Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Carwinism | Audi.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Carwinism | Audi."— Presentationens avskrift:

1 Carwinism | Audi

2 Innehåll Inkastare Uppdrag Problem Lösning Genomförande Genomslag
Resultat Slutsatser

3 Inkastare

4 70

5

6 90

7

8 Hantverk Geni Koncept Relationell estetik

9

10 Uppdrag

11 Skapa publicitet kring 100- årsjubileumet och markera Audis primära konkurrensfördelar – teknik och innovation, i såväl motor- som livsstils- och affärspress, för att optimera täckning i primär målgrupp.

12 Problem

13 Jubileum är alltid interna
Att företag fyller jämnt har sällan mer än intern betydelse. När Audis jubileum sammanfaller med den värsta krisen för svensk fordonsindustri någonsin, med 10 000-tals människors jobb i fara, krävs ett hyfsat (mer)nyhetsvärde för att kunna konkurrera om det mediala utrymmet.

14 Skryt – inte journalisternas favorit
Det är alltid svårt att trovärdiggöra sina egna fördelar om man själv står som avsändare. Och i motormedier är det i princip ett måste att antingen ha en produktnyhet eller tredjepartsvaliderad nyhet som ett NCAP-test eller avgasvärdesmätning från Vägverket för att nå in på redaktionell plats.

15 Bara motormedia skriver om bilar
För att optimera täckning i den primära målgruppen – Audi-ägare, behövde vi dessutom inte bara nå in i motorsidorna utan även i affärs- och livsstilspress. Utmaningen i att få livsstilsmedier som aldrig skriver djuplodande om bilar var uppenbar.

16 Lösning

17 Carwinism Insikt: Samma år som Audi firar 100 år, firar Charles Darwin 200 år och bilindustrin genomgår sin värsta kris någonsin. Idé: Slå ihop Audis och Darwins födelsedagar, lansera Carwinism och skriv bilens evolutionsteori.

18

19 Strategi Nyhetsvärdighet genom att utnyttja två av 2009:s mest relevanta sammanhang, bilkrisen och Darwins evolutionsteori. Trovärdighet genom tredjepartsvalidering. Mottagarrelevans för många olika mediesegment genom att erbjuda skräddarsytt innehåll. Avsändarrelevans genom att ta utgångspunkt i Audis position Vorsprung Durch Technik Var uppseendeväckande genom att gå emot traditionell skrytsam tonalitet inom bilkampanjande och visa empati istället.

20 Genomförande

21 Från pliktskyldigt pressrum till aktiv nyhetsmotor

22 Rekrytering av externa skribenter
Harry Frank – ordförande Kungl. Vetenskapsakademien Clotaire Rapaille - världskänd marknadsföringskonsult för Fortune 100-företagen som bl a jobbat för GM Kåre Rumar – världsledande forskare Inom trafiksäkerhet och mörkerseende Anders Sandberg - doktor och framtidsforskare vid Oxford Universitetet Henrik Otto, Chefsdesigner Electrolux, tidigare designchef Volvo Personvagnar.

23 Realtidsregi

24 URL till IRL INNEHÅLL Världsledande ljus- och mörkerkörningsforskare skriver spaning om mörkerkörning PUBLICITET OCH NYHETSBREV Publicitet på bl a MSN.se, Nordic Audi och Teknikens värld. Samt utskick till samtliga Audi-ägare ÅTERFÖRSÄLJARNA Mörkerkörning i Audis nya anläggning ute i Smista med föreläsning om mörkerkörning. Kunder och media inbjudna

25 Genomslag

26

27

28

29

30 E-post: annons@alltommotor.se.
Catrine Lindén, kundansvarig Tel: +46 (0) Mobil: +46 (0) E-post: Niclas Kruse, kundansvarig Tel: +46 (0) Mobil: +46 (0) E-post: Carl Aspenberg, vd Tel: +46 (0) Mobil: +46 (0) E-post:

31

32

33

34

35

36

37 Motor- media Facebook ÅF Bloggar och forum Livsstils- media Nyhets- brev Affärs- press

38 Film

39 Resultat Räckvidd: 15 miljoner (mål 5 miljoner)
TT plockar 5 ggr från en kampanjsajt(!) Uppskattat medievärde: SEK 40% av genomslaget i icke motormedia (mål 25%) Över 40 provkörningar kan direkt kopplas till kampanjen Shortlist Europas bästa kampanjer alla kategorier 2009 Guld Cannes Lions 2010

40 Insikter Etablera kommunikativ plattform med stark kontext
Förena digitala plattformar med traditionell PR Driva kampanjen aktivt i realtid Specialanpassa innehållet till mediet/målgruppen Använd en trovärdig tredjepart

41


Ladda ner ppt "Carwinism | Audi."

Liknande presentationer


Google-annonser