Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Målgruppsanalys m3.se, macworld.se och pcforalla.se Orvesto Konsument Internet november 2013.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Målgruppsanalys m3.se, macworld.se och pcforalla.se Orvesto Konsument Internet november 2013."— Presentationens avskrift:

1 Målgruppsanalys m3.se, macworld.se och pcforalla.se Orvesto Konsument Internet november 2013

2 Sammanfattning • M3.ses och MW.ses läsare är yngre än genomsnittet medan PFA.ses läsare är ungefär som genomsnittet. • Det är nästan bara män som läser M3.se, medan MW.se och PFA.se har en del kvinnliga läsare. • Läsarna har högre inkomst än genomsnittet. M3.ses läsare har högst inkomster. • Läsarna har högre utbildning än genomsnittet. MW.se har flest högutbildade läsare. • Läsarna är framför allt heltidsarbetande och de arbetar främst i privat sektor. • M3.ses och MW.ses läsare arbetar på större företag än genomsnittet. • M3.ses och MW.ses läsare har högre befattningar än genomsnittet. Den vanligaste befattningen bland alla sajternas läsare är tekniker/utvecklare/programmerare. • M3.se har störst andel läsare som arbetar inom data, it och telekom. • Alla läsarna har stort inflytande över inköp inom olika områden, och särskilt inom it och telekom. • Läsarna har bärbara datorer, surfplattor och smarta telefoner oftare i högre utsträckning än genomsnittet. De byter telefon oftare. De surfar mobilt och är på internet mer än genomsnittet. De handlar på nätet, är på sociala medier och MW.ses och M3.ses läsare har fler följare på sociala medier än genomsnittet. • Läsarnas största intressen är teknik och datorer.

3 Majoriteten av läsarna är män. M3.se läses i stort sett bara av män. Kön Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

4 M3.ses och MW.ses läsare är yngre än genomsnittet. PFA.ses läsare är något äldre. Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

5 Läsarna har högre utbildning än genomsnittet Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

6 Läsarna heltidsarbetar i större utsträckning än genomsnittet Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

7 Läsarna äger sitt boende i samma ungefär samma utsträckning som genomsnittet Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

8 M3.ses och MW.ses läsare bor oftare än genomsnittet i hushåll med minst tre personer. PFA.ses läsare bor i hushåll som ser ut som det genomsnittliga hushållet. Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

9 Läsarna har högre inkomst än genomsnittet. M3.ses läsare har högst inkomster. Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

10 Läsarna arbetar betydligt oftare än genomsnittet i privat sektor Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

11 M3.ses och MW.ses läsare har oftare än genomsnittet en ledande befattning eller befattning med stort ansvar Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

12 Läsarna har betydligt större inflytande över inköp inom olika områden än genomsnittet Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

13 MW.ses och M3.ses läsare arbetar i högre grad än genomsnittet på arbetsplatser med fler anställda Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

14 Läsarna arbetar i större utsträckning än genomsnittet med data, it och telekom BranschtillhörighetAlla årm3.semacworld.sepcforalla.se Data/It4%31%21%15% Övriga Branscher11%21%15% Telekom2%9%5%6% Tillverkningsindustri8%9%10%13% Forskning/Utveckling2%9%7%3% Detaljhandel4%8%4%2% Motorfordon3%8%5%4% Samhällsservice4%7%4%3% Byggindustri5%7%5% Hotell/Restaurang/Turism3%5%4%2% Utbildningsverksamhet7%5%10%5% Sjukvård/Omsorg13%4%7% Energi-/Värme-/Vattenförsörjn2%4%2%3% Uppdragsverksamhet2%3%2%4% Fastighetsverksamhet2%3%0%3% Media/Reklam2%3%8%4% Intresse-/Branschorganisation1%3%1% Rekreation/Kultur/Sport2% 8%2% Finansverksamhet2% 1% Parti/Grosshandel2%1%2%1% Transport/Resor3%1%3%6% Lantbruk/Skogsbruk2%1%0%1% Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

15 Tekniker, utvecklare och programmerare är den vanligaste befattningen bland M3.ses läsare Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

16 Tekniker, utvecklare och programmerare är den vanligaste befattningen bland MW.ses läsare Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

17 Tekniker, utvecklare och programmerare är den vanligaste befattningen bland PFA.ses läsare Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

18 Läsarnas boendeort skiljer sig mellan olika sajter. Generellt sett är andelen boende i Storgöteborg hög Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

19 Medium till high spender, i procentAlla år %m3.se % Skor81,690,3 Inköp Via Internet59,585,1 Elektronik Till Hemmet48,184,8 Restaurangbesök6377,7 Datorer/Datautrustning3877,1 Herrkläder48,276,6 Öl46,373 Nöjen59,871 Sport-/Fritidsutrustning56,567,5 Film/Musik37,367 Semesterresor I Sverige57,865,4 Data-/Tv-Spel2261,4 Hårvårdsprodukter65,960,8 Böcker58,260,2 Semesterresor Utomlands53,458,9 Drivmedel (Ex, Bensin)49,158,7 Dataprogram19,858,5 After Shave/Parfym53,155,8 Köpvideo-/Dvd-Filmer28,255,1 Heminredningsartiklar/Textilier52,953,4 Vin57,252,6 Bildelar/Biltillbehör3452,5 Trädgårdsprodukter/Blommor53,951,7 Sprit39,151,6 Hälsokostartiklar46,251,1 Möbler40,549,8 Välgörenhet48,3 Verktygsmaskiner27,548,1 Byggmaterial38,447,4 Spel Tips Lotter48,543 Accessoarer (Handväskor/Bälten)46,839,9 Leksaker28,839,8 Inköp Via Mobil/Surfplatta1639,3 Klockor/Guld/Smycken37,336,2 Barnkläder32,432,6 Vitvaror21,230,9 Kosmetika/Skönhetsmedel38,930,5 Cd-Skivor23,224,6 Damkläder36,517,4 E-Böcker/Ljudböcker8,915,1 Snus8,410,9 Cigaretter/Tobak12,47,3 Postorderinköp (Ej Internet)10,36,4 Tillbehör Till Fritidsbåt7,45,6 Medium till high spender, i procentAlla år %macworld.se % Skor81,689 Inköp Via Internet59,586,3 Restaurangbesök6382,8 Elektronik Till Hemmet48,177,2 Nöjen59,875,2 Datorer/Datautrustning3874,8 Sport-/Fritidsutrustning56,572,3 Semesterresor I Sverige57,871,5 Herrkläder48,271,3 Böcker58,269 After Shave/Parfym53,166,5 Film/Musik37,365,5 Vin57,263,9 Semesterresor Utomlands53,463,7 Hårvårdsprodukter65,962,7 Öl46,362,2 Heminredningsartiklar/Textilier52,961,9 Dataprogram19,858,7 Välgörenhet48,358,1 Drivmedel (Ex, Bensin)49,157 Hälsokostartiklar46,256,6 Möbler40,555,6 Accessoarer (Handväskor/Bälten)46,855,1 Sprit39,151,4 Byggmaterial38,448,2 Data-/Tv-Spel2246,1 Spel Tips Lotter48,545,6 Trädgårdsprodukter/Blommor53,945,5 Köpvideo-/Dvd-Filmer28,243 Inköp Via Mobil/Surfplatta1642,8 Bildelar/Biltillbehör3441,9 Klockor/Guld/Smycken37,341,1 Kosmetika/Skönhetsmedel38,940,5 Verktygsmaskiner27,540 Leksaker28,830,5 Barnkläder32,428,3 Damkläder36,524,8 Vitvaror21,223,3 Cd-Skivor23,223 E-Böcker/Ljudböcker8,921,6 Snus8,410,6 Cigaretter/Tobak12,48,8 Tillbehör Till Fritidsbåt7,48 Postorderinköp (Ej Internet)10,35,8 Medium till high spender, i procentAlla år %pcforalla.se % Inköp Via Internet59,583,6 Skor81,682,5 Datorer/Datautrustning3879,9 Elektronik Till Hemmet48,178 Herrkläder48,269,2 Restaurangbesök6368,4 Semesterresor I Sverige57,868,1 Sport-/Fritidsutrustning56,565,4 Böcker58,265,3 Nöjen59,863,2 Öl46,362,5 Drivmedel (Ex, Bensin)49,160,6 Film/Musik37,359,3 Semesterresor Utomlands53,458,2 Heminredningsartiklar/Textilier52,957,3 Dataprogram19,855,8 Spel Tips Lotter48,554,8 Vin57,254,5 Hälsokostartiklar46,251,3 Verktygsmaskiner27,550,6 Byggmaterial38,450,1 Hårvårdsprodukter65,950,1 Välgörenhet48,350,1 Trädgårdsprodukter/Blommor53,949,7 Sprit39,149,4 Bildelar/Biltillbehör3448,8 Köpvideo-/Dvd-Filmer28,248,7 After Shave/Parfym53,147,8 Möbler40,544,7 Data-/Tv-Spel2243,2 Accessoarer (Handväskor/Bälten)46,838,2 Cd-Skivor23,231,5 Klockor/Guld/Smycken37,331,2 Leksaker28,830,9 Barnkläder32,429,1 Inköp Via Mobil/Surfplatta1628,2 Vitvaror21,227,4 Kosmetika/Skönhetsmedel38,923,5 E-Böcker/Ljudböcker8,917 Damkläder36,516,8 Snus8,413 Cigaretter/Tobak12,411,4 Postorderinköp (Ej Internet)10,311,2 Tillbehör Till Fritidsbåt7,49,8 Personliga penningutlägg, medium till high spender, i procent Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

20 Inköpsplaner Närmaste 2 ÅrenAlla årm3.se Cykel29,745,7 Stereo/Ljudanläggning18,539,1 Beg Personbil (Över 2 År Gam)24,736,7 Hemmabio12,630,3 Mediaspelare (Cd/Dvd/Blu-Ray)19,429,9 Ny Personbil (Högst 2 År Gam)18,428,6 Säng/Bäddsoffa18,825 Soffa/Fåtölj22,324,7 Kylskåp/Frys13,721,6 Spis12,820,7 Tvättmaskin/Torktumlare16,519,8 Systemkamera1417 Kompaktkamera1116,1 Motorcykel5,215,6 Diskmaskin16,615,5 Portabel Gps12,415,3 Espressomaskin9,613,9 Symaskin7,810,6 Badtunna/Spa-Bad5,79,4 Utomhuspool3,99,3 Moped58,7 Braskamin/Kakelugn7,47,3 Båt8,56,3 Golfutrustning6,16,3 Hobbybil3,35,2 Bastu5,2 Katt5,45,2 Värmepump7,44,4 Fritidshus53,2 4-Hjulig Motorcykel3,13 Snöskoter2,62,7 Pickup/Skåpbil2,72,3 Beg Husvagn (Över 2 År Gam)21,8 Hund7,61,6 Ny Husvagn (Högst 2 År Gam)0,81,3 Traktor20,7 Ny Husbil (Högst 2 År Gam)0,70 Beg Husbil (Över 2 År Gam)1,50 Häst1,30 Inköpsplaner Närmaste 2 ÅrenAlla årmacworld.se Cykel29,741 Stereo/Ljudanläggning18,533,9 Beg Personbil (Över 2 År Gam)24,728,3 Soffa/Fåtölj22,328,1 Hemmabio12,625,6 Ny Personbil (Högst 2 År Gam)18,425,3 Mediaspelare (Cd/Dvd/Blu-Ray)19,424,6 Säng/Bäddsoffa18,824 Systemkamera1422,2 Kompaktkamera1119,6 Espressomaskin9,618,5 Diskmaskin16,618,4 Tvättmaskin/Torktumlare16,518,2 Spis12,818,1 Kylskåp/Frys13,716,2 Portabel Gps12,416 Symaskin7,812 Motorcykel5,211 Moped58,8 Båt8,58,2 Fritidshus57,8 Hobbybil3,37,1 Utomhuspool3,96,9 Badtunna/Spa-Bad5,76,7 Hund7,65,7 Golfutrustning6,15,4 Bastu5,25,4 Värmepump7,45 Braskamin/Kakelugn7,44,3 4-Hjulig Motorcykel3,13,3 Snöskoter2,63,1 Katt5,42,1 Häst1,32,1 Beg Husvagn (Över 2 År Gam)22 Pickup/Skåpbil2,72 Beg Husbil (Över 2 År Gam)1,5 Ny Husbil (Högst 2 År Gam)0,71,3 Traktor21 Ny Husvagn (Högst 2 År Gam)0,80 Inköpsplaner Närmaste 2 ÅrenAlla årpcforalla.se Cykel29,733 Beg Personbil (Över 2 År Gam)24,726,9 Mediaspelare (Cd/Dvd/Blu-Ray)19,425 Stereo/Ljudanläggning18,524,1 Hemmabio12,622,7 Soffa/Fåtölj22,3 Säng/Bäddsoffa18,819,3 Ny Personbil (Högst 2 År Gam)18,418,9 Kompaktkamera1117,1 Kylskåp/Frys13,716,2 Systemkamera1415,8 Diskmaskin16,615,8 Tvättmaskin/Torktumlare16,515,6 Spis12,813,8 Portabel Gps12,413,7 Symaskin7,812,3 Espressomaskin9,611 Båt8,59,5 Hobbybil3,37,8 Motorcykel5,27,7 Värmepump7,47,5 Badtunna/Spa-Bad5,77,1 Braskamin/Kakelugn7,46,9 Moped56,6 Fritidshus56,4 4-Hjulig Motorcykel3,15,8 Bastu5,25,7 Hund7,65,1 Golfutrustning6,14,8 Pickup/Skåpbil2,74,5 Katt5,44,5 Utomhuspool3,94,2 Snöskoter2,63,6 Beg Husvagn (Över 2 År Gam)23,3 Traktor22,7 Beg Husbil (Över 2 År Gam)1,52,3 Ny Husbil (Högst 2 År Gam)0,72 Häst1,31,6 Ny Husvagn (Högst 2 År Gam)0,81,4 Inköpsplaner de närmaste två åren, i procent Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

21 Läsarna har bland annat bärbara datorer och surfplattor i högre utsträckning än genomsnittet Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

22 Läsarna planerar i högre utsträckning än genomsnittet att på kort sikt investera i nya datorer och surfplattor Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

23 Apple dominerar bland surfplattorna. M3.ses och PFA.ses läsare är mest benägna att välja något annat märke Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

24 M3.ses läsare använder i första hand sin surfplatta till att surfa på internet, lyssna på musik, spela spel och mejla Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

25 MW.ses läsare använder i första hand sin surfplatta till att surfa på internet, mejla, lyssna på musik, spela spel och titta på film Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

26 PFA.ses läsare använder i första hand sin surfplatta till att surfa på internet, mejla och läsa dagstidning Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

27 MW:ses läsare har Iphone i betydligt högre grad än andra. M3.ses och PFA.ses läsare väljer HTC och Sony mer än genomsnittet. Märke Nuvarande MobiltelefonAlla årM3.seMacWorld.sepcforalla.se Iphone36%38%77%36% Samsung23% 9%27% Nokia14%10%6%10% Sony Ericsson13%6%5%10% Htc6%18%6%13% Sony5%13%1%8% Annat3%2% 1% Vet Ej2%3%1% Har Ej Mobiltelefon1%2%1% Lg1%2%1%2% Motorola1% 0%2% Blackberry0%1%0%1% Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

28 M3.ses och PFA.ses läsare kan tänka sig att byta till Samsung i högre grad än genomsnittet. Många M3.se- läsare planerar att byta till HTC. Märke om ny mobiltelefonAlla årM3.seMacWorld.sepcforalla.se Iphone27%24%48%23% Samsung17%28%8%26% Vet Ej16%11%7%13% Nokia5% 3% Sony4%14%4%8% Sony Ericsson4%3%1%3% Htc3%17%4%7% Annat1%3%1%2% Vill Ej Ha Mobiltelefon1%0% Lg1%4%2%1% Blackberry0%4%1% Motorola0%1%0%1% Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

29 Läsarna planerar att byta mobil inom kort i högre grad än genomsnittet Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

30 Läsarnas val av privat abonnemang ser ut ungefär som genomsnittets Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

31 Fler läsare än genomsnittet har företagsabonnemang. Telia är vanligast. Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

32 M3.ses och MW.ses läsare har sällan kontantkort Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

33 Läsarna planerar i något högre grad än genomsnittet att byta mobilabonnemang inom ett år Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

34 Läsarna använder internet och appar och mejlar via mobilen betydligt oftare än genomsnittet Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

35 Läsarna använder mobilen till det mesta betydligt oftare än genomsnittet Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

36 Läsarna har en smartphone i mycket högre grad än genomsnittet Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

37 Läsarna planerar i betydligt större utsträckning än genomsnittet att köpa en smartphone den närmaste tiden Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

38 Läsarna använder internet mycket oftare än genomsnittet Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

39 Läsarna lägger mycket mer tid per vecka på internet än genomsnittet Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

40 Läsarna använder de flesta olika typer av tjänster på nätet i högre utsträckning än genomsnittet Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

41 Läsarna handlar på nätet i betydligt högre grad än genomsnittet Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

42 Läsarna är mer aktiva på sociala medier än genomsnittet Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

43 MW.ses och M3:ses har fler följare på olika sociala medier än genomsnittet Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

44 Datorer och ny teknik toppar på listan över läsarnas största intressen Ganska-mycket intresseradAlla år %M3.se % Ny Teknik I Vardagslivet3890 Datorer3886 Vetenskap4777 Film6275 Musik7074 Bild-/Ljudanläggningar2774 Semestra Utomlands6570 Prova Nya Maträtter6466 Personbilar3363 Matlagning5761 Semestra I Sverige6658 Motionera6158 Träffa Nya Människor5954 Privatekonomiska Frågor4851 Spela Dataspel/Tv-Spel1750 Hälsonyttig Mat5650 Snickra/Måla/Bygga4149 Följa Tv-Serier3549 Grupp-/Konditionsträning4748 Läsa Om Olika Resmål4647 Historia4147 Andra Länders Kultur3946 Vidareutbilda Sig/Gå På Kurser4044 Hälsa Och Friskvård5844 Näringslivs- /Samhällsekonomi3344 Energisparande4344 Prova Nya Produkter3442 Utrikespolitik3640 Ganska-mycket intresseradAlla år %Macworld.se % Datorer3881 Ny Teknik I Vardagslivet3881 Film6278 Musik7076 Vetenskap4773 Prova Nya Maträtter6470 Motionera6170 Semestra Utomlands6569 Semestra I Sverige6665 Matlagning5759 Träffa Nya Människor5958 Bild-/Ljudanläggningar2758 Grupp-/Konditionsträning4756 Hälsonyttig Mat56 Läsa Böcker5755 Privatekonomiska Frågor4851 Foto3551 Följa Tv-Serier3551 Inrikespolitik4251 Personbilar3350 Hälsa Och Friskvård5850 Miljövårdsfrågor4649 Utrikespolitik3649 Näringslivs- /Samhällsekonomi3348 Vidareutbilda Sig/Gå På Kurser4048 Andra Länders Kultur3948 Historia4147 Energisparande4347 Ganska-mycket intresseradAlla år %pcforalla.se % Datorer3886 Ny Teknik I Vardagslivet3880 Vetenskap4774 Musik7071 Film6268 Semestra I Sverige6664 Prova Nya Maträtter6463 Semestra Utomlands6562 Motionera61 Bild-/Ljudanläggningar2760 Privatekonomiska Frågor4858 Energisparande4357 Träffa Nya Människor5955 Personbilar3353 Hälsa Och Friskvård5853 Hälsonyttig Mat5653 Foto3552 Grupp-/Konditionsträning4750 Matlagning5749 Läsa Böcker5749 Historia4148 Snickra/Måla/Bygga4147 Friluftsliv3846 Inrikespolitik4246 Miljövårdsfrågor4645 Läsa Om Olika Resmål4645 Näringslivs- /Samhällsekonomi3345 Vidareutbilda Sig/Gå På Kurser4044 Intressen, ganska till mycket intresserade Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

45 Aktiviteter minst ngn gång/månAlla år %M3.se %macworld.se %pcforalla.se % Handlar Matvaror Cyklar Läser Böcker Går Och Tittar I Klädbutiker Går På Café/Konditori Lagar Avancerad Mat Bakar Tränar I Träningslokal Går På Restaurang (Ej Lunch) Löpning Spelar Dataspel/Tv-Spel Snickrar/Målar/Bygger Hemma Går På Pub/Bar/Nattklubb Besöker Sportevenemang Går Ut Och Dansar Mekar (Med Bil/Mc) Går På Gallerier/Museer Spelar Fotboll Besöker Gudstjänster7797 Hyr Film I Videobutik Går På Konserter5696 Spelar Innebandy Sjunger I Kör4122 Rider3322 Spelar Tennis3753 Går På Musikal/Revy2012 Besöker Trav-/Galoppbanor1424 Besöker Spa1021 Aktiviteter Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013

46 Läsarna använder internet och special- och facktidningar som informationskälla i högre grad än genomsnittet när de ska köpa mobil, tv eller dator Källa: Orvesto Konsument Internet november 2013


Ladda ner ppt "Målgruppsanalys m3.se, macworld.se och pcforalla.se Orvesto Konsument Internet november 2013."

Liknande presentationer


Google-annonser