Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Bakelit Slutredovisning Karlskrona, 010514 Bakelit Forecast & Analysis.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Bakelit Slutredovisning Karlskrona, 010514 Bakelit Forecast & Analysis."— Presentationens avskrift:

1 Bakelit Slutredovisning Karlskrona, Bakelit Forecast & Analysis

2 Bakelit Projektet Projektets mål är att öka Europolitans kunskap om terminaltillverkarnas strategier, samt att föreslå strategier åt Europolitan som säkerställer bolagets behov av 3G terminaler för att komplettera det egna marknadserbjudandet.

3 Bakelit Agenda •Sammanfattning av delredovisningen •Terminaltillverkarnas visioner •Marknadsundersökning tjänster •Kundsegmentering •Utvärdering av terminalleverantörer •Bakelits terminalvisioner

4 ! Bakelit Delpresentation - terminalen Komponentanalys •Tekniska prestanda •Begränsningar •Teknisk prestanda ingen flaskhals! •Problem:-användarupplevelse -produktion -mjukvara

5 ! Bakelit Delpresentation – applikationer & tjänster •Kategorier •Marknader •Segment •En lyckad implementation •Tjänsterna måste hålla vad de lovar när de lanseras •Skillnader mellan geografiska marknader

6 ! Bakelit Delpresentation – prissättning •Exempelterminaler •Tjänsteintäkter •Stor utmaning hitta tjänster med tillräcklig intäktspotential •Nya beteendemönster

7 ? ? Bakelit Delpresentation •15 intressanta terminaltillverkare – framför allt etablerade •Strategiska allianser – främst för applikationer •Teleoperatörernas roll – yta mot kund Hur kan Europolitan kombinera terminaler och tjänster? Hur kan Europolitan med rätt prissättning skapa bra erbjudanden till olika kundsegment?

8 Bakelit Agenda •Sammanfattning av delredovisningen •Terminaltillverkarnas visioner •Marknadsundersökning tjänster •Kundsegmentering •Utvärdering av terminalleverantörer •Bakelits terminalvisioner

9 Bakelit ModeEnkelhetTidsbesparingUnderhållning Källor bl.a.:Finanstidningen Vision Bakelit artikelsök. Motorola – segment efter behov

10 Kommunikator - Affärssegmentet - Kontorsapplikationer Mediatelefon - Mobilt Internet - Tredjepartsapplikationer Bildtelefon - Person-till-person - Inspirerande användargränssnitt Bakelit Källor bl.a.:Calling the Next Generation, White Paper från Nokia Bakelit artikelsök Nokia - segment efter funktion

11 Bakelit Källor bl.a.:www.siemens.be/umts/press1.htm Bakelit artikelsök Intervjuer vid CeBit, Hannover 2001 ProfessionellMedvetenAktiv Siemens - segment efter person

12 Bakelit Alcatel Ericsson Kyocera Matsushita Mitsubishi Motorola NEC Nokia Philips Sagem Samsung Sharp Siemens Sony Toshiba 1 Kontor 2 Bild 3 Roligt 4 Kompakthet 5 Mode 6 Internet 7 Enkelhet 8 Tålighet 9 Underhållning Källor: Officiella hemsidor, Bakelit artikelsök, Intervjuer på CeBit, Hannover 2001 Fokus Bolagens visade intresse genom prototyper eller existerande terminaler Leverantörernas segmentering

13 Bakelit 3G GPRS Samsung Mitsubishi Matsushita NEC Toshiba Motorola Ericsson Siemens Alcatel Sagem Nokia Philips Sharp Kyocera Sony Fujitsu Lansering Lansering Källor: Officiella hemsidor, Bakelit artikelsök, Intervjuer på CeBit, Hannover 2001

14 Bakelit Agenda •Sammanfattning av delredovisningen •Terminaltillverkarnas visioner •Marknadsundersökning tjänster •Kundsegmentering •Utvärdering av terminalleverantörer •Bakelits terminalvisioner

15 Bakelit Marknadsundersökning •För att hitta svenskarnas tjänstepreferenser •Koppla tjänster till terminaler •2 veckor i april •Drygt 300 enkätsvar

16 Tjänsteranking Bakelit Källa: Bakelit SMS Banksaldo E-post Elektronisk kalender Vägbeskrivning Nyheter & Väder Surfa Hämta/skicka bilder Musik Aktier Kompis position Ta bilder Betala i butik Beställa varor Elektroniska visitkort Textdokument Filer Ringtoner Sport Chat Reklam Videoklipp Dataspel Nätverksspel Lotto 12345Genomsnitt

17 Tjänsteranking topp 10 Bakelit Källa: Bakelit SMS Banksaldo E-post Elektronisk kalender Vägbeskrivning Nyheter & Väder Surfa Hämta/skicka bilder Musik Aktier Genomsnitt12345

18 Bakelit Källa: Bakelit Tjänsteranking Arbetande SMS Banksaldo E-post Elektronisk kalender Surfa Hämta/skicka bilder Vägbeskrivning Nyheter & Väder Elektroniska Visitkort Kompis position Genomsnitt12345

19 Tjänsteranking - slutsatser Bakelit •Inga identifierbara skillnader mellan könen eller mellan olika sysselsättningar •Vissa skillnader finns mellan olika ålderssegment •Nytta •Igenkännande •Nöje lågt rankat Demografiska grupperPopulära tjänster

20 Kriterier för tjänstekaraktärer –Skärm –Inmatning –Navigering –Minne –Processor –Mjukvara –Säkerhet Bakelit Källa: Bakelit –Bandbredd –Uppkopplingstid –Fördröjning –Säkerhet TerminalNätverk

21 Uppkopplingstid Tjänstekaraktärer Bakelit Källa: Bakelit Säkerhet Inga tidskravKrav på kort tid Låga krav Höga krav Aktier/aktiehandel Banksaldo Positionering Hämta/skicka bilder Lyssna på musik Surfa på Internet Unified Messaging Vägbeskrivning Nyheter/väder/sport Hämta ringtoner

22 Bakelit Tjänstekaraktärer 3 2,5 2 1,5 1 0,5 0 NavigeringSkärmInmatningMinneProcessor Mest populära Minst populära För bakgrundsinformation se appendix Källa: Bakelit

23 ! Bakelit Begränsade krav på terminalernas tekniska prestanda. Säkerställ tillgången på terminaler som fokuserar på yttre egenskaper Tjänsterna kan lanseras tidigt. De mest populära tjänster är krävande vad gäller input/output De minst populära tjänsterna kräver mer minne och processorkapacitet Marknadsundersökning slutsatser De mest populära tjänster är relativt sett ej bandbreddskrävande !

24 Bakelit Agenda •Sammanfattning av delredovisningen •Terminaltillverkarnas visioner •Marknadsundersökning tjänster •Kundsegmentering •Utvärdering av terminalleverantörer •Bakelits terminalvisioner

25 Bakelit Kundsegmentering 3.Prisdiskriminering 1.Demografiska grupper Oavsett kön eller sysselsättning är preferenserna i stort sett lika, bara ålderssegmenten visar vissa olikheter. 2.Tjänster kopplade till terminaltyper Vi har inte kunnat gruppera tjänster efter intresse såsom exempelvis nöje. En segmentering av kundgrupperna efter hur mycket de kan tänkas vara villiga att betala • Business Class • Economy Class • Viss ålderssegmentering

26 Bakelit Kundsegmentering Segment Business Class Economy Class (Kilroy) (Happy Meal) Kunderbjudande Värde för operatör Ett abonnemang med hög månads- avgift, men med få tillkommande kostnader utöver detta Ett abonnemang med låg månads- avgift, men med ett flertal tillkommande kostnader utöver detta Vanligaste tjänsterna kostar efter användande, andra tjänster ingår i abonnemanget Ett abonnemang med enbart förbetalda tjänster. Föräldrar kan spåra barnen Stor intäktsbas genom abonnemanget för att säkra månatliga intäkter. Billigt abonnemang skall locka kunder, intäkter drivs av intressanta nättunga tjänster Fånga studenter, samt vänja denna intressanta kundgrupp vid nya tjänster Få mobilanvändande i lägre åldrar. Tillvänjning av mobil telefoni och dataöverföring Källa: Bakelit

27 Bakelit Business Class Kundsegmentering Bastjänster Unified Messaging Nyheter/sport/väder Aktiekurser Banksaldo Vägbeskrivning Datatrafiktjänster Chatta Ladda ner dataspel Dataspel on-line Ladda ned musik Ladda ned videoklipp Filer från andra datorer Surfa på Internet Skicka/hämta bilder Extra tjänster Spel/dobbel Kompisars position Tid Mängd Meddelande Abonnemang Transaktion 1 1) Internetsurf upp till en viss tid/mängd ingår i abonnemanget Källa: Bakelit

28 Bakelit Economy Class Kundsegmentering Bastjänster Unified Messaging Nyheter/sport/väder Aktiekurser Banksaldo Vägbeskrivning Datatrafiktjänster Chatta Ladda ner dataspel Dataspel on-line Ladda ned musik Ladda ned videoklipp Filer från andra datorer Surfa på Internet Skicka/hämta bilder Extra tjänster Spel/dobbel Kompisars position Tid Mängd Meddelande Abonnemang Transaktion 123 1)En viss mängd meddelanden ingår i abonnemanget 2)En specifik nyhetstjänst ingår i abonnemanget, ex Europolitan-TT 3)En viss mäng surf ingår i abonnemanget Källa: Bakelit

29 Bakelit Tjänsteutveckling Tjänst UM Nyheter/sport/väder Banksaldo Vägbeskrivning Aktiekurser Surfa YachtPosition Pollenrapporten UtvecklareSamarbetsform Europolitan Europolitan-TT Europolitan-banker Europolitan-Gula sidorna Europolitan-Reuters Europolitan-ISP mobilePosition Palynologiska lab. Egenutvecklad Behöver en innehållsleverantör Bör funka med svenska banker Behöver innehållsleverantör Behöver en innehållsleverantör Avtal Fristående, ingen massmarknad Garanterade tjänster Internetkonnektivitet Specialiserade tjänster

30 Europolitan 3G-struktur Europolitan övergripande I Infrastruktur SP Tjänsteleverantörer = helägt Europolitan = delägt Europolitan = fristående certificerade Garanterade tjänster Internet- konnektivitet Specialiserade tjänster T Terminaler Bakelit

31 Europolitan: 3G-Erbjudande Bakelit Garanterade tjänster Internetkonnektivitet Specialiserade tjänster 3G-erbjudande EuropolitanEuropolitans kunder Tjänsteutveckling •Europolitan/banker •Europolitan/TT •Europolitan/Reuters • ISPs, OSPs • Roaming partners • PSTN/ISDN • Roaming partners • PSTN/ISDN • Restauranger/affärer 3G-terminaler Systemplattform Serviceplattform Applikationer 3G-terminaler, exempel 3G

32 Skapa värde för kunden Bakelit Garanterade tjänster Internet- konnektivitet Specialiserade tjänster Erbjudande till kunden Kundvärde •Tjänst anpassad även för icke- Internetanvändare •Innehåll anpassat för den nationella marknaden •Förädlad mobil tjänst •Personaliserade portaler •Ökad valfrihet för abonnenterna •Tillför mobilitet till det fasta Internet •Tjänst anpassad för smalare kundsegment. •Uppfyller speciella krav på mobilitet och innehåll •Personaliserade tjänster Värdeskapande Europolitans mål •Bibehållet ägarskap över kunderna •Ökade intäkter bortom ljudtjänster •Ökade datatrafikvolymer och intäkter •Stärka sitt erbjudande till kunden •Ökade intäkter genom att dra nytta av kundprofil och kundlokalisering Resultat

33 Anammarkategorier Specialiserade tjänster • Kompisposition i ålderskategorin • Vägbeskrivning i ålderskategorin 51- • Betala och beställa varor i ålderskategorin 61- Tidiga anammare Uppfinnare Tidig majoritet Sen majoritet Eftersläntare Skeptiker Garanterade Tjänster •Alla ålderskategorier är intresserade av garanterade tjänster Internetkonnektivitet • Surfa i ålderskategorin • Skicka bilder i ålderskategorin • Musik och ringtoner i ålderskategorin Bakelit Målmarknad: Befintligt segment av användare av mobila tjänster Källa: Bakelit (2001)

34 Bakelit Källa: Bakelit (2001) Produkt Pris Promotion Distribution Målmarknad Timing av marknadsentré Icke komplett produkt •Brist på innehåll •Alla utlovade attribut inte Tillgängliga •Utlovade attribut levde inte upp till vad man utlovat •Teknologin möte inte kundernas behov •Ett högt pris är i konflikt med en massmarknadsansats •Dåligt jobb i att utbilda konsumenter om produktens natur •Informationen inte objektiv •Dåliga produktrecensioner avslöjade brister •Distributionen av terminaler, tjänster och innehåll ofullständig •Adresserade inte tidiga anammare; fokus var på massmarknaden •Produkten lanserades innan mjukvaran fanns tillgänglig för att leverera vad som utlovats •Intensiv brådska för att komma ut snabbt medförde att produkten var inkapabel att utföra en stor andel av tjänsterna Enkel produkt •Enkel teknologi som inte utlovade mer än vad den kunde leverera •Teknologin möte ett behov hos kunderna •Fast pris. Billigare än ett telefonsamtal. •Kunderna väl medvetna om produktens begränsningar •Initialt sparsam marknadsföring. Lovade inte för mycket •En enkel tjänst som var anpassad efter de befintliga terminalerna •Enkel, komplementär tjänst riktad till ett brett befintligt marknadssegment •Produkten var funktionell när den levererades Komplex produkt •Stort utbud av innehåll och tjänster utvecklat i affärspartnerskap med andra •Alla utlovade attribut måste vara tillgängliga •Teknologin måste möta ett behov hos kunderna •Priset måste vara i paritet med en massmarknadsansats •Utbilda konsumenter om produktens sanna natur •Marknadsför inte 3G som mobilt Internet •Rikta produkten till den nationella marknaden •Komplex tjänst riktad till ett befintligt marknadssegment •Alla komponenter måste finnas tillgängliga samtidigt •Nät, terminaler, mjukvara, tjänster och innehåll borde vara integrerat och funktionellt innan lansering 3G-marknadsriktlinjer WAP-tjänster SMS-tjänster 3G-tjänster

35 Bakelit Agenda •Sammanfattning av delredovisningen •Terminaltillverkarnas visioner •Marknadsundersökning tjänster •Kundsegmentering •Utvärdering av terminalleverantörer •Bakelits terminalvisioner

36 Bakelit * M = Microsoft, P = Palm, S = Symbian Bakelitranking Källa: Bakelit (2001)

37 Bakelit Bakelit Topp 5 Produktbredd, inriktning, varumärke, Sverigenärvaro, tidiga Produktbredd, inriktning, tidiga, innovation/utveckling, i-mode Storlek, produktbredd, varumärke, Sverigenärvaro, design Produktbredd, varumärke, Sverigenärvaro Produktbredd, tidiga Källa: Bakelit (2001)

38 Bakelit Strategier – några slutsatser •Asiatiska och västerländska leverantörer söker samarbeten med varandra •Etablerade terminalleverantörer är de viktigaste spelarna inom tidig 3G •Etablerade leverantörer söker samarbeten främst inom mjukvaru och tjänsteutveckling •Avvaktan i väntan på fungerande infrastruktur Källa: Bakelit (2001)

39 Bakelit Samarbetsformer med terminaltillverkare Bakelitidéer •Tala tidigt om vilka typer av terminaler som ska subventioneras. •Gynna öppna plattformar och trafikdrivare, tex. kameror •Att beställa specificerade terminaler eller låsa sig vid vissa leverantörer ökar risken. Leverantör •Tidig leverans •Volymer •Öppna plattformar •Trafikdrivare •Stöd för tjänster Operatör •Kundinformation •Garanterad subventionering •Nätverksbeställningar •Stöd för funktionalitet Källa: Bakelit (2001)

40 Bakelit Agenda •Sammanfattning av delredovisningen •Terminaltillverkarnas visioner •Marknadsundersökning tjänster •Kundsegmentering •Utvärdering av terminalleverantörer •Bakelits terminalvisioner

41 Bakelit Marknadsundersökning Fyra huvudterminal- uppsättningar Tjänsteinnehåll Mjukvaror Hårdvaror Design/tekniskt innehåll Leverantörer Tjänstekrav Kundsegmentering Priser o abonnemang Visionsterminaler - metodik Förundersökning

42 Bakelit Visionterminal - Mainopolitan Leverantörer •Motorola •Mitsubishi •Ericsson •Nokia Tjänster - tjänsteleverantörer •VoiceEuropolitan •UMEuropolitan •BanksaldoEurop/banker •SurfEuropolitan ISP •NyheterEurop/TT •Vägbeskrivn.Europ/Gula Sidorna •Office extensionFristående Priser och abonnemang Business Subventionera ej med pris. Erbjud i stället office extension tjänster. Economy Prissubventionering kombinerat med lång låsning av abonnemang. Teknisk beskrivning •Svartvit •Touch-screen •Pen-input •Vridbar skärm •Blåtand •Dual band Mjukvaror •Öppen plattform •E-post •Minibrowser •Kalender •OCR

43 Bakelit Visionterminal- Pictopolitan Leverantörer •Motorola •Samsung Tjänster - tjänsteleverantörer •VoiceEuropolitan •UMEuropolitan •BanksaldoEurop/banker •SurfEuropolitan ISP •NyheterEurop/TT •Vägbeskrivn.Europ/Gula Sidorna •”Photoloft”Europolitan •Office extensionFristående Priser och abonnemang Hård subventionering för att locka användare till att använda vykortstjänster och liknande. Driver trafik i näten med kamera och färgskärm. Teknisk beskrivning •Färg •Touch-screen •Pen-input •Kamera •Minneskort •MP3 •Vridbar skärm •Blåtand •Dual band Mjukvaror •Öppen plattform •E-post •Minibrowser •Kalender •OCR •MP3-spelare •Bildredigering

44 Bakelit Visionterminal- Connectopolitan Leverantörer •Ericsson •Motorola Tjänster - tjänsteleverantörer •VoiceEuropolitan •UMEuropolitan Priser och abonnemang ????? Kan vara intressant att subventionera både för privata och företagskunder, eftersom tillbehörsmöjligheterna driver trafik. Teknisk beskrivning •Svartvit •Blåtand •Knappsats Mjukvaror •Tillbehörshantering •E-post •Telefonbok •Röststyrning

45 Bakelit Visionterminal- Trendopolitan Leverantörer •Nokia •Mitsubishi •Samsung Tjänster - tjänsteleverantörer •VoiceEuropolitan •UMEuropolitan Priser och abonnemang Ingen subventionering eftersom den ej är trafikdrivande. Teknisk beskrivning •Svartvit •Knappsats •FM-radio •MP3 Mjukvaror •E-post •Telefonbok •Röststyrning •MP3-spelare

46 Bakelit Nästa steg •Analysera den svenska marknaden mycket noggrant •Sök samarbeten med terminalleverantörer utan att låsa sig vid en enda •Ta särskild hänsyn till användargränssnitt och öppen plattform •Knyta avtal med leverantörer av ”garantitjänster” •Lansera ”garantitjänster” tidigt, redan i GPRS-näten

47 Bakelit Frågor?

48 Motorola – oväntad etta Bakelit +har en rad olika intressanta produkter +har idéer om terminaler med typiska 3G-egenskaper +starkt varumärke +etablerade med egna återförsäljare i Sverige •Motorola har varit en av de spelare som tidigast lanserat produkter för GPRS, och är en av de icke- japanska leverantörer som i år tänker leverera en 3G- terminal. •Företagets designavdelning har tagit fram ett antal koncept där mycket tunn teknik skall utnyttjas för att integreras i helt andra produkter än vad som finns idag. Man har ett flertal designstudios i Italien och i USA, och ambitionen verkar vara att hålla en ledande position inom innovationer. •Motorola har trots sina goda försäljningsresultat inte uppvisat någon större lönsamhet. •En av de större tillverkarna för GSM-terminaler Bakelitbetyg: 16

49 Samsung – asiatisk utmanare Bakelit +tidigt ute med lanseringar av nya tekniker +visar idag förmåga att släppa ett brett spektrum av produkter +har visat prototyper på flera intressanta 3G- fokuserade lösningar •Ledande tillverkare för den asiatiska marknaden, där man visat god förmåga att ligga i framkant med sina produkter. Man har exempelvis terminaler för ett större testnät i Korea. •Samsungs huvudproblem, att bolaget är alltför koncentrerat till några asiatiska marknader, kvarstår och det är osäkert när och hur bra man lyckas etablera sig i Europa. Stora volymer och god innovationsförmåga är viktiga styrkor. •Är representerade i Europa, men deras design får ses som typiskt asiatisk, vilket kan vara en nackdel på den europeiska marknaden •Relativt fokuserade på CDMA2000-tekniken •Varumärket är relativt svagt i Europa, samtidigt som etablering i Sverige uteblivit. Bakelitbetyg: 15

50 Nokia - ingen brådska Bakelit +Största mobilterminalproducenten för andra generationen +Har visat förmåga att producera nya modeller i mycket högt tempo +Starkt varumärke, inte minst i Sverige +Väletablerade i Sverige - Har inte övertygat i sin förmåga att lansera nya tekniker tidigt •Nokia har inte visat något som tyder på styrka inom 3G-terminaler, men få tvivlar på bolagets förmåga att ta fram framgångsrika produkter. •Duktiga på att ta fram nya modeller på löpande band, dock har man inte alltid lanserat produkter som ligger i absolut framkant tekniskt •Den överlägsna marknadsandelen ger förmåga att sätta standarder. Bakelitbetyg: 15

51 Bakelit +Relativt skickliga på att ta fram ett större antal olika produkter +Mycket starkt varumärke i Sverige +Lokalt etablerade -Är inte så skickliga på att ligga i den absoluta tekniska frontlinjen Bakelitbetyg: 14 Ericsson – starka trots problem •Ericssons position är fortfarande stark i Sverige, men marknadsandelen är stadigt sjunkande. •Har ingen tradition av att ta fram konsumentprodukter för en massmarknad. •Har haft betydande tekniska svårigheter vid produktionen av GSM-terminaler. •Är överlägset bäst lokalt etablerade i Sverige. •Har tidigare inte uppvisat förmåga att ligga långt fram rent tekniskt sett på terminalsidan.

52 Bakelit +Har visat god förmåga att leverera ett spektrum av olika produkter +har varit snabb i sin lansering av nya tekniker -Är en i sammanhanget relativt liten spelare Bakelitbetyg: 13 Mitsubishi – japan med europeisk design •Har, trots sin goda förmåga att ständigt leverera nya produkttyper, inte lyckats vinna tillräckligt med marknadsandelar för att ses som en riktigt stor spelare •Liksom flera asiatiska spelare är de skickliga på att anamma och lansera produkter med nya tekniker •Som företag betraktat är de även skickliga på hantering av konsumentprodukter •Varumärket är relativt okänt, då telefonerna är brandade som Trium. Detta har gjorts med åtanke att ta fram ett speciellt varumärke för den Europeiska marknaden, och med detta även anpassa design etcetera.

53 Garanterade tjänster Kunder Konsument Mobil Portal EuropolitanTredje part • ISPs • Banker • Nöjen • … Segment Intäktsdelning Partner Program Ta betalt för tjänst Kundprofil Innehållsportal Terminalsubventionering Bakelit

54 Internetkonnektivitet Kunder Konsument EuropolitanTredje part • ISPs Segment Konnektivitet Ta betalt för mängd Nya tjänstemöjligheter Ta betalt för mängd Företag •Abonnentprofil • ISPs • OSPs • Roaming partners • Fasta operatörer Innehållsportal Företagsprofil el ISP Kundprofil Partner ProgramTerminalsubventionering Bakelit

55 Specialiserade Tjänster Kunder • Konsument • Företag EuropolitanTredje part •Restauranger •Detaljhandel •Bilar •Innehåll Segment Ta betalt för lokaliseringsdata Ta betalt för tjänst • ISPs • OSPs • Roaming partners • Fasta operatörer Kund- lokalisering Kundprofil Partner Program Konnektivitet Terminalsubventionering Bakelit


Ladda ner ppt "Bakelit Slutredovisning Karlskrona, 010514 Bakelit Forecast & Analysis."

Liknande presentationer


Google-annonser