Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Biblioteken och företagen Samarbete på väg bort?.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Biblioteken och företagen Samarbete på väg bort?."— Presentationens avskrift:

1 Biblioteken och företagen Samarbete på väg bort?

2 AstraZeneca har forsknings- enheter i åtta länder Sverige Södertälje Mölndal Lund Storbritannien Alderley Park Charnwood Cambridge Frankrike Reims Indien Bangalore Kina Shanghai Japan Osaka USA Boston Wilmington Hayward Kanada Montreal Totalt medarbetare

3 Vår position på världsmarknaden Källa: IMS Health, MIDAS Quantum, 52 countries MAT/Qtr Sjukdoms-Marknads- områdeposition Mage/tarm1 Onkologi3 Andningsvägar4 Hjärta/kärl6 Neurovetenskap7 – Anestesi1

4 Några av AZs produkter

5 AstraZeneca R&D Mölndal – Discovery Information • Mölndalssiten har ca anställda • Biblioteket har genomgått en rad omorganisationer • Senaste – sammanslagning med Discovery IS/IT • Nytt namn - Discovery Information • Olika funktioner SIS, PS, PD • Globalt 900 anställda inom DI. CA 150 i Mölndal • Vi servar lokalt, regionalt och globalt

6 Verksamheten inom DI i Mölndal Organisatoriskt ligger DI under Forskningschefen Biblioteksverksamheten inom DI PS (Product Services) • PIM – databaser, produktlitteratur – 2 personer i Mölndal • VL – tidskrifter, fjärrlån, bokinköp, portalen – 3 i Mölndal SIS (Science Information Services) • ISA – informationssökning, analys, Text-Mining, TAU

7 Information Science & Analysis (ISA) • 12 Information Scientists (10 Mö + 2 AP) • Servar forskningsområdena Hjärta/Kärl och Mage/Tarm • ISA jobbar integrerat med forskningen inom de olika sjukdomsområdena • Informationssökningar, analyser, rapporter, Text-Mining, TAU • Mer och mer krav om visualisering från kunder Dx F1fF1f F II F I F III Pre-reg Reg Launch

8 Chals 2007, Slide 8 Volvo Aero Buses Construction Equipment Volvo PentaFinancial Services Volvo Group Business Areas BA Asia Incl. Nissan Diesel Mack TrucksVolvo TrucksRenault Trucks

9 Chals 2007, Slide 9 Business Areas, 2006 Total Sales: SEK 248 bn Trucks 67% Others 3% Construction Equipment 16% Volvo Aero 3% Volvo Penta 5% Buses 7%

10 Chals 2007, Slide 10 Sales and Employees Worldwide 2006 ASIA OTHERS SOUTH AMERICA EUROPE NORTH AMERICA % % % % % Sales 52% Sales 8% Sales 30% Sales 5%

11 Chals 2007, Slide 11 Organisation Mack Trucks Renault Trucks Volvo Trucks Volvo Aero Financial Services AB Volvo Business Areas Business Units Volvo 3P Volvo Powertrain Volvo Parts Volvo Information Technology & Others Volvo Logistics BA Asia Incl. Nissan Diesel Volvo Penta Construction Equipment Buses

12 Chals 2007, Slide 12 Volvo Technology AB

13 Chals 2007, Slide 13 Information Retrieval and Library – Vi hjälper dig att nå ett ännu bättre resultat ! • Ta del av världens erfarenhet och kunskap… • Vi tar fram extern information av strategiskt intresse för Volvo • Vi bidrar till Volvos kompetensuppbyggnad • Vi hjälper dig att bevaka ditt intresseområde

14 Chals 2007, Slide 14 Information Retrieval & Library •13 anställda •Har funnits sedan 40-talet •Arbetar på uppdrag från hela Volvokoncernen •Technology Intelligence : Teknikscanning, nyhetsgranskningar och state-of-the-art-undersökningar •Business Intelligence: konkurrentinformation, nyhetsbevakning •Bibliotekstjänster: Böcker, tidskrifter, fjärrlån, kataloger, löpande ämnesbevakning

15 SCA PERSONAL CARE 15 Personal Care March 2007-SC SCA Personal Care 2007 Barnblöjor Mensskydd Inkontinensskydd

16 SCA PERSONAL CARE 16 Personal Care March 2007-SC Personliga hygienprodukter Mjukpapper Förpackningar Skogsindustriprodukter EuropaNord- och SydamerikaAsien SCA Americas SCA Personal Care* SCA Tissue Europe SCA Packaging Europe SCA Forest Products = Verksamhetsområden – SCA-koncernens operativa enheter Verksamhetsområden SCA Asia Pacific * Verksamhetsområdet SCA Personal Care omfattar både Europa och Nordamerika SCA-koncernens organisation

17 SCA PERSONAL CARE 17 Personal Care March 2007-SC Australien Malaysia Nya Zeeland Taiwan Colombia Mexico USA Sverige Tyskland Forsknings & utvecklingsorganisationen

18 SCA PERSONAL CARE 18 Personal Care March 2007-SC Personlig hygien Mjukpapper Förpackningar Skogsindustriprodukt er  Tryckpapper  Sågade trävaror  Massa och virke  Inkontinensskydd  Barnblöjor  Mensskydd  Toalettpapper, hushållspapper, näsdukar, servetter  Hygienkoncept  Transport och konsument- förpackningar  Wellpappråvara Verksamhetsområden Segment och försäljningsandel 31% 21% 32% 16%

19 SCA PERSONAL CARE 19 Personal Care March 2007-SC ProdukterVarumärken HACC 2-piece Pads  Libero  Libero Up&Go  Treasures (Nya Zeeland)  Drypers (Asien)  Detaljhandelns varumärken Öppna blöjor Byxblöjor Barnblöjor

20 SCA PERSONAL CARE 20 Personal Care March 2007-SC ProdukterVarumärken  Libresse (lokala märken som Nana, Bodyform, Nuvenia) Bindor Trosskydd Menstruationsprodukter Bindor Trosskydd Detaljhandelns varumärken (Större europeiska kedjor)

21 SCA PERSONAL CARE 21 Personal Care March 2007-SC Världsledande Ultra Dry & Skin Gentle!  TENA  Serenity (bara i USA) Skydd för kvinnor Tvådelat skydd Byxor Skydd för män Allt-i-ett skyddStödprodukter TENA service Byxor med bälte Produkter Varumärken

22 SCA PERSONAL CARE 22 Personal Care March 2007-SC Information Centre & Library  2 informationsspecialister  950 pers i Eklanda varav 350 inom R&D  Beställningar/uppdrag fr andra delar av koncernen i Sverige och globalt

23 SCA PERSONAL CARE 23 Personal Care March 2007-SC Organisation - verksamhet  IC&L organiserad inom Research  Bibliotekstjänster: litteratur/dokument, tidskrifter, lån och artikelbeställningar  Informationstjänster: informationssökning (ad hoc och stående profiler)  Intern forskningsdatabas  Arkiv  Funktionens webbsidor etc

24 Kopior/Lån • Globalt system Glides, där kunden gör sin egen beställning • Länkning till e-journals • Sänds direkt till BLDSC • Elektronisk kopia inom 24 timmar direkt till kund • Copyright Cleared

25 Vad händer om kopian inte finns på BLDSC? • Global grupp på 3 personer tar hand om ej effektuerade beställningar. • AZs lånekedja – CISTI, Infotrieve • “Pay per View” – kontokort – kunden betalar • Svenskt material som vi inte kan få tag i via BLDSC, Infotrieve eller CISTI kan vi inte leverera. • Inga kopior från svenska universitetsbibliotek. Betalar ej copyright-avgift • Vi kan fortfarande låna material

26 Chals 2007, Slide 26 Samarbete med andra bibliotek •1 person jobbar med fjärrlån och kopiebeställningar •Värdefullt att kunna låna böcker av andra bibliotek •Vissa papperskopior beställs fortfarande av andra bibliotek •Kopior beställs numera oftast direkt av förlagen, där vi betalar med kreditkort •Vissa informationskällor tillgängliga elektroniskt för alla •Vissa databaser tillgängliga med lösenord

27 SCA PERSONAL CARE 27 Personal Care March 2007-SC Kopior och lån  Kopior via svenska bibliotek om tryckt kopia finns  Kopior via British Library om tryckt kopia finns hos dem  Kopior direkt fr förlag  Lånar litteratur fr svenska och utländska bibliotek

28 Hur ser framtida samarbete ut? • Ingen förändring om inte: • Copyrightlagen ändras • Universiteten betalar copyright avgift • Ännu fler licenser direkt från förlagen • Fler förlag erbjuder “pay per view” • Open access • DOAJ (Directory of Open Access Journals) • Open Archives GUPEA (GUs öppna arkiv)

29 Chals 2007, Slide 29 Framtiden? •Mer pay-per-view •Fler avtal direkt med förlagen

30 SCA PERSONAL CARE 30 Personal Care March 2007-SC Framtiden?  Fler artikelbeställningar direkt från förlag, snabbt, ofta lägre pris än bibliotek, copyright cleared  Lån fr svenska bibliotek

31 Copyright Finns inga generella regler Så det bästa man kan göra är att: • Undvika att göra mer än en kopia (Privat bruk) • Kopiera endast från originaldokument • Skicka länkar inte kopior eller pdf-filer • Kopiera inte mer än ett kapitel från en bok • Kopiera inte mer än en artikel från ett tidskriftsnummer

32 TACK!


Ladda ner ppt "Biblioteken och företagen Samarbete på väg bort?."

Liknande presentationer


Google-annonser