Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Söderberg personbilar AB. Agenda  Nuvarande situation (Business mission)  PEST  SUP  Marknadsmixmodell  SWOT Analys  Mål och målpåverkande faktorer.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Söderberg personbilar AB. Agenda  Nuvarande situation (Business mission)  PEST  SUP  Marknadsmixmodell  SWOT Analys  Mål och målpåverkande faktorer."— Presentationens avskrift:

1 Söderberg personbilar AB

2 Agenda  Nuvarande situation (Business mission)  PEST  SUP  Marknadsmixmodell  SWOT Analys  Mål och målpåverkande faktorer  Marknadsstrategi  Strategins genomförande-åtgärdsförslag  Budget  Uppföljning

3 Söderberg personbilar AB  Söderbergs bil AB finns idag i Norrköping och Nyköping och firade förra året 40 år  Företaget i sig har funnits sedan 1954, men bytte 1972 namn till Söderbergs Bil efter Hans Söderberg  Företaget omsatte 2011, tkr och hade 147st anställda

4 Marknadsdefinition:  Bilmarknaden är en marknad med hård konkurrens  Söderberg är beroende av sina leverantörer ( Audi, Skoda och Volkswagen)  Man har ett stort kundsegment och vänder sig i stort sätt till alla som är över 18 år Marknadstrender:  Information är mycket lättare att få tillgång till gällande bilar nuförtiden ( internet, recensioner etc.) Jämförelse vis med förr i tiden  Försäljningen av bilmärken: Vissa märken är mer attraktiva än andra (som tillexempel går Volkswagen om Volvo just nu som familjebil. )

5 PEST Politiska faktorer  Lagstiftning angående bilar (restriktioner för utsläpp, trängselskatt etc.)  Konflikter mellan oljeproducerande länder (Leder till höjda Bensinpriser) Ekonomiska faktorer  Hög och lågkonjunktur sätter spår i försäljningen  Erfarenhet bär med sig stabilitet  Volkswagen Group Sverige AB går bra just nu, främjar Söderbergs personbilar, eftersom de är de enda återförsäljarna av Volkswagen i Norrköpingsområdet. Sociokulturella faktorer  Miljö, säkerhet och Mode  Efterfrågan av miljöbilar stiger  Säkerhetsfaktorer är mer viktiga hos vissa segment, såsom barnfamiljer  Bilmärken som är ”inne” och eftertraktade på marknaden har en stor influens på försäljningen Teknologiska faktorer  Erbjuda de nyaste på marknaden

6 SUP Segmenteringsgrupp  Söderbergs 3 varumärken representerar olika segmenteringsgrupper  Audi  kvalité, sport, nytänkande ( ”personer med större plånböcker”)  Skoda  riktar in sig på prisvärdhet, dvs. billigare bilar utan extra funktioner  Volkswagen  stor mångfald på modeller, alternativ för både de små och större kunderna Urval  Man använder sig av differentierad marknadsföring  man anpassar reklamen till bestämda orter Positionering  Förutom deras märken ligger man väldigt nära alla andra återförsäljare i utbud, pris och leveranstider.

7 Marknadsmixmodell Produkt  Kärnprodukt: Bilarna och de grundläggande funktionerna som hör till  Plusvärden: GPS, TV etc.  Formgivning: Olika design för de olika kundsegmenten  Förpackning: Lokalutsmyckning  Snabbhet: Svaghet av Söderberg personbilar AB, de har haft långa leveranstider, men jobbar kontinuerligt på att förbättra dem.  Garantier och Service: Söderberg har 9 st. anställda mekaniker och 3 st. anställda administratörer som dagligen jobbar med reparationer och service.

8 Pris  Detta kan Söderberg personbilar AB justera efter behov Plats  Söderberg personbilar AB försäljning sker enbart i deras bilhandelslokal i Norrköping Påverkan  Genom tidningsannonser försöker man nå målgrupper med attraktiva bilder och bra erbjudande  Radioreklam  Evenemang  Golftävlingar Personal  Välutbildad personal inom bestämda områden  ”Dresscode” Process  Köpprocessen enkel och smidig  Leveranstiden har varit ett problem, som man idag arbetat bort

9 Physical evidente  Utbildad personal inom bilmärken och kundhantering  Fräscha, moderna lokaler  Erbjuder dryck och snacks  Informationsrik och översiktlig webbsida

10 Konkurrensanalys ÅterförsäljareÖppettider Pris nya bilar i lager Utbud Söderberg Personbilar AB Vard: 09:00-18:00 Lör: 10:00-14:00 Från Till Audi Skoda Volkswagen Kneipbadens Bil AB Vard: 08:00-18:00 Lör:10:00-14:00 Från Till BMW MINI Zetterbloms Bil AB Vard: 09:00-18:00 Lör: 10:00-14:00 Från Till Citroën Mitsubishi Olofsson Auto ABVard: 09:00-18:00 Lör: 10:00-14:00 Från Till Mercedes Benz Jeep, Chrysler, Dodge Rejmes Bil ABVard: 09:00-18:00 Lör: 10:00-15:00 Sön: 11:00-14:00 Från Till Volvo, Renault Dacia, Ford, Mazda

11 SWOT- Analys Starka Sidor • Väletablerat företag • Ingen Konkurrens • Bred serviceorganisation • Söderbergs Finans Starka Sidor • Väletablerat företag • Ingen Konkurrens • Bred serviceorganisation • Söderbergs Finans Svaga Sidor • Leveranstiderna Svaga Sidor • Leveranstiderna Möjligheter • Betydande högkonjunktur • Volkswagens satsning att slå ut VolvoMöjligheter • Betydande högkonjunktur • Volkswagens satsning att slå ut VolvoHot • Om flera får rätt att sälja samma märken • Betydande lågkonjunktur • Ökning av bensinpris • Expansion av lokaltrafik  mindre efterfråga av bilarHot • Om flera får rätt att sälja samma märken • Betydande lågkonjunktur • Ökning av bensinpris • Expansion av lokaltrafik  mindre efterfråga av bilar

12 Mål och målpåverkande faktorer  Söderberg personbilar AB står för 25,7% av försäljning av nya bilar i Norrköping  2011 såldes 3040 bilar  2012 såldes ca 2900 bilar, varav 1685 var nya bilar  Målet för 2013 är att nå 30% marknadsandel  tack vare Volkswagen satsning att ta stora marknadsandelar av Volvo Hot från nya aktörer  Andra aktörer kommer med differentierad attraktiv produkt  Andra aktörer börjar sälja samma bilmärken som Söderberg personbilar AB  Konkurrenter erbjuder bättre service och kostnader

13 Leverantörers förhandlingskraft  Stark förhandlingskraft, pga. att de kan bestämma vem som ska sälja deras varor  Hårda krav för att få sälja leverantörers produkter Köparnas förhandlingskraft  Även köparen besitter en stor förhandlingskraft  Möjligheten att välja en annan återförsäljare  God relation till kunder leder till en stabil kundkrets Substitut  Miljömedvetenhet  större konsumtion av lokaltrafik

14 Marknadsstrategier Vision i tre delar som man jobbar dagligen mot  Att med våra varumärken vara marknadsledande inom vårt verksamhetsområde  Att var och en av våra anläggningar skall tillhöra topp 20 inom de för kundnöjdheten väsentliga mätområden  Att vara en attraktiv arbetsgivare som erbjuder anställda trygghet, trivsel, utveckling och karriär möjlighet

15 Strategins genomförande - åtgärdsförslag Hur skulle Söderberg personbilar AB kunna förbättra sin marknadsföringsstrategi? Produkt  Utmärka sig inom service och erbjuda något konkurrenterna inte har  Utveckla sin ”Drop in” service och marknadsföra den mera Pris  Inkludera service och extra material i försäljningspriset Plats  Expandera sig till Linköping  därutav synas mera

16 Påverkan  Radioreklam, lokaltidning, tv-reklam, golftävling  Reklamvideo på Cloetta Center under LHC matcher  Annonsera med slogans som: ”Har du vägarna förbi norrköping, droppa in på Söderbergs bil och serva bilen? Vi står för Östergötlands bästa service. Kom och ta en fika och luta dig tillbaka medans vi fixar allt. Vi lovar att serva bilen inom en timme annars bjuder vi på servningen”

17 Aktivitetsplan Akt ivit et JanFebMarAprMajJunJulAu g SepOktNo v Dec% av Bu dge t Tot. Kos tna d Tv15% Radi o 10% Lok tid 50% LH C 15% Golf Tävl. 10%

18 Budget för förslag Kostnad (år) Tv-reklam kr Radioreklam kr Tidningsreklam kr Jumbotron LHC kr Golftävling kr S:A kr

19 Intäkter Intäkter Försäljningsvinst Reparation Service S.A Intäkter

20 Uppföljning  Svårt att göra en uppföljning  Tar tid att etablera sig i Linköping  Långsiktig plan

21 Tack för oss David Cedergren Jonas Thelander Keven James Ryan Bader Sebastian Sjöholm Viktor Nilsson


Ladda ner ppt "Söderberg personbilar AB. Agenda  Nuvarande situation (Business mission)  PEST  SUP  Marknadsmixmodell  SWOT Analys  Mål och målpåverkande faktorer."

Liknande presentationer


Google-annonser