Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Häggviks Gymnasium, www.up-ab.com Pedagogik i särskolan - hur kan man som lärare arbeta med begåvningsstöd i sin undervisning? Cecilia Olsson Häggviks.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Häggviks Gymnasium, www.up-ab.com Pedagogik i särskolan - hur kan man som lärare arbeta med begåvningsstöd i sin undervisning? Cecilia Olsson Häggviks."— Presentationens avskrift:

1 Häggviks Gymnasium, www.up-ab.com
Pedagogik i särskolan - hur kan man som lärare arbeta med begåvningsstöd i sin undervisning? Cecilia Olsson Häggviks Gymnasium, FUB,

2 NinjaKoll Ett läromedel om utvecklingsstörning för
ungdomar med lindrig utvecklingsstörning Film + Lärarhandledning FUB:s forskningsstiftelse ALA

3 ”När jag var mindre och inte visste gick jag och grubblade jättemycket över varför jag inte var som alla andra”.

4 ”När jag var mindre och inte visste gick jag och grubblade jättemycket över varför jag inte var som alla andra”. ”Att veta att man har en utvecklingsstörning gör det lättare att leva med den”.

5 NinjaKoll Ett “inifrånperspektiv”
Ett projekt stött av Allmänna Arvsfonden och SIT

6 ”När någon talar om hur jag ska göra och sen när jag ska göra det har jag glömt bort vad dom sa. Då tror jag att det beror på utvecklingsstörningen”

7 Information Tal Föremål/bilder

8 Information Tal Föremål/bilder Hur referenten symboliseras abstrakt
konkret

9 Information Tal Föremål/bilder Hur referenten symboliseras abstrakt
konkret Dimensioner och föränderlighet tid dynamiskt rum statiskt

10 Information Tal Föremål/bilder Hur referenten symboliseras abstrakt
konkret Dimensioner och föränderlighet tid dynamiskt rum statiskt Minne framplockande igenkännande

11 Lärande genom:

12 Lärande genom: Konkretisering

13 Lärande genom: Konkretisering Visualisering

14 Lärande genom: Konkretisering Visualisering Strukturering

15 Lärande genom: Konkretisering Visualisering Strukturering
Formalisering

16 Lärande genom: Konkretisering Visualisering Strukturering
Formalisering Individualisering

17 Lärande genom: Konkretisering Visualisering Strukturering
Formalisering Individualisering Tydliggörande

18 - för att kunna skapa sig egna ”inre bilder”

19 - för att kunna skapa sig egna ”inre bilder”

20 - som minnesstöd/påminnelse

21 - som minnesstöd/påminnelse

22 - som hjälp i relationer

23 - som hjälp i relationer

24 - som målbild

25 - som målbild ”Jag vill ha ordning i mitt skåp så jag kan hitta mina grejer”

26 Nisses bildspel

27 - för att förstå sammanhang

28 - för att förstå sammanhang

29 - för att vara bärare av sin egen information

30 - för att vara bärare av sin egen information

31 - för att vara bärare av sin egen information

32 - att vara bärare av sin egen information

33 - för att värdera och rangordna

34 - för att värdera och rangordna

35 - för att värdera och rangordna
+ -

36 - för att värdera och rangordna
+ - ++ --

37 - för att värdera och rangordna
+ - ++ --

38 Arbete Tycker jag är: Klarade jag: dåligt mellan roligt bra Plantera buskar och träd Såga ved Flisa Klippa med handgräsklippare Klippa med åkgräsklippare Grästeori Rensa ogräs Kanthugga

39 - för att planera

40 - för att planera Steg 5: ? ?? Steg 4: ? ? Steg 3: Hoppas man. ?
Så här är det nu Steg 2: Kan man planera o bestämma om Steg 3: Hoppas man. ?

41 - för att planera Steg 5: ? ?? Steg 4: ? ? Steg 3: Hoppas man. ?
Kan man planera o bestämma om Steg 3: Hoppas man. ? Steg 1: Åker buss. Vill kunna köra bil

42 - för att planera Steg 5: ? ?? Steg 4: ? ? Steg 3: Hoppas man. ?
Åker buss. Vill kunna köra bil Steg 2: Söka tillstånd för övningskörning.

43 - för att planera Steg 5: ? ?? Steg 4: ? ? Steg 3: Övningsköra ?
Åker buss. Vill kunna köra bil Steg 2: Söka tillstånd för övningskörning. Steg 3: Övningsköra ?

44 - för att få ha sina drömmar

45 - för att få ha sina drömmar

46 - för att få ha sina drömmar

47 - för att få ha sina drömmar

48 - få ordning på tankarna

49 Kan man göra men inte bra (inte vanligt)
- veta vad som gäller Brukar man göra Kan man göra men inte bra (inte vanligt) Ska man inte göra

50 Kan man göra men inte bra (inte vanligt)
- veta vad som gäller Brukar man göra Kan man göra men inte bra (inte vanligt) Ska man inte göra Titta på tjejen utan att ta kontakt Smyga omkring och titta där hon bor utan att ta kontakt Åka många gånger till många olika ställen där hon är utan att ta kontakt

51 Kan man göra men inte bra (inte vanligt)
- veta vad som gäller Brukar man göra Kan man göra men inte bra (inte vanligt) Ska man inte göra Titta på tjejen utan att ta kontakt Smyga omkring och titta där hon bor utan att ta kontakt Åka många gånger till många olika ställen där hon är utan att ta kontakt Prata med tjejens kompisar om man känner dom. Hälsa till tjejen. Fråga tjejens kompisar en massa saker om henne. Tala om för hennes kompisar att man vill vara hennes kille. Säga hej. Tala om för tjejen att jag tycker hon är söt. Jag kan säga något snällt om hennes kläder. Chatta, SMS:a saker som jag inte vågar säga till henne. Fråga om vi kan vara tillsammans när vi träffas första gången.

52 Begåvningsstöd handlar om: att minska ”förståhandikappet”

53 Begåvningsstöd handlar om: att minska ”förståhandikappet”


Ladda ner ppt "Häggviks Gymnasium, www.up-ab.com Pedagogik i särskolan - hur kan man som lärare arbeta med begåvningsstöd i sin undervisning? Cecilia Olsson Häggviks."

Liknande presentationer


Google-annonser