Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Läger för elever i åk 8 HT 2010 Los, Ramsjö och Stenhamre

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Läger för elever i åk 8 HT 2010 Los, Ramsjö och Stenhamre"— Presentationens avskrift:

1 Läger för elever i åk 8 HT 2010 Los, Ramsjö och Stenhamre
SANT Läger för elever i åk 8 HT Los, Ramsjö och Stenhamre

2 SANT S – samlevnad A – alkohol N – narkotika T - tobak
Syftet med lägret: beröra eleverna ge dem kunskaper som hjälper dem att välja en bra livsstil som i sin tur medför god hälsa. Lägret planerades utifrån målen i läroplanen. Det innehöll två övernattningar och genomfördes med elever i åk 8 (Los, Stenhamre och Ramsjö skolor) Eva Frosth, Madde Lundholm och Anna Mann ”höll i trådarna” och ”sydde ihop” hela arrangemanget.

3 SANT Schema MÅNDAG TISDAG ONSDAG
Stenhamreelever 8A hämtas upp på Giganten 8.45. Ramsjö bussen går 7.30 från Ramsjö och framme på Ljusdals Resecentrum hämtas Ramsjöeleverna upp med buss. Frukost 7.30 Fika och inkvartering i Hovra. Sedan samling med genomgång. *Tobak Film + diskussion. Annika Öhlén, alkohol-och drogsamordnare 08.30 *Droger - brott och straff. Alf Andersson, polisen *Relationer, härskartekniker. Bosse Diseborn *Skriftlig utvärdering med lärare Städning + samling för avslut Ramsjöelever hemresa med buss från Ljusdals Resecentrum LUNCH *Självkänsla - självbild, individ och grupp/ film + övningar Anna Mann, specialpedagog/genuspedagog Madeleine Lundholm, skolkurator Eva Frosth, specialpedagog/genuspedagog *Sömnens betydelse för hälsan + avslappning Marianne Sköld, skolläkare * Kostens betydelse för hälsan Ulrika Nordlund, ungdomsmottagningen * Massage Ulrika Nordlund MIDDAG * HBT - vad är det? Sexrelationer * Film ”Love Boogie” Pia Enocson, lärare * Frågelåda * Dans Peter Hjelm med flera dansare SANT Schema

4 SANT Lägret hölls på Hovra vandrarhem.

5 SANT Eleverna åkte buss till och från Vandrarhemmet.

6 SANT Eva Frosth, specialpedagog/ genuspedagog
Anna Mann specialpedagog/ genuspedagog Madde Lundholm skolkurator Här är de vuxna som ”höll i trådarna”, men flera av ungdomarnas ordinarie lärare deltog också på lägret.

7 SANT Annica Öhlén från BRÅ informerade om tobak. Ungdomarna fick se film och göra värderingsövningar. Från BRÅ fick vi också ekonomiskt stöd.

8 SANT Maten köpte vi från Färila skola och den åt eleverna i sina fasta grupper. De var indelade i två stora blandade grupper; flickor och pojkar från de olika skolorna. När det var mat var dessa grupper indelade i flick- och pojkgrupper. Dvs. två flickgrupper och två pojkgrupper.

9 SANT Mellan arbetspassen var det fritid. Här spelas det kort i lusthuset.

10 SANT En av lägrets regler var att alla skulle få vara med,
ingen skulle behöva vara utanför när det var fritid.

11 SANT Kortspel på rummet.

12 SANT Polisen pratade om droger och drogers påverkan på det egna livet. De berättade om alkohol och GHB. De berättade om hur illa det kan gå, hur lätt det är att bli beroende och tog exempel från verkligheten. De som håller på med droger dör oftast när de är unga.

13 SANT Ulrika Nordlund från ungdomsmottagningen föreläste om kostens betydelse för hälsan och hon undervisade ungdomarna i massage.

14 Massage

15 SANT Marianne Sköld, skolläkare, föreläste om sömnens betydelse för
hälsan.

16 SANT Anna Mann, genuspedagog och specialpedagog, Eva Frosth, genuspedagog och specialpedagog, Madeleine Lundholm, skolkurator hade olika övningar med eleverna. Syftet med övningarna var att stärka självkänsla, självbild, individ och grupp. Här leks leken ”Persson till Karlsson”.

17 SANT Samarbetslekar

18 SANT

19 SANT

20 SANT

21 SANT Staffett. Genom ord leddes en ”blind”
gruppmedlen genom en bana. Vältes en kon fick man börja om.

22 SANT

23 SANT Börja om från början...

24 SANT En övning gick ut på att alla skulle få plats i rockringar. Det blev färre och färre rockringar så det krävdes uppfinningsrikedom och samarbetsförmåga för att kunna lösa uppgiften.

25 SANT

26 SANT En rockring skulle träs laget runt utan att händerna fick släppas.

27 SANT

28 SANT Eleverna fick rita av tio stycken elever. Under 30 sekunder skulle de bara titta på den de ritade av, ej på pappret. När övningen var avslutad så hade varje elev 10 teckningar på sig själv. De fick då välja ut en teckning som representerade deras glada jag och en teckning som representerade deras arga eller ledsna jag. Till de teckningar de valde ut fick de skriva en mening.

29 SANT Jag blir ledsen när folk sviker
Exempel på hur 30 sekunders porträtten blev när text skrevs till porträttet.

30 SANT Efter ett lyckat prov

31 SANT Jag är glad när jag lyssnar på musik

32 SANT Pia Enocson, lärare på Los skola, visade filmen ”Loveboggie” och hade filmsamtal. Hon höll också i ett pass som handlade om HBT och människors olikheter.

33 SANT Bosse Dieseborn, sexualupplysare, pratade med eleverna om relationer, kärlek känslor, sexuell lust, pornografi, respekt och förlåtelse. Eleverna fick också göra värderingsövningar som handlade om kamratskap.

34 SANT Under lägret fanns det en ”Frågelåda” som stod framme hela tiden. I den kunde eleverna ställa anonyma frågor till det motsatta könet. Innan dansen, fick eleverna svar på sina frågor. Frågorna till killarna/tjejerna sammanställdes på ett papper. Sedan fick killar och tjejer sitta i varsina grupper och i den enkönade gruppen komma fram till svar på frågorna som sedan redovisades i storgrupp.

35 SANT Andra kvällen blev det dans på dansbanan.

36 SANT Innan dansen började fick alla prova på en tuff uppvärmning bl.a. bestående av situps.

37 SANT Peter och Linnéa, dansare från Bollnäs gymnasium, undervisade i olika former av dans.

38 SANT

39 SANT

40 SANT

41 SANT

42 SANT Ledarna hade fördelat eleverna i olika grupper som bestämde med vilka man skulle arbeta och med vilka man skulle sova.

43 SANT Innan hemfärd hjälptes alla åt med att städa sina rum och
gemensamma utrymmen.

44 SANT Alla elever fick göra en utförlig skriftlig utvärdering av lägret.

45 SANT Eleverna sa i utvärderingen att man lärde känna varandra bättre på lägret.

46 Exempel hämtade från elevernas utvärderingar
SANT Exempel hämtade från elevernas utvärderingar SANT-lägret hösten 2010. Positivt: Elevsamarbetet mellan Los och Sten- hamre fungerade bra Grupperna arbetade jättebra Bra att ha det i 8.an Roligt lära känna nya kompisar Allt var toppen! Jag rekommenderar de här SANT-lägren till alla 8:or nästa år. Elevsamarbetet grymt Jättekul och nu känner man varandra lite bättre Hoppas det blir fler läger med skolan Det skulle vara kul om man fick göra det i 9.an också Det har funkat bra och ingen blev utanför Dansen var jättekul De flesta lektionerna var jätteroliga Vi hade roligt Negativt: Lite kallt i rummen Allting dåligt Upplägget - värdelöst Dåliga sängar Mittemellan: Bra upplägg men längre raster Maten var som den brukar vara på skolan Bra att få åka i 8:an men kanske lite sent

47 UTVÄRDERING SANT-läger september 2010 årskurs 8 Los, Stenhamre samt Ramsjö
Aktiviteter Plus Tobak - film + diskussion Annika Öhlén Madeleine Lundholm/Eva Frosth % Självkänsla/självbild Anna Mann, Madeleine Lundholm, Eva Frosth % HBT - vad är det? Pia Enocson % Film - Love Boogie Pia Enocson % Droger - brott och straff Alf Andersson % Relationer, härskartekniker Bosse Dieseborn % Sömnens betydelse för hälsan Marianne Sköld % Kostens betydelse för hälsan Ulrika Nordlund % Massage Ulrika Nordlund % Frågelåda Anna Mann % Dans Peter Hjelm med dansare % Totalt % SANT

48 SANT STORT tack till alla som gjorde det möjligt
för oss att genomföra detta lyckade läger!


Ladda ner ppt "Läger för elever i åk 8 HT 2010 Los, Ramsjö och Stenhamre"

Liknande presentationer


Google-annonser