Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Projektstyrning på EA DICE Battlefield: Bad Company som exempel.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Projektstyrning på EA DICE Battlefield: Bad Company som exempel."— Presentationens avskrift:

1

2 Projektstyrning på EA DICE Battlefield: Bad Company som exempel

3 Om Yashar • Yashar Moradbakhti • Började på Datateknik på KTH 1998 • Grundade Swedish Game Awards på KTH • Tidigare jobbat som teknisk projektledare på ett antal TV- och filmbolag. • Har varit på DICE sedan 2006 • Arbetar på DICE som Development Director, dvs ”projektledare” på Battlefield: Bad Company 1 och 2.

4 Om DICE • Founded in 1992 by 4 guys in high school • Owned by Electronic Arts since October 2006 • 270 employees -17% non Swedes -13 nationalities -10 % girls -25 % of Sweden’s games developers work at DICE • Battlefield series sold 21 million copies, which makes it one of Sweden’s biggest cultural exports ever.

5 DICE timeline Agenda • Olika spelprojekt på DICE – Historia och idag • Projektstyrning – Utvecklingsmetodik – Organisationmodell – Projektets olika faser – Efter Final – Go Live

6 DICE timeline Pinball gamesRacing gamesFPS games

7 DICE senaste spel

8 Projektstyrning på EA DICE Battlefield: Bad Company som exempel

9 Projektledare the bad • Du tror du kan allt • Du stödjer inte en kreativ och öppen arbetsmiljö • Du bryr dig egentligen inte om folk i ditt team. • Du tar inte ditt ansvar fullt ut

10 Projektledare the good • Ger teamet möjligheten att själva göra sitt arbete • Ett välmående team är ett produktivt team • Processer är till för att stödja ditt team och inte tvärtom • Ha modet att ta svåra beslut

11 Projektprocesser då och nu

12 Iterativ vs. sekventiell projektmodell Mål Start Mål Start Iterativ modell Sekventiell modell

13 Iterative Development using Scrum

14 Sprint Review Fri MonThu Wed 2 week Sprint Create Sprint plan Communicate next sprint goals to team Leads prioritize and provide high level goals for next sprint Solve dependencies with team

15 Scrum roles

16 Projektorganisation Senior Producer Senior Development Director Art Director Technical Art Director Audio Director Technical Director Lead Designer Development Directors Team1Team2TeamN...

17 De olika teamen Battlefield: Bad Company 2 Character Experience -Animations - Sound & VO - AI Gameplay - Code - Design Infrastructure - Code - QA Levels - Level design (MP/SP) - Level art (MP/SP) Art - 3D Art Online&UI - Online & persistence - HUD & UI

18 18 Projektets faser Game Development Framework

19 19 CXV Concept & Design Spelidé Gold Concept & Design Mindre ramp-up • Få ner en spelidé på papper • Sälja in spelidén till förläggaren • Resultat: affärsplan, designdokument, film (CXV=Core X video)

20 20 CXP CXV Pre production Spelidé Gold Preproduction Stor ramp-up • Skapa basen till spelupplevelsen • Bestämma ”scopet” för hela spelet (tidsestimering) • Resultat – Projektplan (Milstolpar) – GDD (Graphical design document) – TDD (Technical design document) – CXP (Core X Playable) Concept & Design

21 21 CXP AlphaCXV Production Spelidé Gold Production Liten ramp-down • Göra klart spelet enligt plan • Möjlig polishfas innan Alpha • Resultat: Ett färdigt spel (Alpha) med buggar Concept & Design Preproduction

22 22 AlphaBetaFinalCXV Testing Spelidé Gold Testing Större ramp-down • Testare testar - rapporterar buggar • Alla fixar rapporterade buggar (Code, Art, Design) • Resultat: Färdig produkt CXP ProductionPreproduction Concept

23 Test & QA - fas • Interna och externa QA-organizationer – Ca 10 personer internt QA team – Ca 50 personer externt QA team • Totalt buggar i Battlefield: Bad Company • 6-7 månader av projektet med extra fokus på buggfixar

24 Efter Final När spelet gått Final så tar EA Publishing över: 1.Intern EA-certifiering 2.Extern certifiering av Microsoft och Sony 3.Spelet pressas på skivor och packeteras 4.Spelet distribueras globalt till olika återförsäljare

25 Go Live med miljontals spelare • Battlefield-serien är några av de online- intensivaste spelen som gjorts på PC – BF1942 – BF2 – BF2142 • Vi tog detta till konsol med Battlefield: Bad Company

26 Go Live med miljontals spelare

27 Sammanfattning • Projektstyrning – Utvecklingsmetodik – Organisationmodell – Projektets olika faser – Efter Final – Go Live

28 Frågor?


Ladda ner ppt "Projektstyrning på EA DICE Battlefield: Bad Company som exempel."

Liknande presentationer


Google-annonser