Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Målgruppsanalys m3.se, macworld.se och pcforalla.se

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Målgruppsanalys m3.se, macworld.se och pcforalla.se"— Presentationens avskrift:

1 Målgruppsanalys m3.se, macworld.se och pcforalla.se
Orvesto Konsument Internet november 2013

2 Sammanfattning M3.ses och MW.ses läsare är yngre än genomsnittet medan PFA.ses läsare är ungefär som genomsnittet. Det är nästan bara män som läser M3.se, medan MW.se och PFA.se har en del kvinnliga läsare. Läsarna har högre inkomst än genomsnittet. M3.ses läsare har högst inkomster. Läsarna har högre utbildning än genomsnittet. MW.se har flest högutbildade läsare. Läsarna är framför allt heltidsarbetande och de arbetar främst i privat sektor. M3.ses och MW.ses läsare arbetar på större företag än genomsnittet. M3.ses och MW.ses läsare har högre befattningar än genomsnittet. Den vanligaste befattningen bland alla sajternas läsare är tekniker/utvecklare/programmerare. M3.se har störst andel läsare som arbetar inom data, it och telekom. Alla läsarna har stort inflytande över inköp inom olika områden, och särskilt inom it och telekom. Läsarna har bärbara datorer, surfplattor och smarta telefoner oftare i högre utsträckning än genomsnittet. De byter telefon oftare. De surfar mobilt och är på internet mer än genomsnittet. De handlar på nätet, är på sociala medier och MW.ses och M3.ses läsare har fler följare på sociala medier än genomsnittet. Läsarnas största intressen är teknik och datorer.

3 Majoriteten av läsarna är män. M3.se läses i stort sett bara av män.
Kön Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

4 M3. ses och MW. ses läsare är yngre än genomsnittet. PFA
M3.ses och MW.ses läsare är yngre än genomsnittet. PFA.ses läsare är något äldre. Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

5 Läsarna har högre utbildning än genomsnittet
Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

6 Läsarna heltidsarbetar i större utsträckning än genomsnittet
Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

7 Läsarna äger sitt boende i samma ungefär samma utsträckning som genomsnittet
Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

8 M3.ses och MW.ses läsare bor oftare än genomsnittet i hushåll med minst tre personer. PFA.ses läsare bor i hushåll som ser ut som det genomsnittliga hushållet. Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

9 Läsarna har högre inkomst än genomsnittet. M3
Läsarna har högre inkomst än genomsnittet. M3.ses läsare har högst inkomster. Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

10 Läsarna arbetar betydligt oftare än genomsnittet i privat sektor
Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

11 M3.ses och MW.ses läsare har oftare än genomsnittet en ledande befattning eller befattning med stort ansvar Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

12 Läsarna har betydligt större inflytande över inköp inom olika områden än genomsnittet
Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

13 MW.ses och M3.ses läsare arbetar i högre grad än genomsnittet på arbetsplatser med fler anställda
Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

14 Läsarna arbetar i större utsträckning än genomsnittet med data, it och telekom
Branschtillhörighet Alla år m3.se macworld.se pcforalla.se Data/It 4% 31% 21% 15% Övriga Branscher 11% Telekom 2% 9% 5% 6% Tillverkningsindustri 8% 10% 13% Forskning/Utveckling 7% 3% Detaljhandel Motorfordon Samhällsservice Byggindustri Hotell/Restaurang/Turism Utbildningsverksamhet Sjukvård/Omsorg Energi-/Värme-/Vattenförsörjn Uppdragsverksamhet Fastighetsverksamhet 0% Media/Reklam Intresse-/Branschorganisation 1% Rekreation/Kultur/Sport Finansverksamhet Parti/Grosshandel Transport/Resor Lantbruk/Skogsbruk Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

15 Tekniker, utvecklare och programmerare är den vanligaste befattningen bland M3.ses läsare
Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

16 Tekniker, utvecklare och programmerare är den vanligaste befattningen bland MW.ses läsare
Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

17 Tekniker, utvecklare och programmerare är den vanligaste befattningen bland PFA.ses läsare
Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

18 Läsarnas boendeort skiljer sig mellan olika sajter
Läsarnas boendeort skiljer sig mellan olika sajter. Generellt sett är andelen boende i Storgöteborg hög Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

19 Personliga penningutlägg, medium till high spender, i procent
Alla år % m3.se % Skor 81,6 90,3 Inköp Via Internet 59,5 85,1 Elektronik Till Hemmet 48,1 84,8 Restaurangbesök 63 77,7 Datorer/Datautrustning 38 77,1 Herrkläder 48,2 76,6 Öl 46,3 73 Nöjen 59,8 71 Sport-/Fritidsutrustning 56,5 67,5 Film/Musik 37,3 67 Semesterresor I Sverige 57,8 65,4 Data-/Tv-Spel 22 61,4 Hårvårdsprodukter 65,9 60,8 Böcker 58,2 60,2 Semesterresor Utomlands 53,4 58,9 Drivmedel (Ex, Bensin) 49,1 58,7 Dataprogram 19,8 58,5 After Shave/Parfym 53,1 55,8 Köpvideo-/Dvd-Filmer 28,2 55,1 Heminredningsartiklar/Textilier 52,9 Vin 57,2 52,6 Bildelar/Biltillbehör 34 52,5 Trädgårdsprodukter/Blommor 53,9 51,7 Sprit 39,1 51,6 Hälsokostartiklar 46,2 51,1 Möbler 40,5 49,8 Välgörenhet 48,3 Verktygsmaskiner 27,5 Byggmaterial 38,4 47,4 Spel Tips Lotter 48,5 43 Accessoarer (Handväskor/Bälten) 46,8 39,9 Leksaker 28,8 39,8 Inköp Via Mobil/Surfplatta 16 39,3 Klockor/Guld/Smycken 36,2 Barnkläder 32,4 32,6 Vitvaror 21,2 30,9 Kosmetika/Skönhetsmedel 38,9 30,5 Cd-Skivor 23,2 24,6 Damkläder 36,5 17,4 E-Böcker/Ljudböcker 8,9 15,1 Snus 8,4 10,9 Cigaretter/Tobak 12,4 7,3 Postorderinköp (Ej Internet) 10,3 6,4 Tillbehör Till Fritidsbåt 7,4 5,6 Medium till high spender, i procent Alla år % macworld.se % Skor 81,6 89 Inköp Via Internet 59,5 86,3 Restaurangbesök 63 82,8 Elektronik Till Hemmet 48,1 77,2 Nöjen 59,8 75,2 Datorer/Datautrustning 38 74,8 Sport-/Fritidsutrustning 56,5 72,3 Semesterresor I Sverige 57,8 71,5 Herrkläder 48,2 71,3 Böcker 58,2 69 After Shave/Parfym 53,1 66,5 Film/Musik 37,3 65,5 Vin 57,2 63,9 Semesterresor Utomlands 53,4 63,7 Hårvårdsprodukter 65,9 62,7 Öl 46,3 62,2 Heminredningsartiklar/Textilier 52,9 61,9 Dataprogram 19,8 58,7 Välgörenhet 48,3 58,1 Drivmedel (Ex, Bensin) 49,1 57 Hälsokostartiklar 46,2 56,6 Möbler 40,5 55,6 Accessoarer (Handväskor/Bälten) 46,8 55,1 Sprit 39,1 51,4 Byggmaterial 38,4 Data-/Tv-Spel 22 46,1 Spel Tips Lotter 48,5 45,6 Trädgårdsprodukter/Blommor 53,9 45,5 Köpvideo-/Dvd-Filmer 28,2 43 Inköp Via Mobil/Surfplatta 16 42,8 Bildelar/Biltillbehör 34 41,9 Klockor/Guld/Smycken 41,1 Kosmetika/Skönhetsmedel 38,9 Verktygsmaskiner 27,5 40 Leksaker 28,8 30,5 Barnkläder 32,4 28,3 Damkläder 36,5 24,8 Vitvaror 21,2 23,3 Cd-Skivor 23,2 23 E-Böcker/Ljudböcker 8,9 21,6 Snus 8,4 10,6 Cigaretter/Tobak 12,4 8,8 Tillbehör Till Fritidsbåt 7,4 8 Postorderinköp (Ej Internet) 10,3 5,8 Medium till high spender, i procent Alla år % pcforalla.se % Inköp Via Internet 59,5 83,6 Skor 81,6 82,5 Datorer/Datautrustning 38 79,9 Elektronik Till Hemmet 48,1 78 Herrkläder 48,2 69,2 Restaurangbesök 63 68,4 Semesterresor I Sverige 57,8 68,1 Sport-/Fritidsutrustning 56,5 65,4 Böcker 58,2 65,3 Nöjen 59,8 63,2 Öl 46,3 62,5 Drivmedel (Ex, Bensin) 49,1 60,6 Film/Musik 37,3 59,3 Semesterresor Utomlands 53,4 Heminredningsartiklar/Textilier 52,9 57,3 Dataprogram 19,8 55,8 Spel Tips Lotter 48,5 54,8 Vin 57,2 54,5 Hälsokostartiklar 46,2 51,3 Verktygsmaskiner 27,5 50,6 Byggmaterial 38,4 50,1 Hårvårdsprodukter 65,9 Välgörenhet 48,3 Trädgårdsprodukter/Blommor 53,9 49,7 Sprit 39,1 49,4 Bildelar/Biltillbehör 34 48,8 Köpvideo-/Dvd-Filmer 28,2 48,7 After Shave/Parfym 53,1 47,8 Möbler 40,5 44,7 Data-/Tv-Spel 22 43,2 Accessoarer (Handväskor/Bälten) 46,8 38,2 Cd-Skivor 23,2 31,5 Klockor/Guld/Smycken 31,2 Leksaker 28,8 30,9 Barnkläder 32,4 29,1 Inköp Via Mobil/Surfplatta 16 Vitvaror 21,2 27,4 Kosmetika/Skönhetsmedel 38,9 23,5 E-Böcker/Ljudböcker 8,9 17 Damkläder 36,5 16,8 Snus 8,4 13 Cigaretter/Tobak 12,4 11,4 Postorderinköp (Ej Internet) 10,3 11,2 Tillbehör Till Fritidsbåt 7,4 9,8 Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

20 Inköpsplaner de närmaste två åren, i procent
Inköpsplaner Närmaste 2 Åren Alla år m3.se Cykel 29,7 45,7 Stereo/Ljudanläggning 18,5 39,1 Beg Personbil (Över 2 År Gam) 24,7 36,7 Hemmabio 12,6 30,3 Mediaspelare (Cd/Dvd/Blu-Ray) 19,4 29,9 Ny Personbil (Högst 2 År Gam) 18,4 28,6 Säng/Bäddsoffa 18,8 25 Soffa/Fåtölj 22,3 Kylskåp/Frys 13,7 21,6 Spis 12,8 20,7 Tvättmaskin/Torktumlare 16,5 19,8 Systemkamera 14 17 Kompaktkamera 11 16,1 Motorcykel 5,2 15,6 Diskmaskin 16,6 15,5 Portabel Gps 12,4 15,3 Espressomaskin 9,6 13,9 Symaskin 7,8 10,6 Badtunna/Spa-Bad 5,7 9,4 Utomhuspool 3,9 9,3 Moped 5 8,7 Braskamin/Kakelugn 7,4 7,3 Båt 8,5 6,3 Golfutrustning 6,1 Hobbybil 3,3 Bastu Katt 5,4 Värmepump 4,4 Fritidshus 3,2 4-Hjulig Motorcykel 3,1 3 Snöskoter 2,6 2,7 Pickup/Skåpbil 2,3 Beg Husvagn (Över 2 År Gam) 2 1,8 Hund 7,6 1,6 Ny Husvagn (Högst 2 År Gam) 0,8 1,3 Traktor 0,7 Ny Husbil (Högst 2 År Gam) Beg Husbil (Över 2 År Gam) 1,5 Häst Inköpsplaner Närmaste 2 Åren Alla år macworld.se Cykel 29,7 41 Stereo/Ljudanläggning 18,5 33,9 Beg Personbil (Över 2 År Gam) 24,7 28,3 Soffa/Fåtölj 22,3 28,1 Hemmabio 12,6 25,6 Ny Personbil (Högst 2 År Gam) 18,4 25,3 Mediaspelare (Cd/Dvd/Blu-Ray) 19,4 24,6 Säng/Bäddsoffa 18,8 24 Systemkamera 14 22,2 Kompaktkamera 11 19,6 Espressomaskin 9,6 Diskmaskin 16,6 Tvättmaskin/Torktumlare 16,5 18,2 Spis 12,8 18,1 Kylskåp/Frys 13,7 16,2 Portabel Gps 12,4 16 Symaskin 7,8 12 Motorcykel 5,2 Moped 5 8,8 Båt 8,5 8,2 Fritidshus Hobbybil 3,3 7,1 Utomhuspool 3,9 6,9 Badtunna/Spa-Bad 5,7 6,7 Hund 7,6 Golfutrustning 6,1 5,4 Bastu Värmepump 7,4 Braskamin/Kakelugn 4,3 4-Hjulig Motorcykel 3,1 Snöskoter 2,6 Katt 2,1 Häst 1,3 Beg Husvagn (Över 2 År Gam) 2 Pickup/Skåpbil 2,7 Beg Husbil (Över 2 År Gam) 1,5 Ny Husbil (Högst 2 År Gam) 0,7 Traktor 1 Ny Husvagn (Högst 2 År Gam) 0,8 Inköpsplaner Närmaste 2 Åren Alla år pcforalla.se Cykel 29,7 33 Beg Personbil (Över 2 År Gam) 24,7 26,9 Mediaspelare (Cd/Dvd/Blu-Ray) 19,4 25 Stereo/Ljudanläggning 18,5 24,1 Hemmabio 12,6 22,7 Soffa/Fåtölj 22,3 Säng/Bäddsoffa 18,8 19,3 Ny Personbil (Högst 2 År Gam) 18,4 18,9 Kompaktkamera 11 17,1 Kylskåp/Frys 13,7 16,2 Systemkamera 14 15,8 Diskmaskin 16,6 Tvättmaskin/Torktumlare 16,5 15,6 Spis 12,8 13,8 Portabel Gps 12,4 Symaskin 7,8 12,3 Espressomaskin 9,6 Båt 8,5 9,5 Hobbybil 3,3 Motorcykel 5,2 7,7 Värmepump 7,4 7,5 Badtunna/Spa-Bad 5,7 7,1 Braskamin/Kakelugn 6,9 Moped 5 6,6 Fritidshus 6,4 4-Hjulig Motorcykel 3,1 5,8 Bastu Hund 7,6 5,1 Golfutrustning 6,1 4,8 Pickup/Skåpbil 2,7 4,5 Katt 5,4 Utomhuspool 3,9 4,2 Snöskoter 2,6 3,6 Beg Husvagn (Över 2 År Gam) 2 Traktor Beg Husbil (Över 2 År Gam) 1,5 2,3 Ny Husbil (Högst 2 År Gam) 0,7 Häst 1,3 1,6 Ny Husvagn (Högst 2 År Gam) 0,8 1,4 Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

21 Läsarna har bland annat bärbara datorer och surfplattor i högre utsträckning än genomsnittet
Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

22 Läsarna planerar i högre utsträckning än genomsnittet att på kort sikt investera i nya datorer och surfplattor Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

23 Apple dominerar bland surfplattorna. M3. ses och PFA
Apple dominerar bland surfplattorna. M3.ses och PFA.ses läsare är mest benägna att välja något annat märke Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

24 M3.ses läsare använder i första hand sin surfplatta till att surfa på internet, lyssna på musik, spela spel och mejla Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

25 MW.ses läsare använder i första hand sin surfplatta till att surfa på internet, mejla, lyssna på musik, spela spel och titta på film Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

26 PFA.ses läsare använder i första hand sin surfplatta till att surfa på internet, mejla och läsa dagstidning Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

27 MW:ses läsare har Iphone i betydligt högre grad än andra. M3
MW:ses läsare har Iphone i betydligt högre grad än andra. M3.ses och PFA.ses läsare väljer HTC och Sony mer än genomsnittet. Märke Nuvarande Mobiltelefon Alla år M3.se MacWorld.se pcforalla.se Iphone 36% 38% 77% Samsung 23% 9% 27% Nokia 14% 10% 6% Sony Ericsson 13% 5% Htc 18% Sony 1% 8% Annat 3% 2% Vet Ej Har Ej Mobiltelefon Lg Motorola 0% Blackberry Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

28 M3.ses och PFA.ses läsare kan tänka sig att byta till Samsung i högre grad än genomsnittet. Många M3.se-läsare planerar att byta till HTC. Märke om ny mobiltelefon Alla år M3.se MacWorld.se pcforalla.se Iphone 27% 24% 48% 23% Samsung 17% 28% 8% 26% Vet Ej 16% 11% 7% 13% Nokia 5% 3% Sony 4% 14% Sony Ericsson 1% Htc Annat 2% Vill Ej Ha Mobiltelefon 0% Lg Blackberry Motorola Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

29 Läsarna planerar att byta mobil inom kort i högre grad än genomsnittet
Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

30 Läsarnas val av privat abonnemang ser ut ungefär som genomsnittets
Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

31 Fler läsare än genomsnittet har företagsabonnemang. Telia är vanligast.
Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

32 M3.ses och MW.ses läsare har sällan kontantkort
Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

33 Läsarna planerar i något högre grad än genomsnittet att byta mobilabonnemang inom ett år
Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

34 Läsarna använder internet och appar och mejlar via mobilen betydligt oftare än genomsnittet
Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

35 Läsarna använder mobilen till det mesta betydligt oftare än genomsnittet
Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

36 Läsarna har en smartphone i mycket högre grad än genomsnittet
Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

37 Läsarna planerar i betydligt större utsträckning än genomsnittet att köpa en smartphone den närmaste tiden Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

38 Läsarna använder internet mycket oftare än genomsnittet
Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

39 Läsarna lägger mycket mer tid per vecka på internet än genomsnittet
Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

40 Läsarna använder de flesta olika typer av tjänster på nätet i högre utsträckning än genomsnittet
Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

41 Läsarna handlar på nätet i betydligt högre grad än genomsnittet
Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

42 Läsarna är mer aktiva på sociala medier än genomsnittet
Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

43 MW.ses och M3:ses har fler följare på olika sociala medier än genomsnittet
Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

44 Datorer och ny teknik toppar på listan över läsarnas största intressen
Intressen, ganska till mycket intresserade Ganska-mycket intresserad Alla år % M3.se % Ny Teknik I Vardagslivet 38 90 Datorer 86 Vetenskap 47 77 Film 62 75 Musik 70 74 Bild-/Ljudanläggningar 27 Semestra Utomlands 65 Prova Nya Maträtter 64 66 Personbilar 33 63 Matlagning 57 61 Semestra I Sverige 58 Motionera Träffa Nya Människor 59 54 Privatekonomiska Frågor 48 51 Spela Dataspel/Tv-Spel 17 50 Hälsonyttig Mat 56 Snickra/Måla/Bygga 41 49 Följa Tv-Serier 35 Grupp-/Konditionsträning Läsa Om Olika Resmål 46 Historia Andra Länders Kultur 39 Vidareutbilda Sig/Gå På Kurser 40 44 Hälsa Och Friskvård Näringslivs-/Samhällsekonomi Energisparande 43 Prova Nya Produkter 34 42 Utrikespolitik 36 Ganska-mycket intresserad Alla år % Macworld.se % Datorer 38 81 Ny Teknik I Vardagslivet Film 62 78 Musik 70 76 Vetenskap 47 73 Prova Nya Maträtter 64 Motionera 61 Semestra Utomlands 65 69 Semestra I Sverige 66 Matlagning 57 59 Träffa Nya Människor 58 Bild-/Ljudanläggningar 27 Grupp-/Konditionsträning 56 Hälsonyttig Mat Läsa Böcker 55 Privatekonomiska Frågor 48 51 Foto 35 Följa Tv-Serier Inrikespolitik 42 Personbilar 33 50 Hälsa Och Friskvård Miljövårdsfrågor 46 49 Utrikespolitik 36 Näringslivs-/Samhällsekonomi Vidareutbilda Sig/Gå På Kurser 40 Andra Länders Kultur 39 Historia 41 Energisparande 43 Ganska-mycket intresserad Alla år % pcforalla.se % Datorer 38 86 Ny Teknik I Vardagslivet 80 Vetenskap 47 74 Musik 70 71 Film 62 68 Semestra I Sverige 66 64 Prova Nya Maträtter 63 Semestra Utomlands 65 Motionera 61 Bild-/Ljudanläggningar 27 60 Privatekonomiska Frågor 48 58 Energisparande 43 57 Träffa Nya Människor 59 55 Personbilar 33 53 Hälsa Och Friskvård Hälsonyttig Mat 56 Foto 35 52 Grupp-/Konditionsträning 50 Matlagning 49 Läsa Böcker Historia 41 Snickra/Måla/Bygga Friluftsliv 46 Inrikespolitik 42 Miljövårdsfrågor 45 Läsa Om Olika Resmål Näringslivs-/Samhällsekonomi Vidareutbilda Sig/Gå På Kurser 40 44 Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

45 Aktiviteter Aktiviteter minst ngn gång/mån Alla 16-80 år % M3.se %
macworld.se % pcforalla.se % Handlar Matvaror 94 95 96 Cyklar 59 55 62 61 Läser Böcker 57 45 60 Går Och Tittar I Klädbutiker 44 32 Går På Café/Konditori 43 40 Lagar Avancerad Mat 49 51 42 Bakar 41 22 28 Tränar I Träningslokal 53 Går På Restaurang (Ej Lunch) 36 50 Löpning 35 48 Spelar Dataspel/Tv-Spel 26 Snickrar/Målar/Bygger Hemma 23 33 27 Går På Pub/Bar/Nattklubb 19 24 34 18 Besöker Sportevenemang 13 16 Går Ut Och Dansar 10 5 11 8 Mekar (Med Bil/Mc) Går På Gallerier/Museer 6 15 Spelar Fotboll 9 Besöker Gudstjänster 7 Hyr Film I Videobutik Går På Konserter Spelar Innebandy Sjunger I Kör 4 1 2 Rider 3 Spelar Tennis Går På Musikal/Revy Besöker Trav-/Galoppbanor Besöker Spa Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

46 Läsarna använder internet och special- och facktidningar som informationskälla i högre grad än genomsnittet när de ska köpa mobil, tv eller dator Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013


Ladda ner ppt "Målgruppsanalys m3.se, macworld.se och pcforalla.se"

Liknande presentationer


Google-annonser