Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

”Så optimerar du din försäljning - lösningar för verkliga livet” Mikael Algeroth & Ulf Forsström Microsoft Sverige.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "”Så optimerar du din försäljning - lösningar för verkliga livet” Mikael Algeroth & Ulf Forsström Microsoft Sverige."— Presentationens avskrift:

1 ”Så optimerar du din försäljning - lösningar för verkliga livet” Mikael Algeroth & Ulf Forsström Microsoft Sverige

2 100% Personalplanering Kort om Time Care •Erbjuder verktyg och tjänster för produktionsstyrd bemanningsplanering •Huvudprodukter –Time Care Planering –Time Care Pool –Time Care Läkare •45 anställda –Försäljning –Konsulter –Utveckling –Support •200 kunder • användare •20-25% årlig tillväxt

3 100% Personalplanering Utmaningar innan Microsoft CRM •Separata system för Försäljning och Support •Föråldrat CRM-system utan uppdateringsmöjligheter •Osmidiga arbetsrutiner - ärenden ”försvann mellan stolarna” •Osäker och svår uppföljning av ärenden –Eskaleringar, programfel, ärendehistorik •Kunderna kunde inte följa sina ärenden. Bristfällig återkoppling •Begränsade möjligheter att på enkelt sätt ta fram statistik och presentera rapporter •Utvecklingsbehov

4 100% Personalplanering Lösningen - Microsoft CRM/Kundportalen Microsoft Dynamics CRM 4.0 •Kontakter •Konton •Utskick •Säljdokumentation •Prislistor •Affärsmöjligheter •Avtal och dokument •Ärendehantering •Kunskapsdatabas Microsoft CRM Customer Portal Kopplingar till Share Point och Exchange 2007

5 100% Personalplanering Fördelar - Microsoft CRM/Kundportalen •Gemensamt system för Försäljning och kundhantering •Ny funktionalitet –Sökmöjligheter –Aktivitetsuppföljning –Säljrapporter –Kunder registrerar ärenden –Support flaggas när kunden gör notering i ärende –Lätt att ta fram ärendehistorik och få ut rapporter •Webbåtkomst •Microsoftplattform •Alla ärenden förs in i CRM •Kunnat arbeta fram smidiga rutiner •Utvecklingsmöjligheter •Nöjdare kunder

6 100% Personalplanering Kundfördelar - Microsoft CRM/Kundportalen •Utskick kommer till rätt mottagare •Kunden kan uppdatera kontaktuppgifter •Utökad tillgänglighet •Kunden kan själv lägga upp ärenden •Ärendenummer och information vid upplägg och avslut •E-postnotifieringar vid uppdatering av ärendet •Snabb och säker ärendehantering •Ärendehistorik •Kan själva ladda ner programuppdateringar och servicepack •Fått tillgång till kunskapsdatabasen •Fler möjligheter att hitta information

7 100% Personalplanering

8

9

10

11

12

13

14

15

16 Sammanfattning •Systemet har gett oss ett ökat samarbete, högre effektivitet, snabbare hanteringstider och nöjdare kunder! •Stegvist införande av systemen har visat sig fungera väl. •Ny funktionalitet som återstår att föra in –Orderhantering –Installationsbeställningar, licensregister –Diskussionsforum för kunder –RSS-feeds –Etc etc •Framtida önskemål för CRM/kundportalen –Hjälp och dokumentation behövs från Microsoft angående kundportalen. –Att kundportalen blir smidigare att utveckla –Utökning av mängden standardrapporter i CRM

17 Så optimerar du din försäljning Lösningar för verkliga livet Mikael Algeroth & Ulf Forsström Microsoft Sverige

18 Nyckeln till Lönsamhet - Produktivitet En effektiv säljprocess är grunden för att hitta och hålla kvar lönsamma kunder Sales Efficiency Sales Effectiveness “High performing sales organizations spend 30% less time throughout the year on administrative tasks” “High performing sales organizations spend 40% more time each year with their best potential customers” Reprinted with permission from Driving Profitable Sales Growth: 2006/2007 Report on Sales Effectiveness © 2008 Watson Wyatt Worldwide Spendera mer tid med rätt kunder och prospekts

19 Hur teknik kan underlätta Öka tiden för försäljning! Möten/Administration 17% Generera affärsmöjligheter 20% Account Management 15% Övrigt (Utbildning, resor etc.) 11% Försäljning: Ansikte mot ansikte 37% Lågt teknikutnyttjande Inkonsistent Säljprocess Svårt att hitta information Dålig kvalitet på kund- och prospekt data Faktorer som påverkar produktivitet… Faktorer som påverkar produktivitet… Ineffektiva processer och otillräcklig teknik Verktyg man använder Kund-fokuserad säljprocess Ständig access till personer och information Tillförlitlig information, korrekt beslutsunderlag Source: Sales Optimization Survey, CSO Insights, 2009

20 Nyckelfaktorer för produktivitet Kritiska faktorer som levereras genom IT Kundinsikt i realtid Optimerad säljcykel Säljstyrka i samverkan Information du kan agera på

21 Kundinsikt i realtid Hitta dina bästa affärsmöjligheter med en komplett vy

22 Optimera din säljcykel Utnyttja metoder och best practices för uthållig framgång

23 Säljstyrka i Samverkan Ständig tillgång till människor och information

24 INFORMATION DU KAN AGERA PÅ Kundinsikt i realtid Optimerad sälj cykel Säljstyrka i samverkan Information du kan agera på

25 Hur ser det ut för många organisationer idag? Svårt att använda Fragmenterad Stelt “Special” verktyg hindrar brett användande Olika funktioner i olika verktyg Svårt att enkelt ändra mål och rapporter

26 Information du kan agera på Att ha förtroende för informationer är nyckeln till bättre beslut Få realtids information Hitta kunderna som vi tjänar pengar på! Hitta trender snabbt Låt oss se vad som händer nu Spendera inte tid på kunder som inte köper Hitta trender och gör förändringar

27 Microsoft Business Intelligence Användare upplevelsen Produktivitets plattform Analys plattform

28 Information du kan agera på Försäljningschefens Dashboard

29 Information du kan agera på Säljarens Dashboard

30 Nyckelfaktorer för produktivitet Kritiska faktorer som levereras genom IT Kundinsikt i realtid Optimerad säljcykel Säljstyrka i samverkan Information du kan agera på

31 Effekten av högre produktivitet Väl spenderad tid kritiskt för ökat resultat *Baserad på säljkvota 15,5 MSEK Reprinted with permission from Maximizing Sales Growth and Performance: 2008 Report on Sales Effectiveness and Compensation © 2008 Watson Wyatt Worldwide Om du kan byta ut två timmar per vecka från administrativa arbetsuppgifter till kundtid kan det betyda 630, ,000 kronor i ökad försäljning per säljare*

32 © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. This presentation is for informational purposes only. Microsoft makes no warranties, express or implied, in this summary.


Ladda ner ppt "”Så optimerar du din försäljning - lösningar för verkliga livet” Mikael Algeroth & Ulf Forsström Microsoft Sverige."

Liknande presentationer


Google-annonser