Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

VI GER DIG 63,5 %. Välkommen in.. VI GER DIG 63,5 %. Välkommen in.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "VI GER DIG 63,5 %. Välkommen in.. VI GER DIG 63,5 %. Välkommen in."— Presentationens avskrift:

1

2 VI GER DIG 63,5 %. Välkommen in.

3 AFFÄRSMÖJLIGHETEN 19th October, 2012 by Andy Young Chivas Brothers plans to build a new whisky distillery. The current plan is for the construction to take place on the banks of the River Spey near Carron, at the site of the old Imperial Distillery, which has remained inactive since 1998 and was acquired by Chivas Brothers in 2005. Chairman and CEO Christian Porta said: “This is another example of our sustained investment in our Scotch whisky operations which, combined with consistent innovation and marketing, will continue to drive the growth of our business.” The new distillery will supply Speyside malt whisky for Chivas Brothers, part of Pernod Ricard, to use in blended whisky. Earlier this year, Chivas Brothers announced plans to grow its malt whisky distillation capacity by 25 % by April 2013, with the re-opening of Glen Keith distillery and expansions at four existing Speyside distilleries. It also increased the capacity of The Glenlivet Distillery by 75% in 2010 in light of increasing sales.

4

5

6

7 MARKNADEN SINGLE MALT WHISKY
Visar på en mycket stark tillväxt i hela världen: 12 % 2011*. Systembolaget: tillväxt med över 70 % de senaste 10 åren**. Verklig volym: ca flaskor (SB + sidoimport). Värde: ca 6 MDR KR inkl. sidoimporten***. Globalt: ca flaskor. Bruttomarginal/flaska = 50 %. *SWA, ** SB, *** SB + Spendrups

8 WHISKY BOOMAR – VI EXPANDERAR
Vi ska bygga större – förse fler marknader, större vinster. Vi ska flytta in till Örebro – många besökare varje dag. För bra för att stanna i Sverige - internationellt dryckesbolag. Följ med oss på resan ut i världen.

9 FÖRSÄLJNINGSPROGNOS buteljer (tusental)

10 Intäkt per butelj: 100 kr (0,5L) oavsett ålder
Intäkt per butelj: 100 kr (0,5L) oavsett ålder. I underkant enligt dagens prissättning på Systembolaget. Bruttomarginal 50 %.

11 PRODUKTEN KONSUMTIONEN Internationell produkt. Skalbar produktion.
Växande marknader globalt. KONSUMTIONEN Indien milj. flaskor USA 540 Frankrike 170 Storbritannien 100 Japan 95 Sverige 15.

12 HUVUDMÅL 2013 - 2018 Ökad produktionskapacitet och flexibilitet.
Etablera det nya destilleriet som besöksmål. Förse fler marknader med våra produkter. Ökad ägarspridning > Listning Stockholm & London.

13 VERKSAMHETEN Destillerat i 2 år, 5 dagar/vecka = 27 600 L råsprit/år.
Driftskostnad brutto ca 4 MSEK/år. Marknadsvärdet på lagret ca 22 MSEK (2 års lager). Lagret kan säljas tidigast november 2013 (3 års lagring). Bolaget är egenfinansierat, obelånat och lagret lågt värderat.

14 TRE AFFÄRSOMRÅDEN Fatägande (personer som reserverar råsprit i ekfat).
Upplevelser med Shop, Servering & Whiskybaren. Buteljerade produkter (13 produkter på Systembolaget*). *Egen vodka och snaps, importerad champagne och cognac. Fler är på väg.

15 KONKURRENSFÖRDELAR Urstarkt varumärke & story.
Erkänt hög kvalitet på råsprit & lagrad sprit. Välutbildad personal (Svenska & Internationella Examina). Snygg layout o paketering. Liten och kostnadseffektiv organisation – 4 anställda. Hög servicenivå – öppettider + destilleripersonalen guidar. Ett välutvecklat upplevelsekoncept med Visitor Centre.

16 USP Varumärket. 3 egna recept: Elegant, Medium Rökt, Hårt Rökt.
Vatten från egen källa. Jäskar i trä (Oregon Pine) ger mer karaktär. 100 % hantverk – äkthet. Traditionell produktion – trovärdighet. Unik positionering i Mälardalen – lätt att nå. Hög produktkvalitet. Initiativtagare till Svenskt Whiskyting.

17 NULÄGE Sveriges näst största whiskybolag* Näst störst på Facebook*
2 års erfarenhet att dra nytta av *Efter Mackmyra. Vi nöjer oss inte med det… *Vi nöjer oss inte med det.

18 MÅLSÄTTNING Ett internationellt whiskybolag.
Etablerat på ett flertal marknader. En bred produktportfölj med kvalitet.

19

20 FOKUS PÅ AKTIEÄGARNA Förbereder listning.*
Ger ökad synlighet och varumärkeskännedom. Breddad investerarbas. Behörighet till viktiga primära europeiska index. Ökad likviditet i aktien och marknadsvärdering. Exit. *Utbildning på NASDAQ.

21 SVERIGES 4 PUBLIKA WHISKYDESTILLERIER

22 SOCIALA MEDIER

23 EKONOMISK ÖVERSIKT* Bolagets årsredovisningar finns klickbara på hemsidan. Samtliga investeringskostnader togs under 2010. Lagret är värderat till produktionskostnaden. *Taget ur bolagets reviderade och godkända årsredovisning för 2011.

24 BOLAGSINFORMATION Grundat: 2007. Grundare: Benny Borgh.
Styrelsen: vald 24 maj 2012 till nästa stämma (prel. i mars 2013). Styrelsen: ordförande Benny Borgh, advokat Anders Bohmansson, Ing .Oskar Bruno. Antal aktier: A, 5  B, totalt Huvudägare: Benny Borgh, Per-Erik Nylén, Mats Nylén, Gertrud Axelsson. Aktiekapital: per den 1 september 2012: SEK. Revisor: Michael Hertin, PriceWaterhouseCoopers AB. Aktierna kontoförsav Euroclear Svenska AB, Regeringsgatan 65, Stockholm. Ledande befattningshavare Oskar Bruno, Produktionschef. Pierre Adolfi, Marknadschef.

25

26

27

28

29

30

31

32 Erbjudandet i sammandrag
Spridningsemission av aktier av serie B Emissionen riktar sig till allmänheten som är intresserad av att investera i Grythyttan Whisky AB (publ). Antal emitterade B-aktier: (högst) Emissionsbelopp kronor: 4  (högst) Teckningskurs: 12,50 kronor per aktie av serie B Teckningstid – 20 november 2012 Preliminär likviddag: tre bankdagar efter utfärdande av avräkningsnota Handelspost: aktier per post (fler poster får tecknas) Ökning av aktiekapitalet: SEK (högst) ISIN-kod B-aktier: SE Styrelsen har rätt att förlänga teckningstiden. Styrelsen har även rätt att avbryta emissionen fram tills den registreras, varvid inbetald teckningslikvid återbetalas. Information och anmälningssedel finns även på och


Ladda ner ppt "VI GER DIG 63,5 %. Välkommen in.. VI GER DIG 63,5 %. Välkommen in."

Liknande presentationer


Google-annonser