Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Pedagogik i särskolan - hur kan man som lärare arbeta med begåvningsstöd i sin undervisning? Cecilia Olsson Häggviks Gymnasium, www.up-ab.com FUB, www.fub.se.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Pedagogik i särskolan - hur kan man som lärare arbeta med begåvningsstöd i sin undervisning? Cecilia Olsson Häggviks Gymnasium, www.up-ab.com FUB, www.fub.se."— Presentationens avskrift:

1 Pedagogik i särskolan - hur kan man som lärare arbeta med begåvningsstöd i sin undervisning? Cecilia Olsson Häggviks Gymnasium, FUB,

2 NinjaKoll Ett läromedel om utvecklingsstörning för ungdomar med lindrig utvecklingsstörning Film + Lärarhandledning FUB:s forskningsstiftelse ALA

3 ”När jag var mindre och inte visste gick jag och grubblade jättemycket över varför jag inte var som alla andra”.

4 ”Att veta att man har en utvecklingsstörnin g gör det lättare att leva med den”.

5 NinjaKoll Ett “inifrånperspektiv” Ett projekt stött av Allmänna Arvsfonden och SIT

6 ”När någon talar om hur jag ska göra och sen när jag ska göra det har jag glömt bort vad dom sa. Då tror jag att det beror på utvecklingsstörningen”

7 Information TalFöremål/bilder

8 Information TalFöremål/bilder Hur referenten symboliseras abstraktkonkret

9 Information TalFöremål/bilder Hur referenten symboliseras abstraktkonkret Dimensioner och föränderlighet tid dynamiskt rum statiskt

10 Information TalFöremål/bilder Hur referenten symboliseras abstraktkonkret Dimensioner och föränderlighet tid dynamiskt rum statiskt Minneframplockandeigenkännande

11 Lärande genom:

12  Konkretisering

13 Lärande genom:  Konkretisering  Visualisering

14 Lärande genom:  Konkretisering  Visualisering  Strukturering

15 Lärande genom:  Konkretisering  Visualisering  Strukturering  Formalisering

16 Lärande genom:  Konkretisering  Visualisering  Strukturering  Formalisering  Individualisering

17 Lärande genom:  Konkretisering  Visualisering  Strukturering  Formalisering  Individualisering Tydliggörande

18 - för att kunna skapa sig egna ”inre bilder”

19

20 - som minnesstöd/påminnelse

21

22 - som hjälp i relationer

23

24 - som målbild

25 ”Jag vill ha ordning i mitt skåp så jag kan hitta mina grejer” - som målbild

26 Nisses bildspel

27 - för att förstå sammanhang

28

29 - för att vara bärare av sin egen information

30

31

32 - att vara bärare av sin egen information

33 - för att värdera och rangordna

34

35 +-+-

36

37 - för att värdera och rangordna

38 ArbeteTycker jag är:Klarade jag: dåligt mellan roligtdåligtmellanbra Plantera buskar och träd Såga ved Flisa Klippa med handgräsklippare Klippa med åkgräsklippare Grästeori Rensa ogräs Kanthugga

39 - för att planera

40 Steg 4: ? ? Steg 5: ? ?? Steg 1: Så här är det nu Steg 2: Kan man planera o bestämma om Steg 3: Hoppas man. ?

41 - för att planera Steg 4: ? ? Steg 5: ? ?? Steg 2: Kan man planera o bestämma om Steg 3: Hoppas man. ? Steg 1: Åker buss. Vill kunna köra bil

42 - för att planera Steg 4: ? ? Steg 5: ? ?? Steg 3: Hoppas man. ? Steg 1: Åker buss. Vill kunna köra bil Steg 2: Söka tillstånd för övningskörning.

43 - för att planera Steg 4: ? ? Steg 5: ? ?? Steg 1: Åker buss. Vill kunna köra bil Steg 2: Söka tillstånd för övningskörning. Steg 3: Övningsköra ?

44 - för att få ha sina drömmar

45

46

47

48 - få ordning på tankarna

49 - veta vad som gäller Brukar man göraKan man göra men inte bra (inte vanligt) Ska man inte göra

50 - veta vad som gäller Brukar man göraKan man göra men inte bra (inte vanligt) Ska man inte göra Titta på tjejen utan att ta kontakt Smyga omkring och titta där hon bor utan att ta kontakt Åka många gånger till många olika ställen där hon är utan att ta kontakt

51 - veta vad som gäller Brukar man göraKan man göra men inte bra (inte vanligt) Ska man inte göra Titta på tjejen utan att ta kontakt Smyga omkring och titta där hon bor utan att ta kontakt Åka många gånger till många olika ställen där hon är utan att ta kontakt Prata med tjejens kompisar om man känner dom. Hälsa till tjejen. Fråga tjejens kompisar en massa saker om henne. Tala om för hennes kompisar att man vill vara hennes kille. Säga hej. Tala om för tjejen att jag tycker hon är söt. Jag kan säga något snällt om hennes kläder. Chatta, SMS:a saker som jag inte vågar säga till henne. Fråga om vi kan vara tillsammans när vi träffas första gången.

52 Begåvningsstöd handlar om: att minska ”förståhandikappet”

53


Ladda ner ppt "Pedagogik i särskolan - hur kan man som lärare arbeta med begåvningsstöd i sin undervisning? Cecilia Olsson Häggviks Gymnasium, www.up-ab.com FUB, www.fub.se."

Liknande presentationer


Google-annonser