Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

DPS International Ltd.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "DPS International Ltd."— Presentationens avskrift:

1 DPS International Ltd

2 DPS Distribution Planning Software. Startades i Birmingham 1982.
Först som logistikkonsultföretag men sedan specialiserat på ruttplaneringssystem. Helägt kontor i Sverige med konsulter och support. Äger all utveckling själva.

3

4 Planning technologies for external logistics on roads
Distance Technology Routing Technology Tracking Technology Scheduling Technology

5 Ruttplanering 10 besök Ruttplanering

6 RouteLogiX referenser
AB Fagerhult AB Frionor AB Linjebuss AB Sandvik AB Skogaholms Bröd AB Svenska Wavin ABB Power Systems AB ABC & I ACL Sweden AB ADA AB Adedata Bilsystem AB ADMITECH ADR Transport AGA Gas AB Ahlgrens Åkeriaktiebolag Alfa-Laval Automation AB Alvesta LBC AMU Gruppen APS Arbetarskyddsstyrlesen Arbetslivsfonden Arcu Formplast AB Arlanda Taxi Arosfrakt AB ASG Assi Råvara AB Astra Production Liquid Products Avesta AB Avesta Sheffield AB AVL Scandinavia AB Bergslagens LBC Berol Nobel BEST transport Bilspedition Bjäre Centralservice Bofors AB Boman Gardhage Bonusgruppen LR AB Borlänge Energi Boverket Plan & naturresursavd BPA BYGG AB BT Systems AB BTG Sverige AB BTU Bygg & Transporttekn. Utbildn. AB Bursped AB BVT Transport Group AB C-R Johansson Åkeri AB Caldaro AB Callus Beslutsmodeller Carlsteins Biltrafik AB Cascades Djupafors AB Cementa AB/EUROC Cementa AB/EUROC Centralsjukhuset Karlstad Centrum för folkhälsoforskning Chalmers Cliffton DA Transport DAGAB DEHA Skandinaviska AB DFDS Transport AB DH Erikssons Åkeri AB DHL Direktmäklarna Documan AB DOSK AB DOW Sverige AB DUMEX LÄKEMEDEL AB Ecolo Sweden Ecotraffic AB EffJohn Elanders Tryckeri EMS Åkeri AB Ericsson Mobile Communication Erisoft Euroshuttle EVRO Garment Farligt Gods Center AB Fermitet AB Filborna Magasin & Transport Filborna Magasin & Transport FMV Fo23, I21 FOA Folkes Åkeri AB Folkuniversitetet Forsbergs Buss Fraktarna Fraktkedjan Frigoskandia Foodservices AB Friteatern Frontline Färdtjänsten, Göteborgs Stad Förenade Well Försvarets Radioanstalt Gamlestadens Lastbilar GEFAB Gestrikefrakt AB GEKAB Engineering Gewe Tvätt & Uthyrning Glimåkra Åkeri Gävle Hamn Gävle Trafik AB Göteborgs Fryshus Göteborgs Lastbilcentral GLC Göteborgs Universitet Götenehus AB HA-BE FRAKT AB Haga Transporter Halléns Transport AB Haman Scandinavia Handelshögskolan Hassel Holm AB Hillerstorp Industriservice AB HKV/MUST Hogia Communications HPS KB Hultdin System AB Husläkarna i Helsingborg Husqvarna Hyllinge Åkeri AB I21/FO 23, NB 21, T 3 IBM Svenska AB Iggesund IKEA ILAB Industriellt Utvecklingscentrum Industriskog AB Inomec Maskin AB Intertrade Consultance Jannessons Åkeri Jidaco AB Johan Segerström AB Johnson& Johnson AB Jonassons Skogs AB Jonsson Bulk Josefssons Postorder AB Järnia AB K Jurlestam AB Kabi Pharmacia Ophthalmics AB Kalmar läns beställningscentral AB Karlssons Kontinent Transport Karlstad Trafik Skola KB Motor och Transport KF KG Johansson & Co Åkeri KIAB Grossisterna AB Kristianstads läns åkeriförening Klippans Åkeri AB Klippans Åkeriförening Kommundata Kommunteknik Malmö Komvux Kosterhälsan Kulturgeografiska inst Kungsholmens Busstrafik Kungsholms Express Kuponginlösen AB Kustfrakt AB Kvaerner Gotfab AB Landstinget Sörmland Landstingeti Gävleborg Landstingets Sjukresekontor Landstingsförbundet Lantfrakt Lastbilsägarnas ordercentral LBC Fjälkinge LBC Frakt Värmland AB LBC i Eslöv/Hörby Ek för LBC Varberg LBC Vårgårda AB LBC Västerås Leksandsdörren AB Leksells Golv AB Liab LIC Konsult Liljeholmens Lagerservice AB Lilla Edets Lastbilcentral ek Linköpings Tekniska Högskola Ljusdals Sotningsdistrikt Locon AB LUI Luna AB Lundby-Åkeriet AB Lunde & Partners Lundmark Last AB Lunds Tekniska Högskola LUTAB LV6 Länsarbetarnämnden Malmöhus Länsstyrelsen Länsstyrelsen i Gävle Länstrafiken i Västerbotten Löbe Granit AB Malcom Andersson Åkeri AB Malmö Ritfilmstryckeri AB Marin Mätteknik AB Mark Transport AB Maserfrakt Ek. För. MBA Consult AB MDD-Gruppen AB Medhammar Rindefors & Co AB Mellansvenska Montage AB Mera System Plåt AB Mercantile Distribution Sverige AB Mobitron MODO Skog AB Modulservice AB Morgontidningsdistribution AB MPS AB MUST US/VED NCC AB NFB Flyttfirman AB Nils Hanssons Åkeri AB NLF Nolia Nordisk Transport Nordkalk Nordplan Norrbottens Mejerifrakt ek för Norsk Hydro Noscasi AB NS-Frakt Nynäs Bitumen AB Näckros Buss Närkes Express OC Consulting AB ODAB OMYA AB Ordercentralen Transport Ostkustens Marinkommando OYH.Storbjörk AB Pamp Åkeri AB PEAB Transport & Maskin AB Peridot Konsult AB Perssons Bussbeställning AB Piteå Älvdals sjukhus,Kir mott Pohjola Transport AB POL Transport Posten Projal AB Quickbudet Ragn-Sells Rail Combi AB RCO Elektronik Reine Olssons Åkeri AB Rema Kontroll AB Remote Control Sweden AB Resespecialisterna Riksfärdtjänsten Sverige AB Riksförsäkringsverket Rikstvåas service

7 Track-LogiX send information

8 Fördelningsoptimering
100 Order Fördelning optimering 15 25 20

9 ”Schedulingsystem” Automatik eller manuellt
Strategiskt, taktiskt eller daglig planering Digitala kartor Optimeringsalgoritmer Kostnads- och intäktsanalys

10 Viktiga egenskaper Alla typer av ruttplaneringssystem: enkla och avancerade Används i hela världen: olika skalor på kartor Standardpaket men med påverkan från kunder Användarvänlighet och dokumentation Öppet för integration. T.ex. SAP R3, Oracle, Movex, IBS, MobiLast, MS Access LogiX: ”Traditionell” workstation eLogiX: ASP och client/server

11 eLogiX eRoute och eLogiX Möjlighet till client/server-lösning
Möjlighet till ASP-lösning Fullt 32-bitars stöd. Testad på order! Nästan självinstruerande, dokumentation finns på nätet. Testa själva!

12 Elogix1 ElogiX Profile generator

13 Elogix2 Import Engine (runs silently on server)

14 Elogix3 Auto Scheduler (runs silently on server)

15 Elogix4 Report Summary (emailed back to user)

16 Elogix5 Driver Manifest (emailed back to user)

17 Praktikfall: Spendrups
Operativ planering Integration AS400 Restriktioner kunder Tidskrav kunder Lastplanering Tidskrav plock Distrikt

18 Planeringsprofil 1 Tid Adress (karta) Volym Stra-tegisk Taktisk
Operativ

19 Transportplanering med datorstöd (enl TFK)
STRATEGISK Lokalisering av lager/terminal Dimensionering av resurser TAKTISK Linjestruktur Val av resurser Tidtabeller för linjetrafik OPERATIV Ruttplanering Lastningsplanering

20 Planeringsprofil 2 Dag(ar) Timmar Minuter Efter fordon ute
”Tramp”-order: hämta/lämna Produktberoende depå Depåbaserad fri optimering Mjuka zoner Fasta zoner Fast turordning ”fasta slingor” Dag(ar) Timmar Minuter Efter fordon ute

21 Planeringstekniker -Multidepå

22 Praktikfall: Falck Värde Rond Hämta & Lämna Tidskrav
Speciella restriktioner Rond Slingbilar Levererar tid Noggranna tidsstudier

23 Planeringsprofil 1 Tid Adress (karta) Volym Stra-tegisk Taktisk
Operativ

24 Planeringsprofil 2 Dag(ar) Timmar Minuter Efter fordon ute
”Tramp”-order: hämta/lämna Produktberoende depå Depåbaserad fri optimering Mjuka zoner Fasta zoner Fast turordning ”fasta slingor” Dag(ar) Timmar Minuter Efter fordon ute

25 Planeringstekniker -Tramping
H L H H L

26 Praktikfall: ASG Direct
Nybildat bolag ”ehandel” Olika städer Kort leveransvarsel Nya strukturer dagligen Flera kunder i systemet Adressigenkänning Äger själv fordon

27 Planeringsprofil 1 Tid Adress (karta) Volym Stra-tegisk Taktisk
Operativ

28 Planeringsprofil 2 Dag(ar) Timmar Minuter Efter fordon ute
”Tramp”-order: hämta/lämna Produktberoende depå Depåbaserad fri optimering Mjuka zoner Fasta zoner Fast turordning ”fasta slingor” Dag(ar) Timmar Minuter Efter fordon ute

29 ASGDirect1

30 Billhälls leveranser

31 Billhälls prodinfo

32 Billhälls kundvagn

33 NetXtra

34 ASGDirect2

35 Billhälls postnummerkontroll

36 Billhälls hemkörning

37 NetXtra

38 ASGDirect3

39 ASGDirect planering

40 ASGDirect4

41 ASGDirect5

42 ASGDirect6

43 ASGDirect7

44 ASGDirect8

45 KF tillämpar LogiX -Kontinuerlig utvärdering ger effektiva transporter
KF Distribution & Logistik har sedan 1998 använt sig av det avancerade ruttplaneringssystemet LogiX för att kontinuerligt utvärdera och revidera sina distributionsturer. Organisationen har idag nio stycken installationer på olika terminaler runt om i landet. ”För vår del var det väldigt viktigt att systemet kunde beskriva olika typer av godsflöden från olika typer av terminaler på ett enkelt sätt. Med LogiX trampingalgoritm kunde godsflödena beskrivas väldigt exakt. Dessutom kändes det tryggt att kunna köpa ett standardsystem som uppfyllde de planeringsbehov vi har.” P-O Larsson, KF Distribution & Logistik

46 Idag har systemet tillämpats på många olika sätt inom KF
Idag har systemet tillämpats på många olika sätt inom KF. Det har visat sig tillföra mycket inom ett antal olika områden, bland annat följande: Simulering av ökade transportkostnader vid terminalstängning. Simulering av nya terminallägen och dess effekter på transportkostnaden. Skarpa underlag för remiss av planer mellan terminaler och butiker. Produktion av leveransplaner för olika flöden. Simulering av förändringar i volymer, frekvenser och leveranstider hos butik. Kontroll av åkarfakturor och egna körjournaler.

47 KF kalkylark

48 KF efter import

49 KF taktisk körning ca 250 rutter

50 KF översikt rutter

51 KF detalj av en rutt

52 KF arbetstider över dygnet

53 LIAB = Skånska Lantmännen + SBTL
Operativ planering av bulktransporter. Generation 1: FAS + DOSLogiX. Manuell planering med anpassat stöd för ordertyp. Utveckling av vägdatabas*. Generation 2: FAS + WinLogiX. WinLogiX bakåtkompatibelt. Generation 3: Movex + WinLogiX. Manuell planering. Nytt filformat med utökad information**. Generation 4: Movex + WinLogiX. Import och export. Automatiserad planering. Anpassad ”ordermodifierare”. Systemet hanterar optimal samordning av bulkfordon med kulor, släpavställning, olika produktionsställen och arbetstider. Generation 5: Inkludera flakplanering.

54 LIAB WinLogiX - karta + detaljkarta

55 LIAB importfil

56 LIAB Accesslösning

57 LIAB Kundinformation text

58 LIAB Leveranskrav

59 LIAB operativ planering

60 LIAB Leveransbesked

61 ASG / GB: Pressrelease ”ASG Logistics AB tecknar avtal med GB Glace AB
ASG Logistics AB och GB Glace AB har ingått ett logistikavtal. ASG tar över driften av GB Glace huvudlager i Flen och tar därmed steget in på den svenska marknaden för temperatur-kontrollerad logistik. Uppdraget omsätter totalt cirka 300 miljoner kronor under avtalstiden. Logistikavtalet innebär att ASG tar över nuvarande tiotalet anställda i lagret, som kommer att byggas ut för att klara en tredubblad kapacitet och därmed rymma pallplatser vilket motsvarar 66 miljoner Magnum glasspinnar. Tidigare i år har ASG tagit över distributionen till GB Glace 750 största kunder i Sverige.”

62 ASG / GB-kontraktet: Offensivt användande av LogiX.
Gemensamt med sina konkurrenter fick ASG information om årsvolymer per kund. ASG kunde snabbt återkomma med kunskap om GB:s distributionsstruktur. Detta utfördes som en konsultinsats av DPS. Med hjälp av Excel/Access skapades vecko- och dagsvolymer per kund. GB valde att gå vidare med ASG. ASG, GB och DPS utförde mer detaljerade studier. Med hjälp av Access skapades scenarier för analys. Olika flöden och leveransintervall kunde studeras.

63 Vanliga problem Korrekt indata/integration Karta
Projektledning med rätt att förändra Personal/acceptans

64 Vanliga missförstånd ”Vårt problem är unikt.”
Sant, men logistiken har också många gemen-samma nämnare. ”Systemet måste innehålla allt.” Går att behålla fungerande tumregler och fokusera på de stora problemen Industry sectors: AGRICULTURE ASSOCIATIONS AUTOMOTIVE BUILDING CONSULTING DAIRY DEFENCE FOOD & DRINK FORESTRY FURNITURE IT MANUFACTURING PEOPLE MOVEMENT PETROCHEMICAL RETAILING SECURITY SERVICE & UTILITIES TPL WASTE MANAGEMENT

65 Vägdatabas Planerings-system
Översikt Orderregister Kundregister Fordon Färdplaner & Plocklistor Kartor Leveransbesked Statistik & analyser Vägdatabas Fri optimering Zon-indelning Manuell planering Planerings-system

66 Leverans-förhållande
Vad är en order? Depå Kund/Plats Kvantitet Produkttyp Dag Tid Fordonskrav Leverans-förhållande Hanteringstid

67 Operational Deployment SAP R3
Detailed planning Operational Deployment SAP R3

68 Case study Caradon Download data from corporate system
Plan automatically Adjust manually Consistency check Upload to corporate system

69 Deliveries due for Planning
Transport Planning 21.5. 22.5. Delivery Pool for Transport Planning TPS Transpo Plan Memory Create Delivery Deliveries, Items Delivery Input Transmit Deliveries due for Planning Deliveries Deliveries due R/3 Time Plan and Optimize Shipments Generated Shipments Check and Create Shipments Transmit Shipments Shipments, Items Process Shipment Shipments The SAP view

70 Download from SAP Depot ID Date range Extract file

71 Week’s data Typical deliveries

72 Auto-schedule Length of schedule Schedule option for this iteration
Resource availability Planning may require multiple iterations using different criteria per schedule

73 Manually adjust “Tweaking” for operational optimisation

74 Week’s data Generation of export file

75 Upload to SAP LogiX export file

76 Error trapping Consistency is essential in ERP systems

77 Saving routes “Error free” routes are saved

78 Correcting errors Errors are corrected and the revised routes are saved and then confirmed to the corporate database

79 Plan is complete and available for corporate reporting / processes
Plan completion Plan is complete and available for corporate reporting / processes

80 Results reporting Does not have to be from corporate system - often things like Microsoft Access are “deemed” more flexible.

81 Benefits Speed of use Extendable (modular)
Portable (wide sensitivities) Integratable (any Microsoft format)

82 Detailed planning Home Delivery

83 Case study Multi Depot Delivery White and Brown goods Deliver
Deliver and install Move away from nominated area by day

84 Typical data Service types Consignment numbers

85 Import verification Product definition Full postcode confirmation

86 Southern distribution
Day’s distribution requirement

87 Product groupings User specific icons

88 Driver’s hours, routes, distances, costs calculated
Typical route Driver’s hours, routes, distances, costs calculated

89 Directions particularly for agency drivers
Itinerary Directions particularly for agency drivers

90 Activity profile Opportunity for additional business at marginal cost

91 Schedule results 16.85 drops per day £12.36 cost per item delivered

92 Refine pigeon holes to enhance “real time” customer service
Synergy definition Refine pigeon holes to enhance “real time” customer service

93 Marginal cost by “type”
Use results as management decision tool

94 Benefits Speed of use Ability to marginally cost by product / by order / by service Clerical reporting savings Resource optimisation

95 Case study General Electric
Pan European Supply Chain Integrate business streams Cost distribution channels Minimize empty running Analyze service offerings per territory

96 Planeringsprofil 1 Tid Adress (karta) Volym Stra-tegisk Taktisk
Operativ

97 Planeringsprofil 2 Dag(ar) Timmar Minuter Efter fordon ute
”Tramp”-order: hämta/lämna Produktberoende depå Depåbaserad fri optimering Mjuka zoner Fasta zoner Fast turordning ”fasta slingor” Dag(ar) Timmar Minuter Efter fordon ute

98 Iberian Peninsular - Single DC
48 hour service 36 hour service 24 hour service

99 Lisboa - detail

100 Nationwide - high density
Standard Italian population demographics

101 Highly regionalised distribution
Multi-depot Italy Highly regionalised distribution

102 System generated distribution boundaries
Next day served areas System generated distribution boundaries

103 Ireland, France, Switzerland, Austria, Denmark, Sweden, Norway
“Tramped” markets Ireland, France, Switzerland, Austria, Denmark, Sweden, Norway

104 Tramping explained 4 7 5 6 1 3 2

105 Results reporting Microsoft Access and many more...

106 Benefits Speed of use Extendable (modular)
Portable (wide sensitivities) Integratable (any Microsoft format)

107 Royal Mail Royal Mail have 5 copies of Logix as follows:
Two Copies with a division called RM Consulting which does a variety of both internal and external consulting jobs .i.e new business tenders, strategic reviews of which sorting office should sort which etc. The contact name is Terry Delbridge.  Two copies in semi-operational usage at their two largest sorting centres in Mount Pleaseant (Central London) and Birmingham. They use LogiX to plan the Overnight Runs between sorting centres using tramping. It is semi-operational because they do not run it every day as it largely runs on a "Bus route" basis. But there are frequent changes - several per week. One copy at ParcelForce Head Office for strategic usage. 

108 TNT & DPS UK: Plan the delivery of all XeroX photocopiers. Used for 4 years. Other projects now under discussion. Germany: Consulting work for Deutche Post contract.  Netherlands: Route-LogiX for TNT Express. Australia: LogiX Advanced Optimisation System. China: Proctor & Gamble, delivery throughout China. TNT use LogiX in two ways: * Collecting and delivering full trailers between various factories and warehouses in Guanchow (the large Industrial area near Hong Kong). * They deliver from a Central Warehouse in Guanchow to various Regional Warehouses. DPS have done a fair amount of bespoke work for TNT. The function on having restricted number of Loading bays was all done for TNT originally.

109


Ladda ner ppt "DPS International Ltd."

Liknande presentationer


Google-annonser