Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Magnus Andersson Systems & Software FFI – Lyckade/Pågående projekt.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Magnus Andersson Systems & Software FFI – Lyckade/Pågående projekt."— Presentationens avskrift:

1 Magnus Andersson Systems & Software FFI – Lyckade/Pågående projekt

2 • SRIS (2006/2008) – Delfinansierat av IVSS – Semcon, Klimator, Vägverket, Bilia, Saab, Logica, Combitech, EIS, VTI • BiFi 1 (2010/2011) – Delfinansierat av FFI – Semcon, Klimator, Vägverket, Värmlandsåkarna • BiFi 2 (1011/2012) – Delfinansierat av FFI – Semcon, Klimator, Trafikverket, Värmlandsåkarna (Universitet: LTU, HDa, GU) • MobiRoma (2012/2013) – Finansierat av ERA-NET ROAD – Semcon, Klimator, Foreca, Pöyry • BiFi Demo (2012/2013) – Finansierat av Trafikverket – Semcon, Klimator, Trafikverket, Posten (Användare: Sveaskog, NCC, Svevia, Trafikverket) • Beläggningskvalitet (2013/2014) • BiFi Demo 2 (2013/2014) Bakgrund - FFI

3 En gemensam insats för ökad framkomlighet på Sveriges grusvägar.

4

5 • Ökad produktåtkomst för Sveriges skogsnäring • Minskade underhållskostnader för Trafikverket • Ökad framkomlighet för trafikanter i avverkningsområden • Minskad miljöpåverkan Mål

6 Modell Bilflotta VVIS, Väderprognos Vägvädermodell Fordonsmodell Tolkmodell

7 Modell Bilflotta VVIS, Väderprognos Vägvädermodell Fordonsmodell Tolkmodell

8 Bilflotta • Hårdvara • Accelerometer • Gyro • GPS • Kommunikation (3G/GPRS) • Datalagring (SD-kort) • Batteri • Ingen montering, av sensorer, på utsidan av mätfordonet (postbil) • Algoritmen använder: • Bilens hastighet • Geografisk position • Lateral acceleration (vibrationer) • Gyro för att filtrera ut vägens lutning • Modellered i Matlab/Simulink

9 Modell Bilflotta VVIS, Väderprognos Vägvädermodell Fordonsmodell Tolkmodell

10 Prognosmodell - Upplösning • Prognosen kommer med en upplösning på 4x4km. • Interpoleras till ett 20x20, 40x40 och 200x200 km rutmönster. • Prognos för 10 dagar framåt. • Input: VVIS, Foreca, Fordonsdata

11 Modell Bilflotta VVIS, Väderprognos Vägvädermodell Fordonsmodell Tolkmodell

12 Fruset Uppmjukat Torrt > 80% 20% - 80% < 20% Resultat Andel uppmjukade indikationer Tolkmodell Vid utfärdande av prognos beror resultatet till stor del på väder- och VVIS-data. Gränser sätts då med avsikt att matcha ovanstående gränsvärden. Max bruttovikt (Tex. 12 ton) Max bruttovikt oförändrad

13 Modell Bilflotta VVIS, Väderprognos Vägvädermodell Fordonsmodell Tolkmodell

14 Resultat Ytuppmjukning i stora delar av området. Tunga fordons avråds från att operera inom området. Max bruttovikt t.ex. 12 alt. 4 ton. Ytuppmjukning i delar av området, alternativt ingen information. Tunga fordon bör iaktta vaksamhet inom delar av området. Ytuppmjukning ej påvisad inom området. Tunga fordon kan operera inom området. Max bruttovikt oförändrad.

15 Upplösning Område Väg Vägavsnitt År 1 År 2 År 3 Tillgång till PMSV3 ger möjlighet till en snabb utveckling mot en högupplöst presentation av information.

16 Användargränssnitt – BiFi.se


Ladda ner ppt "Magnus Andersson Systems & Software FFI – Lyckade/Pågående projekt."

Liknande presentationer


Google-annonser