Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Läger för elever i åk 8 HT 2010 Los, Ramsjö och Stenhamre.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Läger för elever i åk 8 HT 2010 Los, Ramsjö och Stenhamre."— Presentationens avskrift:

1 Läger för elever i åk 8 HT 2010 Los, Ramsjö och Stenhamre

2 S – samlevnad A – alkohol N – narkotika T - tobak Syftet med lägret: • beröra eleverna • ge dem kunskaper som hjälper dem att välja en bra livsstil som i sin tur medför god hälsa. Lägret planerades utifrån målen i läroplanen. Det innehöll två övernattningar och genomfördes med elever i åk 8 (Los, Stenhamre och Ramsjö skolor) Eva Frosth, Madde Lundholm och Anna Mann ”höll i trådarna” och ”sydde ihop” hela arrangemanget.

3 Schema MÅNDAGTISDAGONSDAG Stenhamreelever 8A hämtas upp på Giganten Ramsjö bussen går 7.30 från Ramsjö och framme på Ljusdals Resecentrum hämtas Ramsjöeleverna upp med buss. Frukost 7.30 Fika och inkvartering i Hovra. Sedan samling med genomgång *Tobak Film + diskussion. Annika Öhlén, alkohol-och drogsamordnare *Droger - brott och straff. Alf Andersson, polisen *Relationer, härskartekniker. Bosse Diseborn *Skriftlig utvärdering med lärare Städning + samling för avslut Ramsjöelever hemresa med buss från Ljusdals Resecentrum LUNCH *Självkänsla - självbild, individ och grupp/ film + övningar Anna Mann, specialpedagog/genuspedagog Madeleine Lundholm, skolkurator Eva Frosth, specialpedagog/genuspedagog *Sömnens betydelse för hälsan + avslappning Marianne Sköld, skolläkare * Kostens betydelse för hälsan Ulrika Nordlund, ungdomsmottagningen * Massage Ulrika Nordlund MIDDAG * HBT - vad är det? Sexrelationer * Film ”Love Boogie” Pia Enocson, lärare * Frågelåda * Dans Peter Hjelm med flera dansare

4 Lägret hölls på Hovra vandrarhem.

5 Eleverna åkte buss till och från Vandrarhemmet.

6 Eva Frosth, specialpedagog/ genuspedagog Anna Mann specialpedagog/ genuspedagog Madde Lundholm skolkurator Här är de vuxna som ”höll i trådarna”, men flera av ungdomarnas ordinarie lärare deltog också på lägret.

7 Annica Öhlén från BRÅ informerade om tobak. Ungdomarna fick se film och göra värderingsövningar. Från BRÅ fick vi också ekonomiskt stöd.

8 Maten köpte vi från Färila skola och den åt eleverna i sina fasta grupper. De var indelade i två stora blandade grupper; flickor och pojkar från de olika skolorna. När det var mat var dessa grupper indelade i flick- och pojkgrupper. Dvs. två flickgrupper och två pojkgrupper.

9 Mellan arbetspassen var det fritid. Här spelas det kort i lusthuset.

10 En av lägrets regler var att alla skulle få vara med, ingen skulle behöva vara utanför när det var fritid.

11 Kortspel på rummet.

12 Polisen pratade om droger och drogers påverkan på det egna livet. De berättade om alkohol och GHB. De berättade om hur illa det kan gå, hur lätt det är att bli beroende och tog exempel från verkligheten. De som håller på med droger dör oftast när de är unga.

13 Ulrika Nordlund från ungdomsmottagningen föreläste om kostens betydelse för hälsan och hon undervisade ungdomarna i massage.

14 Massage

15 Marianne Sköld, skolläkare, föreläste om sömnens betydelse för hälsan.

16 Anna Mann, genuspedagog och specialpedagog, Eva Frosth, genuspedagog och specialpedagog, Madeleine Lundholm, skolkurator hade olika övningar med eleverna. Syftet med övningarna var att stärka självkänsla, självbild, individ och grupp. Här leks leken ”Persson till Karlsson”.

17 Samarbetslekar

18

19

20

21 Staffett. Genom ord leddes en ”blind” gruppmedlen genom en bana. Vältes en kon fick man börja om.

22

23 Börja om från början...

24 En övning gick ut på att alla skulle få plats i rockringar. Det blev färre och färre rockringar så det krävdes uppfinningsrikedom och samarbetsförmåga för att kunna lösa uppgiften.

25

26 En rockring skulle träs laget runt utan att händerna fick släppas.

27

28 Eleverna fick rita av tio stycken elever. Under 30 sekunder skulle de bara titta på den de ritade av, ej på pappret. När övningen var avslutad så hade varje elev 10 teckningar på sig själv. De fick då välja ut en teckning som representerade deras glada jag och en teckning som representerade deras arga eller ledsna jag. Till de teckningar de valde ut fick de skriva en mening.

29 Exempel på hur 30 sekunders porträtten blev när text skrevs till porträttet. Jag blir ledsen när folk sviker

30 Efter ett lyckat prov

31 Jag är glad när jag lyssnar på musik

32 Pia Enocson, lärare på Los skola, visade filmen ”Loveboggie” och hade filmsamtal. Hon höll också i ett pass som handlade om HBT och människors olikheter.

33 Bosse Dieseborn, sexualupplysare, pratade med eleverna om relationer, kärlek känslor, sexuell lust, pornografi, respekt och förlåtelse. Eleverna fick också göra värderingsövningar som handlade om kamratskap.

34 Under lägret fanns det en ”Frågelåda” som stod framme hela tiden. I den kunde eleverna ställa anonyma frågor till det motsatta könet. Innan dansen, fick eleverna svar på sina frågor. Frågorna till killarna/tjejerna sammanställdes på ett papper. Sedan fick killar och tjejer sitta i varsina grupper och i den enkönade gruppen komma fram till svar på frågorna som sedan redovisades i storgrupp.

35 Andra kvällen blev det dans på dansbanan.

36 Innan dansen började fick alla prova på en tuff uppvärmning bl.a. bestående av situps.

37 Peter och Linnéa, dansare från Bollnäs gymnasium, undervisade i olika former av dans.

38

39

40

41

42 Ledarna hade fördelat eleverna i olika grupper som bestämde med vilka man skulle arbeta och med vilka man skulle sova.

43 Innan hemfärd hjälptes alla åt med att städa sina rum och gemensamma utrymmen.

44 Alla elever fick göra en utförlig skriftlig utvärdering av lägret.

45 Eleverna sa i utvärderingen att man lärde känna varandra bättre på lägret.

46 Exempel hämtade från elevernas utvärderingar SANT-lägret hösten Negativt: •Lite kallt i rummen •Allting dåligt •Upplägget - värdelöst •Dåliga sängar Mittemellan: •Bra upplägg men längre raster •Maten var som den brukar vara på skolan •Bra att få åka i 8:an men kanske lite sent Positivt: •Elevsamarbetet mellan Los och Sten- hamre fungerade bra •Grupperna arbetade jättebra •Bra att ha det i 8.an •Roligt lära känna nya kompisar •Allt var toppen! Jag rekommenderar de här SANT-lägren till alla 8:or nästa år. •Elevsamarbetet grymt •Jättekul och nu känner man varandra lite bättre •Hoppas det blir fler läger med skolan •Det skulle vara kul om man fick göra det i 9.an också •Det har funkat bra och ingen blev utanför •Dansen var jättekul •De flesta lektionerna var jätteroliga •Vi hade roligt

47 UTVÄRDERING SANT-läger september 2010 årskurs 8 Los, Stenhamre samt Ramsjö Aktiviteter Plus Tobak - film + diskussion Annika Öhlén Madeleine Lundholm/Eva Frosth 49% Självkänsla/självbild Anna Mann, Madeleine Lundholm, Eva Frosth 59% HBT - vad är det? Pia Enocson 73% Film - Love Boogie Pia Enocson 61% Droger - brott och straff Alf Andersson 89% Relationer, härskartekniker Bosse Dieseborn 82% Sömnens betydelse för hälsan Marianne Sköld 44% Kostens betydelse för hälsan Ulrika Nordlund 58% Massage Ulrika Nordlund 71% Frågelåda Anna Mann 74% Dans Peter Hjelm med dansare 70% Totalt 66%

48 STORT tack till alla som gjorde det möjligt för oss att genomföra detta lyckade läger!


Ladda ner ppt "Läger för elever i åk 8 HT 2010 Los, Ramsjö och Stenhamre."

Liknande presentationer


Google-annonser