Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Medieforskning och mediekritik Jaana Hagelberg 14.10.2008.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Medieforskning och mediekritik Jaana Hagelberg 14.10.2008."— Presentationens avskrift:

1 Medieforskning och mediekritik Jaana Hagelberg 14.10.2008

2 Medie- och journalistikforskning Profession Innehåll Publik

3 Tre perspektiv på kommunikation  Överföring av budskap  Sändare → kanal → mottagare  Skapa gemenskap/samhörighet  Process som producerar, upprätthåller, korrigerar och förändrar verkligheten  Skapa betydelser

4 Publiken – vem är det?  Traditionellt publiken som massa  Synen på publiken som meningsskapande kommer från kulturforskningen  Oproblematiskt som vardagsbegrepp  Mer problematiskt när man försöker definiera den  Yleisö – julkiso/audience – public  Publiker uppstår på olika sätt  Existerande samhällsgrupper  Medier och medieinnehåll  Tekniker  Kanal  Innehåll  Artist  xxx

5 Reception  Mottagare som medborgare  Mottagare som publik  Mottagare som konsument  Mottagare som underhållningskonsument  Mottagare som spelare  Mottagare som deltagare

6 Publiken – finns den?  Är publiken bara ett diskursivt fenomen?  T.ex. medieindustrin försöker styra konsumtionen  Ute i verkligheten finns nog riktiga mänskor av kött och blod

7 Publikforskningens mål  Tillfredsställa medieindustrins mål  Kontroll  Ekonomisk lönsamhet  Oron för mediernas effekt  Betjäna publiken  Mediepolitiken beror på hur publiken ser ut  Aktiv eller passiv publik?  Man kan inte säga något om mottagandet/effekten utgående från innehållet

8 Three modes of communication in journalism, audience involvment (Mats Ekström 2000) InformationThirst for knowledge, a need to know, to keep oneself involved Storytelling Lust for adventure, the pleasure of hearing a story, the propensity to empathize, to experience suspense and drama AttractionLust to gaze, the allure of pictures that make a strong impression, seeing somethin out of the ordinary, something spectacular, suppressed and/or forbidden

9 Medieanvändningen i Finland; de olika mediernas andel Population 10+AllaKvinnorMän 10 - 24 25 - 44 45 - 5960 - % Tidskrifter4544446 Dagstidningar88836913 Gratistidningar1211112 Böcker5748544 Tryckta medier192116 1925 TV37363836343642 Radio28 2718293429 Video (DVD & VHS)3235311 Inspelningar65612731 Internet9710131262 Elektroniska medier817984 8175 Totalt100 Min/dag466449482504461469434

10 Medieanvändning i två åldersgrupper (minuter) Population 10+ 10 - 24 25 - 44 Tidskrifter2019 Dagstidningar1528 Gratistidningar55 Böcker4023 Tryckta medier8174 TV181157 Radio91134 Video (DVD & VHS)2514 Inspelningar6032 Internet6655 Elektroniska medier423387 Min/dag504461

11 Radions räckvidd (tavoittavuus, daily reach %) 19961997199819992000200120022003200420052006 YLE Radio 1 13 12 111211 12 YleX 181211 10999 99 Yle Radio Suomi 423839363837343231 YLE Radio Vega & Extrem22212111111 YLE totalt 6255545254514847 4546 Radio Nova 20 18161920191816 SBS-Iskelmä 57910 NRJ 67877 Kiss FM 1110976 Radio City 445 SuomiPOP 55444 Sävelradio 43344 Classic Radio 11111 Groove FM 11111 Övriga privata 181614 13 Privat radio, totalt 39424443454953 52 50 All radio 82 8179818283828079

12 Information om publiken  Statistikcentralen Statistikcentralen  YLE:s publikberättelse YLE:s publikberättelse  Finnpanel Finnpanel  Jämförande nordisk mediestatistik Jämförande nordisk mediestatistik

13 The Mobility of Radio Listening (Ruohomaa, Erja 2003)  Radions förändring på tekniskt plan, instutionellt plan och programplan  Geografisk mobilitet  Lyssnar på radio i olika situationer. Den entusiastiska, den selektiva och den likgiltiga lyssnaren  Textuell mobilitet  Texter har olika betydelser beroende på i vilken situation man lyssnar på dem  Teknisk mobilitet  Hög kanallojalitet ger liten teknisk mobilitet. Stor moblitet mellan olika medier

14 Svenska medier i Finland  Fokusgruppsintervjuer på Åland (Maria Wasström)  Skillnader mellan de åländska tidningarnas linjer; skillnader i hur man lyssnar på olika radiokanaler  Survey om tvåspråkiga familjers tidningsval, samt radio- och tv-bruk (Andrea Nordqvist)  Också vilken tidning man skulle avstå från  Intervjuer med tvåspråkiga familjer (Ann-Charlotte Helenius)  ”När valet står mellan Aku och Kalle”

15 Konstruerad publik – läsaravtal (Töyry 2005)  Varför är de finländska damtidningarna som de är?  Läsaravtal - inte riktade till alla kvinnor utan till en viss målgrupp  Könsavtal – damtidningarna görs enligt gällande könsavtal, men samtidigt utmanar de dem

16 UK Children go Online (Livingstone & Bober 2004)  Tillgång och ojämlikhet  Allt fler har tillgång hemifrån, nästan alla från skolan, tydliga socio-ekonomiska skillnader  Internetanvändning  Använder dagligen eller varje vecka, ser mer på tv eller är med familjen, oftast informationssökning och läxor  Utbildning och kunnande  Många ingen utbildning, stor skillnad mellan föräldrar och barn, kunskap i källkritik saknas

17 UK Children go Online (Livingstone & Bober 2004) forts  Kommunikation och deltagande  Använder hellre mobilen  Risker  Föräldrarna underskattar barnens negativa upplevelser, barnen ger ut personliga uppgifter  Föräldrarnas och barnens syn  Barnen oroar sig över vad som kan hända på webben, oklartheter kring om det finns filter eller inte

18 Ett par andra exempel på webbforskning  Mia Lövheim: Religiösa grupper på internet  Malin Svenningsson: Vad är chattande egentligen?  Sirkku Kotilainen: Ungas möjligheter att påverka via webben (www.vaikuttamo.net)

19 Essägenomgångar  4.11 (10-14)  Veera  Ronja  Anna  Helena  Mats  Elin  Fredrik  Anna Stina  Elina  6.11 (10-14)  Ida  Malin  Jenny  Sissel  Jenni  Fredrika  Lisen  Nora

20 Genomgång  10.11  Johanna  Hencca  Lena  Hanna  Michaela  Toffe  Veronica  Linn  Jenni

21 Allmänna anvisningar  Deadline 31.10  Ladda upp på BSCW – www.helsinki.fi/bscwwww.helsinki.fi/bscw  Har du kommit ihåg att anmäla dig på webboodi?


Ladda ner ppt "Medieforskning och mediekritik Jaana Hagelberg 14.10.2008."

Liknande presentationer


Google-annonser