Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Anställningsavtal Pressartiklar Anställningsbetyg

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Anställningsavtal Pressartiklar Anställningsbetyg"— Presentationens avskrift:

1 www.turismtorget.se Anställningsavtal Pressartiklar Anställningsbetyg
Kvalitetskontroll Annonser och kundbrev Mall, besvara e-post Gästenkät Pressartiklar Policies Avtal mot leverantör, samarbete Hantering av klagomål Hyllningstal/kondoleansbrev

2 Marknadsföring och försäljning hör ihop
Dressman, miljoner Svenska Spel, 320 miljoner, inhemsk marknadsföring Rederier i Sverige, 600 miljoner, inhemsk och internationell marknadsföring (knappt hälften) VisitSweden, 140 miljoner, internationell marknadsföring

3 Marknadsföring och försäljning hör ihop
Omsätter 254,4 miljarder helårsverken, + 23,9 % från 2000 Utländska besökare lapp = 45 kr tillbaka i form av skatt = 107 miljoner/dag (av totalt 87,1 miljarder) 1 % ökning = + 39 miljoner skatteintäkter Västernorrland = direkt kommunal skatteintäkt 123 miljoner och 58 miljoner till landstinget 1,9 miljarder i skatteintäkter från Västernorrland till stat, landsting och kommuner.

4 Några jämförbara näringar

5 Exportvärden 2010

6 Rederierna vet att marknadsföring och försäljning hör ihop
Viking Line, 150 miljoner i marknadsföring Kan sin marknad, undersökningar ombord, efter hemkomst Konsumtion runt 5,5 miljarder i Stockholms län 4 stora hotell fulla varje natt året runt

7 Rederierna genererar försäljning till andra
1/5 av Stockholms stads totala turistomsättning Stora strömmar åker vidare till Dalarna, Jämtland, Vimmerby, Glasriket, Västkusten Golf blivit populärare bland finnar

8 Försäljning Bokning och betalning online Hemsidor och appar
Standarden måste höjas Svensk mat = Matlandet Sverige

9 Varför folk flyttar till en ort

10 Anledningar Attraktiv natur i omgivningen
Attraktiv stadsmiljö och bebyggelse God tillgång till rekreationsområden Bra kommersiell service För att få arbete God tillgång till kultur och nöjen

11 Tips När du är här passa på att 1. 2. 3. Tio i topp

12 Ankomster till Sundvall/Härnösand
Antal avgångar per dag (må-fr) Flygbolag Arlanda 6 SAS Bromma 3 Sundsvallsflyg Göteborg 2 City Airline Luleå 3 Direktflyg

13 Europa – tillgänglighet 36 lågkostnadsflyg
Aer Lingus, Aigle Azur, Air Berlin, Anadolujet, Atlasjet, Avianova, Belle Air, Blue Air, Blu-express, bmibaby, Cimber Sterling, Corendon, easyJet, easyJet Switzerland, Flybe, Germanwings, Iceland Express, InterSky, Jet2, Jetairfly, Meridiana, Niki, Norwegian Air Shuttle, Onur Air, Pegasus Airlines, Ryanair, SkyExpress, Smart Wings, transavia.com, TUIfly, Windjet, Wizz Air, Wizz Air Bulgaria, Wizz Air Ukraine, Vueling Airlines

14 Nationella strategins mål
2010 2015 2020 Omsättning (mdr kr) 252 350 500 Exportvärde (mdr kr) 94 150 200 Antal anställda (årsverken) Antal exportmogna destinationer 15 25 35

15 Företagsklimatet i Västernorrland enligt Sv. Näringsliv
Kommun Plats 2011 Plats 2010 Härnösand 280 + 8 Kramfors 269 - 11 Sollefteå 287 + 3 Sundsvall 194 + 6 Timrå 113 Ånge 271 - 15 Örnsköldsvik 154 - 51

16 8 tips för framgång för att öka turismen och därmed tillväxten & sysselsättningen
Tydlig kommunledning som vill förändra och förbättra. Måla upp en vision om vad ni vill och tror att kommunen eller regionen har sin framtid om 10 år. Gör en strategi för hur ni ska nå visionen. Ha mätbara mål. Integrera turismen i flera kommunala verksamheter. Inte enbart turistbyrån, näringslivschefen och utvecklingsenheten.

17 Tips för framgång för att öka turismen och därmed tillväxten & sysselsättningen
Samarbeta och skapa förutsättningar för det lokala näringslivet att växa hela året runt. Träffa företagarna i deras miljö. Lyssna och ta vara på deras idéer. Tänk över vilken turistisk profil kommunen eller regionen ska ha. Förankra denna! Jobba långsiktigt och leverera. Utveckla infrastrukturen också med tanke på turismen.

18 Infrastruktur Vision ankomster till flygplatsen
Vision antal tåg till Västernorrland Antal bussar Antal nyinflyttade Antal nystartade företag

19 Syns man inte, finns man inte
Ökad turism = ökad tillväxt och sysselsättning. Ökad turism = ökad servicenivå för lokalbefolkningen. Ökad turism = attraktivare ort, folk flyttar till orten.

20


Ladda ner ppt "Anställningsavtal Pressartiklar Anställningsbetyg"

Liknande presentationer


Google-annonser