Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Carwinism | Audi. Innehåll 1.Inkastare 2.Uppdrag 3.Problem 4.Lösning 5.Genomförande 6.Genomslag 7.Resultat 8.Slutsatser.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Carwinism | Audi. Innehåll 1.Inkastare 2.Uppdrag 3.Problem 4.Lösning 5.Genomförande 6.Genomslag 7.Resultat 8.Slutsatser."— Presentationens avskrift:

1 Carwinism | Audi

2 Innehåll 1.Inkastare 2.Uppdrag 3.Problem 4.Lösning 5.Genomförande 6.Genomslag 7.Resultat 8.Slutsatser

3 Inkastare

4 70

5

6 90

7

8 HantverkGeniKonceptRelationell estetik

9

10 Uppdrag

11 Skapa publicitet kring 100- årsjubileumet och markera Audis primära konkurrensfördelar – teknik och innovation, i såväl motor- som livsstils- och affärspress, för att optimera täckning i primär målgrupp.

12 Problem

13 Jubileum är alltid interna Att företag fyller jämnt har sällan mer än intern betydelse. När Audis jubileum sammanfaller med den värsta krisen för svensk fordonsindustri någonsin, med tals människors jobb i fara, krävs ett hyfsat (mer)nyhetsvärde för att kunna konkurrera om det mediala utrymmet.

14 Skryt – inte journalisternas favorit Det är alltid svårt att trovärdiggöra sina egna fördelar om man själv står som avsändare. Och i motormedier är det i princip ett måste att antingen ha en produktnyhet eller tredjepartsvaliderad nyhet som ett NCAP-test eller avgasvärdesmätning från Vägverket för att nå in på redaktionell plats.

15 Bara motormedia skriver om bilar För att optimera täckning i den primära målgruppen – Audi-ägare, behövde vi dessutom inte bara nå in i motorsidorna utan även i affärs- och livsstilspress. Utmaningen i att få livsstilsmedier som aldrig skriver djuplodande om bilar var uppenbar.

16 Lösning

17 Carwinism Insikt: Samma år som Audi firar 100 år, firar Charles Darwin 200 år och bilindustrin genomgår sin värsta kris någonsin. Idé: Slå ihop Audis och Darwins födelsedagar, lansera Carwinism och skriv bilens evolutionsteori.

18

19 Strategi 1.Nyhetsvärdighet genom att utnyttja två av 2009:s mest relevanta sammanhang, bilkrisen och Darwins evolutionsteori. 2.Trovärdighet genom tredjepartsvalidering. 3.Mottagarrelevans för många olika mediesegment genom att erbjuda skräddarsytt innehåll. 4.Avsändarrelevans genom att ta utgångspunkt i Audis position Vorsprung Durch Technik 5.Var uppseendeväckande genom att gå emot traditionell skrytsam tonalitet inom bilkampanjande och visa empati istället.

20 Genomförande

21 Från pliktskyldigt pressrum till aktiv nyhetsmotor

22 Kåre Rumar – världsledande forskare Inom trafiksäkerhet och mörkerseende Clotaire Rapaille - världskänd marknadsföringskonsult för Fortune 100-företagen som bl a jobbat för GM Anders Sandberg - doktor och framtidsforskare vid Oxford Universitetet Henrik Otto, Chefsdesigner Electrolux, tidigare designchef Volvo Personvagnar. Harry Frank – ordförande Kungl. Vetenskapsakademien Rekrytering av externa skribenter

23 Realtidsregi

24 URL till IRL INNEHÅLL Världsledande ljus- och mörkerkörningsfor skare skriver spaning om mörkerkörning PUBLICITET OCH NYHETSBREV Publicitet på bl a MSN.se, Nordic Audi och Teknikens värld. Samt utskick till samtliga Audi-ägare ÅTERFÖRSÄLJARNA Mörkerkörning i Audis nya anläggning ute i Smista med föreläsning om mörkerkörning. Kunder och media inbjudna

25 Genomslag

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37 Motor- media ÅF Livssti ls- media Affärs- press Nyhets- brev Bloggar och forum Faceboo k

38 Film

39 Resultat •Räckvidd: 15 miljoner (mål 5 miljoner) •TT plockar 5 ggr från en kampanjsajt(!) •Uppskattat medievärde: SEK •40% av genomslaget i icke motormedia (mål 25%) •Över 40 provkörningar kan direkt kopplas till kampanjen •Shortlist Europas bästa kampanjer alla kategorier 2009 •Guld Cannes Lions 2010

40 Insikter 1.Etablera kommunikativ plattform med stark kontext 2.Förena digitala plattformar med traditionell PR 3.Driva kampanjen aktivt i realtid 4.Specialanpassa innehållet till mediet/målgruppen 5.Använd en trovärdig tredjepart

41 Slussplan 9, Stockholm |


Ladda ner ppt "Carwinism | Audi. Innehåll 1.Inkastare 2.Uppdrag 3.Problem 4.Lösning 5.Genomförande 6.Genomslag 7.Resultat 8.Slutsatser."

Liknande presentationer


Google-annonser