Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Skolan och ANTD prevention - vad fungerar
Sven Bremberg 90 min - 45 bilder 1
2
Skola - alkoholproblem
Utage-rande Alkohol /drogbruk Alkohol/ drogproblem Skolpres-tationer SES Utbild-ningsnivå 7 år 16 år 33 år Fothergill KE, Ensminger ME. Childhood and adolescent antecedents of drug and alcohol problems: A longitudinal study. Drug Alcohol Depend. 2006;82(1):61-76.
3
Uppnått målet i åk 9 VT 2008
4
Riskökning: sjukhusvård för självmords-försök efter betyg i åk 9, justerade modeller (Hjern et al 2009) Hjern et al 2009; low average - -1 SD - M
5
Fysisk och psykisk ohälsa efter förmåga att hantera skriven information – USA
Fysisk ohälsa Psykisk ohälsa Percent Långvarig sjuklighet This shows that in the US there is a strong relationship between literacy capability and health status. This is not surprising since brain development in the early years influences both health and literacy at the later stages of life. Nivå NALS, p. 44, 2002
6
Effect on adult health of schooling, Sweden (Spasojevic 2003)
Grundskolan införs gradvis i Sverige efter 1950: 7 år blir 9 år Män födda : hälsa kontroll för SES Ett år mer i skola: 19% mindre risk för ohälsa. Motsvarar en en inkomstökning om 120 tkr. Övervikt: 12% mindre.
7
Skolkulturens betydelse för bruk av alkohol och droger (Bisset 2007)
Kontroll för familjebakgrund Mått på skolkultur Betyg + skolk Effekter av god skolkultur (minskning) Tidig alkoholdebut: 41% Hög alkoholkonsumtion: 26% Bruk av illegala droger: 29% 1.Bisset S, Markham WA, Aveyard P. School culture as an influencing factor on youth substance use. J Epidemiol Community Health. 2007;61(6):
8
Att främja goda skolprestationer
Framgångsrika skolor Effekter av olika insatser (Hattie) Självförtroende Samverkan med föräldrar Social och emotionell kompetens Mobbning Program som bygger på KBT 8
9
Rutters kriterier för Framgångsrika skolor
Undervisningen Tydliga mål Intellektuellt utmanande Begränsat fokus under varje undervisningspass Maximal kommunikation lärare - elev Skolan Aktivt pedagogiskt ledarskap från rektor och studierektor Effektstorlek: 0,7 SD Förklarar 10-15% av variation skolor emellan
10
The power of Evaluation in the classroom
800+ meta-analysis 50,000 studies, and 200+ million students John Hattie London May 2009
11
Identifying what matters
Percentage of Achievement Variance Students Teachers Home Peers Schools Principal
12
Influences on Achievement
Effektstorlek i relation till kostnad!
13
Rank these 12 effects: Answers
Feedback Student-teacher relationships Teaching study skills Homework Class size Charter schools Ability grouping Open vs. traditional classes Retention (hold back a year) Shifting schools
14
The Winners ... Rank Influence Studies Effects ES 1
Providing formative evaluation 30 78 .90 2 Micro teaching 402 439 .88 3 Acceleration 37 24 4 Classroom behavioral 160 942 .80 5 Comprehensive interventions for learning disabled students 343 2654 .77 6 Teacher clarity na .75 7 Feedback 1287 2050 .73
15
Självkänsla
16
Stöd till föräldramedverkan: barn 6-10 år, 18 försök (Nye, 2006)
16
17
Att minska utagerande Framgångsrika skolor
Effekter av olika insatser (Hattie) Självförtroende Samverkan med föräldrar Social och emotionell kompetens Program som bygger på KBT Mobbning Utevistelse - fysisk aktivitet 17
18
Samverkan med föräldrar
Föräldrakraft
19
Former av psykisk ohälsa
Utagerande problem Inåtvända problem
20
Effekter av SET i Botkyrka åk 4-9 kontrollerat försök (Kimber 2008)
Variable Effect size Body image 0,48 Psychological well-being 0,33 Aggressiveness Bullying 0,39 Alcohol (grade 7-9) 0,26 Narcotics (grade 7-9) 0,23
21
Program som förebygger utagarande: varaktighet för effekter
Hahn 2007
22
School-based prevention of problem behaviors: a meta analysis of 165 interventions. Wilson et al J Quantiative Criminology 2001
23
Program inriktade på våld och aggressivitet
Wilson och medarbetar har sammanställt resultat från studier av insatser i skolan för elever i åldern 6-18 år som syftar till att minska utagerande beteeende, aggressivitet och våld (Wilson 2007). Författarna fann 249 kontrollerade försök. Den samlande bilden är att insatserna reducerar utagerande beteeende och aggressivitet i sådan omfattning har det har praktiskt betydelse. Insatserna ökar även elevernas engagemang i skolan och reducera förekomsten av inåtvända problem (oro och nedstämnhet). Effekterna var mest påtagliga om genomfördes hela klasser, vilket innebar att de riktades både till elever med och utan problem. Effekterna var mest uttalade på de yngre barnen. Program som var direkt inriktade på elevernas beteende var effektivare än individuell rådgivning har tveksam effekt. Inte oväntat ger mer omfattande program de största effekterna. På webplatsen Skolan förebygger redovisas några av effektiva program som används i Sverige. Hahn 2007
24
Aktiv problemlösning med hjälp av program som ex ”Du bestämmer”
1. Klargöra hälsoläge Jag Mål 2. Strategi till förbättring
25
Mindfulness - medveten närvaro
26
Primärprevention med KBT i skolan
Känsla Iakttagelse Tolkning Ca 10 gruppövningar på mellan- eller högstadiet 4 experimentella studier: 50% minskning av depression Svenska erfarenheter i Malmö
27
Prevention av mobbning
Föräldrautbildning Tillsyn av skolgårdar Diciplinära åtgärder Kamratstödjare Utbildningsvideo Samlad omfattning Olweus modell Ref Ttofi 2008, BRÅ De tre viktigaste programkomponenter, som är förknippade med en minskning av antalet mobbare, är: föräldrautbildning, ökad tillsyn av skolgårdar och disciplinära åtgärder. De tre viktigaste programkomponenterna om är förknippade med en minskning av antalet mobbade är: utbildningsvideor, disciplinära åtgärder samt arbete med elever som kamratstödjare.
28
Utevistelse och ADHD (Kuo 2004)
Barn och ungdomar i ålder år (USA) Olika former av organiserade fritidsaktiviteter Om aktiviteter genomförs utomhus i naturen har barnen mindre ADHD symptom (kontroll för SES m.m.) Utevistelse i naturen kan minska ADHD symptom I en stor amerikansk studier har forskarna studerat effekterna av olika fritidsaktiviteter på förekomst av ADHD symptom (Kuo 2004). Barnen i olika jämförbara grupper deltog i olika aktiviteter efter skolan och under helgerna. De som fick vara ute i naturen hade mindre ADHD symptom jämfört med barn som hade aktiviteter inomhus. Andra undersökningar (refererade i artikeln) har visat att vistelse i naturen ökar koncentrationsförmågan. Studien ger således stöd för uppfattningen att vistelse i naturen är hälsofrämjande. Dock har endast denna studie publicerats. Evidensläget är därför oklart
29
Motion förebygger depression (RCT)
Barn 9 år: springer hoppar studsmatta och cyklar 20 minuter 3 gånger/vecka I 6 veckor (Crews 2004) Ungdomar år. Intensiv träning 2 ggr/vecka under minuter (Norris 1992). Barn 9 år gamla. Försöksgrupp: springa, hoppa studsmatta och cykla 20 minuter 3 gånger/vecka I 6 veckor. Utfall: reducerad förekomst av depressiva besvär (Crews 2004) Ungdomar år gamla. Intensiv träning 2 ggr/vecka under minuter i 10 veckor. Utfall: depressiva besvär reduceras (Norris 1992). Självkänsla förbättras, 8 RCT (Ekeland 2004)
30
Systematiskt kvalitetsarbete
01/20/
31
Nationell kartläggning av ungdomars psykisk ohälsa - Trender - Öppna jämförelser
Sven Bremberg
32
Syften Möjlighet att följa trender över tid
Underlag till lokal reflektion I vilka kommuner och skolor mår barnen påfallande bra? Varför? Finns det problem i den egna kommunen eller skolan? Värdera helheten Flera variabler ska visa på de fenomen som värderas
33
Värdering av “problempoäng”
“Normal” “Problem” 90% 10% Problemtyngd
34
Göteborg åk 9 25% kommuner med minst problem
25% kommuner med mest problem
38
Innebörd i “nedstämdhet”
Individnivå Psykologiska förklaringar Biologi Familjeförhållanden Relation till kamrater Gruppnivå Livschanser Adaptation: behov av omprövning
39
Analyser på kommunnivå
Formulera hypoteser som kan förklara utfallet Använda andra datakällor för att pröva hypoteserna Öppna jämförelser Webor Kommunala basfakta … 39
40
Nått målen i alla ämnen åk 9, 2008
40
41
Lärare klargör förväntningar på eleverna
Jämförelser i mellan skolor där elever ofta mår bra alt. dåligt. Stockholm län i åk 9 Lärare klargör förväntningar på eleverna Mår bra: 6p. Mår dåligt: 3p Elevinflytande Mår bra: 7p. Mår dåligt: 2p Elever påverkar ”elevens val” Mår bra: 8p. Mår dåligt: 2p Aktiviteter på fritiden i skolan
42
Fullföljer gymnasiet inom 3 år
42
43
Ungdomar som ej är etablerade i arbete och inte studerar, 2 år efter gymnasiet
43
44
Arbetslösa per län kv
45
Samband mellan andel ej i förvärvsarbete 15-24 år och ökning av symptom, 1985-2005, pojkar EU (HBSC)
46
Steg 3: Navigatorcentra: samarbete AF - Skola - Socialtjänst
46
48
Bok: Investera i barns hälsa
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.