Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Strategisk sökmotoroptimering

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Strategisk sökmotoroptimering"— Presentationens avskrift:

1 Strategisk sökmotoroptimering
Per Strid, IFI

2 Vad är sökmotoroptimering?

3 Varför skall jag optimera företagets webbplats?
Människor söker lösningar Människor söker alternativ Internet växer Fler användare Ökat ”brus”

4 När skall du INTE optimera?
Du har en webbplats du vill att ingen faktiskt skall hitta Din webbplats är redan högt rankad och du är nöjd Du har bråttom Din webbplats skall göras om helt snart

5 Ursäkter för att inte optimera
Vi har inte råd Arbeta med organisk optimering på egen hand Vi har inte tid Arbeta i din egen takt. Varje insats ger effekt! Vår webbplats är usel Vore alla webbplatser perfekta behövdes inte sökmotoroptimering

6 Allt hänger ihop Vilka är era övergripande affärsmål?
Vilken funktion fyller företagets webbplats? Hur korrelerar webbplatsen med affärsmålen? Vem skall besöka webbplatsen? Vad skall de göra där? Vad vill ni att de skall se? Hur mäter ni effekten av era insatser?

7 Vad är era övergripande affärsmål?
Sammanfatta primärt mål i en mening Lista sekundära mål

8 Vilken funktion har er webbplats?
Företagets historia, nyheter och pressreleaser Företagsledningens biografier Information om produkter och tjänster E-handel/donationer Support för befintliga kunder Nyheter och aktuella aktiviteter Artiklar och handledningar Religiösa, filosofiska eller politiska artiklar Kontaktformulär Inloggning för begränsad information Kontaktinformation Vägbeskrivning, öppettider etc. för butik Länkar till andra resurser Nöjen, spel och underhållning Varumärke Sortiment Utbildningsmateriel Information riktad till lokala besökare Mjukvara eller dokument för nedladdning Media (bilder, ljud, video) tillgängligt för nedladdning Webbplatskarta Arkiverat material Sökfunktion Live hjälp-/live kontaktfunktion Funktioner för medlemmar/besökare att komma i kontakt med varandra

9 Hur korrelerar webbplatsen med affärsmålen?
Notera obalanser mellan övergripande affärsmål och webbplatsens funktioner Sökmotoroptimeringsinsatserna måste stödja de övergripande affärsmålen

10 Vanliga problem Företagets inriktning ändras
Prioritering av projekt. Webben alltid sist Nuvarande marknadsfolk har ärvt en usel webblösning Webben flyter runt och är ingens egentliga ansvar

11 Vem vill du skall besöka er webbplats?
Primär målgrupp Sekundära målgrupper

12 Vad skall besökarna göra på webbplatsen?
Köpa en produkt Fylla i ett kontakt-/frågeformulär Titta på en speciell sida Prenumerera på ett nyhetsbrev Kommentera en blogg/artikel Ringa Besöka er fysiska butik Bidra till er kampanj Ändra åsikt om någonting Hitta den information de söker Läsa en särskild annons

13 Vilka sidor vill du att besökarna skall se?
Landningssida, ingångssida Sällan indexsidan Se till att besökarna hamnar där de skall Minst en klar väg mellan sökmotorresultat och konvertering

14 tandtråd tandborste

15 Olika typer av verksamhet, olika typer av utmaningar
B2B B2C Stora organisationer Små organisationer Dagligvaruhandel Bloggar Ideella organisationer

16 B2B Fördel Utmaning Nischad målgrupp Högt värde på konverteringar
Mycket text Utmaning Svårt att få inkommande länkar Långsam optimeringscykel

17 B2C Fördel Utmaning Många besökare Omogna besökare Oväntad konkurrens
Svårt att mäta konverteringsmål

18 Stora organisationer Fördel Utmaning
Budget och befintlig infrastruktur Många landningssidor Lätt att få hjälp Goda möjligheter att skapa nyheter Utmaning Intern byråkrati Underhåll av varumärke Många sökord

19 Små organisationer Fördel Utmaning Mindre byråkrati
Lättare att få inkommande länkar Webben bra spelplan för små aktörer Starta från noll Utmaning Ont om tid Liten budget Förföriska metoder för SMO

20 Dagligvaruhandel Fördel Enkla mål Lokala sökningar

21 Bloggar Fördel Utmaning Länkvänlig kultur
Mötesplats med personlig prägel Utmaning Hålla jämna steg med nya sökmöjligheter Optimera varje inlägg Domännamn

22 Ideella organisationer
Fördel Inkommande länkar Enkel struktur på webbplatsen Mindre konkurrens om sökord Utmaning Interna problem

23 Eviga sanningar om SMO Robotar, spindlar, crawlers Kataloger
Pay-Per-Click Algoritmer förändras Datorer är inte särskilt smarta Text är oändligt viktigt Val av nyckelord är kritiskt Häng inte upp er på rankning Använd inga trick SMO är inte raketforskning

24 Sökmotorrobotar som myror
Sökmotorindex Webbsidor Textinformation

25 Sökresultaten är blandade
Organiska sökresultat Sponsrade länkar Katalogsök

26 Site Feeds Nyhetssajter Bloggar Andra webbplatser som uppdateras ofta

27 Metasökmotorer Prisjämförelsesajter Tar resultat från flera sökmotorer
Kan inte optimeras

28 Sökmotorerna ser text!

29 Trender inom SMO Personaliserade sökningar Sociala sökningar
Vad har sökaren sökt på förut? Sociala sökningar Nätverk som flickr.com Mobila sökningar Närmaste hotell… Scenariosökningar Janne 32: En son som gillar simning. Janne åker ofta på kryssningar…

30 Anmäl er webbplats till kataloger
The Open Directory Project Kolla om ni redan är listade Fungerar länken, och är den aktuell? Är titel och beskrivning korrekt? Innehåller titel och beskrivning nyckelord? Sök efter era främsta konkurrenter och se till att ni är med i samma kategori Var specifik Navigera genom katalogen och se till att er webbplats ligger så rätt det går

31 Viktiga ställen att fokusera på
HTML-sidtitel <TITLE>Institutet för informationsteknologi</TITLE>

32 Detaljer för sidtitlar
Håll dem korta, tecken Inkludera nyckelord Överarbeta inte Inkludera företagets namn Tveksamt med slogan Använd unika titlar för varje sida Upprepa inte navigeringen i sidtiteln

33 Viktiga ställen att fokusera på
META DESCRIPTION <META name=”DESCRIPTION” content=”TEXT”>

34 Viktiga ställen att fokusera på
META KEYWORDS <META name=”KEYWORDS” content=”TEXT”> Inte stor vikt, men bra för till exempel vanliga felstavningar

35 Detaljer för metataggar
Meta Description Se till att texten är informativ Matcha ihop med sidtiteln Ta med nyckelord Överarbeta inte Gör beskrivningen unik Meta Keywords Företagsnamn Adress Relevanta nyckelord för landningssida Vanliga felstavningar

36 Viktiga ställen att fokusera på
Inkommande länkar Kombination av länktext och övrig text på den länkande sidan

37 Behöver ni en robots.txt?
Finns det några sidor eller kataloger på er webbplats som ni inte vill skall synas på sökmotorerna? Finns det någon särskild sökmotor ni inte vill synas på? Känner du till några dynamiska sidor eller programmatiska funktioner som kan ge sökrobotarna problem? Innehåller webbplatsen sidor med upprepat innehåll? Finns det kataloger som innehåller enbart programskript och inga webbsidor?

38 robots.txt Läggs i webbplatsens rotkatalog

39 Robots Meta Tags INDEX NOINDEX FOLLOW NOFOLLOW Indexera sidan
Indexera inte sidan FOLLOW Följ länkar på sidan NOFOLLOW Följ inte länkar på sidan

40 Googles viktigaste rankningsfaktorer
HTML-sidtitlar Synlig HTML-text på sidorna Inkommande länkar (kvalitet och kvantitet) Ankartext på inkommande länkar Ålder på domänen

41 Att välja sökord är nyckeln!
Noggrann research lönar sig Placering av sökord Riktad till er målgrupp Många möjligheter till placering Formatera för sökmotorerna

42 Nyckelord Magkänsla Resurser för att utöka och förbättra listan
Tekniska verktyg Sammanställning av nyckelord Konsolidering till kort lista

43 Magkänsla Sätt dig i surfarens stol
Tala om vilka ni är och vad ni erbjuder Klargör vilka behov ni tillfredsställer Tänk på säsonger Ta hänsyn till felstavningar och slang Tala om var ni finns

44 Resurser för att utöka och förbättra listan
Arbetskamrater och kollegor Er webbplats Branschmedia Er egen webbstatistik Era kunder Er interna sökmotor Synonymer, liknande ord Vänner, grannar… Konkurrenternas webbplatser

45 Tekniska verktyg Wordtracker
Yahoo! Search Marketing Keyword Selector Tool Google https://adwords.google.se/select/KeywordToolExternal

46 Balansera nyckelord Popularitet Relevans Konkurrens
Hur många sökningar har gjorts på orden? Fäst inte avseende på absoluta tal Relevans Hur troligt är det att den som söker skulle känna att er webbplats svarar på deras fråga eller tillgodoser deras behov? Konkurrens Hur många andra webbplatser använder nyckelorden?

47 Konsolidera listan Kombinera nyckelord
Använd fraser Matcha nyckelord med landningssidor En bra landningssida kommer att tillgodose besökarnas behov, besvara deras fråga och leda dem mot en konvertering

48 Verktyg för mätning av rankning
WebPosition, Ranking Manager, Digital Point Solutions och en massa andra Manuell kontroll mer känslig för nyanser Program skickar många förfrågningar på kort tid till sökmotorerna, vilket kan leda till att de bryter mot deras ”Terms Of Service” och därför blockeras

49 Kolla vilka sidor som är indexerade

50 Kolla att landningssidorna är indexerade

51 Verktyg Google Toolbar Visa källkod

52 Google PageRank PR(A) = (1-d) + d (PR(T1)/C(T1) + ... + PR(Tn)/C(Tn))
PR(A) är PageRank för sidan A PR(T1) är PageRank för sidan T1 C(T1) är antalet utgående länkar på sidan T1 d är en dämpningsfaktor i intervallet 0 < d < 1, ofta satt till 0,85 PageRank för en webbsida beräknas alltså som summan av PageRank för alla sidor som länkar till den (inkommande länkar), dividerat med antalet länkar på var och en av dessa sidor (deras utgående länkar).

53 Kolla inkommande länkar

54 Kolla kvaliteten på inkommande länkar
Är den länkande webbplatsen i samma bransch som er? Riktar sig budskapet till er målgrupp? Finns era nyckelord med i texten som länkar till er webbplats? Finns era nyckelord med i den övriga texten? Fungerar länken? Leder länken till den bästa landningssidan? Är länken uppdaterad? Är länken insmickrande, eller åtminstone icke kritisk?

55 Var kan ni få inkommande länkar?
Webbplatser som länkar till era konkurrenter Webbplatser som innehåller era nyckelord Kunder, klienter, beundrare Leverantörer Partners Webbplatser där ni hittar ert företagsnamn Lokala och regionala kataloger Branschorganisationer Webbplatser som är ”besläktade” med er Webbplatser som sympatiserar med ert budskap

56 Skapa ett malldokument för att be om länkning
Ta med nyckelinformation URL till sidan du vill ha länken från URL till din landningssida Landningssidans titel Landningssidans Meta Description Erbjud inte länkutbyte Er sida skall kunna vara intressant nog för länk Förklara fördelen med länken Men fatta er kort! Skriv från en officiell företagsadress (e-post) Formulera dig personligt Säg tack!

57 Kolla status på landningssidor
Sidan har en unik sidtitel Sidtiteln innehåller ert valda nyckelord Sidan innehåller mer än 200 ord HTML-text HTML-texten på sidan innehåller exakt valt nyckelord Sidan kan nås från webbplatsens startsida genom att följa en HTML-länk (inte ”pull-downs”, inloggningsrutor eller ”pop-ups”) HTML-textlänkar från andra sidor till denna sida innehåller era valda nyckelord

58 Konkurrens Identifiera era topp fem konkurrenter Affärskonkurrens
Bedömning med hjälp av sälj och företagsledning Sökkonkurrens Stjäl de utrymme på sökresultatsidor? Pay-per-Click-konkurrens Har någon köpt samma ord som ni?

59 Sammanfattning Syftet med SMO-kampanjen Nyckelord och landningssidor
Konkurrenter Aktuell synlighet och prestation Aktuell grad av optimering

60 Hjälp sökrobotarna Robotarna kan inte följa era länkar
Byt ut JavaScript, ”pull-down”, ”pop-up” mot HTML Inga unika landningssidor Använder ni Flash, ramar eller andra tekniker? Måste man ha JavaScript på för att surfa på er webbplats? Robotar exekverar inte JavaScript Måste man acceptera cookies för att surfa till er webbplats? Robotar accepterar inte cookies Har webbservern gått ned under en indexering? Är er webbplats väldigt stor? Har ni sagt åt robotarna att inte indexera? Robots.txt Har ni blivit svartlistade?

61 Text Byt ut valda ord mot nyckelord Byt ut grafiska rubriker mot text
Använder ni akronymer, skriv ut hela, åtminstone första gången den förekommer på sidan Vid bedömning, byt ut mindre effektiva ord mot nyckelord Se till att ert företagsnamn förekommer en gång per sida i textform Använd nyckelord i textlänkar överallt där det är möjligt Använd nyckelord i rubriker till bilder Lägg en ”tagline” med nyckelord längst ner på sidan Lägg nyckelord i sidans huvud

62 Utveckla strukturen på webbplatsen

63 Ställ dig följande frågor
Ser resultatet ut som jag förväntat mig att se min webbsida? Är den läsbar och i rätt ordning? Finns mina nyckelord där? Notera problem, skriv ut och tag med till IT/Webbmaster för att se hur ni kan åtgärda Upprepa för alla landningssidor

64 Site Map

65 Pay-Per-Click Kräver aktiva åtgärder från någon
Kräver konto hos sökmotor Budgivning på sökord Budget Styr själv annonstext Kan styras geografiskt

66 Öppna ett PPC-konto Pay-per-Click, sponsrade länkar
PPC kan ge er en hel del information om er målgrupp och era nyckelord på relativt kort tid. Detta gör PPC till ett utmärk verktyg för research även till er organiska sökmotoroptimering

67 Konto PPC

68 Utforma annonstext Använd nyckelord i texten
Skriv texten specifikt för landningssidan Snegla på konkurrenterna Använd dynamiska nyckelord om det går Var försiktig med val av dynamiska ord Formulera ett tilltalande budskap

69 PPC gör det lättare att rikta sig till nischsökare
Organisk SMO kräver tid och energi eftersom man måste skriva om texter på sina sidor så att de passar de söktermer man fokuserar på. Med PPC är det bara att lägga till termerna till sitt konto gratis och betala då någon klickar på annonsen.

70 ”billiga bra hotell med frukost i säffle”
Den långa svansen ”hotell” ”bra hotell” ”billiga bra hotell” ”billiga bra hotell med frukost” ”billiga bra hotell med frukost i säffle”

71 Strategi Team Building Marknad, försäljning och PR
IT, webbmasters och programmerare Grafiska designers Skribenter och redaktörer Ledning och produktchefer Du själv!

72 Marknad, försäljning och PR
Dessa grupper har mycket direktkontakt med kunder, partners, leverantörer, byråer och annat utåtriktat Ofta problem att kommunicera med IT Visa sälj på sambandet mellan riktade sökord och försäljning Mät och rapportera alla insatser Optimera pressreleaser

73 IT, webbmasters och programmerare
SMO kräver alltid insatser från dessa grupper Ljug aldrig om dina tekniska färdigheter IT gillar inte ordet ”enkel” Rädda att ta på sig fler arbetsuppgifter SMO kan gynna IT Dörröppnare till nya samarbeten Erkännande för IT-avdelningen Ny teknik

74 Grafiska designers Låt designers vara de som designar
Mänskliga besökare alltid viktigast Var noga med att utbilda i relationen grafik och sökmotor Fokusera på de element som är viktiga JavaScriptmenyer Flash Grafiska rubriker

75 Skribenter och redaktörer
”Ordsmeder” som skapar all viktig text som ses av besökare och sökmotorer Nyckelord Skriva nya texter eller skriva om gamla Annonstexter Etablera processer för att SMO skall fungera för nyskrivet material Koordinera med IT och designers

76 Ledning och produktchefer
Övergripande introduktion Affärsmål Talande skärmdumpar Tidsplan Budget Rapportering

77 Glöm inte helheten De flesta företag och webbplatser fungerar bäst då de använder en holistisk syn på SMO, där de kombinerar organiska och betalda sökinsatser med en rejäl dos bra skrivande och användbarhetsarbete.

78 Använd inga trick Cloaking Dubbelt innehåll Keyword stuffing
Visa en sak för sökmotorerna och en annan för besökarna Dubbelt innehåll Flera sidor, eller flera webbplatser med samma sak Keyword stuffing Listor med nyckelord, nyckelord, nyckelord… Osynlig text Vit text på vit bakgrund, svart på svart

79 Fastställ startvärden
Konvertering Finns det något system för mätning på plats i organisationen? Konvertering för alla besök Konvertering för besökare hänvisade från sökmotorerna Rank Hur är ni rankade i sökmotorerna för de nyckelord ni arbetat fram?

80 Hur mäter vi framstegen?

81 Skapa månadsrapporter
Personalisera rapporter för de olika målgrupperna. Återkoppla till alla som bidrar (Marknad, sälj, PR, IT, Webbmaster, Designers, Ledning, Produktchefer) Anpassa efter vad de olika fokuserar på

82 Mät och förstå sambanden!
Bara ökad trafik till webbplatsen räcker inte. Du måste kunna förklara varifrån trafiken kommer också. Det kan ju vara yttre faktorer. Sätt upp konverteringsmål och bevaka dessa

83 Checklista och rapport per månad
Organisk status Ranking på alla sökmotorer Indexerade sidor Länkar Kampanjaktiviteter PageRank för alla landningssidor Konverteringar PPC Vilka aktiviteter och var? PPC-rapport (Antal klick, kostnader…) Bästa nyckelord Kampanjanalys Åtgärdsrapport


Ladda ner ppt "Strategisk sökmotoroptimering"

Liknande presentationer


Google-annonser