Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Obehörigt spårbeträdande och kameraövervakning inom järnvägssektorn Jenny Gustafsson Brandt Mattias Blomberg.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Obehörigt spårbeträdande och kameraövervakning inom järnvägssektorn Jenny Gustafsson Brandt Mattias Blomberg."— Presentationens avskrift:

1 Obehörigt spårbeträdande och kameraövervakning inom järnvägssektorn Jenny Gustafsson Brandt Mattias Blomberg

2 Obehörigt spårbeträdande ”att utan behörighet vistas på eller inom spårområdet” Spårbeträdelseplats ”plats där människor obehörigt beträder spåren” Spårbeträdelseområde ”område där människor obehörigt beträder spåren”

3 •Säkerhetsfråga •Trafikeringsfråga •Arbetsmiljöfråga •Planeringsfråga •Trafiksäkerhetsfråga?

4 Att förebygga obehörigt spårbeträdande genom samhällsplanering •Vid nybyggnation: tas människornas rörelsemönster i tillräcklig beaktning? •Hur beaktas samhällsfunktioner i stationens närhet? •Trygghetsaspekterna?

5

6 6

7 7 •Det måste vara lätt att göra rätt! •Och svårt att göra fel…

8 Vilken åtgärd ska vi välja? •Geografi •Var •Historik Preventiva åtgärder skapas i förhållande tillavsikten med att uppehålla sig på/invid spåret

9 Spänningssökaren Utmanar risken för att få en ”kick” eller imponera på kamrater Vandalen Har ett uppsåt med att befinna sig på/kring spåren Chansaren Gör bedömningen att ”just nu är det riskfritt” Omedvetna Gör som ”alla andra” Suicidbenägna Söker sig medvetet till spårområdet för att ta sitt liv

10 •Trafikverket •A-Train AB •AB Storstockholms Lokaltrafik •Upplands Väsbys kommun •Stockholmståg •Upplands Lokaltrafik •SJ AB Trafik

11

12

13

14

15 •Tidigare flera olika tekniker och system för videoövervakning, nu finns en standard framtagen = Kameratjänsten IRIS. •Tidigare var varje kamerainstallation geografiskt separerad från övriga installationerna. För att få ett bättre utnyttjande kopplas alla kameror i samma nät men tillgången till kamerorna definieras på rollnivå. IRIS

16 •Sammankopplingen gör att flera roller/personer kan dra nytta av den information som en kamera kan leverera. •Trafikinformatörer kan få en uppfattning om hur det ser ut på en station som ligger långt bort. Förbättra leveransen av trafikinformation till resenärer, varna för passerande tåg eller om personer står för nära plattformskanten. •Vid en krissituation så kan trafikverket få bättre överblick över en given situation. IRIS

17 IRIS

18 •Trafikverket har en nationell plattform för kameraövervakning. ICT levererar som en tjänst. •Iris är ett helhetskoncept, där tjänsten inkluderar allt från kamera, kommunikation, videomanagementsystem, service till underhåll. Kamerorna kan vara både fasta och rörliga. IRIS

19 Iris är en övervakningstjänst från Trafikverket som kan fylla en mängd behov och anpassas helt utifrån vad du som kund behöver. IRIS

20 •Suicid försök har stoppats •Klottrare gripna •Spårledningsfel har varit möjliga att verifiera IRIS

21 Pilotprojekt Falkenberg Det tekniska systemet för spårbeträdelseskyddet baseras på CCTV (kamera) teknik från SAAB Bofors Dynamics som har använts länge inom det militära och nu gjort tillgänglig för den civila marknaden. Kameratekniken heter Stereo Video Analytics och består av två CCTV-kameror som kopplas samman till en enhet. Till skillnad från konventionell kamera teknik kan denna enhet bedöma volymen i kamerans synfält. Detta gör att systemet kan bedöma det exakta avståndet till varje objekt i kamerans synfält samt dess storlek. Stereo Video Analytics tekniken är okänsligt för element såsom skuggor, regn, snö och dimma som i andra system skapar falsklarm.

22 Stereo Video Analytics systemet fungerar i Trafikverkets videoplattform utan anpassningar och kan driftsättas omgående. Utrustningen som monteras på spårområdet är färdigpaketerat för montering. Driftsättning av ett system tar ca 3 timmar på spårområdet och detta kan effektiviseras ytterligare. Intelligens i systemet sitter centralt i Trafikverkets centrala IT-miljö. Pilotprojekt Falkenberg

23

24 BVM 1309 Beställning av övervakning - IRIS •Vad ska övervakas och var. • En beskrivning av bakgrunden till varför objektet bör övervakas. •Omfattning, ska övervakningen ske dygnet runt eller under delar av dygnet? •Har objektet behov av dokumentering (inspelning) av övervakningen?


Ladda ner ppt "Obehörigt spårbeträdande och kameraövervakning inom järnvägssektorn Jenny Gustafsson Brandt Mattias Blomberg."

Liknande presentationer


Google-annonser