Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Mikael Scherdin PhD + Artist • ASSISTANT PROFESSOR • ART & ENTREPRENEURSHIP • DEPARTMENT OF BUSINESS STUDIES • UPPSALA UNIVERSITY • SWEDEN • ASSOCIATE.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Mikael Scherdin PhD + Artist • ASSISTANT PROFESSOR • ART & ENTREPRENEURSHIP • DEPARTMENT OF BUSINESS STUDIES • UPPSALA UNIVERSITY • SWEDEN • ASSOCIATE."— Presentationens avskrift:

1 Mikael Scherdin PhD + Artist • ASSISTANT PROFESSOR • ART & ENTREPRENEURSHIP • DEPARTMENT OF BUSINESS STUDIES • UPPSALA UNIVERSITY • SWEDEN • ASSOCIATE RESEARCHER • REAL TIME ART • CENTRE FOR SUSTAINABLE COMMUNICATION • ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY • SWEDEN

2 Estradföreläsning - upplägg • Min bakgrund 5 min • • En entreprenöriell process 5 min • • Vanliga ideer 5 min • • Att arbeta med en unik ide (beeoff) 5 min • HEAD – idén “24-7-live-art” 5 min • • nonTVTVstation 5 min • • några videor från produktionen 5 min • • frågor 5 min

3 Min bakgrund • Position • • Assistant Professor • Artful Entrepreneurship • Uppsala Universitet • • Professor Ivo Zander • Anders Walls Chair of Entrepreneurship

4 Min bakgrund • Trippel bakgrund • • aktiv konstnär inom området nya media • som forskare • som entreprenör • • • • en master “hur man administrerar företag” • några år i ett företag – uttråkad! • gick igenom en halv doktorsutbildning – uttråkad! • Uppsala ville inte jobba med entreprenörskap & estetik • Antagningsprov Konstskola – antagen! • Experimentella filmskolan i Göteborg – började inte, uttråkad redan innan! • Hade en konstidé – något mer än bara en objekt. • ”Kan själv” • Det här kommer jag att prata om: – Bakgrund – Entreprenöriell process – i praktiken – Skillnad mellan unik och vanlig – Vad var nonTVTVstation? – Några verk från när det begav sig •

5 Den entreprenöriella processen i praktiken • Vad är en entreprenör? • • - Kreativ förstörare – ”creative destructor” (Schumpeter, 1934) • - Risktagare – ”risktaker” (Knight, 1921) • - En alert person – ”alertness” (Kirtzner, 1979) • - En som känner igen en möjlighet – ”opportunity recognition” • (Shane & Venkataraman, 2000) • • - Ett nätverk eller ett team ? • - Vad är då en konstnärlig entreprenör? • Inget bra svar – har ni? • Inga bra teoretiska etiketter….. • Jag vet en sak dock: ingen av de etiketter som jag räknade upp känns bra! • Teori är en sak – praktik är en annan!

6 Min erfarenhet är att…. • praktiskt registrera, patentera, skydda, skaffa pengar, tala med skattemyndigheter……. • Starta utan medel. • Glömma stödfunktioner som ALMI, NUTEK…….Kulturrådet…. • Skura golv, finna en väg och vara strateg • Att ha en idé utan att kunna säga exakt vad den är • Att spinna styrka kring något fragilt • Att inte ”adjust”, eller justera sin vision. Håll den hårt, även om det krävs kringmanöver.

7 Vanlig idé eller en unik idé • Entreprenör kan justera något gammalt eller vara unik (Korvmoj – Insulin) • Men……….”Konstarenan” förväntas skapa nya saker ….. • Konstnärlig entreprenör förväntas vara unik……. • – Är det en skillnad mellan det ordinära och det unika? JA •

8 Det ordinära… • Något som redan finns hos alla (som begrepp) – Ex. en ny typ av mobil (Iphone) • Det finns ord för den…. • Det finns strukturer i samhället – att plugga in i……. • Det finns konceptuella ramar och stödsystem • There are supportive boxes in societ y

9 Det unika… • “Out of the blue” • Det är nytt – ingen justering av något existerande…. • Skapar oerhörda problem: – Det finns inga liknande att prata med – Sök kostnaden för utvecklingen är skyhög – Tidsåtgången är stor – Får ofta dåliga råd eftersom ingen förstår

10 Att arbeta med en unik idé • Exemplet nonTVTVstation • • • KOM IHÅG! – Vi startade 1996 – Mobiltelefoner fanns knappt – Bara några få visste vad Internet var! – SMS, Digital mediaformer var sällsynta – Bredband skulle vara allmängods 5 år senare • Vi producerade HEAD • • Live video produktion (jfr. narrativa videos, film, and traditionell konstvideo) • • Om den utförs live – varför inte visa den live? • • Jag jobbade med ett verk med röntgenbilder på ett sjukhus: • – Server – Lokalt high speed nätverk – Sända bilder mellan avdelningar – Varför inte använda ett sådant nätverk? – En tillfällighet födde möjligheten • • Idén var live-24-7 !

11 Non TVTV station • nonTVTVstation startades (1997) • – producera live-art – distribuera den – använda Internet som medium • • -- • KOM IHÅG! – Vi visste ingenting om datorer – Ingenting om Internet – Inga kontakter – Inga pengar – Ingenting om “streaming” – ….och när vi trodde att vi hade de rätta kontakterna: • telia visste inte hur man sände video I kablar • silicon graphics visste inte hur man byggde en streaming-server • Ingen hade producerat rörliga bilder live! • Real Networks från USA började hjälpa. – ….vårt kontaktnätverk visste inte vad vi behoved. – Vi var HELT ensamma – vi var “state of the art” ! •

12 Non TVTVstation • Vi behövde: – En studio – Server rum – En TV studio – Artister som gjorde “TV” – Nätverk – Teknikkunskaper – Brett kontaktnätverk • Vilka vill ha det - överlevnad? – Skärm på väggen : prenumeration – Företag – Museum – Mobiltelefoner

13 Non TVTVstation • En möjlighet öppnades – att sända till Nordiska Museet I 6 månader (Yr. 2000) – Vem ska producera? – Har vi nog med kontakter? – Vem är intresserad? – Kan vi attrahera artister? – Är det intressant för oss?

14 Några videor från när det begav sig • - 10 år, 35 egna verk, 45 verk från svenska och internationella, tonsatta verk och samarbeten med en rad institutioner. Två böcker utgivna. Samarbeten med alla moderna museer i Skandinavien. • • Våra egna verk: • HEAD • Subway • Atarashi Yume • Depending ON • • Andras verk: • What if I was a rat (Illona Huss Wallin) • Purple Drain (Pink Twins) • What Does the Number Say? (Elin Wikström) • The Moment of Long Now (Juha Huuskonen)

15 Men om man har en konstidé då? • Bedöms efter den entreprenöriella idén ? • Unik ide – svårt att genomföra i sig…. • Unik konstide´: • ”Tycke och smak” • Tjänstemannastyrt administrativt system • Konstetablissemang vs. underground

16 Non TVTVstation: entreprenöriella processen • Teknologi: – Internet, – Streaming – mobile-TV – Internet TV – Studio • • Forskningsnätverk • • Artist nätverk – Skapa underground – buzz – coolness – skapa myt och rykten – bli en viktig plats • konstkontext • • Internationellt konstkontext – Succe i Finland – Moderna museer följer • • Kris – Internet krasch – Telia and Ericsson krasch – Svenska stödsystemen hanged inte med – Platsen stängdes årsskiftet 2005/2006 •

17 Sections of ideas – how? • Selectors & Logics – Public Sector – Museum, galleries – Curators – Audience – Embedded international – Private / Companies • Selection mechanisms – Direct and formal • Juries, committees

18 Sections of ideas - how? – Inverted Selection Mechanisms • We do not have any instructions • This is not my task • Why don’t you try x or y across the street • Oh, iit is so interesting but I am not the responsible person • ….we have not yet received any instructions – talk to the minister • …..oh….but we have no instructions from our authorities… • …..if it does not fit in our (perfect) system don’t you think it might be something wrong with your idea? •

19 Sections of ideas – how? – Indirect and Informal • Peoples opinions • Getting the “talk” • A small number populates all boards of decision • – Closeness or Extrapolation mechanisms • Telia, NYC Curator – living with • Culture council – an arm-lengths distance “to keep objective” •

20 Mikael Scherdin CV Dr. Mikael Scherdin Assistant ProfessorNew Media Artist : Researcher Artful EntrepreneurshipCentre for Sustainable Communication Uppsala UniversityRoyal Institute of Technology Uppsala Stockholm

21 Summary • In his doctoral thesis, which describes the growth and ultimate fate of the art initiative nonTVTVstation, Assistant Professor Mikael Scherdin used the autoethnographic method. He is now working on a research project that combines academic research with a live art project, trying to develop new methods for "practitioners" working with creative processes in the fields of e.g. art and entrepreneurship. The main theoretical focus is on artistic and entrepreneurial processes in the context of cogitative powers of the brain. Other ongoing work includes papers on the core assumptions of the domain of entrepreneurship research, the ecology of new art initiatives, and opportunity recognition. Before completing his Ph.D. at the Department of Business Studies, Mikael worked as an artist for some ten years. He has produced several art pieces that combine sound and vision in perfectly synchronic, real-time-based objects. Most of the art pieces have been shown in international avant-garde art spaces, among them: Eyebeam of New York City, LaVillette Numerique, Paris, Society for Art and Technology in Canada but also at prestigious spaces such as the Museum for Contemporary Art in Finland (Kiasma), the Swedish Museum of Modern Art (Moderna), the Danish Museum of Contemporary Art (Museet for Samtidskunst), and at the Nordic Pavilion at the World Expo Japan.

22 Appointments Assistant ProfessorArtful EntrepreneurshipUppsala UniversityOct teaching experience Konstfack Arts CollegeStockholm, SwedenArtistic methods2007/2008 Uppsala UniversityUppsala, Sweden Art and Entrepreneurship (Doct. level) 2007/2008 Stockholm University Stockholm, SwedenArts Management2007/2008 Stockholm University Stockholm, SwedenCuratorial Education2007 Soedertorn College UniversityStockholm, SwedenArt & Entrepreneurship2007

23 Mikael Scherdin CV Previous positionsWork experience PhD CandidateArtistic Entrepreneurship Uppsala university Artistnew media, photo, performances FounderSplintermind FoundernonTVTVstation Founder and curator Beeoff´s Internet- TV-station Founderartist collective Beeoff

24 Selected artis references 10 Years Daydream Nordic LightNordic PavilionWorld ExpoNagoyaJapan2005 Tentacle 3Get Real! Museum for Contemporary Art RoskildeDenmark2005 Transatlantic ReverbEyebeamNew York CityUSA2005 SAPS Streaming architecture projective spacesStockholmSweden2005 dependingON2.0Get Real! National museum for contemporary art KIASMAHelsinkkiFinland2004 TentacleISEA 2004 National museum for contemporary art KIASMAHelsinkkiFinland2004 Tentacle zone de confluences LaVillette Numerique ParisFrance2004

25 Selected artist references DollBEAP Biennale for Electronic Art PerthAustralia2004 arkdoc2.0Revision National Museum for Architecture StockholmSweden2004 INflictRRF Society for Art & Technology MontrealCanada2004 INflict National Museum of Contemporary Art BucharestRomania2004 INflictnewmediafest.org Par AvionnonTVTVstationStockholmSweden2004 pixelACHENYC+MTL Tour Society for Art & Technology MontrealCanada2004 coming National Museum for Architecture StockholmSweden2003 dependingON 1.0 Society for Art & Technology MontrealCanada2003 Beeoff Featuring Museum of Contemporary Art ModernaStockholmSweden2003

26 Fellowships and grants Post Doc Grant2008 Post Doc Grant 2007 The Foundation for the Culture of the Future 2007 Swedish National Council for Cultural Affairs2007 The Bank of Sweden Tercentenary Foundation2006 The Foundation for the Culture of the Future 2006 The Foundation for the Culture of the Future 2005 The Bank of Sweden Tercentenary Foundation2005 Ministere de la Culture et de la Communication en France, DICREAM,2005 Artist in Residence (Beeoff), Eyebeam, New York City, USA.2004 Artist in Residence (Beeoff), Société des arts technologiques [SAT], Montreal, Canada.2004 IASPIS, Exhibition grant for show at Eyebeam; New York City, USA2004

27 Publications Scherdin, M. (2008a)Framed - New Methods on Subjective Grounds. Aesthesis. Vol. 2, Issue 1. (May, 2008). Pp Scherdin, M., Zander, I.(2008b) The roots of the domain of entrepreneurship research. Presented at the AOM conference. Los Angeles, USA. (June, 2008) Scherdin, M. (2008c) The Meaningful Man - Assumptions for Cogitative Based Leadarship. Experimental publication with performance. The wayfarer performance project. Conference paper. Presented at the Fourth Art of Management and Organization Conference, Banff, Canada. (Sept., 2008). Scherdin, M.(2008d) Opportunity Revelation. Experimental publication with images and poems. Conference paper. Presented at the Fourth Art of Management and Organization Conference, Banff, Canada. (Sept., 2008). Scherdin, M. (2008e) Opportunity Revelation. Book chapter in forthcoming book.Entrepreneurship on the Art Arena. Eds. Scherdin & Zander. Expected on Edward Elgar Publishing Company. Late Scherdin, M. (2007) The invisible foot - Survival of new art ideas on the Swedish art arena. An autoethnographic study of nonTVTVstation. (Doctoral thesis, Uppsala University, FEK: No. 124 (Oct.) Scherdin, M.,Zander, I. (2006) The roots of the domain of entrepreneurship research. Presented at the DIME Workshop on Technological Opportunities & Entrepreneurship. Gothenburg, Sweden. (May, 2006) Scherdin, M. (2005) Get real. chp.: "Real time+art+practice", "Real time - A concept of the "hyperreal", pp Ed. Morten Sondergaard, George Braziller Inc., USA. Scherdin, M., Zander, I. Entrepreneurship on the Art Arena (Eds.) Forthcoming book. Expected at the end of Edward Elgar Publishing Company, USA.

28 Conferences May 2006 "Stockholm Micro Conference of Entrepreneurship & Art - A Possible Direction of Research?" Ivo Zander and Mikael Scherdin with support from Anders Walls Foundation for the chair of entrepreneurship at Uppsala University. Oct 2006 International conference of "Entrepreneurship on the Art Arena" - Ivo Zander and Mikael Scherdin with support from the Knowledge Foundation and The Bank of Sweden Tercentenary Foundation.

29 Websites (earlier project) (earlier project) (earlier project)


Ladda ner ppt "Mikael Scherdin PhD + Artist • ASSISTANT PROFESSOR • ART & ENTREPRENEURSHIP • DEPARTMENT OF BUSINESS STUDIES • UPPSALA UNIVERSITY • SWEDEN • ASSOCIATE."

Liknande presentationer


Google-annonser