Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Tomarps Gårdshotell 30 nov 2011 Fiska Skånes Ess! Bromölla Kristianstad Osby Ö. Göinge www.fiskaskanesess.se.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Tomarps Gårdshotell 30 nov 2011 Fiska Skånes Ess! Bromölla Kristianstad Osby Ö. Göinge www.fiskaskanesess.se."— Presentationens avskrift:

1 Tomarps Gårdshotell 30 nov 2011 Fiska Skånes Ess! Bromölla Kristianstad Osby Ö. Göinge

2 Kvällen i korthet:  Presentation av: Varandra och projektet  Fisketurism: Farhågor och möjligheter  Sportfiskarna: Svenska fiskevatten  Marknadsföring: Fiskefoto och hemsidor  Entreprenörskap: Exempel JO Grund för träffarna: Kvalitetsplattform 10 punkterKvalitetsplattform 10 punkter

3 Presentation  Vilka är ni?  Vem är projektledaren?  Projektet – Fisketurism i samverkan 1. Målsättningar 2. Hemsidan 3. Förväntningar och kommunikation

4 Presentation Mattias • Fiskepassionerad • Mörrumsåns FVO • Naturvård!

5 Presentation Mattias Tonvis av information Kilo av kunskap Hekto av visdom Gram av förändring Bättre relation till naturen ger känslomässig grund för förändring och miljöopinon Naturvårdsverket

6 Presentation av Projektet ”Fisketurism i samverkan”  Målsättningar för projektet Målsättningar för projektet  Hemsida Hemsida  Förväntningar och kommunikation, tillåtande atmosfär  Samverkan och konkurrens

7 Fisketurism: Farhågor och möjligheter

8 Fisketurism: Farhågor & Möjligheter

9

10 Farhågor:Möjligheter: Upptagna vatten?Kvotering fiskare (FVP) Dyrare fiske?Differentierad prislista Utarmning av bestånd?Kvotering fisk, fiskare Selektivt fiske (regelverk) Kortsynthet/okunskap Upplys om efterfrågan inplantering av onaturliga Kontroll i samverkan arter/sjukdomar, e t c

11 Fisketurism: Farhågor & Möjligheter Farhågor:Möjligheter: Merjobb för FVO/FVF ?  Krav på tillgänglighet  Renhållning  Fisketillsyn  Fångststatistik  Hemsideshantering Olika modeller för samverkan 1.FVO+(FVF) Ideell verksamhet 2.FVO+(FVF)+Enskilda privata 3.FVO+(FVF)+Entreprenör(-er) 4.FVO+(FVF)+Anställd

12 Fisketurism: Andra möjligheter  Fiskarens upplevelse och goda hälsa!  Ökad tillgänglighet för andra besökare (icke fiskare)  Känsla för/relation till natur Miljöopinion  Fler arbetstillfällen  Spin off / synergieffekter Spin off / synergieffekter

13 Fisketurism: Farhågor & Möjligheter SAMMANFATTNING  Stora möjligheter att vända farhågor till pos effekter  Det finns fler potentiellt positiva faktorer än negativa  FVOF & FVF har en förnyelsebar råvara som angår hela bygden  FVOF & FVF bör därför: 1. Se över sitt arbetssätt för att framhäva sina fiskevatten (Marknadsföring, tillgänglighet, samverkan– fiskekort) 1. Fundera över fiskekortspriser och försäljningsformer 2. Överväga samarbetsmodeller med näringslivet

14 Sportfiskarna: Svenska fiskevatten Per Göran Jönsson │ Sportfiskarna regionkontor syd, Malmö Tel │ E-post Sportfiskarna är intresseorganisationen för alla sportfiskare. Vi slår vakt om allmänhetens tillgång till ett bra fiske och jobbar för friska fiskbestånd i friska vatten. Sportfisket omsätter två miljarder om året i Sverige och sportfiske är en av svenskarnas viktigaste fritidssysselsättningar, mellan en och två miljoner svenskar fiskar varje år! Bli medlem i Sportfiskarna på:

15 Marknadsföring: Hemsidor & Fiskebilder Hemsidor  Företagets/föreningens identitet mot världen  Tilltalande/modern design och färgval  Målgruppsorienterad  Informativ  Slagkraftig och enkel/kortfattad/tydlig  Överblickbar meny och lättnavigerad  Sökmotoroptimerad  Text respektive bild på rätt ställe och omfattning

16 Marknadsföring:Hemsidor, ex. Föreningar  + Mycket informativ, lättnavigerad, rekord - Ingen bildsida/få miljöbilder, äldre design, ingen kortförsäljning på sidan  + Informativ, bra statistik, ordförandebrev - Omodern design, dålig kortinfo, ”ogräsfisk” ett omodernt synsätt, Kortförsäljning på sidan?  + Toppdesign/layout, lättnavigerad, tydlig. Fin, tydlig logotyp, bra bildspel förstasidan, hyrbåtsinfo - Fiskerekord/statistik? Kortförsäljning på sidan? Företag med fiskeambition  + Snygg design och layout. Informativt. - Väldigt många knappar i menyn (smått), Aktiviteter: inget fiske! Paket: inget fiske!  + fin design, FISKE i menyn, lättnavigerad, PDF-utskrift på fiskepaket. - Få fiskebilder, ingen karta  + Snygg, tydlig, valt toppdomänen.com - Lite för kortfattad info, inga fiskebilder, ingen rödingfiskeinfo på fiskesidan

17 Marknadföring: Hemsidor, ex. Föreningar  + Fin miljöbild i bakgrunden (2 ggr?) - Långsam nedladdning av sidan, fiskarter? Bristfällig fiskekortsinfo, bilder, statistik  + Lättnavigerad - Gammal design, ofärdig sida (tips), ej uppdaterad statistik. Företag med fiskeambition  + Mycket informativ, telefonanpassad? Bilder på startsidan, översatt till 6 språk, naturens bästa – kvalitetsstämpel, film - Gammal design, alltför smått, hopslagna kategorier, Sälj med bilder - utan att behöva förstora. Logga och företagsnamn?  + Stor skillnad med en sida som bara vänder sig till sportfiskare. Viktigt att besökaren känner sig hemma direkt (målgruppsorienterad). Tilltalande sidhuvud. Lättnavigerad, informativ. Fiskeblogg/väldaterad fiskesida. - Få fiskeord och bilder på startsidan. Spöböj!

18 Marknadsföring: Hemsidor Föreningar (förslag) 1) Startsida Miljöbild(-spel), Fiskarter Fiskesätt Vattnets karaktär Lägeskarta 2) Fiskekort Platser där fiskekort kan köpas samt adresser och telnr till dessa platser. Köpmöjligheter via sms, hemsidan eller automat. 3) Regler 4) Bildsida Miljöbilder där fiskaren kan se hur platser ser ut där fiske är lämpligt. Fiskebilder, spöböj och rekord. 5)Föreningsinfo Historia, mötesprotokoll o dyl 6) Kontakt Uppgifter till föreningen med telenr och mejladress. Kan äv läggas i sidfot på varje si 7) (Länkar) i menyn? Guider och paketsäljare i vattnet Båtuthyrning Bo/matställen Turistbyrå(er)

19 Marknadsföring: Hemsidor Företag med fiskeambitioner(förslag) Helst ”Fiske” i menyn, annars (i undantagsfall) i ”Aktiviteter” & ”Paket”  Allmän fiskeinfo, arter, årstider, fiskesätt  Paketförsäljning ”all inclusive” (olika årstider/upplägg  Paketförsäljning ”enkel” ( t ex boende + fiskekort)  Fiskebilder och miljöbilder  Partners/länkar, t ex FVO, guider, m fl.  SwedenFishing faktamall och produktmall – Pdf.

20 Fiskebilder: Vad är bra? Förlek, glädje, bakgrund Efterlek, färg, målgrupp?

21 Fiskebilder: Vad är bra? Bakgrund, väder, färger? Sol – färger, beskuren

22 Fiskebilder: Vad är bra? Grått+grått=grått! Grått+Rött=trevligt!

23 Fiskebilder: Vad är bra? Grå, blixt, båt, leende Sol, färger, perspektiv, fluga

24 Fiskebilder: Vad är bra? Perspektiv, förhållningssätt Förhållningssätt

25 Fiskebilder: Vad är bra? Ur fiskarens perspektiv

26 Fiskebilder: Vad är bra? Ur fiskarens perspektiv Spöböj/In action!

27 Fiskebilder: Vad är bra? Detaljer & närbilder

28 Fiskebilder: Vad är bra? Närbilder och detaljer – inte bara fisk!

29 Fiskebilder: Vad är bra? Detaljer och miljöbilder – inte bara fisk!

30 Fiskebilder: Vad är bra? Miljöbilder ger besökaren en uppfattning om platsen

31 Fiskebilder: Vad är bra? Miljöbilder: Viktigt!

32 Fiskebilder: Vad är bra? Miljöbilder och fiskebilder: Gryning och skymning

33 Fiskebilder: Men hur? Grundläggande tips:  Vi har digitalkameror – kom igen plåta på!  Ha solen i ryggen så att motivet blir jämt belyst  Gå nära och lägg fokus på det som är intressant i bilden  Ha en lugn bakgrund som inte stjäl betraktarens intresse  Ha gärna med flera olika färger i bilden som blå himmel och grönt gräs  Är det starkt ljus med hårda kontraster och du ska fota fiskare med fisk – slå en blixt även mitt på dagen, det lättar upp de mörkaste skuggorna  Lägg inte huvudmotivet mitt i bilden, utan hellre 1/3 in från kanten eller hörnet.

34 Fiskebilder: Men hur? Grundläggande tips forts:  Molniga dagar passar bra för närbilder och detaljbilder, men det är solljuset som gör att fina, starka färger kommer fram  Håll kameran stadigt, fokusera och tryck av långsamt så slipper du oskärpa.  Kontrollera och putsa frontlinsen så att den är fri från fingeravtryck  Den som vistas ofta vid vattnet hittar (så småningom) de bästa motiven! (Entreprenör/gäster)  Bilder som används till marknadsföring ska vara tagna vid det aktuella vattnet/anläggningen (inget fusk!)

35 Fiskebilder: Men hur? Tips vid fototillfället: För alla punkter nedan gäller att bilderna blir bäst i mjukt ljus morgon eller kväll när det är bra väder, samt under försommar och höst när naturens färger är som vackrast! Tänk som i en film när du fotograferar och ta både vida panoramabilder och närbilder. Ta bilder från olika vinklar, böj på benen och ta inte alla bilder från bekväm ståhöjd!  Anläggningen: Se till att det är städat och snyggt på och runt anläggningen. Fotografera vid en tidpunkt när motivet är jämt belyst och låt det framgå av bilden om anläggningen ligger nära vatten. Fota i så fall även från vattnet sittandes i båt.

36 Fiskebilder: Men hur? Tips vid fototillfället forts:  Båtar och annan utrustning: Kolla att båtar etc är hela och rena samt att de är utrustade som det är tänkt vid framtida marknadsföring och användning  Boende: Kolla att de olika boendealternativen är utrustade som det är tänkt vid framtida marknadsföring och användning. Att rummen är städade och att sängar är bäddade med representativa sänglinnen. Plocka undan personliga saker så att rummen/stugorna blir stilrena och inte övermöblerade  Fisket: Som nämnt vid bilderna ovan och att fiskaren har kläder och utrustning av modernt snitt.

37 Tack för att ni kom! Nästa träff: 8/2 Tillgänglighet & Paketering


Ladda ner ppt "Tomarps Gårdshotell 30 nov 2011 Fiska Skånes Ess! Bromölla Kristianstad Osby Ö. Göinge www.fiskaskanesess.se."

Liknande presentationer


Google-annonser