Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
2
internationellt besöksmål
Skaraborgs potential som internationellt besöksmål
3
Vilka är potentiella marknader/länder för Skaraborg ?
= de som är potentiella marknader/länder för Sverige ! (särskilt södra Sverige)
4
1. Tyskland - Världens största resemarknad
2. Storbritannien 3. Nederländerna 4. Frankrike 5. Italien plus grannländerna Norge, Danmark Tyskland & Norge står för nästan hälften av all turistisk omsättning från utlandet till Sverige
5
1 miljard övernattningar
Antal postkontor i Tyskland: Antal apotek i Tyskland: Antal resebyraer i Tyskland: Antal researrangörer i Tyskland: 2010: ca 120 mio semesterresor 1 miljard övernattningar 70% till utlandet Världens största resemarknad Bara 5% har besökt Sverige – tillväxtpotential!
6
Tyskarnas val av transportmedel vid utlandsresor: Bil: 30% Flyg: 52%
Tyskarnas val av logiform vid utlandsresor: Camping: % Stuga/app % Hotell: % Tyskarnas val av organisationsform vid utlandsresor: Självorganiserad: % Organiserad paketresa via researrangör: 59%
7
Storbritannien 70 mio semesterresor 200 miljoner gästnätter utomlands
Tyskland: mio semesterresor 700 miljoner gästnätter utomlands 59% andel paketresor 2000 researrangörer Flygreseandel: 57% Storbritannien mio semesterresor 200 miljoner gästnätter utomlands 53% andel paketresor 600 researrangörer Flygreseandel: 80% Paketresan har en stark ställning inom försäljningen av utlandsresor, i de flesta marknaderna för Sverige. En stor andel av paketresenärerna är flygresenärer
8
Paketresan gör det möjligt att nå ut till utlandsmarknaden – via Västsvenska TR och VS
Paketresan främjar exportmognaden – internationella köpare ställer konkreta krav till näringen Paketresan skärper Skaraborgs profil och konkurrenskraft Paketresan bidrar till skapandet av ett större och bättre produktutbud i Skaraborg Paketresan är det mest kostnadseffektiva sättet att marknadsföra Skaraborg – medfinansiering via Västsvenska TR, VS, researrangörerna Paketresans effekter kan enkelt mätas
9
Turismens struktur kring affärsmodellen
„Paketresa“ är enkel: Destinationens (=Skaraborgs) säljare: anläggningar, hotell, incoming, aktivitetsbolag, sevärdheter etc Marknadens köpare: researrangörer (eventuellt mellanhänder) Affärscykeln är alltid samma: Produktutveckling Produktion Distribution Marknadsföring Försäljning
10
Produktion, Distribution och Marknadsföring kan INTE göras i Sverige – marknaden är komplicerad – destinationen saknar marknadskunskap och kanaler
12
Många aktörer på en komplicerad utlandsmarknad
Researrangörer („World of TUI“) Nya Resebyråer („RTK“) Flygbolag („TUIFly“) Webportal („Expedia“) GDS („Travelport“) Hotellen („Webres“) Detaljhandel, TV och andra („Lidl“)
13
Produktutvecklingen och förmedlingen av kunskaper om Skaraborg till marknaden, samt tvärtom, kan INTE göras på marknaden – destinationen är komplicerad: Hundratals Hotell i alla kategorier – researrangörerna utomlands kan inte bedöma dem Sevärdheter, upplevelseutbudet, muséer, aktivitetsutbudet etc – Researrangörerna utomlands saknar kunskap, kontakter, lokal förankring
14
Produkten avgör! Vilka attraktiva produkter kan Skaraborg erbjuda marknaden? Vilka produkter är exportmogna? Vilka „råvaror“ finns, som skulle kunna vara grunden till nya produkter? Utbudsanalys !
15
Produkter som ökar: Hotellbaserade förhandsbokade rundresor
Rundresor med tematisk förankring Rundresor till speciella målgrupper Hotell-veckopaket med prisatta aktiviteter All inclusive, hög service Gruppresor med hög temaförankring Kortresor Aktiv- och upplevelsepaket
16
Produktutveckling - exempel på produkttyper som nuförtiden efterfrågas av marknadens researrangörer:
Bilrundresor (selfdrive, Fly&Drive) för olika målgrupper: Budget, familjer, seniorer, kultur, herrgårdsmiljö, specialhotell, vandring, aktiviteter, olika teman etc Målgruppsanpassade hotellpaket Hotellpaket med garanterade aktiviteter (aktivitetsmeny) Aktivpaket med logi & meny av lätta aktiviteter Vandringspaket med guide & bagagetransport Cykelpaket med guide & bagagetransport Barnfamiljeanpassade aktivpaket Tematiserade resor, bl.a. kultur, historia, djur etc
17
Skaraborgs styrka: „RÅVARU-UTBUDET“:
KULTUR - HISTORIA: Sveriges vagga, Arn, Husaby Läckö, Skara, Sparlösa, Karlsborg, Åsle Tå, etc NATURRESERVAT: Tiveden, Hökensås, Halleberg etc STADSMILJÖER: Hjo, Skara, Mariestad etc
18
Skaraborgs svaghet: „Låg förädlingsgrad“:
KULTUR - HISTORIA: Inte paketerad för utländsk efterfrågan, guidning på olika språk, saknar andel i paket NATURRESERVAT: Inga paketerade, prissatta aktiviteter kopplade till logi STADSMILJÖER: Brist på större anlägningar av hög standard med kapacitet för volymturism
19
resesätt: gruppresa eller individualresa
Positionering resesätt: gruppresa eller individualresa pris-/hotellkategori (budget, 4-star, upmarket) färdmedel: bil – flyg – buss (Fly&Buss, Fly&Drive, Fly&Transfer, Fly&Rail) 1.: „Volymprodukter“ - Fly&Buss gruppresor - Fly&Drive & bilrundresor - enkla standadiserade resor - cityhotell, ofta kedjehotell - FOKUS: MARKETING / SALES 2.: „Kvalitetsprodukter“ - Exklusivare gruppresor - Temaresor & Specialresor - hög förädlingsgrad, innehåll - sofistikerade hotell & aktivitet - FOKUS: PRODUKTUTVECKLING
20
FOKUS: PRODUKTUTVECKLING Långsiktighet Exportmognad Krav på kvalitet
Strategi – 2020 FOKUS: PRODUKTUTVECKLING Långsiktighet Exportmognad Krav på kvalitet Anpassning av utbudet till marknadens krav Resortprodukten: aktivitetsutbudet Internationalisering och industrialisering av Skaraborgs enorma kulurpotential FOKUS: MARKETING / SALES Långsiktighet Ekonomisk medverkan Mottagning av agenter FOKUS: INVESTERING Turisthotell, stora, internationell standard Upplevelseutbudet i alla regionsdelar Förstärkt marknadsföring
21
Tack för uppmärksamheten
Andreas Hassler, Aurora Marketing / VisitSweden, Heidelberg, nov 2011
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.