Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Strukturera webbplatsens innehåll utifrån målgruppernas behov

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Strukturera webbplatsens innehåll utifrån målgruppernas behov"— Presentationens avskrift:

1 Strukturera webbplatsens innehåll utifrån målgruppernas behov
Marie Carlberg, informationsansvarig Simrishamns kommun Vervas nätverksträff i Umeå

2 ”Där alla tänker lika, blir det inte mycket tänkt.” Voltaire

3 Simrishamns kommun 19 500 invånare, nästan 5 000 är över 65 år.
6 000 bor i Simrishamn, stad med anor från 1200-talet. Flera små men kända orter och byar i kommunen: Kivik, Skillinge, Hammenhög och Brantevik. Största näringarna är jordbruk, fiske och förädlingsindustri inom dessa områden. Utpräglad turist- och kulturkommun.

4 simrishamn.se till och med 2006-06-07

5 Milstolpar Vi ska genomföra en webbplatsundersökning.    

6 Milstolpar Vi ska genomföra en webbplatsundersökning.
Vi ska utgå från strukturen som tagits fram av nätverket e24.    

7 Struktur enligt e24 Ingångssida, snabbval:
A-Ö/SÖK, Bibliotek, Blanketter, Kartor, Kommunikationer, Kontakta oss, Lediga jobb, Näringsliv, Självbetjäning, Tillgänglighet Snabbmenyer: Aktuellt, Bygga & Bo, Kommunfakta, Kultur & Fritid, Miljö & Hälsa, Politik & Påverkan, Barn & Utbildning, Turism, Vård & Omsorg, Individ & familj, Räddning & Säkerhet    

8 Milstolpar Vi ska genomföra en webbplatsundersökning.
Vi ska utgå från strukturen som tagits fram av nätverket e24. Vi ska ha ett publiceringsverktyg som används av många.    

9 Milstolpar Vi ska genomföra en webbplatsundersökning.
Vi ska utgå från strukturen som tagits fram av nätverket e24. Vi ska ha ett publiceringsverktyg som används av många. Vi ska bygga en fullt ut tillgänglig webbplats. Aldrig mer rött kort!    

10 Vilka är besökarna? Åldersfördelning
Medeltal kommuner: 9/19/39/26/ 8 Simrishamn: 8/11/31/37/13

11 Parameter Simrishamn Medeltal kommuner
Grafik , ,8 Struktur , ,6 Information , ,7 Användarvänlighet 3, ,7 Förväntningar , ,5 3,43 i genomsnitt, högst bland övriga kommuner låg vår grannkommun Tomelilla med 3,85. Allvarligt faktum var att 22 % inte hittade vad de sökte, 47 % bara delvis.

12 99 kommentarer, varav 1 positiv
Sökfunktioner, 9 kommentarer Uppdateringar, 6 kommentarer Länkar och dyl., 14 kommentarer Grafik och layout, 22 kommentarer Kontakter, 10 kommentarer Turism, 15 kommentarer Tomter, 9 kommentarer Specifika områden, 14 kommentarer

13 Sammanfattning Besökaren är en kvinna, kommuninvånare 30–45 år med högre utbildning. Hon söker främst allmän kommuninformation samt kultur och nöjen. Betygen på webbplatsen är svaga och har av besökarna rankats som den sämsta av de hittills utvärderade. Endast 3 av 10 besökare har funnit vad de sökte. De kritiska besökarna är de med högre utbildning som använder Internet mycket och har besökt webbplatsen tidigare.

14 Besökarna saknar främst
Bättre grafik och layout Länkar och sökvägar för att finna specifik information Kontakter i kommunen Turistinformation Tomter En uppdaterad och ”modern” webbplats

15 Förslag till förbättringar
• Gör om första sidan i stort fönster. Se över strukturen och lägg en topp- eller vänstermeny där besökarna kan se var de är med både underrubriker samt övriga områden. Lägg upp en Kontakta oss-funktion. Lägg ut en sökmotor. Håll sidan uppdaterad genom en mycket decentraliserad organisation. Gör loggan klickbar till första sidan. Överväg att integrera turistbyråns webbplats, alt. gör tydliga länkar.

16 simrishamn.se till och med 2006-06-07

17 Milstolpar Vi ska genomföra en webbplatsundersökning.
Vi ska utgå från strukturen som tagits fram av nätverket e24. Vi ska ha ett publiceringsverktyg som används av många. Vi ska bygga en fullt ut tillgänglig webbplats. Aldrig mer rött kort! Redovisning av enkäten – simrishamn.se var sämst av alla.    

18 Milstolpar Vi ska genomföra en webbplatsundersökning.
Vi ska utgå från strukturen som tagits fram av nätverket e24. Vi ska ha ett publiceringsverktyg som används av många. Vi ska bygga en fullt ut tillgänglig webbplats. Aldrig mer rött kort! Redovisning av enkäten – simrishamn.se var sämst av alla Vi fick :- till ny webbplats ( i reserv).    

19 Milstolpar Vi ska genomföra en webbplatsundersökning.
Vi ska utgå från strukturen som tagits fram av nätverket e24. Vi ska ha ett publiceringsverktyg som används av många. Vi ska bygga en fullt ut tillgänglig webbplats. Aldrig mer rött kort! Redovisning av enkäten – simrishamn.se var sämst av alla. Vi fick :- till ny webbplats ( i reserv). Vi valde en leverantör som levererar med tillgänglighetsgaranti.    

20

21 ”Den här delen av hm.com är optimerad för Internet Explorer 6.0 och Firefox 1.5 eller senare. Vi kan därför inte garantera full funktionalitet i andra versioner av webbläsare.” = Vi är inte intresserade av dig som kund.

22 Undersökning i 11 Skånekommuner
• invånare telefonintervjuades. • Det invånarna vill ha är både information och interaktiva tjänster, men med tonvikten idag lagd på information. På lite mer sikt önskar de även kunna fylla i blanketter och då ska dessa helst kunna fyllas i direkt på webben. • Viktigast är Turism/Underhållning/Kultur (38 %), Politikerkontakt (37 %), Förenings- och fritidsaktiviteter (30 %), Tekniska tjänster, skola/utbildning, bostad/bygglov (20-25 %), Barnomsorg, Miljö och hälsa, Kommunala handlingar (15 %), Äldre- och handikappomsorg (10 %).     

23 Andras utvärderingar av www.simrishamn.se
• Alltid fått grönt från Verva. • Enda kommunen i Skåne som fick ++, högsta poäng i teknik och rätt kodning, när Funka Nu på uppdrag av Handikapporganisationernas samarbetsorgan granskade alla skånska kommuners webbar (ett minus på pedagogik). • Plats 15 av 290 när Svenskt Näringsliv granskade hur kommunerna redovisar kvalitet inom skola, hemtjänst och äldreomsorg på sina webbplatser. • Nominerad till bästa offentliga webb i EpiServer Awards.      

24 Problem och lärdomar • Förankringen inåt i organisation var bristfällig. • Tidspress. • Vi förlitade oss för mycket på webbredaktörerna och förvaltningscheferna; borde ha kollat upp bättre. • Två ingångar: Vad söker du? och Vem är du? Vi hinner inte med. • Svårt för organisationen att tänka digitalt. • Svårt för många att tänka utanför sin avdelning/förvaltning.    

25 Det bästa vi gjorde • Byggde en tillgänglig webb enligt Vägledningen.
• Valet av leverantör som levererar med tillgänglighetsgaranti. • Valet av ett lättanvänt publiceringsverktyg. • Nätverket e24 – tänket utifrån och in. • Användarenkäten som stöd. • Lierade oss med rätt personer, lobbning. • Fick in turistbyrån i gemensam webb. • Skapade förväntningar.

26 ”Där alla tänker lika, blir det inte mycket tänkt på dem som inte tänker som vi.” Fritt efter Voltaire Tack för att du lyssnade! Vill du veta mer om /


Ladda ner ppt "Strukturera webbplatsens innehåll utifrån målgruppernas behov"

Liknande presentationer


Google-annonser