Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kapitel 7 Marknadsstrukturer och leverantörsanalys.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kapitel 7 Marknadsstrukturer och leverantörsanalys."— Presentationens avskrift:

1 Kapitel 7 Marknadsstrukturer och leverantörsanalys

2 Agenda  Marknad och marknadsstruktur  Leverantörsmarknadsanalys  Strukturering av leverantörsmarknadsanalys  Leverantörsmarknadsanalys och informationsteknik

3 Marknader och marknadsstrukturer  Externa strukturer  Bransch, horisontellt släktskap  Industriell kedja eller försörjningskedja  Materialflöde:  Divergerande materialflöden  Linjära materialflöden  Konvergerande materialflöden  Externa faktorer som bestämmer marknadsstrukturen  Antal leverantörer  Antal köpare  Differentieringsgrad

4 Marknadsstrukturer  Strukturer på leveranssidan:  Full konkurrens  Monopolistisk konkurrens  Oligopol  Monopol  Strukturer på behovssidan:  Full konkurrens  Oligopsoni  Monopsoni

5 Olika marknadsstrukturer En köpareFå köpareMånga köpare En säljareBilateralt monopol, konkurrensskyddad marknad (reservdelar) Leveranssidans begränsade monopol (bränsle) Leveranssidans monopol (drivmedel, vatten, el) Få säljareBehovssidans be- gränsade monopol (telefoni, tåg) Bilateralt oligopol (kemiska halvfabrikat) Leveranssidans oligopol (kopiatorer, datorer) Många säljare Behovssidans monopol (vapen- system) Behovssidans oligopol (bilkomponenter) Polypolistisk konkurrens (kontorsvaror)

6 Definition Leverantörsmarknadsanalys: Systematisk insamling, klassifikation och analys av data beaktandes alla relevanta faktorer som påverkar inköp av varor och tjänster med syftet att möta aktuella och framtida företagskrav.  Reguljärt eller projektperspektiv  Kvalitativ eller kvantitativ  Fokuserad på kortsiktig eller långsiktig försörjning

7 Tre nivåer på leverantörs- marknadsanalys Bearbetad från Faes och de Weerd, 1983 Makroekonomiska undersökningar Mesoekonomiska undersökningar Mikroeknomiska undersökningar BASF Shell GM Bayer Ford Chrysle r US Japan US Europe e.g. Chemical industry Chemical industry Automotive industry Steel

8 Varför ska man kartlägga leverantörsmarknaden? Följande faktorer har stimulerat utvecklingen av leveranstörsmarknadskartläggning:  Kontinuerlig teknikutveckling  Dynamiken i leverantörsmarknaden  Monetär utveckling  Krav på motköp  Förändringar i skattepolitik

9 Leverantörsmarknadskartläggningens struktur Fastställ syften Lönsamhetsanalys Förstudie Utformning av kartläggnings- aktiviteter Datainsamling Dataanalys Skapa kartläggningsrapport Var? Skrivbordsunder sökning Fältundersökning Utförande av kart- läggningsaktiviteter En stegvis metod Vad?

10 Köparmarknadskartläggning och IT Företag upptäcker de olika sätt med vilket ICT kan stödja inköpsaktiviteter och strategier. Några exempel:  Företag som Saint Gobain, som är aktiv inom ett brett spektrum från glastillverkning till tillverkning av byggnadsmaterial, har installerat ett världsomspännande inköpsintranät. Andra tillverkande företag har byggt liknande system baserat på Microsoft Outlook.  Dataleverantörer som Yellow Pages, ABC har enorma leverantörsdatabaser på sina webbsajter som täcker leverantörsadresser I alla större EU-länder som gör det möjligt för köpare att på kort tid göra marknadskartläggningar.  Sony använder sin inköpssajt för att attrahera nya leverantörer till vissa inköpskategorier.  Företag som FedEx, DHL, UPS tillhandahåller spårning via Internet som gör det möjligt för företag att ha kontroll över leveranser.

11 Slutsatser  Den ständigt ökande turbulensen på de globala leverantörsmarknaderna gör att leverantörsmarknadskartläggning till en kritisk aktivitet.  Leverantörsmarknadskartläggning behövs för att hålla sig informerad om pågående förändringar.  Strukturen på leverantörsmarknaden påverkar köparens taktik.  När en kartläggning skall utföras rekommenderas ett stegvist angreppssätt.


Ladda ner ppt "Kapitel 7 Marknadsstrukturer och leverantörsanalys."

Liknande presentationer


Google-annonser