Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Värdskap, upplevelser och försäljning n-n-n-n- n Galvsjön, Arbrå n Mariahilfer, Wien n Kreativa sektorn – upplevelseindustrin n Integration och mångfald.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Värdskap, upplevelser och försäljning n-n-n-n- n Galvsjön, Arbrå n Mariahilfer, Wien n Kreativa sektorn – upplevelseindustrin n Integration och mångfald."— Presentationens avskrift:

1 Värdskap, upplevelser och försäljning n-n-n-n- n Galvsjön, Arbrå n Mariahilfer, Wien n Kreativa sektorn – upplevelseindustrin n Integration och mångfald n Politikerakademin n n n

2 n Hur man utvecklar affärer genom ett välkomnande värdskap samt genom att skapa upplevelser och aktiv försäljning n Vad gör ni när ni kommer hem? n Vad kan ni/vi göra tillsammans?

3 Och vilka? n Det offentligas ansvar n Det privatas effektivitet n Det ideellas engagemang

4 Att mötas över gränserna

5 n Aktörer av många olika slag, med skilda erfarenheter. n Samverkan över traditionella gränser. n Konkurrens och samarbete (co- opetition). Samverkan

6 Välkomnande och öppenhet n En öppen och välkomnande atmosfär - dela med sig. n Särskilt viktigt att nya aktörer välkomnas – bjuds in.

7 Öppna ögonen n Visionära aktörer har en nyckelroll. n Lär av andras misslyckanden. n Kundorienterad utveckling.

8 n Klassisk öppen dialog – inte komma överens. n Inled ett samtal som ständigt fortsätter. n Studiecirkel - Folkbildning Hur ska vi arbeta?

9 Några utmaningar? n Fri vård för barn hotad n Tar saken i egna händer – boende på glesbygden fixar bredbanden själva n Man försöker ta död på glesbygden n Kyrkan vill bli av med kostnader n Tomma lokaler slukar miljoner n Lustigt att kommunen inte får ut mer av Rydal n Tuff konkurrens om elever n Öka inte trängseln i centrala Borås

10 Och så var det Rydal n Rydalsfabriken – en stolt symbol n Rydals Designcenter gick i graven n Vinterförvara husvagnar n Inga fler pengar till något projekt n Mark missat möjligheterna med kulturturism

11 Välkommen till Mark n Här i Mark lever vi i harmoni med naturen. Mark är en attraktiv kommun med många små och medelstora orter som alla präglas av gemenskap. Här värnar vi om varandra, vår hembygd och vår livskvalitet. Ett blomstrande föreningsliv och ett gott företagsklimat erbjuder stora möjligheter om du vill förverkliga dina idéer. Här är det läge för det goda livet!

12 Marks webb n De milsvida skogarna, dalgångarna, hundratals sjöar och åar inbjuder till spännande aktiviteter i vildmarken, men även till att koppla av och bara njuta av läge för det goda livet i Mark. Under Upptäck Mark beskrivs också vad varumärket Mark står för och du finner hårda fakta om kommunen i form av statistik. Här hittar du även vilka möjligheter det finns att åka kollektivt och lite annat smått och gott som är bra att veta.

13 Turistinfo n Marks turistbyrå n Marks turistbyrå finns i kommunhuset i Kinna. Här kan du få tips på shopping, utflyktsmål, aktiviteter, boende mm i Mark, men du hittar även broschyrer från hela Sverige och de nordiska länderna hos oss. Du kan också lösa fiskekort för de flesta fiskevårdsområdena i Mark, hyra flytväst och få hjälp med att boka övernattning. Vi hjälper gärna till att lägga upp rundturer i Tygriket för bussresearrangörer och andra. Besök oss på vår hemsida där du får tips om allt du kan se, göra och uppleva i Mark. Välkommen!

14 Välkommen till Mark n I sydvästra Västergötland på gränsen till Halland ligger Mark. Här handlar du högklassig textil till förmånliga priser i Tygrikets alla fabriksförsäljningar och textilbutiker. De milsvida dalgångarna, hundratals sjöarna och åarna inbjuder till spännande aktiviteter i vildmarken, men även till att koppla av och bara njuta.

15 Äta Mark n Casablanca – Kina och sushi n Kvarnens café n Napoli Pizzeria n Bergs Skafferi café n Kina-Thai n Framnäs – pasta, pizza, kebab n Och ännu mer pizza och Asien n Plus sju julbord

16 Men vad måste vi tänka på först? n Vilka affärer ska utvecklas? n Vilka är produkterna? n Kund och marknad!!!! – saknas ofta n Vad är en upplevelse? n Vad ska vi ha service, värdskap och försäljning till?

17 Typiska åsikter n Så har vi aldrig gjort n Det är annorlunda här n Det ska vara riktiga jobb n Ingen som är från byn ska tro att dom är nåt n Ingen som inte är från byn ska tro att dom är nåt n Nånannanismen

18 Entreprenörskap n ”Den som får någonting gjort” n Att vara företagsam u Företag u Föreningar u Offentliga

19

20 Vad händer? n Globalisering n Det går fort n Upplevelseekonomi/drömmarnas samhälle/transformationsekonomi n Upplevelseindustri/Kreativa näringar

21

22 Varför behövs du? n Företagare – marknaden vill ha det du erbjuder n Anställd – varför har du ett jobb?

23 Vad behövs? n Marknadsföring? n Produktutveckling - affärsutveckling? n Helhetstänkande – landsbygden som: u Plats att bo och leva på u Upplevelse och destination

24 Från produkt till kund och marknad

25 Kund och marknad n Vilka kunder? n Vilka marknader? n Prissättning? n Hur sker kvalitetskontrollen?

26 Vilka är era kunder? Vilka produkter? n Turister n Allmänheten n Skolor n Företag n Myndigheter n Organisationer n Medborgare

27 Var finns era kunder?

28 Vad är en upplevelse? n Vem avgör om det är en upplevelse eller inte?

29

30

31 Service, värdskap och försäljning n Service – behandla kunden som du vill bli behandlad n Värdskap – behandla gästen som den vill bli behandlad n Men ni måste ju sälja också – och komma ihåg vem gästen är

32 Värdskap n Välkommen n Låt mig få ta hand om dig n Konsten att få människor att känna sig välkomna

33 Smaka på orden n Kund – sälja till n Gäst - gästfrihet

34 Vad innebär detta? n Värdskap är när man får något utan att man behöver be om det.

35 Varför värdskap? n Mening, glädje, framgång, stolthet, tacksamhet n Realisera kraften i mötet mellan människor n Lönsamma kunder n Skickliga talanger i företaget n Värdeskapande partners

36 Värdskap i praktiken n Tjänande n Helhet – du är ansiktet utåt (inte mitt fel?) n Ansvar – du eller hänvisa? n Omtanke n Kunskap n Dialog – vem ska förstå?

37 Det goda mötet n Vara nyfiken n Bjuda in – lyssna n Förtroende för varandra n Ständigt reflekterande över våra erfarenheter

38 Hur vi agerar mot gäst och varandra n Personlig n Positiv n Påläst n Professionell n Vision: ge minnesvärda upplevelser

39 Lyssna på gästen n Fråga inte bara vad gästen tycker n Vilka problem upplever gästen? n Systematisera kritiken – följ upp (ex. Clarion)

40 Vi ska ju sälja också n Gäst att ta hand om n Kan det bli för gulligt? n Vi måste ju tjäna pengar!

41 Att ta betalt

42 Hur sätter man pris? n Hur ser kalkylen ut? n Hö? n Kan man ta olika pris av olika kunder? n Bypris på krogen eller smöret?

43 Vad är kvalitet? n Vem avgör vad som är kvalitet? n Vad menar vi med kvalitet? n Vågar vi vara ärliga mot varandra? n Hur sker kvalitetskontrollen?

44 Tyst kunskap – kunskap i handling n Vardagens kunskap n Reflektion i handling n Lyssna i vardagen n Ständigt lärande n Svårt med marknadsundersökning?

45 Konst och kultur – var finns ni? n Konsten ser med andra ögon n Konst och kultur som upplevelse n Konst, kultur och hållbar tillväxt

46 Går det överallt? n Upplevelser, kreativa näringar, turism, mat och måltid – är det landsbygdens sätt att överleva? n Vara rättvis och smeta ut överallt? n Koncentrera till dragarna? n Hur blir det med hållbarheten?

47 Hållbar utveckling – hållbart värdskap n Miljö/ekologi n Social n Ekonomisk n Kulturell – lokal identitet n Hållbara bygder n Entreprenörer för hållbar utveckling n Energi – transporter – flyget? n Mineraler – bakterier – havsdammsugare n 3 D printers

48 Stora utmaningar n Samhället en pensionsskuld på 300 miljarder per år n Välfärden - gapet mellan framtida behov och resurser – 2035 skatten höjas 15% u Många 85+ som lever länge (från till ) u Färre som arbetar u Brist på arbetskraft, särskilt på landsbygden u Alla städer räknar med stor befolkningsökning

49 Hur ser det ut? n Massor med projekt u Ingen långsiktighet u Ingen samordning u Inget kunskapsutbyte u Anställda tar det mesta n Entreprenörerna mognar u Ställer krav u Klarar sig själva

50 Hur ska vi lyckas? Lokalt, regionalt n Underifrånperspektiv n Entreprenörsstyrt – inte anställda ledare n Fler som producerar n Högre förädlingsgrad n Lokal identitet n Samverkan producent – restaurang – turism n Samverkan små och stora n Stimulera nätverk av entreprenörer n Det måste smaka bra

51 Hur klarar vi det? n Högre skatter? n Vi betalar privat? n Effektiviseringar? (1% jämfört med 15%) n Samhällsentreprenörskap n Kan själv? n Behöver samhället ta hand om oss? u Näringslivsutvecklare u Landsbygdsutvecklare u Företagens alla främjare (I Uppland 35 st)

52 Partnerskapets kraft! Leader en utmaning och möjlighet: n Samordning behövs n Entreprenörer i centrum n Färre projektledare n Långsiktig överlevnad n Kundens perspektiv n Lokal spetskompetens n Att ställa krav n Partnerskap som samlad utvecklingsmotor

53 Och i praktiken – vag gör ni? n Värdskap n Upplevelser n Försäljning n Tas om hand eller vara entreprenör?

54 Och hur är det egentligen? n Borås tidningar – Mark en fattig kommun n Dagens Nyheter – Mark nr 104 av 290 kommuner – befolkningsutveckling +8% på 30 år (Åsele -35%) n Är det synd om er eller….?


Ladda ner ppt "Värdskap, upplevelser och försäljning n-n-n-n- n Galvsjön, Arbrå n Mariahilfer, Wien n Kreativa sektorn – upplevelseindustrin n Integration och mångfald."

Liknande presentationer


Google-annonser