Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Prissättning av produkter och tjänster Nicola Brun Statistikcentralen.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Prissättning av produkter och tjänster Nicola Brun Statistikcentralen."— Presentationens avskrift:

1 Prissättning av produkter och tjänster Nicola Brun Statistikcentralen

2 Prissättningspolicy i Statistikcentralen  varje enhet prissätter själv sina produkter med hjälp av en prissättnings-guide  den första prissättningsguiden publicerades 1998  en ny guide är nu under arbete - tyngdpunkten ligger bl.a. på Internet- prissättningen

3 Prissättning av elektroniska produkter Problem  Internet-prissättning  extranet-prissättning  allt flera nätverk av organisationer  hur definieras en organisation - juridiskt sett; enligt användarnas antal; enligt ägare; enligt verksamhet osv.

4 Case: Stadsindikatorer -servicen Bakgrund  En Internet-service baserad på holländska StatLine (i Finland: StatFin)  uppdragsgivare: inrikesministeriet och stadspolitikens arbetsgrupp  potentiella användare: kommuner, organisationer i den offentliga förvaltningen, företag m.fl.  innehåll: 50-tal tabeller med statistik från olika ämnesområden  i testanvänding fr.o.m ; offentliggörs

5 Case: Stadsindikatorer -servicen Prissättning I. Kommuner: enligt invånarantal samt omfattning av användningen  A-pris: kommunens centralförvaltning  B-pris: inkluderar användning i läroanstalter och bibliotek  rabatt för samköp II. Övriga: enligt omfattning av användningen samt omfattning av organisationen, licenser:  en användare  organisationslicens  koncern-licens

6 Case: Stadsindikatorer -servicen I. Prissättning för kommuner  Prissättningen baserar sig på: kommunernas tabellpaket, SC:s nya formel och övriga elektroniska produkter med motsvarande innehåll

7 Case: Stadsindikatorer -servicen II. Prissättning för övriga  Prissättningen baserar sig på: kommunernas pris och övriga elektroniska produkter med motsvarande innehåll A. Licens för en användare: FIM (exkl. moms) B. Organisationslicens: FIM (exkl. moms) C. Koncernlicens: FIM (exkl. moms)

8 Tankar kring prissättning  det ska vara lätt att berätta priset åt kunden (motivering: ofta flera personer som säljer flera olika produkter -> svårt att hitta bland alla prislistor)  ”rättvist” pris innebär ofta en invecklad prissättning -> ju flera pris, desto värre soppa?


Ladda ner ppt "Prissättning av produkter och tjänster Nicola Brun Statistikcentralen."

Liknande presentationer


Google-annonser