Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Arbetsgång för e-postfrågor •Frågor kommer in via eller webbformulär •Kategoriseras automatiskt som ”Fråga” •Skickas till e-postansvarig.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Arbetsgång för e-postfrågor •Frågor kommer in via eller webbformulär •Kategoriseras automatiskt som ”Fråga” •Skickas till e-postansvarig."— Presentationens avskrift:

1 Arbetsgång för e-postfrågor •Frågor kommer in via sprakfragor@sprakradet.se eller webbformulär •Kategoriseras automatiskt som ”Fråga” •Skickas till e-postansvarig •E-postansvarig fördelar frågorna mellan svarare •Kopia av alla svar inklusive fråga sparas automatiskt i gemensam mapp ”Besvarade språkfrågor” •Kopia av svar inklusive fråga, som bedöms som intressant, kan samtidigt automatiskt skickas till den interna databasen Språklådan

2 Räckvidd •Språktidningen 20 000 prenumeranter omkring 56 000 läsare. •Språkvård omkring 6 000 prenumeranter de sista åren •Frågelådan 120 000 sökningar år 2008 Träffprocenten omkring 43 % = 50 000 frågor •Per telefon och e-post besvarades år 2008 omkring 8 700 frågor sammanlagt

3 Publicering i Språktidningen •Frågeredaktören väljer ut frågor bland besvarade språkfrågor •Kompletterar eventuell med fingerade frågor •Redigerar brevväxlingen •Utformar manus med både ursprunglig och redigerad form •Kollegor ser på manus och kommer med synpunkter •Manus slutredigeras och sänds i väg •Redaktören på Språktidningen kan föreslå strykningar eller ändringar

4 Redigering inför publicering i Språktidningen •Språkliga rättelser –stavfel, skrivfel, språkfel –språkvårdsmotiverade ändringar •Kortning –6 sidor, 3 spalter, 17 000 tecken, cirka 25 frågor –Frågorna kortas nästan alltid, de flesta till hälften •Stringens och fokusering •Omflyttning från fråga till svar •Tillägg •Hänvisning till källor

5 Kortningar antal tecken 1. igga –frågan202 → 69svaret 516 →430 8. grovmalet –frågan142 → 96svaret 54 → 538 19. gravgård –frågan1907 → 322 svaret 2027 → 717

6 Etiska problem •Namnet på frågaren utsatt •Fingerade frågor •Hård redigering − autenticiteten?

7 Frågelådan •Bara vissa ”tidningsfrågor” tas in •Inte redigering av autentisk fråga − snarare inspirerad av den •Mer avskalad form –allt personligt bort − inga namn –stereotypiska formuleringar i frågan –kort •Rekommendationen först − därefter motivering •Tidlöst

8 Skillnader •Autentiskt svar − anpassat till en viss mottagare –innehåll, stil, tonfall –snabbt –tidsbundet •Tidningssvar − anpassat till många –lite mer essäistiskt –yttre form viktig –tidsbundet •Frågelådan − anpassat till många –avpersonifierat –avskalat –tidlöst –tråkigare


Ladda ner ppt "Arbetsgång för e-postfrågor •Frågor kommer in via eller webbformulär •Kategoriseras automatiskt som ”Fråga” •Skickas till e-postansvarig."

Liknande presentationer


Google-annonser