Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Redovisning av Leaderstöd 2009-12-08 Ver. 2009-12-08 Leader Nedre Dalälven.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Redovisning av Leaderstöd 2009-12-08 Ver. 2009-12-08 Leader Nedre Dalälven."— Presentationens avskrift:

1 Redovisning av Leaderstöd Ver Leader Nedre Dalälven

2 Ansökan om utbetalning Grundmodell för utbetalning: Utbetalning av stöd sker efter redovisning av betalda projektkostnader Ärendegång •Ansökan om delutbetalning •Ansökan om slututbetalning Projektet Ekonomi- stöd Leader- kontoret Läns- styrelsen

3 Förskott •Ansökan om förskott kan beviljas om stödmottagaren är –En ideell förening eller allmännyttig stiftelse –En ekonomisk förening i form av ett lokalt kooperativ –En lokal utvecklingsgrupp som drivs av stödmottagaren •Förskottet får vara högst hälften av det s k ”projektstödet” (den del av stödet som utbetalas av Jordbruksverket) men inte överstiga kronor. Bedömning kommer att ske från fall till fall •Förskottet bokförs hos stödmottagaren som en skuld som avräknas vid slututbetalningen

4 Ansökan om förskott •Ansökan om förskott skickas till Leaderkansliet men formellt beslut fattas av Länsstyrelsen Dalarna. Utbetalning av förskott görs från Jordbruksverket. Projektet Leader- kontoret Läns- styrelsen

5 Ansökan om utbetalning Dokument som alltid ska bifogas: •Underlag för kostnader och finansiering (intäkter) som t ex kopior på fakturor, kvitton etc. •Betalningsbevis som visar att en betalningstransaktion skett från projektägaren till betalningsmottagarens konto. •Kostnadssammanställning med samma indelning som i projektets budget •Blanketten ”Ansökan – utbetalning till projektstöd inom Leader” påskriven av behörig firmatecknare •Läges- eller slutrapport Slutrapporten ska utformas i enlighet med Jordbruksverkets anvisning Dessutom är det bra att bifoga: Utdrag ur bokföringen där projektets intäkter och kostnader redovisas åtskilt från eventuell annan verksamhet

6 Förklaring av faktiska kostnader, faktisk finansiering och resurser •Faktisk kostnad medför utbetalning från projektet, dvs kostnaden hamnar i projektägarens bokföring. •Faktisk finansiering medför inbetalning till projektet, dvs intäkten hamnar i projektägarens bokföring. •Resurser (kostnadsfria värderade resurser) kan vara offentliga eller ideella (privata). De medför ingen betalning till eller från projektet och hamnar därför inte i projektägarens bokföring.

7 Resurser som används i ett Leaderprojekt Privata (ideella) kostnadsfria resurser Offentliga kostnadsfria resurser Faktiska kostnader (pengar ut) = Faktisk finansiering (pengar in)

8 Kostnadsslag faktiska kostnader -Löner -Investeringar -Övriga kostnader -Indirekta kostnader

9 Finansieringsslag faktisk finansiering -Intäkter -Övrig privat medfinansiering -Övrig offentlig medfinansiering -Leaderstöd i form av projektstöd (EU + staten) -Leaderstöd från LAG (kommunfinansiering) Ordnas av projektet LAG-beslut om Leaderstöd

10 Kostnadsfria resurser -Ideellt arbete -Övriga privata (ideella) resurser -Offentliga resurser

11 Löner för personal som arbetar hel- eller deltid hos projektägaren •Anställningsavtal (vid första ansökan om utbetalning eller vid förändring) •Lönespecifikation •Underlag som visar hur kostnaden beräknats •Traktamenten (se Skatteverkets regler) •Reseräkningar: Blankett för körjournal finns på Jordbruksverkets hemsida. Observera, att även resans syfte (samband med projektet) måste framgå! Den skattefria milersättningen uppgår för närvarande till 18,50 kr/mil

12 Ersättning till personer som endast delvis jobbar i projektet (redovisar timmar) •Tidredovisning (projektdagbok) •Lönespecifikation •Beräkningsunderlag för timkostnad görs på blanketten ”Timlönekostnad”. Observera att beräkningsmetoden för lönekostnaderna måste vara densamma som i beslutet! •Traktamenten (se Skatteverkets regler) •Reseräkningar: Blankett för körjournal finns på Jordbruksverkets hemsida. Observera, att även resans syfte (samband med projektet) måste framgå! •Företagare kan skicka faktura till projektet med tidredovisning av utförda arbetstimmar. Kostnaden redovisas då som en köpt tjänst i kostnadsslaget ”Övriga kostnader”

13 Redovisning av arbetad tid •Personer som arbetar enbart i projektet (hel eller deltid) – anställningsavtal krävs. •Personer som arbetar delvis i projektet - dagbok krävs. Projektägarens/ organisationens verksamhet Projektet Projektägarens/ organisationens verksamhet

14 Exempel på lönekostnadsberäkning •Månadslön vid heltidsanställning = kr •Påslag semesterersättning = 12 % •Arbetsgivaravgift = 31,42 % •Pensionsförsäkring = 1 977,40 kr/månad •Timlönekostnad = ( x 1,12 x 1, ,40) / 165 h/månad = 235 kr/timme •Nyttig information om anställningar finns på -www.tillvaxtverket.se/foretagarguiden -www.ideella.org -www.forening.se

15 Investeringar •Fasta anläggningar, t.ex. inköp av byggnad (ej mark) •Maskiner, utrustning eller inventarier •Småskalig infrastruktur t.ex. skyltar, bryggor eller leder •Vissa kostnader kopplade till investeringarna, t.ex. frakt, hantverkartjänster och montering

16 Regler om investeringar •Investeringen måste finnas med i ansökan och i beslutet •Begagnad utrustning – intyg krävs! •Femårsregeln – använd enligt syfte i minst fem år •Om verksamheten upphör/ändras ska försäljning ske till marknadsvärde •Vid försäljning - redovisa intäkten •Vid försäljning efter projekttid – ev. återbetalning av projektstöd •Redovisa tillstånd som krävs, t.ex. bygglov

17 Övriga kostnader •Kostnader som inte är löner, investeringar eller indirekta kostnader •Hyra för projektets lokaler •Telefon, porto och kontorsmaterial •Inköp av tjänst som inte är kopplad till investeringar •Kostnader för resor (bilhyra, tågbiljetter etc) och logi •Representation: ej återkommande, lunch/middag ej över 90 kr exkl. moms/person och måltid, fika etc. ej över 60 kr exkl. moms/person. Syfte och deltagarförteckning måste framgå

18 Indirekta kostnader (även kallad overhead) •Kostnader som indirekt tillhör projektet och som fördelas enligt en viss fördelningsnyckel, t ex projektets andel av gemensamma lokaler •Indirekta kostnader måste grundas på verifierade faktiska kostnader •Indirekta kostnader är stödberättigande endast om: –Kostnaderna finns med i ansökan –Beräkningsunderlag bifogats i ansökan –Kostnaderna godkänts av LAG och Länsstyrelsen

19 Intäkter •Intäkter ingår i finansieringsslaget privat finansiering •Om intäkterna i projektet blir större än de budgeterade intäkterna kan de kvittas mot ökade kostnader som ingår i projektet •Om kostnaderna däremot är oförändrade minskar stödbeloppet från Leader med motsvarande belopp •Ett projekt kan aldrig vara överfinansierat, d v s avslutas med ett överskott

20 Exempel på effekter av ökade intäkter: Enligt beslutet: •Budgeterade faktiska kostnader = kr •Budgeterade intäkter = kr •Beviljat stöd från Leader = kr Utfall 1: •Faktiska kostnader = kr •Intäkter = kr •Stöd från Leader som utbetalas = – = kr Utfall 2: •Faktiska kostnader = kr •Intäkter = kr •Stöd från Leader som utbetalas = – = kr

21 Övrig offentlig medfinansiering: •När offentliga finansiärer bidrar med kontanter till projektet •Verifieras med kontoutdrag där det framgår att en offentlig finansiär betalt in pengar till projektet •Om projektägaren även bedriver annan verksamhet måste det framgå att det är projektet som får finansieringen t ex genom kopia av faktura från projektet som är ställd till den offentliga finansiären eller kopia av beslut därifrån.

22 Ideellt arbete: Arbetsinsats som någon gör utan ersättning och som för projektet framåt •Värdering år: 50 kr/h år: 120 kr/h - Från 18 år: 175 kr/h •Redovisning görs på blanketterna - Projektdagbok per person - Projektdagbok per aktivitet Se upp med dubbelredovisning! •Arbete utfört av en yrkesman kan värderas till det belopp som normalt faktureras. T ex faktura till projektet med 100 % rabatt

23 Övriga ideella (privata) resurser: •Tillförs till projektet av någon privat aktör t ex företag, förening eller privatperson •Kan bestå av lokaler, utrustning eller material som projektet har nytta av men inte behöver betala för •Värdet av den tillförda resursen måste verifieras t ex med en rabatterad faktura.

24 Offentliga resurser: • När offentliga finansiärer bidrar med resurser i projektet utan att projektet behöver betala för dem. • Höga krav på verifiering av värdet. Kan exempelvis bestå av: - En offentligt anställd gör en arbetsinsats i projektet - Arbetstiden redovisas i projektdagbok - Lönespecifikation bifogas - Verifiering av timlönekostnad - En kommun upplåter kontorslokaler och kontorsutrustning som projektet får använda kostnadsfritt. Verifieras genom framräknade värden baserade på verklig kostnad samt fördelningsnycklar.

25 Lägesrapporter och slutrapport •En lägesrapport ska alltid bifogas vid ansökan om delutbetalning •Lägesrapporten ska relateras till projektplanen •Lägesrapporten ska ge en bild av verksamheten som genomförts i projektet och redovisa vilka resultat som uppnåtts hittills •Lägesrapporten ska också innehålla motivering/förklaring till de kostnader som redovisas samt innehålla en förklaring till eventuella budgetavvikelser, t ex förändring av kostnadsslag •Vid slutredovisning ska en slutrapport lämnas, som är mer omfattande än lägesrapporterna. Här anges bland annat utfallet av projektets indikatorer. Se vidare Jordbruksverkets anvisning! •Observera att sista 20 % av projektstödet betalas ut först när projektet är slutredovisat

26 Exempel på ej stödberättigande kostnader: •Kostnader för verksamhet som inte ingår i projektet enligt projektbeslutet •Kostnader för aktiviteter som påbörjats eller betalats innan ansökan kommit in till Leaderkansliet •Kostnader som uppstått eller betalats senare än tre månader efter projekttidens slut, dvs mer än tre månader efter klardatumet. •Räntor och andra finansiella avgifter •Straffavgifter som t ex påminnelseavgifter och P-böter •Insatser där ansvaret ligger hos kommun, landsting eller staten •Kostnader för att fylla i projektansökan •Ersättningsinvesteringar (ny maskin som ersätter tidigare maskin) •Kostnader för markinköp •Gåvor till projektdeltagare (de som arbetar i projektet)

27 Avdrag och sanktioner 1 •Det är viktigt att ansökan om utbetalning bara innehåller de kostnader som projektet kan få stöd för •Om redovisning görs av kostnader, som inte ger rätt till stöd, kommer dessa kostnader att strykas. Dessutom kan ett extra avdrag med samma belopp göras vid slututbetalningen •Felaktigheter som har inkommit till länsstyrelsen går inte att rätta till i efterhand! •Projektet kan också drabbas av avdrag ifall ansökan om utbetalning inte kommit in till Leaderkansliet/Länsstyrelsen senast tre månader efter det klardatum som anges i beslutet •Om det finns risk att ansökan om utbetalning inte hinner bli klar i tid, ansök om att flytta fram sista datum för ansökan om utbetalning. En sådan ansökan bör lämnas in till Leaderkansliet senast gällande slutdatum.

28 Avdrag och sanktioner 2 Vanliga fel: •Kostnader som har uppstått före eller uppstår efter projekttiden som t ex telefonabonnemang och försäkringar •Kostnader som inte kan verifieras •Kostnader som redovisats med moms (trots momsredovisningskyldighet) •Kostnader som strider mot villkor i beslutet •Felaktig eller ofullständig faktura

29 På samtliga fakturor ska framgå: •Att fakturan tillhör projektet (adresseras direkt till projektägaren) •Tydlig specificering av vad kostnaden avser (t ex mängd, styckpris, typ av insats samt vilken period insatsen avser) •Betalningsmottagare •Fakturanummer •Fakturadatum •Totalt belopp (exklusive och inklusive moms) •Om F-skattsedel finns •Momsregistreringsnummer (personnummer vid enskild firma) •Verifikationsnummer •Om fakturan hänvisar till en följesedel eller offert ska den bifogas

30 Viktigt att tänka på! •Logotype i allt material som riktar sig till allmänheten, såsom annonser, broschyrer och hemsidor •Meddela alla förändringar till Leaderkansliet! •Vid osäkerhet – hör av dig till Leaderkansliet! •Avtal, ex anställningsbevis, hyresavtal ska inlämnas vid första ansökan om utbetalning eller vid förändring •Projektets intäkter och kostnader ska redovisas åtskilt från annan verksamhet. Detta kan göras i bokföringen med t ex egen resultatenhet eller eget kostnadsställe •Observera att stödmottagaren/projektägaren alltid är ytterst ansvarig för att redovisningen är korrekt! •Lämna in din ansökan om slututbetalning i tid. Ansökan ska ha kommit in till stödmyndigheten senast tre månader efter det klardatum som är fastställt i beslutet. •Om projekttiden behöver förlängas, måste en ansökan om att ändra klardatum lämnas in till Leaderkansliet. Se vidare Allmänna villkor för projektet.

31 Tidsperspektiv på utbetalning Månad Aktivitet Redovisningsperiod Handläggning * Ansökan om utbetalning skickas till LAG: senast den 10:e, var fjärde månad * Utbetalning av stöd från LAG (max 30%): tidigast 30:e samma mån. * Utbetalning av stöd från SJV (max 70%): tidigast den 30:e i månaden efter ansökan Faktura betald Ansökan omutbetalning Utbetalning avstöd från LAG Utbetalning avstöd från SJV


Ladda ner ppt "Redovisning av Leaderstöd 2009-12-08 Ver. 2009-12-08 Leader Nedre Dalälven."

Liknande presentationer


Google-annonser