Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Introduktion till ungdomsmedicin Carina Seidel, Distriktsläkare vårdcentralen Mariefred Uppsala 9/2-2012

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Introduktion till ungdomsmedicin Carina Seidel, Distriktsläkare vårdcentralen Mariefred Uppsala 9/2-2012"— Presentationens avskrift:

1 Introduktion till ungdomsmedicin Carina Seidel, Distriktsläkare vårdcentralen Mariefred Uppsala 9/

2 Mål för dagen  Kunskap kring bedömning av mognad (fysisk/psykisk/social)  Ökad trygghet avseende sekretessfrågor gällande ungdomar  Ge praktiska verktyg för att underlätta möten med ungdomar, och därmed ta en fullgod anamnes

3 Vilka är ungdomar tycker ni?

4 Adolescensperioden i ett internationellt medicinskt perspektiv  Omfattar åldern år  Startar med puberteten  Avslutas när man löst de utvecklingspsykologiska kraven

5 Definition Ungdomsmedicin  Alla situationer där du som vårdpersonal möter ungdomar? 5-10% av våra besök på vårdcentralen.  I så fall måste vi se till att vi möter dem på rätt sätt….  Reflektera över var i utvecklingen de befinner sig  Ha kunskap om sekretessen/ungdomars funderingar om hälsa  Utföra mötet på ett ungdomsvänligt sätt

6 Punkt 1…   Att reflektera över var i utvecklingen de befinner sig

7 Psychological development

8 Diabetes patienten i gränslandet Ungdomsåren Tidig 10-13/14 år Mellan år Sen 17-20? 23? år Biologi Kognition och identitet Sociala arenan Sexualitet Kristina Berg Kelly/Marika Augutis 2009 modifierat från WHO 8

9 Diabetes patienten i gränslandet Ungdomsåren Tidig 10-13/14 år Mellan år Sen 17-20? 23? år Biologi Pubertets-utveckling startarAvplanande kroppsutvecklingVuxen kropp Kognition Identitet Tänker mest konkret, här och nu men begynnande abstrakt tänkande Omnipotens och osårbarhet Störd och förändrad body image Vem är jag egentligen? Identitetsutvecklingen maximal. Romantiska relationer. Rollspel och experimenterande med olika livsstilar Åter till konkret tänkande vid stress Framtiden blir verklig. Pessimism. Yrkesval och livsstilsval baserade på egen kompetens och intresse Sociala arenan Familjen och föräldrarevolten dominerar. Diskussioner, argumenterande, fantiserande och drömmande. Duger jag? Jämnåriga den viktigaste arenan Platsar jag bland de jämnåriga? Innehållet i relationer blir viktigt. Föräldrar, sjukvården och viktiga vuxna åter som samtalspartners Sexualitet Utforskande av den egna kroppen Romantiska fantasier. Testar flirtande och sexuella relationer Inleder stabila relationer med ömsesidighet. Kristina Berg Kelly/Marika Augutis 2009 modifierat från WHO 9 Paradigmskiftet, Sthlm

10 Exempel- applicera schemat   Frida, 13 år går i särskolan pga lindrig utvecklingsstörning. Hon fick sin första menstruation vid 10 års ålder.   Arvid, har alltid varit kort vilket är att förvänta eftersom bägge föräldrarna är korta (155cm respektive 170cm). Han kom in i puberteten för ett halvår sedan, nästan sist i sin klass.

11 Ungdomsperiodens konkreta krav vid periodens slut skall den unge:   Klara sig själv rent praktiskt   Ha etablerat ett nytt förhållande till sina föräldrar baserat på ömsesidighet och respekt   Kunna ha nära och trygga relationer med någon eller några jämnåriga inkl romantiska partners   Ha framtidsplaner   Ha utvecklat sin sexualitet

12

13 Punkt 2 2.Ökad kunskap om sekretessen/ungdomars funderingar kring hälsa

14 Ungdomars medicinska funderingar Hur blir jag av med akne? Mina bröst är olika stora Vårtor är äckliga – hur bli av med dem Varför växer inte min snopp?

15

16

17 Bakgrund till ungdomars rätt till sekretess i Sverige  Föräldrabalken  Hälso- och sjukvårdslagen  Sekretesslagen  FN:s barnkonvention  Många lagar ger betydande rättigheter

18 Föräldrabalken Ökad mognad ger ökade rättigheter  Huvudregeln är att föräldrar har rätt att bestämma till 18 års ålder  ”i takt med barnets stigande ålder och utveckling ska allt större hänsyn tas till barnets synpunkter och önskemål”

19 HSL:s huvudregel ”Vården och behandlingen ska så långt det är möjligt utformas och genomföras i samråd med patienten” OBS: ingen ålder angiven

20 Sekretesslagen  Inte lämna ut något som kan skada  Ingen ålder angiven

21 FN:s Barnkonvention  Rätten att få sina åsikter respekterade  I många länder det enda stödet för att ge unga sekretess och har mycket stor betydelse

22 Bakgrund till ungdomars rätt till sekretess i Sverige  Ökad mognad ger ökade rättigheter  Föräldrabalken  Samråd med patienten  Hälso- och sjukvårdslagen  Inte lämna ut något som kan skada  Sekretesslagen  Rätten att få sina åsikter respekterade  FN:s barnkonvention  Många lagar ger betydande rättigheter

23 Vår utgångspunkt inför sekretessfunderingar  Hur gammal?  Hur mogen för sin ålder?  Vilka egna erfarenheter har patienten?  Tillämpat i den aktuella situationen  = kompetensen hos den omyndige

24 Punkt 3 2.Utföra mötet på ett ungdomsvänligt sätt

25   Video del 1…

26 Tips: ramar för samtalet  Ta in förälder och ungdom tillsammans.  Börja med att deklarera sekretess-skyldigheten  Sänd ut förälder efter en gemensam inledning (diskutera undantag).  Avsluta samtalet med att gemensamt komma överens om vad föräldern behöver veta.  ”If you loose confidence once, you have lost it forever”

27 Consultations with adolescents – the gap between their expectations and their experiencesActa Paediatr 2003;92  Många ville träffa läkaren ensam samt diskutera tystnadsplikten, men tämligen få blev tillgodosedda

28 Tips: ramar för samtalet  Ta in förälder och ungdom tillsammans.  Börja med att deklarera sekretess-skyldigheten  Sänd ut förälder efter en gemensam inledning (diskutera undantag).  Avsluta samtalet med att gemensamt komma överens om vad föräldern behöver veta.  ”If you loose confidence once, you have lost it forever”

29 HEADS- konsten att ta en psykosocial anamnes  Home  Education  Activities  Drugs  Sex  Samtliga frågor öppna så långt det är möjligt!

30 Förslag  H Kan du berätta om din familjesituation? Med vem bor du? Berätta vilka som bor hemma hos dig?  E Berätta lite om skolan.Vad gör du i skolan? Vad är ditt bästa ämne?  A Vilka aktiviteter har du på fritiden? Vad gör du när du inte är i skolan? Vad tycker du om att göra på fritiden?  D Hur många av dina vänner röker? Hur mycket röker du? När ni har fest hur beter ni er då? Det är vanligt att…  S Ej pojk eller flickvän´! Har du haft en sexuell relation?

31 HEADS/HEEADSSS- konsten att ta en psykosocial anamnes  Home  Education  Eating  Activities  Drugs  Sex  Safety  Suicide

32 TACK  För mer info:   Euteach.com  Håll utkik efter läkartidningens temadag om ungdomsmedicin våren 2012  SK kurs till hösten  Kontakta gärna mig


Ladda ner ppt "Introduktion till ungdomsmedicin Carina Seidel, Distriktsläkare vårdcentralen Mariefred Uppsala 9/2-2012"

Liknande presentationer


Google-annonser