Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Öppen lab. kring cellandningen

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Öppen lab. kring cellandningen"— Presentationens avskrift:

1 Öppen lab. kring cellandningen

2 Experiment Eleverna får i uppgift att undersöka hur växterna gör för att utvinna energi i frånvaro av solljus. Enligt teorin använder sig växter av cellandning under nattetid, d.v.s. socker + Syre koldioxid och vatten. Hur kan vi testa detta? Frågan lämnas öppen med laborationssalens utrustning till förfogande. (har ställt fram växter, pH-indikator, flaskor m.m.)

3 Förslag på experiment Material 4 genomskinliga flaskor
3 skott från vattenväxt pH-indikator (BTB) Från vänster: Kranvatten Växt med total mörker Växt med solljus Växt med glödlampa (konstant ljus)

4 Experiment – resultat Från vänster:
Kranvatten (neutral) Växt med total mörker (något sur) Växt med solljus (något basiskt) Växt med glödlampa - konstant ljus (basisk) Även om resultaten inte är väldigt tydliga så finns det dock en skillnad vilket bör diskuteras i rapporten

5 Syftet med laborationen
Central innehåll (Läroplan år 7-9) Fotosyntes och förbränning samt energiomvandlingar i dessa reaktioner. Vatten som lösningsmedel och transportör av ämnen, till exempel i mark, växter och människokroppen. Lösningar, fällningar, syror och baser samt pH-värde. Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering. Sambandet mellan kemiska undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och teorier. Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.

6 Varför denna laboration?
Laborationen kräver inga ”farliga” kemikalier Lite tid för förberedelse & efterarbete Innehåller en hel del vetenskapligt arbetssätt beroende på hur mycket man som lärare handleder. Laborationen går att koppla med teori om t.ex. fotosyntes, cellandning (respiration), pH-skalan. Att tänka på… Vattenpest är alltid slut hos akvariehandlare Resultatet är inte alltid glasklart Som en öppen laboration bör man som lärare vara väldigt lyhörd för att på så sätt leda in eleverna på rätt spår.

7 Rapport enligt TIMRaD

8 Tidsåtgång Ca 10 min förberedelse
Ca 60 min genomförande inkl. påbörjande av rapport Antal tillfällen: 2

9 Förväntat resultat Tydliga skillnader i pH-värde (aldrig så tydligt som bilden visar…)


Ladda ner ppt "Öppen lab. kring cellandningen"

Liknande presentationer


Google-annonser