Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Christina Varenius OM PRODUKTIONS- LEDNING AV DR-KAMPANJER Om produktionsledning av DR-kampanjer.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Christina Varenius OM PRODUKTIONS- LEDNING AV DR-KAMPANJER Om produktionsledning av DR-kampanjer."— Presentationens avskrift:

1 Christina Varenius OM PRODUKTIONS- LEDNING AV DR-KAMPANJER Om produktionsledning av DR-kampanjer

2 Christina Varenius DR/DM - är det någon skillnad?

3 Christina Varenius  DR är adresserade eller oadresserade reklamutskick till kunder/konsumenter  DM är en marknadsföringsmetod som interagerar med kunden/konsumenten DR/DM - är det någon skillnad?

4 Christina Varenius Medieval vid kampanjer  SMS  TM  ADR  Bilagor  ODR  Kuponghäfte  Internet

5 Christina Varenius Viktigast idag  ODR  ADR

6 Christina Varenius Produktionsprocessen  Adresser  Repro  Tryck  Efterbehandling  Adressfilsbearbetning  Printning  Efterbehandling  Kuvertering  Inlämning post/citymail/tidning

7 Christina Varenius Adresskällor, konsument  SPAR  Postiad  Prenumerations-, medlems- och postordersregister  Bilregistret  Bodil - bostadsrätter  Teleadress  (Kreditupplysningsbolag)  Befintliga kundregister

8 Christina Varenius Adresskällor, företag  PAR  Micromediabanken  UC  HSAR  Teleadress  Befintliga kundregister

9 Christina Varenius PUL Privatpersoner måste upplysas om att deras adresser och personuppgifter lagras och även kan säljas vidare till andra företag för marknadsföringsändamål. De måste också upplysas om hur man kan spärra sig mot detta.

10 Christina Varenius Hantering av adresser  Samkörning förbjudet – bortmatchning okej  Matchning, dubbletter  Matchning, avlidna  Nixmatchning  Adresserna bestämmer upplagan/upplagan bestämmer adressantalet  Excel  Textfil, semikolonseparerad

11 Christina Varenius Repro  Tryckeriet alt oberoende reproanstalt

12 Christina Varenius Tryck  Ark  Rulle  Digitaltryck  Kuvert, påtryck eller tillverkning

13 Christina Varenius Vad påverkar priset i tryckpressen?  Formatet  Pappersval  Antal färger  Plåtbyten  Upplagan  Extras som perf, fuktgummering, print, stans, piggyback  Leveranstid

14 Christina Varenius OBS!  Beställ papper i tid.  Rätt papper och färg för printning  Efterbehandling i press – ligger allt på korrekt ställe?  Plåtdiken – utfallande tryck  Är eventuella koder med – ex bilagekoder  Rätt upplaga – inklusive refex

15 Christina Varenius Kuvert, påtryck  Standardkuvert  Tryckbegränsningar  Mindre och medelstora upplagor

16 Christina Varenius Kuvert, produktion  Arkproduktion/ rullproduktion  Kan göras i olika format  Kan stansas i ”alla” olika formar  Fönster kan placeras fritt  Flexibilitet kräver upplaga, minst 50 000 ex  Påverkar priset  Storlek, fönsterstorlek, antal fönster, tryckmetod, udda format

17 Christina Varenius OBS!  Kolla att fönstret/fönstren ligger så att printningen kommer att synas  Kolla att kuvertfliken ligger rätt i förhållande till det som ska kuverteras  Kolla att kuvertfliken passar kuverteringssättet  Portoruta/B-post  Svarspostnummer

18 Christina Varenius Laserprint  Flexibelt i textmängd, ÅF, namnunderskrift  Flexibla i placering av text  Hög upplösning  Dyrare än inkjet  Dyr vid print på båda sidor om arket  Försiktig med glättat papper  Formatstyrda

19 Christina Varenius Inkjetprint  I tryck eller efteråt  Formatflexibel  Flera färger (röd, blå, grön)  Print på båda sidor till bra priser  Begränsad textmängd  Ojämn printkvalitet  Försiktig med glättat papper. Och med gult

20 Christina Varenius OBS!  Printlayout  Kolla att printningen syns i fönstret som tänkt  Kolla ”skvalpningen”  Är alla koder med – id-kod, testkod, mm?

21 Christina Varenius Efterbehandling  Falsning, perforering, bigning, klamring mm  Applikator; piggyback, gimmic  Collator; olika papperskvaliteter, allt i ett- lösningar

22 Christina Varenius OBS!  Kolla att falsningen mm blir rätt så trycksaken går att kuvertera

23 Christina Varenius Kuvertering  Maskinell alt manuell kuvertering  Semimanuell kuvertering  Format C4, C5, C6 eller special  Matchning  Antal inlagor

24 Christina Varenius OBS!  Kuverteringsordning i kuvertet  Kolla antal inlagor, fler än 6 kan vara svårt att hitta leverantör som klarar

25 Christina Varenius Vanliga fällor  Fel lösning i förhållande till budget  Fel lösning i förhållande till tidsplan  Tekniken kommer in för sent (låt teknik och reklambyrå kommunicera direkt)  Man köper/lägger order för sent  Alla detaljer (plåtbyte, leveransställen, kvalitetskrav) kommer för sent  Glömma refexen  Jämför äpplen och päron när man gör inköpet  Adressen/svarsadressen – får inte förväxlas

26 Christina Varenius Inlämning  Posten – B-post 3 dagar  Citymail – 3 dagars cykel  Hur ska det buntas, märkas och levereras?  Sortering ner till brevbärarnivå  Kundnummer, följesedel  Leverans utomlands - postnummersorteringen

27 Christina Varenius Och till sist…  Kolla  Dubbelkolla  Lita aldrig på nån  Kolla igen


Ladda ner ppt "Christina Varenius OM PRODUKTIONS- LEDNING AV DR-KAMPANJER Om produktionsledning av DR-kampanjer."

Liknande presentationer


Google-annonser