Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Medias bild av alkohol Ingenjörshuset 1 oktober 2012 Christina Luttropp Voquer, IQ.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Medias bild av alkohol Ingenjörshuset 1 oktober 2012 Christina Luttropp Voquer, IQ."— Presentationens avskrift:

1 Medias bild av alkohol Ingenjörshuset 1 oktober 2012 Christina Luttropp Voquer, IQ

2 Alkohol kommuniceras i media på många sätt •Kommersiellt – reklam, internetsajter, sociala medier •För inspiration – dryckestips, mat och dryck •För information – hälsa, skador •I aktuella frågor – debatt IQ 1 oktober 2012 2

3 3 Kraftig ökning av alkoholreklam +127 procent mellan 2008 och 2011 IQ 1 oktober 2012

4 Alkoholreklamens framväxt Kanal20042011 TV40438 Morgon/kväll spress 50286 Populärpress38100 Fackpress26 Internet04,5 Utomhus12 Radio00,5 TOTALT132837 IQ 1 oktober 2012 4 Miljoner kronor, källa Sifo

5 2 av 3 uppger att de har sett reklam för öl, vin eller sprit den senast månaden 5 Fråga: Har du sett reklam för öl, vin eller sprit den senaste månaden? Bas: Samtliga n= 1616 Novus 2011

6 Var har man sett reklam för alkohol? 6 Alla16-29 år Tidning/tidskrift74%68 % TV69 %80 % Utomhus (arenor, liknande)12 %23 % Sociala medier11 %16 % E-post9 %2 % Bio1 % Novus 2011

7 Alkoholreklam i TV även på barntid IQ 1 oktober 2012 7 •58 av 99 reklamavsnitt var för alkoholdrycker •Flest visningar för öl, men även cider, vin och whisky samt likör •Barn 3-12 år i Sverige •Reklam för mat och dryck i tv •Tidsperiod en vecka (ett urval dagar) 2008 •TV3, TV4, Kanal 5 (mest populära bland barn) •Snabbmat vanligast, alkohol näst vanligast följt av choklad och godis •Sverige i ”topp” bland undersökta länder Internationell studie publicerad 2010, Television Food Advertising to Children: A Global Perspective

8 Svenskarna om alkoholreklamen IQ 1 oktober 2012 8 Novus 2011

9 2 av 3 tycker att alkoholreklam är förskönande. 6 av 10 att den uppmanar till bruk. IQ 1 oktober 2012 9 Novus 2011

10 Reklam Officiella webbplatser Varumärkessajter för olika drycker •tips och recept Kampanjsajter •inbjudningar till events, fester •tester, spel och tävlingar Sociala medier, Facebook •relationsbyggande •interaktivitet, spridande Internet – en arena för alla, även alkoholproducenter

11 Sociala medier, en självklarhet •95 % i åldern 16-25 år, är medlemmar i sociala nätverk. •För hela befolkningen,12 år och äldre är 52 % medlemmar i sociala nätverk. Källa: Svenskarna och Internet 2011

12 Facebook – möte mellan producenter och (unga) konsumenter •Egna sidor •Appar •Annonsering •Kampanjsidor •Delning, spridning •Användarna bidrar själva med material Marknadsföringen handlar i regel inte om smak eller intresse för fina viner. Det är party, livsstil och attityd som gäller. •Heineken: Över 8 miljoner. •Absolut: Över 950 000. •Smirnoff Ice: Över 750.000 •Bacardi: Över 3 miljoner. •Captain Morgan: Över 1 miljon. •Bailey´s: Över 1,4 miljoner Sept 2012

13 13 ”Förlorade vi? Neeej! Aja är fullast på festen ändå” ”Elin ger sig vid 03:40 Jag är salongs VEM VILL DRICKA VIN?” Idag ska jag flippa #alkohol ”Fullast på Facebook?” IQ 1 oktober 2012 Mer än hälften i åldern 18-25 år har skrivit eller lagt upp bilder i sociala medier när man druckit alkohol, oftast på Facebook. Xtreme Nordic 2011

14 ”Party” i bloggvärlden Bloggvärlden är i första hand en ung kvinnovärld. Här handlar det om glamour, mode, shopping, och – förstås – party. IQ 1 oktober 2012 De två största svenska bloggarna – båda unga tjejer – har 170.000 besökare om dagen.

15 Novus 2012 Drygt var femte 18-25-åring upplever mycket alkoholreklam i sociala medier. IQ 1 oktober 2012

16 Novus 2012 3 av 10 upplever att alkoholreklamen ökat i sociala medier det senaste året IQ 1 oktober 2012

17 17 18-25-åringar som fått inbjudningar -4 av 10 har fått inbjudningar till fester av alkoholproducenter, barer, pubar eller liknande via sociala medier. -I åldersgruppen 18 till 20 år har 17 procent fått inbjudningar en eller flera gånger i veckan. -Ytterligare 33 procent har fått inbjudningar någon gång i månaden eller någon gång per år (18-20 år). IQ 1 oktober 2012 Novus 2012

18 Alkoholreklam i sociala medier - en extra stor utmaning •På FB behöver man sällan ange födelsedatum för att komma in på en sida. På vissa står det att man måste vara 25 år för att gilla. •På nätet tycks inte alla bry sig om att reklam för alkohol inte får riktas till eller skildra barn eller unga vuxna som inte fyllt 25 år •eller att reklam inte får ge intryck av att alkoholkonsumtion leder till social eller sexuell framgång. •Skillnaden i reklamens utformning gällande exempelvis tidningsannonser jämfört med i sociala medier är mycket stor. •Gränsen mellan vad som är marknadsföring och redaktionellt utrymme blir otydligare.

19 Youtube •De flesta reklamfilmer för alkohol ligger på Youtube. •Flera varumärken har även egna ”kanaler” där de samlar andra filmer för spridning. Exempel antal visningar på youtube sept 2012: •Heineken ”Walk-in fridge” 12 miljoner •Carlsberg ”Stunt with148 bikers in cinema” 11 miljoner •Captain Morgan ”Party like a champion” 2 miljoner

20 Den redaktionella bilden •Inspiration •Information •Aktuella samhällsfrågor IQ 1 oktober 2012 20

21 Inspiration om alkoholdrycker •Dryckestips •Recensioner av dryckesnyheter •Mat och dryck •Dryckesprovning •Klubbar •Temaresor IQ 1 oktober 2012 21

22 Dryckestips •Dryckestips •Dryckesnyheter recenseras •Fördjupande artiklar om dryckeskunskap. •Tema-artiklar och bilagor om val av drycker inför festsäsonger, som påsk, midsommar, jul Finns i de flesta mediakanaler, främst i press men även i tv. Och på nätet, förstås. IQ 1 oktober 2012 22

23 Några exempel från nyhetsmedia… IQ 1 oktober 2012 23

24 Mat & dryck – ett STOOOORT tema •Mat & dryck-tidningar •Bilagor med inspiration till helger, som jul och midsommar, •Mat & dryck-sajter på nätet IQ 1 oktober 2012 24

25 Några mat & dryck-exempel … IQ 1 oktober 2012 25

26 Klubbar för vin och andra drycker •Inspiration och information. •Provningar, resor. •Ofta även beställningstjänster. •Ofta i namn av en vinprofil. •Eller en kommersiell aktör, t ex en mediakanal. IQ 1 oktober 2012 26

27 Några exempel på klubbar … IQ 1 oktober 2012 27

28 … provningar och temaresor IQ 1 oktober 2012 28

29 Det dricks alkohol i TV rätt ofta, om man tänker efter… I populära TV-serier: •Pluras kök •Mad men •Sex and the city I direktsända event och fester: •Nobelfesten •Idrottsgalan •Kristallen bara som några exempel IQ 1 oktober 2012 29

30 Filmer och filmhjältar ”Shaken, not stirred” var bara början… •Alkohol fanns i 86 procent av 300 filmer som granskades i en engelsk studie 2011. •Specifika varumärken visades i 35 procent av filmerna. IQ 1 oktober 2012 30

31 Många lanserar egna drycker Kändisar, företag, musiker, med flera … IQ 1 oktober 2012 31

32 Information om alkohol och om alkoholskador Några vanliga områden: •Hälsoaspekter •Forskningsrön •Rattfylla •Ungdomsfylla •Alkoholberoende IQ 1 oktober 2012 32

33 Hälsoanledningar för att dricka •Benskörhet, vikten, hjärtat, antioxidanter… IQ 1 oktober 2012 33

34 …och för att inte göra det IQ 1 oktober 2012 34 Om de negativa aspekterna och skadorna.

35 Rattfylla, vanlig och ibland stor nyhet IQ 1 oktober 2012 35

36 Ungdomsfylla – valborg och inspark IQ 1 oktober 2012 36

37 Nyktra kändisar – äldre och yngre IQ 1 oktober 2012 37

38 Alkohol en ofta aktuell samhällsfråga IQ 1 oktober 2012 38 Frågorna varierar över tid, här några från 2012

39 Hur mycket är vad? Hur stor andel av mediabilden är •Reklam? •Inspiration? •Information? •Aktuella frågor? Vi frågar vår tids allvetare… IQ 1 oktober 2012 39

40 Så vad ”säger” Google? Antal träffar sidor från Sverige •Mat och vin12.300.000 •Alkohol10.600.000 •Mat och dryck10.500.000 •Mat och öl 7.120.000 •Vintips 1.760.000 •Fulla ungdomar 1.190.000 •Misshandel alkohol 1.120.000 •Rattfylla 806.000 •Dryckesprovning 769.000 •Vinprovning 508.000 •Alkohol och cancer 491.000 IQ 1 oktober 2012 40

41 Så vad ”säger” Google? Antal träffar sidor från Sverige •Alkoholberoende344.000 •Billig sprit288.000 •Alkoholfri280.000 •Alkoholskador231.000 •Ölprovning219.000 •Whiskyprovning123.000 •Dryckestips 74.000 •Vinklubb 59.000 •Hemleverans alkohol 55.200 •Gårdsförsäljning alkohol 42.500 •Rött vin antioxidanter 21.500 IQ 1 oktober 2012 41

42 Försök till slutsatser om bilden av alkohol i media •Omfattande •Mångfacetterad •Många kanaler •Många avsändare •Många särintressen •Motsägelsefull •Svårgripbar i sin helhet •Svårkontrollerbar IQ 1 oktober 2012 42

43 Frågan är vad den samlade bilden i media säger om alkoholen i vår vardag och i vårt samhälle. Och vad förmedlar bilden till oss alla? Till barn och ungdomar? IQ 1 oktober 2012 43

44 Tack!


Ladda ner ppt "Medias bild av alkohol Ingenjörshuset 1 oktober 2012 Christina Luttropp Voquer, IQ."

Liknande presentationer


Google-annonser