Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Storyline & Intrigue in Live Action Role Playing (LARP) Carl Heath Gr Utbildning 0705-354176.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Storyline & Intrigue in Live Action Role Playing (LARP) Carl Heath Gr Utbildning 0705-354176."— Presentationens avskrift:

1 Storyline & Intrigue in Live Action Role Playing (LARP) Carl Heath Gr Utbildning

2 About GR Utbildning •A part of The Göteborg Region Association of Local Authorities (GR) •Pedagogical Centre •Teaching Materials •Education Cooperation •Secondary School Admissions •International Forum

3 Simulation & Roleplaying •Simulations •Model United Nations •Model European Union •The Horizon Project •Workshops and seminars •Research & Design

4 Live role playing history I •Dungeons & Dragons •Tolkien societies •SCA (Society for Creative Anacronism) •Sverok

5 Live role playing history II •90% Fantacy & Vampire •10% Experimental •1700 local clubs •33000 organised gamers •Live role playing games every weekend somewhere in Sweden

6 Live role playing history III •1986 Gyllene Hjorten •1994 Trenne Byar •1996 Nyteg •1997 Sista Kapitlet •1999 Knappnålshuvudet •2000 Hamlet Inifrån •2002 Futuredrome

7 Pedagogical role playing history •1969 Model United Nations •1982 Storyline (Steve Bell) •1992 Model United Nations (Sweden) •1998 Model European Union •2002 The Horizon Project •2003 En resa som ingen annan

8 Storyline & Intrigue design (or how to cook) •Aim, goals and plot •Storyline constructs •Direct, Indirect and covert storytelling •Single level and Multi level design •Environmental effects

9 Aim, goals, and plot •Story aim vs character aim •In game goals (and waypoints) •Individual, group and collective goals •Who owns the plot – the maker or the participants? •In-game goals vs off-game aim

10 Storyline constructs •“Train” story •“Tree” story •“Branch” story •“Star” story

11 Direct, indirect and covert storytelling •In-game knowledge, Offgame knowledge •Off-game knowledge, In- game secret •Off-game secret, In-game secret •Timing of information-leakage •Placing information •Whisper-time (the word spreads)

12 Single level & Multilevel design •One-level storytelling •Three (or more) level storytelling

13 Environmental effects •Space (and space intrusion) •Time (and time intrusion) •Artifact (and artifact intrusion) •Emotions (and emotion intrusion) •Realworld pollution (ex end- time) •Abstract vs Realism storytelling •Finding common ground

14 The Horizon Project •Concept and design together with Fabel Kommunikation •Pedagogical LARP machine •Same base, different story •15-30 participants •4-8 hours (1-3 hours game time) •Teacher training seminars

15 The Horizon Games •On the edge of democracy •Left in the cold (on alienation) •About sexual health •Feeling Poverty

16 A Horizon Character Personliga fakta: Namn: Simon / Simone Mikko Ålder: 17 år Familj: Mamma och pappa. Bakgrund: Mina föräldrar är skilda, men det gör mig inte så mycket. Jag försöker ta livet för vad det är och ta en dag i sänder. Jag bor hos pappa i hans stora villa och trivs rätt bra, man kan ha fester när man vill. Mamma bor i Frankrike och ibland hälsar jag på henne om sommaren. Om jag vore: Om jag vore ett instrument skulle jag vara en elgitarr Om jag vore ett djur skulle jag vara en hund Om jag vore en film skulle jag vara en romantisk komedi Om jag vore ett väder skulle jag vara en pulserande, varm sommarnatt I en konflikt: Tar jag snabbt illa upp. Jag tycker inte om att de ifrågasätter mig. Jag struntar i om andra har rätt. Men jag lägger mig om situationen känns alltför allvarlig. Styrka: Jag tycker om att umgås med människor. Svaghet: Jag behöver bekräftelse av andra hela tiden.

17 A Horizon Character Relationer: Daniel / Daniella Är sjyst, han / vi umgås ofta och han / hon brukar alltid hålla med mig. Vi har kul tillsammans, kanske för att vi är så lika trots att han / hon kommer från ett fattigare område än det jag växte upp i. Andre / Andrea Vad skall man säga? En riktig klassens clown, har alltid något skämt på gång och är sällan allvarlig. Kan bli jobbig i längden men är rolig för det mesta. Mattias / Martina Jag tycker synd om honom / henne som kommer från den fattigaste stadsdelen i staden. Han / Hon verkar ha ett behov av att umgås med mig för att få status. Det är helt okej, han / hon vågar aldrig säga mot mig så vi har rätt roligt ihop. Erik / Erika Är en liten räddhare, men verkar nästan vilja vara svag. Han / Hon vågar inte ta ställning till något och det känns nästan som om han / hon får skylla sig själv när folk retar honom / henne. Detta har hänt: Äntligen har det blivit dags för klassresa! Ni har sparat pengar i två år och ska nu äntligen åka. Det finns fortfarande några olika förslag på resmål, antingen Frankrike eller till Prag. Vilket det blir ska ni bestämma när ni nu har klassråd. Resan går med tåg och du ser verkligen fram emot att få åka. Resan dit är ju halva nöjet och du planerar redan vad ni ska göra på tåget. Bara man hamnar med rätt personer. Ni vill definitivt åka till Prag! Du och vännerna har tidigare funderat på att åka dit själva, och nu när en sån här chans kommer tänker ni inte missa den. Tillsammans tänker ni försöka få alla att inse att Prag är det roligaste resmålet. Om alla andra vill åka till Paris så kan ni acceptera det, men helst av allt vill ni till Prag. Du vill helst av allt åka i tågkupén tillsammans med Daniel / Daniella och Andre / Andrea. Du tror att ni kommer ha roligt ihop och därför vill du slippa Mattias / Martina och Erik / Erika, de är okej, men om ni skall iväg på klassresa vill du ha så roligt som möjligt, och de brukar kunna förstöra den roliga stämningen. Jag var väldigt full förra helgen och jag tror jag sa att jag skulle bli lika full på klassresan. Hoppas ingen hörde mig, kanske några av mina vänner gjorde det, men det spelar ingen roll, bara inte någon annan gjorde det.

18 Thanx! Carl Heath


Ladda ner ppt "Storyline & Intrigue in Live Action Role Playing (LARP) Carl Heath Gr Utbildning 0705-354176."

Liknande presentationer


Google-annonser