Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Docent Peter Parnes Luleå tekniska universitet Medieteknik 17 februari, 2005 teknik medie Mänsklig kommunikation.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Docent Peter Parnes Luleå tekniska universitet Medieteknik 17 februari, 2005 teknik medie Mänsklig kommunikation."— Presentationens avskrift:

1 Docent Peter Parnes Luleå tekniska universitet Medieteknik 17 februari, 2005 teknik medie Mänsklig kommunikation

2 •Hur kan människor kommunicera effektivt över Internet? –elektroniska möten, emöten •Hur kan datorer och mjukvara stödja denna kommunikation? •Hur bör emöten utformas så att upplevelsen blir bättre än att ”vara där”? Forskning sedan 1992! Elektroniskt möte

3 Det elektroniska mötet 1998 – Marratech spinnoff från Medieteknik

4 Emöten 1.Möten via nätet 2.Nätbaserad utbildning / föreläsningar •En till många med frågor tillbaka •Gruppdiskussioner 3.Ekorridor – virtuella kontoret •24-timmar per dygn •Närvarokänsla inom en grupp

5 Hur kan mänskliga möten via Internet göras bättre? •Förbättrad gruppkänsla •Användarvyn: –Vad uppfattar en användare som bättre? •Ljud-, bildkvalitet •Nya mediakällor •Hur kan kommunikation anpassas bättre till olika nätverksförhållanden? –ABC, varierande bandbredd med mera •Hur anpassa till nya mobila enheter? •Privathet!!

6 Alltid bäst kommunikation •Bästa enhet för kommunikationen skall användas •Blanda olika typer av enheter i samma möte –Telefon för ljud samt dator för övriga media •Går du in i ett visst rum skall din mobila enhet koppla upp sig till rätt emöte automatiskt. Användaren skall bestämma men systemet skall vara adaptivt!!

7 Bärbara system

8 •Hur skapar vi användbara bärbara system? •Kombination av existerande hårdvara •Användargränssnitt –Interaktion med enheter i ens omgivning –Byte av skärm (handhållen <> ”HMD”) –Byte av media dynamiskt (tal-text) •Kopplat till ”alltid bäst kommunikation”

9 Utmanande miljöer •Hur kommunicerar användare i -40 grader med vantar och mössa på sig? –När de står inträngda inne i en kartongmaskin med händer upptagna? –Medan de kapar träd mitt i vintern? •Olika krav på olika media •Nya tekniker •Applicerbart på ”normala” miljöer men sällan åt andra hållet.

10 Applikationer för mobilitet, inte mobilt använda applikationer!

11 Situationsmedvetna system •System som är medvetna om sin omgivning •Användartillstånd –stress, position, kalender, epostkö, tid •Hur samla ihop denna information? •Hur presentera den? –Lokalt vs. andra mottagare (privathet!!) Hur kan denna information utnyttjas?

12 Omvårdnadsrelaterad forskning Att utveckla teknik som underlättar vårdpersonalens arbete och därmed ger dem mer tid över till själva mötet med patienten.

13 Smarta system i omvårdnaden •Introducerar datoriserade hjälpmedel som är så enkla att använda att de inte kräver datorkunskap –användarna kanske inte ens vet att en dator är involverad •Skapar system som hjälper till att förebygga vanliga folksjukdomar –stress, diabetes, övervikt –Mäta hur mycket personer rör på sig och ge anpassade rekommendationer

14 Smarta system... •Skapar system som hjälper personal samt effektiviserar den service dessa kan ge patienter –system som delar ut arbetsuppgifter till den med mest tid istället för att ett larm skall gå till alla sjuksköterskor •Ökar tryggheten för äldre –T.ex. larmsystem –Ökad kontakt via emöten för att motverka isolering –Ökad möjlighet till att stanna i hemmet längre. Mindre tid på ålderdomshem.

15 Nätbaserad omvårdnad Mål: Genom emöten ge ett ökat stöd för (svårt) sjuka i hemmet på 3 nivåer och därmed ge ökad trygghet 1.Ökad kontakt mellan vårdtagare och vårdgivare (distriktssköterska) 2.Kontakt mellan vårdtagare 3.Kontakt mellan vårdtagare och anhöriga

16 Tillämpad forskning •Scenariodriven forskning tillsammans med ”slutkund” •Resultat: –Prototyper (körbara mjukvarusystem) –Akademiska resultat •Resultaten skall användas! –Leva som vi lär! Det skall bara fungera!!!

17 Frågor? Peter Parnes, PhD teknik medie


Ladda ner ppt "Docent Peter Parnes Luleå tekniska universitet Medieteknik 17 februari, 2005 teknik medie Mänsklig kommunikation."

Liknande presentationer


Google-annonser