Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avOskar Persson
1
Christina Varenius OM PRODUKTIONS- LEDNING AV DR-KAMPANJER Om produktionsledning av DR-kampanjer
2
Christina Varenius DR/DM - är det någon skillnad?
3
Christina Varenius DR är adresserade eller oadresserade reklamutskick till kunder/konsumenter DM är en marknadsföringsmetod som interagerar med kunden/konsumenten DR/DM - är det någon skillnad?
4
Christina Varenius Medieval vid kampanjer SMS TM ADR Bilagor ODR Kuponghäfte Internet
5
Christina Varenius Viktigast idag ODR ADR
6
Christina Varenius Produktionsprocessen Adresser Repro Tryck Efterbehandling Adressfilsbearbetning Printning Efterbehandling Kuvertering Inlämning post/citymail/tidning
7
Christina Varenius Adresskällor, konsument SPAR Postiad Prenumerations-, medlems- och postordersregister Bilregistret Bodil - bostadsrätter Teleadress (Kreditupplysningsbolag) Befintliga kundregister
8
Christina Varenius Adresskällor, företag PAR Micromediabanken UC HSAR Teleadress Befintliga kundregister
9
Christina Varenius PUL Privatpersoner måste upplysas om att deras adresser och personuppgifter lagras och även kan säljas vidare till andra företag för marknadsföringsändamål. De måste också upplysas om hur man kan spärra sig mot detta.
10
Christina Varenius Hantering av adresser Samkörning förbjudet – bortmatchning okej Matchning, dubbletter Matchning, avlidna Nixmatchning Adresserna bestämmer upplagan/upplagan bestämmer adressantalet Excel Textfil, semikolonseparerad
11
Christina Varenius Repro Tryckeriet alt oberoende reproanstalt
12
Christina Varenius Tryck Ark Rulle Digitaltryck Kuvert, påtryck eller tillverkning
13
Christina Varenius Vad påverkar priset i tryckpressen? Formatet Pappersval Antal färger Plåtbyten Upplagan Extras som perf, fuktgummering, print, stans, piggyback Leveranstid
14
Christina Varenius OBS! Beställ papper i tid. Rätt papper och färg för printning Efterbehandling i press – ligger allt på korrekt ställe? Plåtdiken – utfallande tryck Är eventuella koder med – ex bilagekoder Rätt upplaga – inklusive refex
15
Christina Varenius Kuvert, påtryck Standardkuvert Tryckbegränsningar Mindre och medelstora upplagor
16
Christina Varenius Kuvert, produktion Arkproduktion/ rullproduktion Kan göras i olika format Kan stansas i ”alla” olika formar Fönster kan placeras fritt Flexibilitet kräver upplaga, minst 50 000 ex Påverkar priset Storlek, fönsterstorlek, antal fönster, tryckmetod, udda format
17
Christina Varenius OBS! Kolla att fönstret/fönstren ligger så att printningen kommer att synas Kolla att kuvertfliken ligger rätt i förhållande till det som ska kuverteras Kolla att kuvertfliken passar kuverteringssättet Portoruta/B-post Svarspostnummer
18
Christina Varenius Laserprint Flexibelt i textmängd, ÅF, namnunderskrift Flexibla i placering av text Hög upplösning Dyrare än inkjet Dyr vid print på båda sidor om arket Försiktig med glättat papper Formatstyrda
19
Christina Varenius Inkjetprint I tryck eller efteråt Formatflexibel Flera färger (röd, blå, grön) Print på båda sidor till bra priser Begränsad textmängd Ojämn printkvalitet Försiktig med glättat papper. Och med gult
20
Christina Varenius OBS! Printlayout Kolla att printningen syns i fönstret som tänkt Kolla ”skvalpningen” Är alla koder med – id-kod, testkod, mm?
21
Christina Varenius Efterbehandling Falsning, perforering, bigning, klamring mm Applikator; piggyback, gimmic Collator; olika papperskvaliteter, allt i ett- lösningar
22
Christina Varenius OBS! Kolla att falsningen mm blir rätt så trycksaken går att kuvertera
23
Christina Varenius Kuvertering Maskinell alt manuell kuvertering Semimanuell kuvertering Format C4, C5, C6 eller special Matchning Antal inlagor
24
Christina Varenius OBS! Kuverteringsordning i kuvertet Kolla antal inlagor, fler än 6 kan vara svårt att hitta leverantör som klarar
25
Christina Varenius Vanliga fällor Fel lösning i förhållande till budget Fel lösning i förhållande till tidsplan Tekniken kommer in för sent (låt teknik och reklambyrå kommunicera direkt) Man köper/lägger order för sent Alla detaljer (plåtbyte, leveransställen, kvalitetskrav) kommer för sent Glömma refexen Jämför äpplen och päron när man gör inköpet Adressen/svarsadressen – får inte förväxlas
26
Christina Varenius Inlämning Posten – B-post 3 dagar Citymail – 3 dagars cykel Hur ska det buntas, märkas och levereras? Sortering ner till brevbärarnivå Kundnummer, följesedel Leverans utomlands - postnummersorteringen
27
Christina Varenius Och till sist… Kolla Dubbelkolla Lita aldrig på nån Kolla igen
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.