Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

PR-historia II A Century of Spin How Public Relations Became the Cutting Edge of Corporate Power (David Miller & William Dinan, 2008)

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "PR-historia II A Century of Spin How Public Relations Became the Cutting Edge of Corporate Power (David Miller & William Dinan, 2008)"— Presentationens avskrift:

1 PR-historia II A Century of Spin How Public Relations Became the Cutting Edge of Corporate Power (David Miller & William Dinan, 2008)

2 5 The Case for Capitalism – the Third Wave, to the 1980s

3 Storbritannien: Institute for the Study of Conflict (1970) Centre for Policy Studies (1974) National Association for Freedom (NAFF)/Freedom Association (1975) Adam Smith Institute (1976)

4 Harold Wilson, brittisk premiärminister 1964-1970 och 1974-1976

5

6 USA: Business Roundtable (1972) Business Council, Committee for Economic Development, Conference Board, American International Chamber of Commerce Heritage Foundation (1973)

7 NAFTA (1994) • Business Roundtable, USA*NAFTA

8 Under 1970-talet bildades en mängd nya påtryckningsgrupper och tankesmedjor i både Storbritannien och USA. En förgrundsgestalt i USA var nobelpristagaren i ekonomi 1976 Milton Friedman. Vilken diktator erbjöd han sina tjänster? 1.Baby Doc 2.Augusto Pinochet 3.Muammar Khadaffi

9 6 The Real Rulers of the World

10 Bohemian Grove (1872)

11 Möte vid Owl’s Nest 1967 Harvey Hancock, kampanjledare för Nixon Richard Nixon, president 1969-74 Ronald Reagan, president 1980-89 Glenn T. Seaborg, → Nobelpristagare i kemi 1951 och kärnkrafts- rådgivare åt amerikanska presidenter

12 ”Cremation of Care” inför uggleguden Molech

13

14 Rancheros Visitadores (1930)

15

16 New Club, Edinburgh

17 Frimurarlogen (Freemasons), Illuminati, Korsriddarorden (Knights Templar)???

18 Det finns ingen hemlig konspiration som styr världen. Tvärtom styrs världen öppet av några tusen ledande personer som främjar några miljoner ägarfamiljer (samhällseliten).

19 Företagen får politiskt inflytande på många sätt, t.ex. genom sponsring av valkampanjer (tydligast i USA). Rätt eller fel? 1.Rätt 2.Fel

20 Genom lobbyingorganisationer 1.Rätt 2.Fel

21 Genom personliga kontakter, bl.a. via olika nätverk och klubbar för den ekonomiska och politiska samhällseliten 1.Rätt 2.Fel

22 Storbritannien & USA: Royal Institute of International Affairs (1919) Chatham House Council of Foreign Relations (1921) Chatham House Council of Foreign Relations

23 EU: Business Europe, Confederation of European Business (1949) European Round Table of Industrialists (1983) AmCham EU TransAtlantic Business Dialogue (1995) Business Europe European Round Table of Industrialists AmCham EU TransAtlantic Business Dialogue

24 Världen: International Chamber of Commerce (1919) Bilderberg Group (1954) World Economic Forum (1971) Trilateral Commission (1973) International Chamber of Commerce Bilderberg Group World Economic Forum Trilateral Commission

25 Bilderberg Hotel, Holland (Bilderberg Group)

26 Davos, Schweiz (World Economic Forum)

27 Peter Sutherland

28 Peter Sutherland har aldrig blivit folkvald men sägs ändå ha större inflytande på världspolitiken än de flesta demokratiskt valda ledare i världen. Är detta förenligt med demokrati? 1.Ja 2.Nej

29 När t.ex. miljöpartister, fackförenings- och frivilligorganisationsrepresentanter deltar i företagens globala forum är det för att de är ”köpta” av näringslivet. 1.Ja 2.Nej 3.Vet ej

30 Världsmarknadens avreglering och liberalisering • Den gemensamma europeiska marknaden (Single European Act, 1992) • EMU/Euron (Maastricht Treaty, 1992) • NAFTA (North American Free Trade Agreement, 1994) • GATT (General Agreement on Tariffs and Trade, 1947) ersätts med WTO (World Trade Organisation, 1995) och GATS (General Agreement on Trade in Services) införs

31 Battle of Seattle (1999)

32 Den globala rättviserörelsen • Antikrigsrörelsen – Irakkriget – Afghanistan • Miljörörelsen – Greenpeace Greenpeace – Miljöpartier Miljöpartier • Människorättsrörelsen – Rättvisemärkt/Fair Trade Rättvisemärkt/Fair Trade

33 11 september (2001)

34 7 The Global PR Industry

35 Dagens PR-bransch flytande • Informations- och PR- ansvariga på företag och andra organisationer • PR-byråer • Lobbyinggrupper, branschorganisationer • Tankesmedjor • Reklambyråer • Eventbyråer • Webbyråer • Sponsring • Finansiell kommunikation

36 Några exempel • Lowe Bell, Bell Pottinger/Chime Communications (WPP) • Hill & Knowlton (WPP) Hill & Knowlton • Burson-Marsteller (WPP) Burson-Marsteller • Grayling (Huntsworth) Grayling

37 Den brittiska PR-branschens utveckling • Tidigt 1960-tal – Knappt 50 byråer – Ca 3 000 verksamma inom PR • Boom under 1980-talet – Mellan 1 300 och 2 230 byråer (beroende på hur man räknar) – Ca 3 300 anställda på 150 största byråerna • Måttlig tillväxt efter 1990 – Ca 7 600 anställda på 150 största byråerna 2005 – Knappt 48 000 (”konservativ bedömning”) PR-praktiker totalt • Drygt 80 % av dessa anställda på företag, myndigheter och ideella organisationer • Ca hälften i privat, hälften i offentlig sektor

38 Varför genomgick den brittiska PR-branschen en explosionsartad utveckling under 1980-talet? 1.Det var högkonjunktur 2.Privatiseringen av statliga verk och avregleringen av allmännyttan krävde mycket PR

39 Varför avstannade den brittiska PR-branschens utveckling och blev mer måttlig efter 1990? 1.Det blev lågkonjunktur 2.Det fanns inga statliga verk kvar att privatisera 3.Både och

40 Storbritannien är världens femte största ekonomi (efter USA, Japan, Tyskland och Kina), men har världens näst största PR-bransch.

41 Sydostasien (Singapore [50-tal])

42 Sydostasien (Malaysia [sent 50-tal, tidigt 60-tal])

43 Afrika (Nigeria/Biafra [sent 60-tal]) 9 internationella PR-byråer förlängde konflikten

44 Vilken typ av organisationer är de främsta användarna av PR i f.d. brittiska kolonier? 1.Företag 2.Myndigheter 3.Ideella organisationer

45 Afrika (Nord-Rhodesia/Zambia [1964])

46

47

48 Vilka är de två viktigaste platserna för lobbying i världen? 1.New York och Peking 2.Washington och Bryssel 3.Los Angeles och Geneve

49

50

51 Nigeria är nav för afrikansk PR och Dubai för PR-byråer i Mellanöstern. Vad sägs orsaken vara? 1.De är f.d. brittiska kolonier 2.Olja 3.Deras centrala läge i regionen

52

53 Under de senaste 20-30 åren har Kina blivit ett allt viktigare centrum för PR. Ett problem i början var dock att reklam (ett kapitalistiskt verktyg) var förbjudet. Vad fick man därför istället rikta in sig på? 1.Mässor 2.Lobbying mot politiker 3.Redaktionellt material i branschtidningar

54 Som resultat av den tidigare planekonomin som följdes av utförsäljningen av statliga verk präglas relationerna mellan företag och myndigheter i Kina mer än i väst av … 1.Direkta personliga kontakter 2.Motsättningar 3.Guanxhi

55

56 Globala reklam och PR-koncerner i Sverige • Omnicom – BBDO – DDB – TBWA • WPP – Burson-Marsteller – Hill & Knowlton (Hill+Knowlton Strategies) – JWT – Ogilvy & Mather – Grey (INGO) – TNS SIFO – Young & Rubicam • Interpublic – Lowe + Partners – McCann Erickson – Weber Shandwick – M.fl. • Publicis – BBH – Leo Burnett – Saatchi & Saatchi – M.fl. • Prime • Westander • Grayling • Edelman

57 PR-branschens koncerner skiljer sig inte från andra storföretag i termer av intressen (ex ökad köpkraft, billig arbetskraft, få regleringar). Men har de större makt att påverka tack vare sin tillgång till och expertis inom övertalning inte bara genom massmedia, utan även genom att använda lobbying och presskontakter? 1.Ja 2.Nej


Ladda ner ppt "PR-historia II A Century of Spin How Public Relations Became the Cutting Edge of Corporate Power (David Miller & William Dinan, 2008)"

Liknande presentationer


Google-annonser