Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Nya marknader. Krister Widström Export och utlandsetablering Swentec Nordiska projektfonden EKN/ SEK VinnovaSwedfund Handels- kammare Företagar- organisationer.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Nya marknader. Krister Widström Export och utlandsetablering Swentec Nordiska projektfonden EKN/ SEK VinnovaSwedfund Handels- kammare Företagar- organisationer."— Presentationens avskrift:

1 Nya marknader

2 Krister Widström

3 Export och utlandsetablering Swentec Nordiska projektfonden EKN/ SEK VinnovaSwedfund Handels- kammare Företagar- organisationer Tillväxtverket ALMI Länsstyrelse Regionförbund Kommuner Exportrådet Organisationer och offentliga aktörer

4 •Nulägesanalys •Marknadsurval •Marknadsanalys •Etableringsanalys Kunskap •Rekrytering •Interim management •Outsourcing Kompetens •Eget kapital •Lån •Riskkapital •Bidrag Kapital • Lönsam tillväxt Ny marknad New Trade Markets

5 AnställdaFöretag Exportföretag % Summa Antal företag i Sverige

6 Förändring Förändring 2:a kv. Förändring juni 2008 och och och 2010 Läkemedel14% 3% 18% Livsmedel 5% 5% 1% Dessa poster utgjorde ca. 12% av Sveriges totala varuexport 2009 Energivaror- 30% 41% 34% Verkstadsvaror- 22% 16% 14% - Maskiner- 21% 11% 17% - Personbilar- 39% 20% 30% Järn och stål- 45% 55% 50% Dessa poster utgjorde ca. 55% av Sveriges totala varuexport 2009 Exportutveckling

7 VärldsdelVärde januari-majAndel i %Förändring i % /2009 Totalt ,09 Europa ,68 EU ,29 EMU ,37 Övriga Europa ,55 Afrika ,715 Nordafrika ,36 Västafrika ,710 Central-, Öst- och Södra Afrika ,626 Amerika ,314 Nordamerika ,810 Central- och Sydamerika ,530 Asien ,54 När- och Mellanöstern ,55 Övriga länder i Asien ,04 Oceanien och övriga områden ,534

8 Position LandVärde januari-majAndel i %Förändring i % /2009 Totalt ,09 12Tyskland ,18 21Norge ,06 34Storbritannien ,518 43Danmark ,7 55USA ,78 66Finland ,37 77Frankrike ,20 88Nederländerna ,67 99Belgien , Kina ,00 11 Italien ,91 12 Polen , Spanien , Ryssland , Australien , Sydafrika , Japan , Turkiet , Indien , Kanada , Brasilien , Österrike , Schweiz , Saudiarabien , Sydkorea , Estland , Singapore , Tjeckien , Portugal , Mexiko ,618 52,2 % 6,5 %

9 •Nulägesanalys •Marknadsurval •Marknadsanalys •Etableringsanalys Kunskap •Rekrytering •Interim management •Outsourcing Kompetens •Eget kapital •Lån •Riskkapital •Bidrag Kapital • Lönsam tillväxt Ny marknad New Trade Markets

10 Lönsamhet Tillväxt Nulägesanalys

11 Marknads- potential Hög Låg Hög Marknadspotential - Marknadsvärde - Marknadstillväxt - BNP/capita - Population - Köpkraft Etableringspotential -Tullar - Import/produktion - Regleringar - Konkurrens - Försäljningsstruktur Etableringspotential Marknadsurvalsanalys

12 Initial Economic Developments Maturing Economy GDP/Capita US $400 Time DEVELOPMENT COOPERATION SOFT CREDITSTRADE Subsistence GDP/Capita US $ 5,000 Rapid Industrialization GDP/Capita US $ 20,000 Ekonomiska brytpunkter

13 Extractive Industries Manufacturing Industries Legal Services Automotive Furniture Steel Banking Insurance Mining Oil & Gas Agriculture Forestry Fishing Beverages Machine Tools Aerospace Defense Security Public Transportation Post Consulting Education Service Industries Investeringsfaser

14 14 BNP per invånare 2008 och 2009

15 MarknadKunderKonkurrenter • Volym • Tillväxt • Struktur • Trender • Geografiska skillnader • Regleringar • Segmentering • Distribution • Säljkanaler • Slutkunder • Köpbeteende • Betalningsvilja • Prissättning • Paketering • Kommunikation • Nationella • Internationella • Huvudkonkurrenter • Framgångsfaktorer • Etableringsform • Samarbetspartners • Sortiment Marknadsanalys

16 Företagsförvärv •Försäljning via förvärvat bolag •Kravprofil •Identifiering •Utvärdering •Urval •Besöksprogram Dotterbolag •Försäljning via eget bolag •Registrering •Administration •Bemanning Partnersökning •Försäljning via samarbetspartner •Kravprofil •Identifiering • Utvärdering •Intervjuer •Urval •2-3 potentiella samarbetspartners •Besöksprogram Kundsökning •Försäljning direkt till slutkund •Identifiering •Urval •Mötesbokning •Besöksprogram Etableringsstrategi

17 - Bransch - Kunder - Konkurrenter MarknadKravprofilUrvalFinal - Företagsstorlek - Lokalisering - Ägarstruktur - Sortiment - Kundstruktur - Försäljning - Image - Företagskultur - - Bruttolista - Säljbrev - Urval - Nettolista - Intervjuer (telefon) - Finalister partners - -Besöksprogram - Intervjuer - Referenser - Aktivitetsplan - Förhandlingar - Avtal Urvalsprocessen

18 •Nulägesanalys •Marknadsurval •Marknadsanalys •Etableringsanalys Kunskap •Rekrytering •Interim management •Outsourcing Kompetens •Eget kapital •Lån •Riskkapital •Bidrag Kapital • Lönsam tillväxt Ny marknad New Trade Markets

19 • Swedpartnership - • Nordiska projektexportfonden - • Konsultcheckar – Regionförbund/länsstyrelser Offentlig finansiering

20 Kunder

21 Slutsatser • Genomgång av nuläge, fokusera (avveckla eller omstart) • Kick-off befintliga samarbetspartners, DB-VD • Ta fram/uppdatera internationell strategi • Prioriteringsordning nya marknader/regioner • Besöksresor potentiella marknader (befintliga kunder) • Urvalsprocess på nya marknader (be om aktivitetsplan) • Utbildning och support (medarbetarperspektiv) • Aktivitetsplaner och uppföljning • Inkommande samtal (be om aktivitetsplan) • Genomgång interna/externa resurser (personal & kapital) • Använd nätverk och externa resurser

22 • Helhetssyn, fokus på affären och lönsam tillväxt - Nya och befintliga marknader • Erfarna affärs- och strategikonsulter • Kvalitetssäkrat internationellt nätverk • Samlad kompetens, ”one-stop-shop ” - En kontaktyta - Snabbt och enkelt • Flexibel prissättning - Fastpris - Success fee, profit sharing Varför New Trade Markets?

23 Lönsam tillväxt Insikt “Set the stage” Vägval “Decide what to do” Genomförande “Make it happen” Uppföljning “Make it stick” Vår arbetsmetodik


Ladda ner ppt "Nya marknader. Krister Widström Export och utlandsetablering Swentec Nordiska projektfonden EKN/ SEK VinnovaSwedfund Handels- kammare Företagar- organisationer."

Liknande presentationer


Google-annonser