Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Patric Elmén www.publik.se samtalssvårigheter Företagslogik Medielogik Sekretess Hemligt är skumt Störst är bäst David mot Goliat Rationell Emotionell.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Patric Elmén www.publik.se samtalssvårigheter Företagslogik Medielogik Sekretess Hemligt är skumt Störst är bäst David mot Goliat Rationell Emotionell."— Presentationens avskrift:

1

2 Patric Elmén

3 samtalssvårigheter

4 Företagslogik Medielogik Sekretess Hemligt är skumt Störst är bäst David mot Goliat Rationell Emotionell Sakfrågor Personfrågor Positivt fokus Kritiskt fokus Abstrakt, generell Specifikt, exempel

5 Information Drama AllmänSärintresse

6 Information Allmän Särintresse Drama

7

8

9 Nyhetsvärdera

10 Vad är en nyhet? •Ovanligt

11 Nyhet - ovanligt

12 Vad är en nyhet? •Ovanligt •Oväntat

13 Nyhet - oväntat

14 Vad är en nyhet? •Ovanligt •Oväntat •Okänd utgång / Konflikt

15 Nyhet – okänd utgång / konflikt

16 Vad är en nyhet? •Ovanligt •Oväntat •Okänd utgång / Konflikt •Närhet

17 Nyhet - närhet

18 Vad är en nyhet? •Ovanligt •Oväntat •Okänd utgång / Konflikt •Närhet •Personifiering

19 Nyhet - personifiering

20 Vad är en nyhet? •Ovanligt •Oväntat •Okänd utgång / Konflikt •Närhet •Personifiering •Allmänintresse (pliktinformation)

21 Nyhet – Allmänintresse (pliktinformation)

22 Vad är en nyhet? •Ovanligt •Oväntat •Okänd utgång / Konflikt •Närhet •Personifiering •Allmänintresse (pliktinformation) •Bildmässig

23 Nyhet - bildmässig

24

25 Vad är en nyhet? •Ovanligt •Oväntat •Okänd utgång / Konflikt •Närhet •Personifiering •Allmänintresse (pliktinformation) •Bildmässig

26 Så fixar du relationen •Lär känna enskilda reportrar och redaktörer •Arbeta långsiktigt och kontinuerligt •Använd verktygen: Pressmeddelande, pressfrukost, seminarier, pressvisningar… •Omvärldsbevaka •Skapa Q&A:s •Sätt mål – gör upp planer för att nå dit

27 Pressplanen •Bakgrund – vad planerar vi •Ansvarsroller – vilka gör vad •Mål – vad ska vi uppnå •Nuläge – hur ser det ut nu •Målgrupper – vilka ska vi nå med vad •Strategi – hur ska vi kommunicera, vilka val gör vi •Kommunikativ plattform – vad ska vi säga och hur •Aktivitets- och tidplan – vem gör vad och när •Investering – pengar och personal •Utvärdering – nådde vi fram?

28 Så mäter du 1.Effekt – exponering -Nåddes rätt målgrupper? Mäts med innehållsanalys på mediekartan? 2.Följder - förståelse - Mäts med fokusgrupper, djupintervjuer (telefon, mail, personligt) 1.Verkan – attityd- & beteendeförändring - Före och efter-studier, etnografisk analys, multianalys av data

29 •Nya medier – ny kunskap •Gränserna mellan internt och externt suddas ut •Högre tempo! •Har vi tid? •Strateg och/eller producent? •”Renässansmänniska” Utmaningar för kommunikatören

30 •Mediebruset ökar •Kommunikationsvägarna blir fler •Varumärket allt viktigare: ”Allt kommunicerar” •Svårare nå målgruppen? •Sociala medier – dröm eller mardröm? Utmaningar för organisationen

31

32 Svarskarta?

33

34 •När ska man kommentera?


Ladda ner ppt "Patric Elmén www.publik.se samtalssvårigheter Företagslogik Medielogik Sekretess Hemligt är skumt Störst är bäst David mot Goliat Rationell Emotionell."

Liknande presentationer


Google-annonser