Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

WEBB 2.0 Vad är det? Och varför ska vi bry oss? Webb 2.0 är...  Web 2.0, a phrase coined by O'Reilly Media in 2004, [1] refers to a perceived second.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "WEBB 2.0 Vad är det? Och varför ska vi bry oss? Webb 2.0 är...  Web 2.0, a phrase coined by O'Reilly Media in 2004, [1] refers to a perceived second."— Presentationens avskrift:

1

2 WEBB 2.0 Vad är det? Och varför ska vi bry oss?

3 Webb 2.0 är...  Web 2.0, a phrase coined by O'Reilly Media in 2004, [1] refers to a perceived second generation of web-based services—such as social networking sites, wikis, communication tools, and folksonomies—that emphasize online collaboration and sharing among users. O'Reilly Media, in collaboration with MediaLive International, used the phrase as a title for a series of conferences, and since 2004 the term has been widely adopted.O'Reilly Media [1]generationservicessocial networking siteswikisfolksonomiesMediaLive International  […]In this context, Tim O'Reilly's characterization of Web 2.0 is clarifying:Tim O'Reilly  "Web 2.0 is the business revolution in the computer industry caused by the move to the internet as platform, and an attempt to understand the rules for success on that new platform." [3] [3]

4 Webb 2.0 i en bild Tim O´Reilly

5 Vad ska vi göra nu då?  Hembesök hos några filosofer för att diskutera webb 2.0

6 Filosofer och webb 2.0?  Karl Marx  Adam Smith  Ludvig Wittgenstein  Friedrich von Hayek  Ferdinand Tönnies  Niklas Luhmann  Lyotard

7 Karl Marx och webb 2.0

8  “The development of Modern Industry, therefore, cuts from under its feet the very foundation on which the bourgeoisie produces and appropriates products. What the bourgeoisie therefore produces, above all, are its own grave-diggers. Its fall and the victory of the proletariat are equally inevitable.”

9 Karl Marx och webb 2.0

10

11

12

13

14  “Private property has made us so stupid and one-sided that an object is only ours when we have it – when it exists for us as capital, or when it is directly possessed, eaten, drunk, worn, inhabited, etc., – in short, when it is used by us. “

15 Karl Marx och webb 2.0

16

17 Karl säger:  ”Webb 2.0 är en självklar utveckling där produktionsmedlen demokratiseras och kommer det stora flertalet till godo. Borgarna förlorar kontrollen och revolutionen är runt hörnet!” (Go Piratbyrån!)

18 Adam Smith och webb 2.0

19  “...every individual necessarily labours to render the annual revenue of the society as great as he can. He generally, indeed, neither intends to promote the public interest, nor knows how much he is promoting it. […] he intends only his own gain, and he is in this, as in many other cases, led by an invisible hand to promote an end which was no part of his intention. Nor is it always the worse for the society that it was no part of it. By pursuing his own interest he frequently promotes that of the society more effectually than when he really intends to promote it. I have never known much good done by those who affected to trade for the public good.”

20 Adam Smith och webb 2.0

21

22  “The greatest improvement in the productive powers of labor, and the greater part of the skill, dexterity, and judgment with which it is anywhere directed, or applied, seem to have been the effects of the division of labor.”

23 Adam Smith och webb 2.0

24

25

26 Adam säger:  ”Webb 2.0 är en oundviklig konsekvens av att den osynliga handen. Kunskap koordineras av en mångfald individer som bara strävar efter egen vinning och kan skördas av intelligenta entreprenörer som maximerar arbetsfördelningen som de nya verktygen möjliggör.” (Marknadsekonomi rules!)

27 Friedrich lägger till  ”Och alla dessa spontana system växer fram utan planering, utan central kontroll och visar att central planering alltid är sämre än koordinerad, kollaborativ kunskap” (Nyah, nyah, Myrdal)

28 Ludvig Wittgenstein och webb 2.0

29  ” ”Wir sind unfähig, die Begriffe, die wir gebrauchen, klar zu umschreiben - nicht, weil wir ihre Definition nicht wissen, sondern weil sie keine wirkliche ”Definition” haben. Die Annahme, daß sie eine solche Definition haben müssen, wäre wie die Annahme, daß ballspielende Kinder grundsätzlich nach strengen Regeln spielen.”“

30 Ludvig Wittgenstein och webb 2.0

31

32 Ludvig säger:  ”Webb 2.0 utnyttjar i folksonomier det faktum att ingen själv kan hitta på vad ord betyder och kartlägger olika språkspel, skapar folksonomier som utforskar ett begrepps grammatik, hur det rör sig i språket, i stället för att sträva efter döda definitioner.”

33 Ferdinand Tönnies och webb 2.0

34

35

36 Ferdinand säger:  ”I webb 2.0 lämnar vi webbens stora, kalla gesellschaft och skapar oss mindre gemenskaper, mindre nätverk som påminner om byns gemeinschaft. ”

37 Niklas Luhmann och webb 2.0

38  ”A complete absence of trust would prevent [one] even getting up in the morning.”

39 Niklas Luhman och webb 2.0

40

41 Niklas säger:  Webb 2.0 bygger på förtroende mellan främlingar och vilar på de tekniker för att bygga rykten som finns. Webb 2.0 är en social konstruktion mer än en teknisk!”

42 Lyotard och webb 2.0

43 RSS

44 Lyotard och webb 2.0

45 Lyotard säger:  ”Webb 2.0 är den tid då den gamla webben faller i bitar, den stora webben faller samman i fragment och dessa pillar vi ihop som vi vill i stora bricolage eller, som ni säger, mash-ups”

46 Sammanfattningsvis  Webb 2.0 kännetecknas av... ...att produktionsmedlen demokratiseras ...att ”egendom” definieras om och konsumeras på nya sätt ...att vi skördar individens egenintresse för kollektiv nytta ...att vi fördelar arbete bättre än någonsin tidigare ...att vi odlar språket i stället för att definiera det ...att vi bygger gemeinschaft i stället för gesellschaft ...att förtroendet står i centrum ...att webben faller i bitar och sedan kan sammanfogas i ständigt nya bricolage


Ladda ner ppt "WEBB 2.0 Vad är det? Och varför ska vi bry oss? Webb 2.0 är...  Web 2.0, a phrase coined by O'Reilly Media in 2004, [1] refers to a perceived second."

Liknande presentationer


Google-annonser