Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Öppen lab. kring cellandningen. Experiment  Eleverna får i uppgift att undersöka hur växterna gör för att utvinna energi i frånvaro av solljus.  Enligt.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Öppen lab. kring cellandningen. Experiment  Eleverna får i uppgift att undersöka hur växterna gör för att utvinna energi i frånvaro av solljus.  Enligt."— Presentationens avskrift:

1 Öppen lab. kring cellandningen

2 Experiment  Eleverna får i uppgift att undersöka hur växterna gör för att utvinna energi i frånvaro av solljus.  Enligt teorin använder sig växter av cellandning under nattetid, d.v.s. socker + Syre koldioxid och vatten.  Hur kan vi testa detta? Frågan lämnas öppen med laborationssalens utrustning till förfogande. (har ställt fram växter, pH-indikator, flaskor m.m.)

3 Förslag på experiment  Material  4 genomskinliga flaskor  3 skott från vattenväxt  pH-indikator (BTB)  Från vänster:  Kranvatten  Växt med total mörker  Växt med solljus  Växt med glödlampa (konstant ljus)

4 Experiment – resultat  Från vänster:  Kranvatten (neutral)  Växt med total mörker (något sur)  Växt med solljus (något basiskt)  Växt med glödlampa - konstant ljus (basisk)  Även om resultaten inte är väldigt tydliga så finns det dock en skillnad vilket bör diskuteras i rapporten

5 Syftet med laborationen  Central innehåll (Läroplan år 7-9)  Fotosyntes och förbränning samt energiomvandlingar i dessa reaktioner.  Vatten som lösningsmedel och transportör av ämnen, till exempel i mark, växter och människokroppen. Lösningar, fällningar, syror och baser samt pH-värde.  Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.  Sambandet mellan kemiska undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och teorier.  Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.

6 Varför denna laboration?  Laborationen kräver inga ”farliga” kemikalier  Lite tid för förberedelse & efterarbete  Innehåller en hel del vetenskapligt arbetssätt beroende på hur mycket man som lärare handleder.  Laborationen går att koppla med teori om t.ex. fotosyntes, cellandning (respiration), pH-skalan.  Att tänka på…  Vattenpest är alltid slut hos akvariehandlare  Resultatet är inte alltid glasklart  Som en öppen laboration bör man som lärare vara väldigt lyhörd för att på så sätt leda in eleverna på rätt spår.

7 Rapport enligt TIMRaD

8 Tidsåtgång  Ca 10 min förberedelse  Ca 60 min genomförande inkl. påbörjande av rapport  Antal tillfällen: 2

9 Förväntat resultat  Tydliga skillnader i pH-värde (aldrig så tydligt som bilden visar…)


Ladda ner ppt "Öppen lab. kring cellandningen. Experiment  Eleverna får i uppgift att undersöka hur växterna gör för att utvinna energi i frånvaro av solljus.  Enligt."

Liknande presentationer


Google-annonser