Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Patric Elmén www.publik.se.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Patric Elmén www.publik.se."— Presentationens avskrift:

1 Patric Elmén

2 samtalssvårigheter

3 Företagslogik Medielogik Sekretess Hemligt är skumt Störst är bäst David mot Goliat Rationell Emotionell Sakfrågor Personfrågor Positivt fokus Kritiskt fokus Abstrakt, generell Specifikt, exempel

4 Information Särintresse Allmän Drama

5 Information Särintresse Allmän Drama

6

7

8 Nyhetsvärdera

9 Vad är en nyhet? Ovanligt

10 Nyhet - ovanligt

11 Vad är en nyhet? Ovanligt Oväntat

12 Nyhet - oväntat

13 Vad är en nyhet? Ovanligt Oväntat Okänd utgång / Konflikt

14 Nyhet – okänd utgång / konflikt

15 Vad är en nyhet? Ovanligt Oväntat Okänd utgång / Konflikt Närhet

16 Nyhet - närhet

17 Vad är en nyhet? Ovanligt Oväntat Okänd utgång / Konflikt Närhet
Personifiering

18 Nyhet - personifiering

19 Vad är en nyhet? Ovanligt Oväntat Okänd utgång / Konflikt Närhet
Personifiering Allmänintresse (pliktinformation)

20 Nyhet – Allmänintresse (pliktinformation)

21 Vad är en nyhet? Ovanligt Oväntat Okänd utgång / Konflikt Närhet
Personifiering Allmänintresse (pliktinformation) Bildmässig

22 Nyhet - bildmässig

23 Nyhet - bildmässig

24 Vad är en nyhet? Ovanligt Oväntat Okänd utgång / Konflikt Närhet
Personifiering Allmänintresse (pliktinformation) Bildmässig

25 Så fixar du relationen Lär känna enskilda reportrar och redaktörer
Arbeta långsiktigt och kontinuerligt Använd verktygen: Pressmeddelande, pressfrukost, seminarier, pressvisningar… Omvärldsbevaka Skapa Q&A:s Sätt mål – gör upp planer för att nå dit

26 Pressplanen Bakgrund – vad planerar vi Ansvarsroller – vilka gör vad
Mål – vad ska vi uppnå Nuläge – hur ser det ut nu Målgrupper – vilka ska vi nå med vad Strategi – hur ska vi kommunicera, vilka val gör vi Kommunikativ plattform – vad ska vi säga och hur Aktivitets- och tidplan – vem gör vad och när Investering – pengar och personal Utvärdering – nådde vi fram?

27 Så mäter du Effekt – exponering
Nåddes rätt målgrupper? Mäts med innehållsanalys på mediekartan? Följder - förståelse - Mäts med fokusgrupper, djupintervjuer (telefon, mail, personligt) Verkan – attityd- & beteendeförändring - Före och efter-studier, etnografisk analys, multianalys av data

28 Utmaningar för kommunikatören
Nya medier – ny kunskap Gränserna mellan internt och externt suddas ut Högre tempo! Har vi tid? Strateg och/eller producent? ”Renässansmänniska” nya medier: känner ni att ni fixar det?, kan ni starta blogg, twitterkonto, måste ni starta twitterkonto Strateg/producent – eller både och. Du kan inte vara webbredaktör och inte kunna svara på publikens frågor. Det inbjuder till maktkamp i organisationerna. Ni måste vara både och. Känner ni igen er?

29 Utmaningar för organisationen
Mediebruset ökar Kommunikationsvägarna blir fler Varumärket allt viktigare: ”Allt kommunicerar” Svårare nå målgruppen? Sociala medier – dröm eller mardröm? Medarbetarna ställer nya krav: Facebook på arbetstid, startsidan Kunderna ställer nya krav. Mer plålästa. Väntar inte på budskap, surfar, tar reda på grejer som tidigare bara du visste Sociala medier – dröm eller mardröm?

30

31 Svarskarta?

32

33 När ska man kommentera?


Ladda ner ppt "Patric Elmén www.publik.se."

Liknande presentationer


Google-annonser