Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Segelflyget 2020 En tänkbar framtidsvision Uppsalahus 2007 Hans Folkesson 2007 1124.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Segelflyget 2020 En tänkbar framtidsvision Uppsalahus 2007 Hans Folkesson 2007 1124."— Presentationens avskrift:

1 Segelflyget 2020 En tänkbar framtidsvision Uppsalahus 2007 Hans Folkesson

2 Page 2 There have been significant changes in global warming since the industrial revolution. Change will continue for the foreseeable future, rate of change is accelerating. The climate change

3 Page 3 Grinell Glacier, Glacier National Park, USA

4 Page 4 Grinell Glacier, Glacier National Park, USA

5 Will the future of flying be based on solar energy?

6 Segelflyg nuläge • Svenskt segelflyg ligger just nu i störtspiral. Om vi inte agerar kraftfullt och omedelbart är sporten i bästa fall år 2020, en del av det svenska flygvapnets historia. • Att det globala segelflyget också har hamnat i ett gigantiskt sjunkområde gör inte situationen bättre. Vi som utövar segelflygsporten har ett stort ansvar i att förmedla denna miljövänliga och helt fantastiska sport till de 99 % av jordens befolkning som inte har en aning om att det är möjligt att med solenergi flyga 3 – 5 timmar och njuta av en utsikt och flygupplevelse som bara fåglarna har möjlighet till.

7 Vision 2020? • Segelflyg är lika känt som segling och utövas av mer än 5000 Svenskar i ca 100 klubbar. • Sporten betraktas som miljövänlig, utvecklande och “spännande”. Här möts alla åldrar på lika villkor och trots att antalet aktiva certifikat är relativt lågt har ca 5% av svenska befolkningen någon gång provat på eller utövat sporten aktivt.

8 Varför? • Växthusgasernas skadliga effekter på miljön har inneburit att all form av solenergi har fått hög prioritet. • Motorsporter inklusive motorflyg har haft en vikande trend pga skadlig inverkan på klimatet. • Att segelflygningen genom el-turbo motorer, drivna av solceller i kombination med batterier, fått sina ”utombordsmotorer”, gör att alla kan ge sig ut på sträckflygning utan större risker än vid en normal cykeltur.

9

10 Varför? • Genom en ny ”resurssnål” samhällsattityd är det inne att hyra eller andelsäga såväl bilar, båtar som segelflygplan. • Genom internetbokning har jag stor frihet att flyga när det passar mig.

11 En modern TMG innebär en fantastisk frihet

12 Morgondagens motorflyg ligger mycket nära TMG

13 Varför? • Flygning bedrivs med SLG och TMG på ett 50-tal platser runtom i Sverige. • När det gäller vidareutbildning och flygning med SSG samt tävlingsflygning sker detta vid tre - fem större segelflygcentra. Vid dessa centra bedrivs huvudsakligen kommersiell verksamhet med en liten fast stab samt säsongsanställda ungdomar och pensionärer. • Till de välkända Svenska klubbarna och givetsvis centra kommer varje år ett stort antal Europeiska segelflygturister framförallt från Tyskland och England men också från flera andra EU-länder.

14 Will the future of flying be based on solar energy?

15 Back-up

16 Vad kan vi göra? • Satsa på ungdomsaktiviteter • Provstarter för ungdomar 15 – 16 år till subventionerat pris. • Satsa på storstadsregioner (Stockholm, Göteborg och Malmö) • Förenkla utbildningsplanen (ta bort sträckflygdelen ur certet!!!) OBS! Motion Nu! • Satsa på de som tog C-diplom på 70- och 80-talet. Var är de idag vad gör deras barn?? • Satsa på TMG-cert för motorflygare, och på sikt vanligt segelflyg. Stor och bra rekryteringsgrupp. • Förenkla klubborganisationen – ge råd och riktlinjer- bevaka att utbildning schemaläggs-internetbokning tillämpas etc. Ta bort attityden aktivitet genom närvaro ex: ”byggtid”,…. • Anpassa Segelflygets organisation till den nya målsättningen 2010 resp visionen • Anpassa staben till behovet att nyrekrytera och därmed bör inte bara museum utan också tävlingsverksamhet och vissa andra aktiviteter läggas på ideell bas. • Utnyttja EU-medel genom samverkan med andra länder samt anpassa vår verksamhet mot en harmoniserad EU-miljö. Detta ger stora möjligheter att få hit segelflygturister att dela våra fasta kostnader med.

17 17 Plug-in-hybrid • Battery can be charged externally • In development • Todays battery cost too high • CARB requires 20 miles el. range • For Swedish conditions very good


Ladda ner ppt "Segelflyget 2020 En tänkbar framtidsvision Uppsalahus 2007 Hans Folkesson 2007 1124."

Liknande presentationer


Google-annonser