Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Www.turismtorget.se  Pressartiklar  Policies  Avtal mot leverantör, samarbete  Hantering av klagomål  Hyllningstal/kondoleans brev  Anställningsavtal.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Www.turismtorget.se  Pressartiklar  Policies  Avtal mot leverantör, samarbete  Hantering av klagomål  Hyllningstal/kondoleans brev  Anställningsavtal."— Presentationens avskrift:

1  Pressartiklar  Policies  Avtal mot leverantör, samarbete  Hantering av klagomål  Hyllningstal/kondoleans brev  Anställningsavtal  Anställningsbetyg  Kvalitetskontroll  Annonser och kundbrev  Mall, besvara e-post  Gästenkät

2 Marknadsföring och försäljning hör ihop  Dressman, miljoner  Svenska Spel, 320 miljoner, inhemsk marknadsföring  Rederier i Sverige, 600 miljoner, inhemsk och internationell marknadsföring (knappt hälften)  VisitSweden, 140 miljoner, internationell marknadsföring

3 Marknadsföring och försäljning hör ihop  Omsätter 254,4 miljarder  helårsverken, + 23,9 % från 2000  Utländska besökare lapp = 45 kr tillbaka i form av skatt = 107 miljoner/dag (av totalt 87,1 miljarder)  1 % ökning = + 39 miljoner skatteintäkter Västernorrland = direkt kommunal skatteintäkt 123 miljoner och 58 miljoner till landstinget 1,9 miljarder i skatteintäkter från Västernorrland till stat, landsting och kommuner.

4 Några jämförbara näringar

5 Exportvärden 2010

6 Rederierna vet att marknadsföring och försäljning hör ihop  Viking Line, 150 miljoner i marknadsföring  Kan sin marknad, undersökningar ombord, efter hemkomst  Konsumtion runt 5,5 miljarder i Stockholms län  4 stora hotell fulla varje natt året runt

7 Rederierna genererar försäljning till andra  1/5 av Stockholms stads totala turistomsättning  Stora strömmar åker vidare till Dalarna, Jämtland, Vimmerby, Glasriket, Västkusten  Golf blivit populärare bland finnar

8 Försäljning  Bokning och betalning online  Hemsidor och appar  Standarden måste höjas  Svensk mat = Matlandet Sverige

9 Varför folk flyttar till en ort

10 Anledningar 1. Attraktiv natur i omgivningen 2. Attraktiv stadsmiljö och bebyggelse 3. God tillgång till rekreationsområden 4. Bra kommersiell service 5. För att få arbete 6. God tillgång till kultur och nöjen

11 Tips  När du är här passa på att Tio i topp

12 Ankomster till Sundvall/Härnösand Antal avgångar per dag (må-fr) Flygbolag Arlanda 6 SASSAS Bromma 3 SundsvallsflygSundsvallsflyg Göteborg2 City AirlineCity Airline Luleå 3 DirektflygDirektflyg

13 Europa – tillgänglighet 36 lågkostnadsflyg  Aer Lingus, Aigle Azur, Air Berlin, Anadolujet, Atlasjet, Avianova, Belle Air, Blue Air, Blu-express, bmibaby, Cimber Sterling, Corendon, easyJet, easyJet Switzerland, Flybe, Germanwings, Iceland Express, InterSky, Jet2, Jetairfly, Meridiana, Niki, Norwegian Air Shuttle, Onur Air, Pegasus Airlines, Ryanair, SkyExpress, Smart Wings, transavia.com, TUIfly, Windjet, Wizz Air, Wizz Air Bulgaria, Wizz Air Ukraine, Vueling Airlines Aer LingusAigle AzurAir BerlinAnadolujetAtlasjet AvianovaBelle AirBlue AirBlu-expressbmibabyCimber SterlingCorendoneasyJeteasyJet SwitzerlandFlybe GermanwingsIceland ExpressInterSkyJet2Jetairfly MeridianaNikiNorwegian Air ShuttleOnur AirPegasus AirlinesRyanairSkyExpressSmart Wingstransavia.com TUIflyWindjetWizz AirWizz Air BulgariaWizz Air UkraineVueling Airlines

14 Nationella strategins mål Mål Omsättning (mdr kr) Exportvärde (mdr kr) Antal anställda (årsverken) Antal exportmogna destinationer152535

15 Företagsklimatet i Västernorrland enligt Sv. Näringsliv KommunPlats 2011Plats 2010 Härnösand Kramfors Sollefteå Sundsvall Timrå Ånge Örnsköldsvik

16 8 tips för framgång för att öka turismen och därmed tillväxten & sysselsättningen 1. Tydlig kommunledning som vill förändra och förbättra. 2. Måla upp en vision om vad ni vill och tror att kommunen eller regionen har sin framtid om 10 år. 3. Gör en strategi för hur ni ska nå visionen. Ha mätbara mål. 4. Integrera turismen i flera kommunala verksamheter. Inte enbart turistbyrån, näringslivschefen och utvecklingsenheten.

17 Tips för framgång för att öka turismen och därmed tillväxten & sysselsättningen 5. Samarbeta och skapa förutsättningar för det lokala näringslivet att växa hela året runt. Träffa företagarna i deras miljö. Lyssna och ta vara på deras idéer. 6. Tänk över vilken turistisk profil kommunen eller regionen ska ha. Förankra denna! 7. Jobba långsiktigt och leverera. 8. Utveckla infrastrukturen också med tanke på turismen.

18 Infrastruktur  Vision ankomster till flygplatsen  Vision antal tåg till Västernorrland  Antal bussar  Antal nyinflyttade  Antal nystartade företag

19 Syns man inte, finns man inte  Ökad turism = ökad tillväxt och sysselsättning.  Ökad turism = ökad servicenivå för lokalbefolkningen.  Ökad turism = attraktivare ort, folk flyttar till orten.

20


Ladda ner ppt "Www.turismtorget.se  Pressartiklar  Policies  Avtal mot leverantör, samarbete  Hantering av klagomål  Hyllningstal/kondoleans brev  Anställningsavtal."

Liknande presentationer


Google-annonser