Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Robert Korsström 9c Företaget Progock är ett företag som säljer exklusiva väckarklockor till morgontrötta i alla åldrar. Progock-Robert Korsström 9c den.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Robert Korsström 9c Företaget Progock är ett företag som säljer exklusiva väckarklockor till morgontrötta i alla åldrar. Progock-Robert Korsström 9c den."— Presentationens avskrift:

1 Robert Korsström 9c Företaget Progock är ett företag som säljer exklusiva väckarklockor till morgontrötta i alla åldrar. Progock-Robert Korsström 9c den 29 januari 2011

2 Innehåll s. 1. Affärsidén……………………..……………………………………………………3
2. Kunder……………………………………………………………………………...4 3. Marknad…………………………………………………………………………….5 4. Prissättning…………………………………………………………………………6 5. Budget, ekonomi och kapital………………………………………………… 6. Företagsform…………………………………………………………….………....9 7. Värdekedja…………………………………………………………………..……...10 8. SWOT…………………………………………………………………………..…....11 9. Marknadsföring……………………………………………………………………..12 10. Produkt……………………………………………………………………………..17 11.Utvärdering av affärsplan……………………………….……………………….18 12. Logotyp……………………………………………………….……………………19 Progock-Robert Korsström 9c den 29 januari 2011

3 1. affärsidén Vi säljer exklusiva digitala väckarklockor åt morgontrötta i alla åldrar, men med specialfokus på unga, teknikintresserade män. Våra väckarklockor är specialdesignade av oss i företaget Progock. Vi säljer dem via utomstående återförsäljare på provisionsbasis men vi har även direktförsäljning via internet. Våra väckarklockor är utvecklade till att väcka kunden på valfritt sätt och har även ekologiska tillbehör, som en extern solpanel för uteliv eller för användning på sommarstugan. En del av väckarklockorna har en extra funktion, som möjliggör att man kan programmera den så att den väcker med kundens favoritmusik eller ton. Våra tillbehör är till exempel ipoddocka, dagsljuslampa och extern snoozeknapp, m.m. Kunderna väljer vår produkt för att den är mångfunktionell och anpassbar. Det leder till att alla kan göra den till ”sin”. Progock-Robert Korsström 9c den 29 januari 2011

4 2.kunder De tilltänkta kunderna är:
I alla åldrar, men med specialfokus på unga, teknikintresserade män som redan har de flesta andra ”gadgets” Inte så priskänsliga men med behov för en unik produkt Söker den väckarklocka som väcker dem på de mest ergonomiska sättet som möjligt Som uppskattar en möjlighet att integrera klockan i sitt smart house koncept Progock-Robert Korsström 9c den 29 januari 2011

5 3.marknad Man kan förstås påstå att alla väckarklockor på sätt och vis konkurrerar med våra, men pga möjligheten att skräddarsy dem till individuella behov, anser vi att vi de facto skapat en ”blue ocean”, dvs ett segment utan direkt konkurrens Vi bedömer att av alla ca konsumenter i vår målgrupp, byter ca 20% väckarklocka årligen. Av denna marknad på ca klockor, tror vi att ca 5% kan vara realistiskt uppnåbar för Progock inom 3 år. Då kan omsättningen uppgå till euro (5000 st a 150 euro) På sikt uppskattas storleken på detta segment mångdubblas Progock-Robert Korsström 9c den 29 januari 2011

6 4. Prissättning Enligt vår marknadsanalys är prisspektret på väckarklockor i den finska detaljhandeln € Pga att vi skapat en s.k. blue ocean, har vi större friheter att prissätta vår produkt Bristen på konkurrens ger oss möjligheten att sätta ett pris på €, där spannet definieras av graden av individuell anpassning Progock-Robert Korsström 9c den 29 januari 2011

7 5. Budget, ekonomi och kapital
Vi utgår från ett startkapital på euro, som behövs till produktutvecklingskostnader 2000 euro två resor till Kina för att förhandla med produktionsbolaget 3500 euro hyra tre månader a 500 euro = 1500 euro broschyrer, nätsida, reklam = 5000 euro telefon, data och logistik kostnader = 1000 euro buffert (reserv) 2000 euro Vi har beräknat att de första klockorna säljs inom tre månader från start, varefter kassaflödet blir positivt Vi binder heller inte upp rörelsekapital p.g.a. att kunderna betalar sin klocka i förväg i samband med beställningen. Fabriken får betalt först vid leverans. Provisionen betalas vid beställning, genom att återförsäljaren drar av den då han skickar betalningen för beställningen Progock-Robert Korsström 9c den 29 januari 2011

8 5. Budget, ekonomi och kapital (forts.)
Budget för år 3 Omsättning euro (5000 klockor à 150 euro i snitt) Cost of goods sold (produktion + logistik) euro Försäljningsbidrag euro Provisioner euro Marknadsföring euro Fasta kostnader (lagerkostnader, hyra, IT, bokföringsbyrå, revisorer) euro Rörelseresultat euro Progock-Robert Korsström 9c den 29 januari 2011

9 6. Företagsform Det tilltänkta företaget skall heta Oy Progock AB
Aktiebolagsform ger den bästa grunden för fortsatt expansion Den största nackdelen är kravet på aktiekapitalets storlek Vi bedömer också att denna bolagsform ger den bästa trovärdigheten för leverantörer och återförsäljare Progock-Robert Korsström 9c den 29 januari 2011

10 7. VÄRDEKEDJA Progock-Robert Korsström 9c den 29 januari 2011
Tillverkare Progock Företag Nätbutik Återförsäljare 1 Återförsäljare 2 Återförsäljare 3 Progock-Robert Korsström 9c den 29 januari 2011

11 8. SWOT Opportunities Threats Utökad marknad via internationalisering
Strengths Weaknesses Ingen annan liknande produkt på marknaden (blue ocean) Väl definierad målgrupp Litet kapitalbehov, liten risk Nytt varumärke Brist på historia och kontakter till leverantörer och återförsäljare Opportunities Threats Utökad marknad via internationalisering Risken finns att vi inte får en tillverkare pga kort historia Kopiering av ide Progock-Robert Korsström 9c den 29 januari 2011

12 9. Marknadsföring Vi satsar på de största återförsäljarkedjorna → ett godkännande → flera återförsäljare Vi bidrar initialt med pengar till återförsäljarnas marknadsaktiviteter Annonsering i olika, för målgruppen relevanta veckotidningar så som Tekniikan Maailma m.m. Gratis publicitet genom artiklar i Forum för Ekonomi och Teknik, HBL etc. Detta kan uppnås pga att företagaren kan väcka intresse genom sin ringa ålder En Facebook sida håller på att byggas Progock-Robert Korsström 9c den 29 januari 2011

13 10. Produkt Progock-Robert Korsström 9c den 29 januari 2011

14 Progock 2011 Progock-Robert Korsström 9c den 29 januari 2011

15 funktioner Basfunktioner Tillläggsfuntioner
Klocka med 12/24 timmars grund 230 volt Datum Tupplur-läge Insommningsläge Finns i blått och rött eller dens inbyggda batteri Radio am/fm Radiokontrollerad 10 stycken alarmprogram LCD-skärm Projektor Programmerbar med en dator via usb Programmeringen gäller: Tid, datum, alarmprogram LCD:s layout Alarmton (mp3) Vad som används vid batteri-/230volts-drift Kan väcka dig med din favoritmusik Samt ett stort utbud med tillbehör Progock-Robert Korsström 9c den 29 januari 2011

16 Tillbehör Extern snooze knapp Solpanel Dagsljuslampa
Förgreningskabel för tillbehör Snoozeknapp med kombination Bluetoothkoppling till kaffekokaren och/eller bilvärmaren Progock-Robert Korsström 9c den 29 januari 2011

17 11. Utvärdering av affärsplan
Idén håller om vi hittar en tillverkare och återförsäljare och då kan den vara lönsam Se mer på punkt 7. SWOT Progock-Robert Korsström 9c den 29 januari 2011

18 11. Logotyp Progock-Robert Korsström 9c den 29 januari 2011


Ladda ner ppt "Robert Korsström 9c Företaget Progock är ett företag som säljer exklusiva väckarklockor till morgontrötta i alla åldrar. Progock-Robert Korsström 9c den."

Liknande presentationer


Google-annonser