Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Fastighetsbranschens MarknadsRåd

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Fastighetsbranschens MarknadsRåd"— Presentationens avskrift:

1 Fastighetsbranschens MarknadsRåd
Anders Borggren (ISS Property Services), Håkan Bryngelsson (AB Advance Lidingö), Pia Carlberg (Stronghold), Mona Finnström (Fastigo), Göran Garberg (Corporate Missions AB), Karin Geiger (The Tomorrow Story), Klaus Hansen Vikström (Fabege), Gustaf Hermelin (Klövern), Kristoffer Sandberg (KTH), Svante Torell (Vasakronan), Johan Zetterstedt (Fastighetsnytt)

2 Vårt behov Branschens behov av nyrekrytering under de närmaste åren uppgår till minst 5 000 individer och inom tio år till ca 15 000. Ett stort, omedelbart, behov av ingenjörer och tekniker samt fastighetsskötare men också ”ny” kompetens; kunskap om mjukvaran, service och tjänster Vad vet målgruppen om oss? Bara 9 % av alla studerande känner till att branschen finns. Men inte undra på det, vi är en rörig bransch!

3 …eller hur? CF Bygg branschen UFOS ROK FFU Fastighets- entrepre-
nörerna SIF SKTF Centrum för fastighets företagande Fabur väst AFF Almega CF LO Fastigo Fastighets- ägarna SABO G3F Stockholms fastighets- förvaltare VVS branschen Bygg branschen Fastighets anställdas förbund Förvaltare i väst HSB Riksbyggen Trädgårds sektorn Kyrkan

4 Omvärld och andra branscher

5

6

7 Därför är Marknadsrådets primära uppgift……
Få branschen att bli synlig som bransch Öka efterfrågan på utbildningar inom skolans regi, stötta och initiera lärlings- och traineeprogram samt utveckla nya samarbeten skola och företag. Skapa förutsättningar för företagen att hitta rätt kompetens Skapa förutsättningar för jobbsökande att hitta oss.

8 Ett förslag på vår existentiella grund
Fastighetsbranschen uppdrag är att, med minsta möjliga miljöpåverkan, utveckla morgondagens samhälle med fokus på att människor utvecklas och trivs i sitt boende och på sin arbetsplats. Vi levererar attraktiva miljöer, trivsamt boende, effektiva kontor och inbjudande butiker, för att ta några exempel. Fastighetsbranschen binder samman politiker, medborgare, företag och människor inom ett flertal områden såsom arkitektur, bygg, finans, teknik, drift och kund och erbjuder därmed spännande utvecklingsmöjligheter inom design, IT, teknik, finans, service och affärer. Vi står för kvalitet, kontinuitet och långsiktighet med visionen att vara en ledande aktör för utveckling av individer, av organisationer och av samhället i stort.

9 Den kommunikativa röda tråden handlar om att förflytta oss…
från rörigt till gemensam grund från husfasader till människor från obligation i finansvärlden till kundrelationer i vardagen från siffror till stories från manligt till kvinnligt

10 Målgrupper Högstadiet Gymnasiet Universitet Arbetslösa Arbetande
Inställning till sin framtida arbetsgivare Okunniga om arbetslivet Osäkra och ointresserade av sitt yrkesval och framtida arbetsplats Lite nyfikna på företag och arbetslivet Viss kontakt med olika företag Nyfikna på framtida arbetsgivare Vet vad de vill ha ut av den framtida arbetsgivaren Blandad arbetslivs-erfarenhet Ett jobb prio ett Vet vad de vill ha och måste lockas till företaget. Vägar att påverka Prao Studiebesök Gymnasieval Föreläsningar Gymnasiemässa Portalen! Praktik Universitetsval MarknadsDagar Event (jfr IT) Uppsatser Mässor Möten på arbets-förmedlingen Attraktiva jobbannoser Attraktiva jobbannonser

11 Kommunikation på tre nivåer
Strategiskt: Skapa kännedom om branschen Taktiskt: Skapa intresse och handling Ex: Häng med oss på vår portal och lär känna branschen, sök följande utbildningar…. Operativt: Erbjuda konkreta möjligheter. Ex: Följande företag söker nya medarbetare med kompetens x och y med start 14 mars Sommarjobb? Ring följande företag…

12 Så hur ska vi genomföra detta? Vi måste börja med oss själva!
1. Internt arbete med oss själva; föreläsningar, workshops och erfarenhetsutbyte 2. Vi ska samarbeta med olika skolor, arbetsförmedlingar och projekt 3. Vi ska visa upp goda case; företags-, team-, och personporträtt 4. Vi ska utveckla Fastighetsbranschens rekryteringsportal

13 Internt arbete och samarbete med skolor- föreläsningar, workshops och erfarenhetsutbyte
Den attraktiva arbetsgivaren Gymnasieungdomar. Prao, praktik, föreläsningar skola, arbetsplatsbesök. Universitetsstuderande. Praktik, uppsatser, föreläsningar, rekryt.dagar. Kontakter med arbetslösa och nya svenskar. Arbetsmarknadsåtgärder, projekt som inspiration och möjliga att delta i. Pr-träning Föreläsning, inspiration och nyhetsinventering för att finna nyheterna som kan sprida ryktet om fastighetsbranschen Blogg-workshop

14 Casefilmer: Stories utan siffror
Case för att levandegöra oss som bransch, genom att berätta stories som berör och engagerar. Vi berättar om branschen genom att berätta om företags goda exempel. Vi gör företagsporträtt, teamporträtt och personporträtt

15 En ny modern rekryteringsplats: www.fastighetsbranschen.info
Bloggar Trainee, prao, företagsbesök, uppsatsämnen Lediga jobb, idag, om ett år, om tre år Länkar; artikl, forskn.rapp om arb miljö, hållbarhet mm Servicefunktioner ex CV-databas Samarbete m YRMIS.se och CAREERBOOK.se Presentationer av personer, team, företag i text, bild och i film

16 Marknadsrådet vill att ni hänger med och möter framtidens utmaningar!
Ju fler vi blir som satsar, desto större genomslag! På nästa års B.A. ska vi vara väl förberedda internt, ha marknadsfört oss som arbetsgivare (ex via case) och vår rekryteringsportal ska vara uppe. Vi behöver fler dedikerade grundare för att snabbt komma igång. Idag har Klövern, Ljungbergsgruppen, Vasakronan och Fabege anmält sitt intresse. Via våra partners erbjuder vi utbildningar och workshops med fokus på rekrytering, start fredagen den 12 november i Stockholm. Via våra partners erbjuder vi case-filmer. Läs lilla foldern du har fått, prata med oss nu efteråt, ring oss och var bland de första. För nu kör vi!


Ladda ner ppt "Fastighetsbranschens MarknadsRåd"

Liknande presentationer


Google-annonser