Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

,,, Page 1 Issue date:, Security Class: Materialdatainsamling inom bilindustrin James Lundström, Manager, Material & Weight management.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: ",,, Page 1 Issue date:, Security Class: Materialdatainsamling inom bilindustrin James Lundström, Manager, Material & Weight management."— Presentationens avskrift:

1 ,,, Page 1 Issue date:, Security Class: Materialdatainsamling inom bilindustrin James Lundström, Manager, Material & Weight management

2 ,,, Page 2 Issue date:, Security Class: Information om Volvo Personvagnar Huvudkontor & produktutveckling Göteborg, (Shanghai, China) Designcenter Göteborg, Barcelona, Camarillo Egen Komponenttillverkning Skövde (Motorer), Floby (Komponenter) Olofström (Karossdetaljer) Global försäljning / Service Europa1,184 USA & Kanada361 Kina91 Övrigt356 Totalt:1,892

3 ,,, Page 3 Issue date:, Security Class: Global sales - top ten markets Change Europe % Nordic Europe % North America % China % Overseas % International % TOTAL %

4 ,,, Page 4 Issue date:, Security Class: VCCs fokus på Miljö & Materialfrågor •Första biltillverkare som använde 3e-partscertrifierad Miljövarudeklaration och LCA •Historiskt utvecklare av miljöutvärderingsverktyg för föenklad LCA, t.ex E-FMEA •Fokus på kupémiljö och luftkvalitet sedan 90-talet –”Clean Compartment” –Första biltillverkare att vara certifierade av Astma & Allergiförbundet •”DRIVe” Fokus på CO2 och total miljöpåverkan –Volvo Personvagnar är den biltillverkare som hade störst reduktion av sina CO2-utsläpp under 2011 (-9%)

5 ,,, Page 5 Issue date:, Security Class: ELVs - Problem eller möjligheter? (…och hur kan materialdatahantering påverka detta?)

6 ,,, Page 6 Issue date:, Security Class: Relevant information om bilar •En av de mest komplexa konsumentprodukterna •Innehåller många olika material (metall, plast, textiler, gummi, vätskor) • delar per bil •15-25 års livslängd •Stort utbud av reservdelar och tillbehör •Få tillverkare •> artiklar som säljs globalt

7 ,,, Page 7 Issue date:, Security Class: Varför bry sig om materialinformation? • End of Life Vehicle Directive, 2003 • Återvinningsbarhet som en del av typgodkännandet • Egen miljöambition • Kunders värderingar • Effektiv process • Framtida behov –REACh –Green Chemistry initiative –Resursbrist Ingående material? Bilindustrin 1998

8 ,,, Page 8 Issue date:, Security Class: European End of Life Vehicle Directive (2000/53/EEC ) Mål med ELV: •Minimera avfall från bilar •Minimera miljöpåverkan från bilskrotning •Återvinning och återanvändning av material för att minimera avfallshantering •Fasa ut användning av tungmetaller •Införa producentansvar

9 ,,, Page 9 Issue date:, Security Class: Resten av världen •Amerika: Fokus på oönskade ämnen, ej återvinning •Korea: ELV-lagstiftning •Kina: ELV-lagstiftning under utveckling •Japan: JAMA frivilligt åtagande och ASR-skatt (After Shredder Residue) •Taiwan: Frivilliga krav •India: ELV-lagstiftning under utveckling •Mexico: ELV med stöd från Japan Slutsats: Många olika krav för samma produkt

10 ,,, Page 10 Issue date:, Security Class: Starten för International Material Data System (IMDS)

11 ,,, Page 11 Issue date:, Security Class: Kommunikationsproblemet

12 ,,, Page 12 Issue date:, Security Class: Hersteller Lieferant Lösningen: Gemensam lösning för industrin (IMDS)

13 ,,, Page 13 Issue date:, Security Class: Vad är IMDS? •Web-baserat verktyg för att skapa och skicka “Materialdatablad” •Kommunicera information om ingående material, ämnen samt vikt för varje komponent •Lanserades 2001… •…och är idag en standard för hela industrin •Gratis för användarna, betalas av biltillverkarna •Används i hela leverantörskedjan, från material- till komponenttillverkare •http://www.mdsystem.com

14 ,,, Page 14 Issue date:, Security Class: Material “Samla in all information om materialinnehåll och återvinning elektroniskt. Använd information för att säkra nuvarande och kommande lagkrav” Målsättning med processen kring IMDS

15 ,,, Page 15 Issue date:, Security Class: Tänk ”Databas” och läsbarhet kring all struktur Princip för Materialdatablad •Ger en detaljerad specifikation för artikeln: • Komponent: Komplett motor till litet clips • Material: SS-EN steel, ISO1043 Polymerer… • Ämnen:Järn, Bly, PBDE, Polypropylen etc. •Användader skapar en BOM (struktur) med all nödvänding information •Komponenter med ingående komponenter och materia •Material med ingående ämnen

16 ,,, Page 16 Issue date:, Security Class: Ytterligare användning av IMDS •Samla in information om användning av återvunnet material •REACH-relevant information förtydligas •Automatisk feedback om artiklar som ej möter krav •Kommunikationsplattform •Verktyg för att driva leverans kopplat till ledtider i projekt •Tydliggör kravsättning (visuell feedback) •(Skapar nätverk inom industrin)

17 ,,, Page 17 Issue date:, Security Class:

18 ,,, Page 18 Issue date:, Security Class: IMDS Statistik • Företag • Materialdatalad • nya materialdatablad / månad •Tillgängligt på 9 olika språk •Används på alla kontinenter

19 ,,, Page 19 Issue date:, Security Class: Timing

20 ,,, Page 20 Issue date:, Security Class: Begränsningar med IMDS •Enbart tillgängligt för bilindustrin –Ej i linje med önskemål från våra leverantörer •Centraliserad approach –IT-struktur –Finansiering (Beslut och strategi) •Frågorna blir snabbt politiska •12 år gammalt, vilket märks… •Svårt att utöka systemet från ursprungligt syfte

21 ,,, Page 21 Issue date:, Security Class: Hur har IMDS påverkat fordonsindustrin? •Stor påverkan på nya lagkrav • Lagstiftning skapas utifrån IMDS • Används som ”Bästa exempel” •Förbättrad miljöprestanda •Harmonisering av ”Oönskade Ämnen” inom fordonsindustrin (GADSL) •Flera industrinätverk skapade kring ”Best practise”-frågor runt IMDS •Stort samarbete med kemiindustrin

22 ,,, Page 22 Issue date:, Security Class: Global Automotive Declarable Substance List (GADSL) •Gemensam ”Svart och Grå lista” för produkter i fordonsindustrin •Definerar ”intressanta” ämnen för vår industri •Utvecklad i samarbete mellan Biltillverkare, Leverantörer och Kemiindustrin –Uppdateras årligen •GADSL är fullt integrerad i våra processer, t.ex IMDS •GADSL hanterar alla kommande lagkrav, t.ex REACh

23 ,,, Page 23 Issue date:, Security Class: Hur hjälper IMDS oss att hantera REACh? •Verktyg för att följa alla relevanta ämnen •Artikel 33 kan hanteras utan att skapa nya processer •Annex XIV och Annex XVII kan följas automatiskt, inga nya processbehov •Underlättar utvärdering av alla nya ämnen på kandidatlistan •Lätt att förstå hur industrin potentiellt påverkas av Annex XV-dossiers och ger oss svarsberedskap om vi vill ge input

24 ,,, Page 24 Issue date:, Security Class: •Stor ansträngning att sjösätta. ”Den som lider, driver” •Tid och resurs •Ketchupeffekten •Kräver bra intern organisation med uttalat långsiktigt stöd •Gemensamma krav är en förutsättning •Bra kommunikation mellan leverantör och kund är en förutsättning •Stort utbildningsbehov, överskatta inte leverantörernas kunskaper i området •Leverantörer behöver tid för att anpassa sig till nya krav •Stark koppling mellan kvalitet på process (och system), och kvalitet på resultat Nyckeln till framgång ligger i samarbete! ”Lessons Learned” med IMDS

25 ,,, Page 25 Issue date:, Security Class: Kontakt: James Lundström : : Tack för er tid!

26 ,,, Page 26 Issue date:, Security Class:

27 ,,, Page 27 Issue date:, Security Class: Next gen. IMDS?

28 ,,, Page 28 Issue date:, Security Class: AIG - Automotive Industry Guideline Version 2.0 AIG is your guide! •How Does REACh affect you? •What are your responsibilities? •Is there any recommendations?


Ladda ner ppt ",,, Page 1 Issue date:, Security Class: Materialdatainsamling inom bilindustrin James Lundström, Manager, Material & Weight management."

Liknande presentationer


Google-annonser