Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Nya marknader. Krister Widström Export och utlandsetablering Swentec Nordiska projektfonden EKN/ SEK VinnovaSwedfund Handels- kammare Företagar- organisationer.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Nya marknader. Krister Widström Export och utlandsetablering Swentec Nordiska projektfonden EKN/ SEK VinnovaSwedfund Handels- kammare Företagar- organisationer."— Presentationens avskrift:

1 Nya marknader

2 Krister Widström

3 Export och utlandsetablering Swentec Nordiska projektfonden EKN/ SEK VinnovaSwedfund Handels- kammare Företagar- organisationer Tillväxtverket ALMI Länsstyrelse Regionförbund Kommuner Exportrådet Organisationer och offentliga aktörer

4 •Nulägesanalys •Marknadsurval •Marknadsanalys •Etableringsanalys Kunskap •Rekrytering •Interim management •Outsourcing Kompetens •Eget kapital •Lån •Riskkapital •Bidrag Kapital • Lönsam tillväxt Ny marknad New Trade Markets

5 AnställdaFöretag Exportföretag % 0 - 9925 52626 053 3 10 - 19 20 899 4 87923 20 - 49 12 051 4 00433 50 - 99 3 620 1 65046 100 - 199 1 665 88953 200 - 499 967 59461 500 - 861 50158 Summa 965 58938 570 4 Antal företag i Sverige

6 Förändring Förändring 2:a kv. Förändring juni 2008 och 2009 2009 och 2010 2009 och 2010 Läkemedel14% 3% 18% Livsmedel 5% 5% 1% Dessa poster utgjorde ca. 12% av Sveriges totala varuexport 2009 Energivaror- 30% 41% 34% Verkstadsvaror- 22% 16% 14% - Maskiner- 21% 11% 17% - Personbilar- 39% 20% 30% Järn och stål- 45% 55% 50% Dessa poster utgjorde ca. 55% av Sveriges totala varuexport 2009 Exportutveckling

7 VärldsdelVärde januari-majAndel i %Förändring i % 2010200920102010/2009 Totalt446 283410 649100,09 Europa 324 062300 85572,68 EU-27 259 565239 14558,29 EMU-16 171 015159 10438,37 Övriga Europa 64 49761 71114,55 Afrika 16 32614 2183,715 Nordafrika 5 9245 5871,36 Västafrika 3 0602 7920,710 Central-, Öst- och Södra Afrika 7 3425 8391,626 Amerika 46 05240 39410,314 Nordamerika 34 88731 8177,810 Central- och Sydamerika 11 1668 5772,530 Asien 51 21249 16011,54 När- och Mellanöstern 11 18910 6492,55 Övriga länder i Asien 40 02338 5119,04 Oceanien och övriga områden 6 7445 0181,534

8 Position LandVärde januari-majAndel i %Förändring i % 20102009 2010200920102010/2009 Totalt446 283410 649100,09 12Tyskland45 16441 74310,18 21Norge44 45741 81410,06 34Storbritannien33 60528 4707,518 43Danmark30 11230 5166,7 55USA29 95227 7866,78 66Finland28 33426 5786,37 77Frankrike23 03822 9985,20 88Nederländerna20 74519 3104,67 99Belgien18 03514 9734,020 10 Kina13 23613 1993,00 11 Italien12 97112 8022,91 12 Polen11 3999 8552,616 13 Spanien10 1088 9642,313 1415Ryssland6 9085 9321,516 1518Australien6 0944 6651,431 1623Sydafrika5 9213 5431,367 1716Japan5 1675 4411,2-5 1814Turkiet5 0886 1561,1-17 1917Indien4 5694 7781,0-4 2022Kanada4 3553 6741,019 2128Brasilien4 2542 4181,076 2219Österrike4 2433 9601,07 2321Schweiz3 9803 9270,91 2420Saudiarabien3 7213 9290,8-5 2529Sydkorea3 3492 4130,839 2627Estland3 0772 4930,723 2725Singapore2 9702 5270,718 2826Tjeckien2 9652 4960,719 2930Portugal2 5822 3850,68 3031Mexiko2 5702 1810,618 52,2 % 6,5 %

9 •Nulägesanalys •Marknadsurval •Marknadsanalys •Etableringsanalys Kunskap •Rekrytering •Interim management •Outsourcing Kompetens •Eget kapital •Lån •Riskkapital •Bidrag Kapital • Lönsam tillväxt Ny marknad New Trade Markets

10 Lönsamhet Tillväxt + - 0 Nulägesanalys

11 Marknads- potential Hög Låg Hög Marknadspotential - Marknadsvärde - Marknadstillväxt - BNP/capita - Population - Köpkraft Etableringspotential -Tullar - Import/produktion - Regleringar - Konkurrens - Försäljningsstruktur Etableringspotential Marknadsurvalsanalys

12 Initial Economic Developments Maturing Economy GDP/Capita US $400 Time DEVELOPMENT COOPERATION SOFT CREDITSTRADE Subsistence GDP/Capita US $ 5,000 Rapid Industrialization GDP/Capita US $ 20,000 Ekonomiska brytpunkter

13 Extractive Industries Manufacturing Industries Legal Services Automotive Furniture Steel Banking Insurance Mining Oil & Gas Agriculture Forestry Fishing Beverages Machine Tools Aerospace Defense Security Public Transportation Post Consulting Education Service Industries Investeringsfaser

14 14 BNP per invånare 2008 och 2009

15 MarknadKunderKonkurrenter • Volym • Tillväxt • Struktur • Trender • Geografiska skillnader • Regleringar • Segmentering • Distribution • Säljkanaler • Slutkunder • Köpbeteende • Betalningsvilja • Prissättning • Paketering • Kommunikation • Nationella • Internationella • Huvudkonkurrenter • Framgångsfaktorer • Etableringsform • Samarbetspartners • Sortiment Marknadsanalys

16 Företagsförvärv •Försäljning via förvärvat bolag •Kravprofil •Identifiering •Utvärdering •Urval •Besöksprogram Dotterbolag •Försäljning via eget bolag •Registrering •Administration •Bemanning Partnersökning •Försäljning via samarbetspartner •Kravprofil •Identifiering • Utvärdering •Intervjuer •Urval •2-3 potentiella samarbetspartners •Besöksprogram Kundsökning •Försäljning direkt till slutkund •Identifiering •Urval •Mötesbokning •Besöksprogram Etableringsstrategi

17 - Bransch - Kunder - Konkurrenter MarknadKravprofilUrvalFinal - Företagsstorlek - Lokalisering - Ägarstruktur - Sortiment - Kundstruktur - Försäljning - Image - Företagskultur - - Bruttolista - Säljbrev - Urval - Nettolista - Intervjuer (telefon) - Finalister - 2-3 partners - -Besöksprogram - Intervjuer - Referenser - Aktivitetsplan - Förhandlingar - Avtal Urvalsprocessen

18 •Nulägesanalys •Marknadsurval •Marknadsanalys •Etableringsanalys Kunskap •Rekrytering •Interim management •Outsourcing Kompetens •Eget kapital •Lån •Riskkapital •Bidrag Kapital • Lönsam tillväxt Ny marknad New Trade Markets

19 • Swedpartnership - www.swedpartnership.se www.swedpartnership.se • Nordiska projektexportfonden - www.nopef.com www.nopef.com • Konsultcheckar – Regionförbund/länsstyrelser Offentlig finansiering

20 Kunder

21 Slutsatser • Genomgång av nuläge, fokusera (avveckla eller omstart) • Kick-off befintliga samarbetspartners, DB-VD • Ta fram/uppdatera internationell strategi • Prioriteringsordning nya marknader/regioner • Besöksresor potentiella marknader (befintliga kunder) • Urvalsprocess på nya marknader (be om aktivitetsplan) • Utbildning och support (medarbetarperspektiv) • Aktivitetsplaner och uppföljning • Inkommande samtal (be om aktivitetsplan) • Genomgång interna/externa resurser (personal & kapital) • Använd nätverk och externa resurser

22 • Helhetssyn, fokus på affären och lönsam tillväxt - Nya och befintliga marknader • Erfarna affärs- och strategikonsulter • Kvalitetssäkrat internationellt nätverk • Samlad kompetens, ”one-stop-shop ” - En kontaktyta - Snabbt och enkelt • Flexibel prissättning - Fastpris - Success fee, profit sharing Varför New Trade Markets?

23 Lönsam tillväxt Insikt “Set the stage” Vägval “Decide what to do” Genomförande “Make it happen” Uppföljning “Make it stick” Vår arbetsmetodik


Ladda ner ppt "Nya marknader. Krister Widström Export och utlandsetablering Swentec Nordiska projektfonden EKN/ SEK VinnovaSwedfund Handels- kammare Företagar- organisationer."

Liknande presentationer


Google-annonser