22 Total 81
19
Avslutning Förbättringsförslag Validitet och reliabilitet Storleken på samplet Insamling av svar Enkäten
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.