Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Verksamhets- ombud Leverera Vård och Omsorg Välkommen till utbildningen för.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Verksamhets- ombud Leverera Vård och Omsorg Välkommen till utbildningen för."— Presentationens avskrift:

1 Verksamhets- ombud Leverera Vård och Omsorg Välkommen till utbildningen för

2 Dagens innehåll • Välkomna • Förvaltningsmodellen och verksamhetsombudets roll • Dokumentationstyper • Interaktiva utbildningsmaterialet - visning • Det interaktiva utbildningsmaterialet - egen genomgång • Sammanfatta journaler och upprätta nya • Behörighetsadministration i Treserva • Kunskapsportalen – meddela förvaltningen om ny personal • Supportvägar, webbformulär, telefonsupport • Ändringshanteringsrutin • Vad loggning innebär • Samtyckesrutiner • Kvittera nya uppdrag • Avsluta i ”Ej aktuella - att avslutas”-mappen • Reservrutiner vid driftstopp • Vid driftstörningar – var vänder jag mig? • Passwordkiosken • Övriga frågor Tider: Välkomna Fika ca Lunch på egen hand Fika ca Slut 16.00

3 Förvaltningsorganisation Leverera Vård och Omsorg Styrgrupp Förvaltningsledning Myndighet objektspecialister IT-ombud Utförare objektspecialister Verksamhetsombud Legitimerad personal objektspecialister Verksamhetsombud Samordnad vårdplanering objektspecialister Superanvändare Meddix Leverantörer IT-drift och IT-stöd LKDATA CGI Övriga

4 •Användarstöd till medarbetare i den egna verksamheten •Utbilda omvårdnadspersonal •Hantera behörigheter för omvårdnadspersonal •Delta på verksamhetsombudsmöten •Framföra verksamhetens krav och behov till förvaltningen •Vidarebefordra ärenden till Användarstöd som inte kan lösas av verksamhetsombud •Vidarebefordra information från förvaltningen till verksamheten •Kolla att alla medarbetare anmäler sig till passwordkiosken! •Användarstöd till medarbetare i den egna verksamheten •Utbilda omvårdnadspersonal •Hantera behörigheter för omvårdnadspersonal •Delta på verksamhetsombudsmöten •Framföra verksamhetens krav och behov till förvaltningen •Vidarebefordra ärenden till Användarstöd som inte kan lösas av verksamhetsombud •Vidarebefordra information från förvaltningen till verksamheten •Kolla att alla medarbetare anmäler sig till passwordkiosken! Verksamhetsombudets roll

5 Användarstöd - Utförarprocessen 5 Verksamhet Krav, behov, fråga Verksamhet ! ! Objekt- Specialister 2:a och 3:e linjen Ev. hjälp från leverantör eller förvaltningsledn Verksamhet ! ! Svar/hjälp Fråga/problem kvarstår ! ! Svar/hjälp

6 Dokumentationstyper i Treserva

7 Dokumentationstyper – vad är vad? Exempel: Olle ramlade i köket på morgonen och slog upp ett sår på höger höft. Sköterskan upprättade en vårdplan med instruktioner om sårvård. ”Sår hö höft”. Höften smärtar vid rörelse. Olle vill därför inte ha sin promenad som planerat. I morgon har han också planerat att åka till sin syster Stina, men känner att han inte orkar på grund av smärtan i höften. Daganteckning Journal (SoL/LSS) Patientjournal (anteckning i vårdplan) Avvikelse* Att göra Olle ville inte ha sin promenad idag och klagar över smärta i höften, har pratat med sjuksköterskan som kommer med nytt omläggningsmaterial till såret. Vi behöver ringa Stina och säga att han inte kommer i morgon. Har skrivit en avvikelse. Olle ville inte ha sin promenad idag, har ont i sin höft. Vårdplanen Sår hö höft: Uppföljning: sjuksköterskan kontaktad för bedömning Fallolycka. Föll i köket och slog i höften….. Ring Stina och säg att Olle inte kommer i morgon. SoL HSL SoL HSL Allmänt *Avvikelse HSL. Kan även vara SoL, ex. utebliven insats.

8 e-Learning på Kunskapsportalen

9

10

11 I Treserva Ny journal – skriv in sammanfattningen

12 Ny journal

13 Ny journalanteckning

14

15 Ny journalanteckning - frastext

16 Ny journalanteckning – frastext Skriv in/kopiera in sammanfattningen, Spara och Stäng

17 Behörighetsadministration Gå till Service - Användaradministration

18

19 Användarnamnet som man fick till Linköpings kommun- kontot används.

20

21

22 Användarstöd kan ”skugga” dej vid tillfälle om du behöver hjälp första gångerna du lägger behörigheter på egen hand.

23 Meddela Användarstöd om ny personal •För att omvårdnadspersonalen ska kunna gå kursen i Kunskapsportalen måste Användarstöd meddelas. •Det gör du antingen via supportformulär •eller faxar Behörighetsansökan Treserva omvårdnadspersonal och bockar för Kunskaps- portalen, klara i Treserva. Vid båda alternativen: Skriv namn och användarnamn på den nya medarbetaren och om det är FH eller ÄO (Funktionshinder eller Äldreomsorg) Därefter lägger vi in behörighet till eLearningmaterialet Formuläret: https://eservice.linkoping.se/016 Blanketten:

24 Supportvägarna – telefon eller skriftligt

25 Ändringshantering •Krav, behov och önskemål tas emot både på verksamhetsombudsmöten och skriftligt via blanketten för Ändringsbegäran. Den finns på hemsidan under Ändringshantering.

26 Loggning – att upplysa om vid nya behörigheter •Varje användare kontrolleras minst en gång per år •Varje månad görs slumpurval Vad får man göra då? Ta del av information om den enskilde som man behöver för att kunna utföra sitt arbete på rätt sätt vid aktuellt tillfälle.

27 Övrigt •Samtycke – inhämtas ex vid överlämnande av sammanfattning till ny utförare •Kvittera nya uppdrag i webben – många gamla sedan starten som måste tas omhand i Nya uppdrag (”nolla mappen”)

28 Rutin vid driftstörningar – var vänder jag mig? •Vardagar till Användarstöd Vård och omsorg •LKDATA kundservice •Jourtid är det Tekniska verken som tar emot felanmälan vid allvarliga driftstörningar (ej enskilda ärenden angående användares behörigheter och liknande) •Rutin vid driftstörningar och stopp

29 PASSWORDKIOSKEN •Kolla att alla nya användare direkt anmäler sig till passwordkiosken. •Då kan de få nytt lösenord dygnet runt om de glömt det •Länk på hemsidan

30 Länk till Genomförandewebben På

31 Inloggning i Genomförandewebben Privata utförare: Viktigt Kom ihåg LINKOM\ före användarnamnet.

32 Övriga frågor •Grattis! Nu är du ”VO”!


Ladda ner ppt "Verksamhets- ombud Leverera Vård och Omsorg Välkommen till utbildningen för."

Liknande presentationer


Google-annonser