Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Företaget Progock är ett företag som säljer exklusiva väckarklockor till morgontrötta i alla åldrar. ROBERT KORSSTRÖM 9C den 29 januari 2011 1 PROGOCK-ROBERT.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Företaget Progock är ett företag som säljer exklusiva väckarklockor till morgontrötta i alla åldrar. ROBERT KORSSTRÖM 9C den 29 januari 2011 1 PROGOCK-ROBERT."— Presentationens avskrift:

1 Företaget Progock är ett företag som säljer exklusiva väckarklockor till morgontrötta i alla åldrar. ROBERT KORSSTRÖM 9C den 29 januari PROGOCK-ROBERT KORSSTRÖM 9C

2 • 1. Affärsidén……………………..……………………………………………………3 1. Affärsidén 1. Affärsidén • 2. Kunder…………………………………………………………………………… Kunder 2. Kunder • 3. Marknad…………………………………………………………………………….5 3. Marknad 3. Marknad • 4. Prissättning…………………………………………………………………………6 4. Prissättning 4. Prissättning • 5. Budget, ekonomi och kapital………………………………………………… Budget, ekonomi och kapital 5. Budget, ekonomi och kapital • 6. Företagsform…………………………………………………………….……… Företagsform 6. Företagsform • 7. Värdekedja…………………………………………………………………..…… Värdekedja 7. Värdekedja • 8. SWOT…………………………………………………………………………..… SWOT 8. SWOT • 9. Marknadsföring…………………………………………………………………… Marknadsföring 9. Marknadsföring • 10. Produkt…………………………………………………………………………… Produkt 10. Produkt • 11.Utvärdering av affärsplan……………………………….……………………… Utvärdering av affärsplan 11.Utvärdering av affärsplan • 12. Logotyp……………………………………………………….…………………… Logotyp 12. Logotyp INNEHÅLL S. den 29 januari 2011PROGOCK-ROBERT KORSSTRÖM 9C 2

3 1. AFFÄRSIDÉN Vi säljer exklusiva digitala väckarklockor åt morgontrötta i alla åldrar, men med specialfokus på unga, teknikintresserade män. Våra väckarklockor är specialdesignade av oss i företaget Progock. Vi säljer dem via utomstående återförsäljare på provisionsbasis men vi har även direktförsäljning via internet. Våra väckarklockor är utvecklade till att väcka kunden på valfritt sätt och har även ekologiska tillbehör, som en extern solpanel för uteliv eller för användning på sommarstugan. En del av väckarklockorna har en extra funktion, som möjliggör att man kan programmera den så att den väcker med kundens favoritmusik eller ton. Våra tillbehör är till exempel ipoddocka, dagsljuslampa och extern snoozeknapp, m.m. Kunderna väljer vår produkt för att den är mångfunktionell och anpassbar. Det leder till att alla kan göra den till ”sin”. den 29 januari PROGOCK-ROBERT KORSSTRÖM 9C

4 2.KUNDER De tilltänkta kunderna är: • I alla åldrar, men med specialfokus på unga, teknikintresserade män som redan har de flesta andra ”gadgets” • Inte så priskänsliga men med behov för en unik produkt • Söker den väckarklocka som väcker dem på de mest ergonomiska sättet som möjligt • Som uppskattar en möjlighet att integrera klockan i sitt smart house koncept den 29 januari PROGOCK-ROBERT KORSSTRÖM 9C

5 3.MARKNAD • Man kan förstås påstå att alla väckarklockor på sätt och vis konkurrerar med våra, men pga möjligheten att skräddarsy dem till individuella behov, anser vi att vi de facto skapat en ”blue ocean”, dvs ett segment utan direkt konkurrens • Vi bedömer att av alla ca konsumenter i vår målgrupp, byter ca 20% väckarklocka årligen. Av denna marknad på ca klockor, tror vi att ca 5% kan vara realistiskt uppnåbar för Progock inom 3 år. Då kan omsättningen uppgå till euro (5000 st a 150 euro) • På sikt uppskattas storleken på detta segment mångdubblas den 29 januari PROGOCK-ROBERT KORSSTRÖM 9C

6 4. PRISSÄTTNING • Enligt vår marknadsanalys är prisspektret på väckarklockor i den finska detaljhandeln € • Pga att vi skapat en s.k. blue ocean, har vi större friheter att prissätta vår produkt • Bristen på konkurrens ger oss möjligheten att sätta ett pris på €, där spannet definieras av graden av individuell anpassning den 29 januari PROGOCK-ROBERT KORSSTRÖM 9C

7 5. BUDGET, EKONOMI OCH KAPITAL • Vi utgår från ett startkapital på euro, som behövs till • produktutvecklingskostnader 2000 euro • två resor till Kina för att förhandla med produktionsbolaget 3500 euro • hyra tre månader a 500 euro = 1500 euro • broschyrer, nätsida, reklam = 5000 euro • telefon, data och logistik kostnader = 1000 euro • buffert (reserv) 2000 euro Vi har beräknat att de första klockorna säljs inom tre månader från start, varefter kassaflödet blir positivt Vi binder heller inte upp rörelsekapital p.g.a. att kunderna betalar sin klocka i förväg i samband med beställningen. Fabriken får betalt först vid leverans. Provisionen betalas vid beställning, genom att återförsäljaren drar av den då han skickar betalningen för beställningen den 29 januari PROGOCK-ROBERT KORSSTRÖM 9C

8 5. BUDGET, EKONOMI OCH KAPITAL (FORTS.) den 29 januari 2011PROGOCK-ROBERT KORSSTRÖM 9C 8 • Budget för år 3 • Omsättning euro (5000 klockor à 150 euro i snitt) • Cost of goods sold (produktion + logistik) euro • Försäljningsbidrag euro • Provisioner euro • Marknadsföring euro • Fasta kostnader (lagerkostnader, hyra, IT, bokföringsbyrå, revisorer) euro • Rörelseresultat euro

9 6. FÖRETAGSFORM • Det tilltänkta företaget skall heta Oy Progock AB • Aktiebolagsform ger den bästa grunden för fortsatt expansion • Den största nackdelen är kravet på aktiekapitalets storlek • Vi bedömer också att denna bolagsform ger den bästa trovärdigheten för leverantörer och återförsäljare den 29 januari PROGOCK-ROBERT KORSSTRÖM 9C

10 7. VÄRDEKEDJA den 29 januari PROGOCK-ROBERT KORSSTRÖM 9C

11 • Nytt varumärke • Brist på historia och kontakter till leverantörer och återförsäljare • Ingen annan liknande produkt på marknaden (blue ocean) • Väl definierad målgrupp • Litet kapitalbehov, liten risk 8. SWOT StrengthsWeaknesses den 29 januari 2011PROGOCK-ROBERT KORSSTRÖM 9C 11 OpportunitiesThreats • Utökad marknad via internationalisering • Risken finns att vi inte får en tillverkare pga kort historia • Kopiering av ide

12 9. MARKNADSFÖRING • Vi satsar på de största återförsäljarkedjorna → ett godkännande → flera återförsäljare • Vi bidrar initialt med pengar till återförsäljarnas marknadsaktiviteter • Annonsering i olika, för målgruppen relevanta veckotidningar så som Tekniikan Maailma m.m. • Gratis publicitet genom artiklar i Forum för Ekonomi och Teknik, HBL etc. Detta kan uppnås pga att företagaren kan väcka intresse genom sin ringa ålder • En Facebook sida håller på att byggas den 29 januari PROGOCK-ROBERT KORSSTRÖM 9C

13 den 29 januari 2011PROGOCK-ROBERT KORSSTRÖM 9C PRODUKT

14 PROGOCK 2011 den 29 januari PROGOCK-ROBERT KORSSTRÖM 9C

15 • Finns i blått och rött • eller dens inbyggda batteri • Radio am/fm • Radiokontrollerad • 10 stycken alarmprogram • LCD-skärm • Projektor • Programmerbar med en dator via usb • Programmeringen gäller: • Tid, datum, alarmprogram • LCD:s layout • Alarmton (mp3) • Vad som används vid batteri-/230volts-drift • Kan väcka dig med din favoritmusik • Samt ett stort utbud med tillbehör • Klocka med 12/24 timmars grund • 230 volt • Datum • Tupplur-läge • Insommningsläge FUNKTIONER BasfunktionerTillläggsfuntioner den 29 januari 2011PROGOCK-ROBERT KORSSTRÖM 9C 15

16 Tillbehör • Extern snooze knapp • Solpanel • Dagsljuslampa • Förgreningskabel för tillbehör • Snoozeknapp med kombination • Bluetoothkoppling till kaffekokaren och/eller bilvärmaren den 29 januari PROGOCK-ROBERT KORSSTRÖM 9C

17 11. UTVÄRDERING AV AFFÄRSPLAN • Idén håller om vi hittar en tillverkare och återförsäljare och då kan den vara lönsam • Se mer på punkt 7. SWOT7. SWOT den 29 januari PROGOCK-ROBERT KORSSTRÖM 9C

18 11. LOGOTYP den 29 januari PROGOCK-ROBERT KORSSTRÖM 9C


Ladda ner ppt "Företaget Progock är ett företag som säljer exklusiva väckarklockor till morgontrötta i alla åldrar. ROBERT KORSSTRÖM 9C den 29 januari 2011 1 PROGOCK-ROBERT."

Liknande presentationer


Google-annonser