Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Vetenskapsfestivalen 10 veckors studier på plats.
2
Mål med lian •bidra till kartläggningen av spelområdet. •bidra med minst en spelaktivitet. •vara ett bollplank i temaarbetet.
3
Egna mål •Se på vetenskapsfestivalen som ”spelmodell” och lokalisera möjligheter att använda spel för att skapa positiva effekter i vetenskapsfestivalen som helhet •Visa min kunskap och skapa en förståelse och uppmärksamhet för spel som metod hos Göteborg & Co •Träffa folk och odla kontakter inför framtiden.
4
Kartläggning av spelområdet •Projektgruppen kan populärvetenskap •Jag kan spel •Jag har förmedlat min kunskap till gruppen
5
Bollplank •Sammanfaller med föregående lite •Hittat sätt att koppla spel till andra aktiviteter •Hittat sätt att koppla vetenskap till spel
6
En egen aktivitet •”Medverkandespel” •Stort •Visuellt •Lockande
7
Syfte •Skapa deltagande i och nyfikenhet för aktiviteter under festivalen. •Skapa uppmärksamhet kring festivalen (”buzz”) •Dra in nya deltagare under pågående festival/spel •Låta deltagarna ha roligt!
8
Målgrupp •Ungdom •De som kan lockas att välja högre studier –Högstadiet –Gymnasiet
9
Krav för att uppnå detta •Visuellt! Väl synligt att något pågår. •Möjligt att gå in i spelet när som helst och inte bara vid uppstart. •Lätt att förstå och lätt att delta. •Gärna möjlighet för samarbetspartners att medverka i någon form.
10
Spelet •Huvuddel – ”core” •Flera småspel – ”missions” •En/flera öppna ingångar – ”rabbit hole” •”Endgame” – En avslutning där alla träffas
11
”Rabbit Hole” •Lockande ledtrådar •Antydanden men inte skriva på näsan •Till en början tyst •Ropa högre ju närmare festivalen kommer •Medverkande lockas att värva fler deltagare.
12
Hur menar du nu Jon? •Webbplats med lockande adress •Adressen smygs in i alla tryckta produkter, litet så att den bara antyds. •På webbplatsen finns anmälningsinfo och inloggning för de redan anmälda. •Spelare får poäng genom att locka dit andra med sitt eget ”kodord”. •Redan innan festivalen inleds de första uppdragen.
13
Hur koppla till kaninhålet •Ledtrådar på göteborgs infartstavlor •Ledtrådar i tidningsreklam •Ledtrådar i programbladen •YouTubeklipp som lämnas kryptisk information om hur man hittar dit •Vetenskapsfestivalens hemsida
14
”Core” •Ett enkelt regelverk som styr poängsättning. •Anmälan och deltagande sker via: –SMS –E-post –Webbsidan •Regelverket skickar ut uppdrag. •Ur regelverket kan t.ex. poänglistor tas ut
15
Hur menar du nu Jon? •När någon hittar sidan, eller hittar telefonnummret så kan de anmäla sig. •Anmälan skapar en ny användare som kan vara ensam eller del av ett lag. •Systemet skickar ut uppdrag till spelarna •När spelarna klarat uppdragen skickar de ett lösenord tillbaka. •Systemet kontrollerar lösenordet och ger poäng. •Systemet skickar ut ett kvitto på att poängen registrerats. •Systemet ”gör sig redo” att skicka nästa uppdrag.
16
”Missions” •Missions kan bestå av i stort sett vad som helst, bara de leder fram till ett slut. •Slutet är ett kodord/lösenord. Lösenordet SMS:as tillbaka till systemet som belönar. •Missions kan kopplas till föreläsningar/event för att locka folk till en viss plats. •Missions kan kopplas till företag/sponsorer för att locka folk till dem (inkomstkälla)
17
Hur menar du nu Jon? •Låt oss ta ett exempel…
18
Ett exempel… •”Adam” blir nyfiken och skickar in SMS till anmälan. •”Adam” får ett SMS tillbaks med inloggningsuppgifter. Han kan nu när som helst gå in på sidan och kolla hur han ligger till. Han kan bland annat: –Bjuda in andra att delta med honom –Utmana andra att tävla mot honom –Se hur hans lag ligger till i topplistan
19
Ett exempel… •”Adam” får plötsligt ett SMS •I SMS:et står det ”Gå till stadsmuseet. På andra våningen längst in finns ett gammalt sällskapsspel, vad heter det? Skicka namnet på spelet till det här telefonnumret” •”Adam” ringer ”Bertil”, hans kompis som också är med i hans lag. Bertil har fått samma meddelande och de bestämemr sig för att träffas och gå till museet.
20
Ett exempel… •”Adam” och ”Bertil” hittar spelet och SMS:ar tillbaka svaret. •En minut senare kommer ett nytt SMS: ”Bra. Ni har nu 2 poäng. Får jag föreslå en föreläsning i väntan på nästa uppdrag? Det händer mycketr i museet.” •Som av en tillfällighet så börjar en föreläsning som ”Adam” och ”Bertil” tycker verkar intressant. De sätter sig och lyssnar. •Några timmar senare kommer ett nytt uppdrag via SMS…
21
Några idéer till ”Missions” •Tic tac toe/memory på folkets hus (påverka via sms). Kunna få ut ledtrådar till fortsättning genom att ”svara fel på rätt sätt”. •Stora bokstäver som man måste springa med till rätt plats (bältesspännarparken?) rent fysiskt, så att man ser folk springa på stan med dem. När man lyckas pussla ihop dem får man nästa ledtråd och kan gå vidare i spelet. •Geocaching. Rätt koordinater måste sökas upp och där finner man en ledtråd •Telefonkiskar innehåller ledtrådar. Genom att vara i rätt telefonkiosk vid rätt tillfälle så kan man svara på ett samtal till kiosken som ger ett lösenord. •Kan man gömma en ledtråd i World of Warcraft? •Få en spelare att leta upp en annan. Ge dem halva ledtråden var. De behöver varandra för att kunna få poängen. •Kan man få in det i TV? Svt Väst gillar ARG •”Vanligt skattletande” •Föreläsare kan berätta lösenord under sin föreläsning
22
”Endgame” •Spelarna samlas vid en tid på en plats (m.h.a. SMS) –Bältesspännarparken? •Ett avslutande stort spelmoment spelas •Glädje och samverkan. •De som har många poäng har fördel mot de med färre, men alal är med och tävlar. •Ev. extra ledtrådar till de med mest poäng. •Avslutas i en final där vinanre utses och fina priser delas ut.
23
Värdeord, Endgame •Väl synligt •Roligt •Kopplat till ett avslut på festivalen •Få deltagarna att komma ihåg, prata med vänner och vilja komma tillbaks nästa år •Fysiskt? Så att det inte bara känns TV-spel
24
Vad behövs? •En hemsida som centrum •En SMS-tjänst –Programmeringsbar –Möjlighet att koppla till hemsida och svars-SMS •Plats i reklamprodukter/program •Visst hanterande under festivalen •Utveckling av teknisk lösning •Skapande av uppdragen •Priser
25
Vilka företagskontakter? •Någon som bygger och programmerar hemsidan •Någon som skapar SMS-tjänsten •Sponsorer –Någon som gillar IT och vill betala för hela kalaset? Telecombolag? –Sponsorer kopplade till vissa uppdrag.
26
Vad finns kvar? •Systemet borde kunna byggas så att det kan återanvändas. –En ny uppsättning året efter kräver nya uppdrag, i övrigt borde allt kunna finnas. •Mailadresser och telefonnummer till deltagare lagras. Om man är sparsam med hur man använder dem och ser till att ge något tillbaka så borde man kunna återanvända dem året efter. –Informera om nytt spel är positivt och ger automatiskt reklam för nästa festival.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.