Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Internet, datorn och du markmedia.blogs.com.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Internet, datorn och du markmedia.blogs.com."— Presentationens avskrift:

1 Internet, datorn och du markmedia.blogs.com

2 Traditionella nätet E-post Diskussionsgrupper/chatt Webben
(R)evolutionerande E-post Diskussionsgrupper/chatt Webben Internet har varit med oss ett tag nu. Det är ett decennium sen de första svenska tidningarna dök upp på nätet. De klassiska programmen som e-post och webb-baserade sökmotorer likaså. Dessa är i ständig utveckling men har inneburit en gradvis förändring och fördjupning av de traditionella arbetssätten. Men trots det är de underutnyttjade. E-postens roll som sållare och organisatör av information är relativt blygsam, användning av nyhetsgrupper och chattar som journalistiska verktyg är nästan obefintlig. Även sökmotorer är underutnyttjade då vi sällan går på djupet med de möjligheter de erbjuder. markmedia.blogs.com

3 ”Nya” nätet Bloggar RSS Podcasting Bildnätverk Taggar/teman
Revolutionär Bloggar RSS Podcasting Bildnätverk Taggar/teman markmedia.blogs.com

4 VEM Alla använder Internet utom de äldre
Över 90 procent av alla i åldern år använde Internet under första kvartalet 2005. Bland åringarna var andelen 85 procent men bland åringarna sjönk andelen till drygt hälften. Skillnaderna mellan kvinnor och män var små utom i den äldsta åldersgruppen där andelen kvinnor var tydligt lägre. markmedia.blogs.com

5 Vad Alla har TV och mobiltelefon
Praktiskt taget alla har tillgång till TV hemma och ungefär en tredjedel har digital-TV. Mobiltelefon är lika vanligt som TV, d.v.s. praktiskt taget alla har tillgång till mobiltelefon. Den enda grupp där andelen med tillgång till mobiltelefon understiger 90 procent är pensionärer. En tredjedel av alla har en mobiltelefon som kan användas för åtkomst av Internet markmedia.blogs.com

6 VAD Vanligast att söka information
Det vanligaste ändamålet med Internet är att söka information om varor eller tjänster (70 procent). Att skicka och ta emot e-post är nästan lika vanligt (67 procent). Ungefär hälften använder Internetbank och nästan lika många hämtar information från myndigheters hemsidor. Tjänster med anknytning till resor och inkvartering utnyttjas av ungefär 40 procent. markmedia.blogs.com

7 DELA MED SIG? Fler än en miljon använder fildelningsprogram
Hälften av alla män i åldern år har någon gång använt ett fildelningsprogram, för samtliga undersökta åldrar har ungefär var femte person gjort det. Andelen kvinnor som använder fildelningsprogram är mindre än hälften så stor som bland män. Statistiken från SCB; Privatpersoners användning av datorer och Internet 2005 markmedia.blogs.com

8 Ungdomar Typiska ungdomsföreteelser är:
att syssla med någon typ av annan kommunikation via Internet t.ex. att chatta respektive lyssna på musik, spela spel och ladda ner musik, spel och bilder. I båda dessa fall utför två av tre av de I åldern år dessa sysslor. I denna ålderskategori är det även populärt att lyssna på radio eller titta på TV via Internet respektive ladda ner programvara, knappt 40 procent använder Internet till dessa sysslor. markmedia.blogs.com

9 Nyhetsgrupper Newsgroups (eller usenet)
Bevaka företag [Ericson] [Nokia] [DN] Hitta (intervju)personer Faqs [Frequently Asked Questions] FAQ;s är utmärkta utgångspunkter för att snabbt sätta sig in i ett okänt område. Prova att söka efter ”genetically modified foods” eller Sweden eller Sverige. Nyhetsgrupper kan med fördel användas för att “lyssna av” konsumenters inställning till produkter eller tjänster. Vill man veta vad Nokia-användarna har för problem med sina telefoner bör man kolla alt.cellular.nokia. Där tas upp verkliga problem av verkliga användare. markmedia.blogs.com

10 Diskussionsforum Diskussionsgrupper [definition]
groups.msn.com groups.yahoo.com [svenska] Grupper kring särskilda ämnen [T.ex. Nya kompisar en MSN-grupp för ungdommar i gymnasieskolan] Ofast finns det en söktjänst kopplat till dem [yahoo MSN]. Diskussionsgrupper kan ge dig kontakter i grupper man inte vanligtvis rör sig bland. Ex.vis. Astronomi-intresserade i Sverige. De svenska grupperna kan hittas på markmedia.blogs.com

11 Chattgrupper Chattportaler Enskilda chattar Sunet Google Yahoo
Deenas world Enskilda chattar Filmchatt, Aftonbladet chatt, schizofreni Chattarna kan fylla många olika funktioner. Att kunna lyssna av aktiechatten som är kopplad till DI:s webbplats kan ge många tips och vinklar på ett ekonomijobb tex. markmedia.blogs.com

12 ”Communities” Lunarstorm, Playahead, Pussas Qx.se, Sylvia Vujer
    Jag kan ta att jag själv, som vuxen, inte får ha hjärnan ifred. Men när de vill styra mina telningars tankar blir jag rädd. På chatsajter som Lunarstorm, Habbo Hotel och Playahead kan det sitta "en chattare som, arvoderad av ett undersökningsföretag, lyssnar av vad som sägs om filmer, skivor, tv-spel, chips, godis, läsk, kort sagt, om allt som ungdomar kan tänkas vilja köpa för pengar". Pelle Andersson Många grupper har skapat virtuella samhällen (oftast kallade communities) på nätet. Här kan man skapa nya kontakter, hitta trender och fördjupa kunskaparna kring och insikter i olika samhällsgrupper. Playahead och Lunarstorm är kanske de största samlingspunkterna för ungdomar i Sverige. Här pågår mycket som borde vara av intresse för journalister. Som ett exempel kan nämnas att efter Tsunamin i fjol pågick här en av de största stödinsatser för ungdomar som drabbats. Gruppterapi i sann kollektiv anda, faktiska insamlingar, erbjudanden om hjälp, fikastunder mm. Dessutom diskussioner om politik, hur man upplevde vuxenvärldens ageranden, vad man tyckte om politiken i stort och om enskilda politiker. Och självklart en filosofisk diskussion om Guds vara eller inte och naturens hämnd bl.a En given miljö för samhällsjournalister. Och här är det viktigt att klart tala om att man är journalist. markmedia.blogs.com

13 Agenter Nyhetsagenter
Google news, bevakar Google News, letar genom 4,500 ständigt uppdaterade källor News.yahoo.com är Yahoos variant med tillhörande alert service. MSN news (RSS) Aftonbladet (RSS) Det finns många lokala varianter. I Sverige finns Eniro - Nyhetssök Att ständigt kunna övervaka det dagliga internationella nyhetsflödet och få upplysningar om artiklar där dina ämnen förekommer är mycket värdefullt. Du lägger in nyckelord och får träffarna levererade per e-post. Har är det viktigt att utföra samma sökning i flera olika tjänster eftersom de har olika källor. markmedia.blogs.com

14 ”Nya” nätet Bloggar RSS Podcasting Bildnätverk Taggar Revolutionärt
Dessa nya tjänster har kommit under de senaste två åren och kommer (tror jag) att ha en en starkare påverkan på journalistiken än det “traditionella” Internet. Tjänsterna ovan kan kallas för “nya nya media”. Bloggandet har blivit mest uppmärksammat under den senaste tiden, men det är den sammanlagda effekten som kommer att vara viktig, inte de enskilda delarna. Den skapar både nya förutsättningar för masspublicering och nya förväntningar på de etablerade medierna. Om megafonen har varit metaforen för mycket av medieverksamheten hittills, kommer konversationen att vara den dominerande metaforen för framtiden. Detta kräver en annan attityd, arbetsorganisation och inställning från medieaktörerna och en fördjupat diskussion om journalistikens väsen från oss. Nya medieformer öppnar nya kanaler till läsarna (eller lyssnarna eller tittarna) men samtidigt skapar de nya problem för journalistiken. markmedia.blogs.com

15 Blogg Var är en blogg? Hur fungerar den? Vad kan den vara bra för?
Hur hittar man dem? En sökning i PressText på “blogg*” under årets första tre månader gav 29 träffar. Gör en liknande sökning för juli - sep. Ser du nån skillnad? markmedia.blogs.com

16 Blogg - vad Regelbunden uppdatering
Kronologisk ordning, senaste inlägg högst upp, arkiv Flermedial Text Photoblog (Swedes) Audioblogs Videoblogs Moblogs Vanligen hos gratis webbaserad tjänst Blogger.com, audioblogger.com/ mm Nationalencyklopedin definierar blogg markmedia.blogs.com

17 Blogg – hur? Skaffa (gratis) konto Börja skriva Posta [exempel]
markmedia.blogs.com

18 Blogg - vem Tidningar Journalister Politiker Branscher Lobbyister
Akademiker Kulturpersonligheter LO Alla markmedia.blogs.com

19 The Blair watch project Att använda läsarna som fotokraft
Blogg - media BBC Valblogg Guardian valblogg The Blair watch project Att använda läsarna som fotokraft Bloggandet håller på att bli en integrerad del av medieutbudet. Både brittiska och amerikanska nyhetsorganisationer har använt bloggar och bloggare som delar av sina valbevakningar. I England inför förra valet hade både Guardian och BBC bloggar där de egna politiska kommentatörerna skriev sina personlig betraktelser kring valet, men de släppte också in läsarna/tittarna/lyssnarna på ett förtjänstfull sätt. Ovan är bara två exempel på det. I dagarna har CNN annonserat ut följande tjänst: ”Producer will cover web-logs (blogs), pod-casts, and other internet-based forms of new media. The web producer will locate, research, and report on blogs and web sites that include news, politics, policy, commentary, and other information of value to our viewers. The results will be daily television segments reporting on this area of the media. This person will be responsible for producing both the editorial content and also the graphic and video elements necessary to develop each segment. This person will also report on-air as needed.” Åter ett bevis på att bloggandet börjar bli en integrerad del av mediaproduktionsapparaten. markmedia.blogs.com

20 Blogg – demokratisk verktyg
TalkEuro-projektet EU:s konstitution Konverterat PDF-dok till blogg Varje kapitel ett inlägg Kommentarer på varje post titta markmedia.blogs.com

21 Topp-portalen: Eatonweb
Blogg - bevaka Topp-portalen: Eatonweb Sök (int) Bloglines Daypop Feedster Technorati Blogwise Bevaka Blogpulse Popdex Technorati Bevaka många bloggar med en gång på markmedia.blogs.com

22 Bloggar på svenska Bloggportaler
* Bloggportalen.se - "Din guide till den svenska bloggvärlden" * intressant.se - kategoriserade blogginlägg. * nyligen.se - nyligen uppdaterade svenska bloggar. * knuff.se - en knuff i rätt riktning. Trendgrafer och aktuella ämnen. * Var är du? - en svensk bloggkarta. * Blogwalk - svensk bloggsökmotor som bygger på data från bloggkartan. * Feeder.se - svensk bloggsökmotor * Tjejblog - Länkar till tjejer som bloggar * Bloggtoppen - Bloggtoppen * Bloggtoppen.se - Bloggtoppen.se Intressant, nyligen och var är du är så-kallade ping-tjänster. Varje gång en bloggare skapar ett nytt inlägg skickas ett meddelande iväg (en ping) till en av dessa sajter. Detta tillåter hela bloggosfären att hålla reda på nya konversationstrådar. Blogwalk och feeder liknar mer sökmotorer för bloggar medan bloggportalen liknar en katalogtjänst av Yahoo-typen. Tjejblog samlar kvinnliga bloggare. Knuff är en intressant företeelse Jag citerar från hemsidan: ”Varje dag indexeras och analyseras tusentals inlägg från svenska bloggar för att ge besökare av denna sajt en knuff i rätt riktning mot vad svenska bloggare skriver om. Knuff.se bygger på s.k. flöden, ett distributionsformat som de flesta bloggar erbjuder i någon variant (RSS eller Atom).” Knuff tar fram listor över de vanligaste förekommande orden i de senaste blogginläggen vilket hjälper till att hitta heta ämnen och trender. markmedia.blogs.com

23 RSS RSS-flöden: Ett sätt att prenumerera på info.
du behöver nu aldrig besöka en speciell blogg, eller leverantör Behöver: RSS-läsare – Två varianter: på din dator [pc] [mac] eller på webben Följande är DN:s förklaring av RSS för sina läsare: RSS är ett standardformat för att leverera nyhetsrubriker och sammanfattningar. Det finns en del olika program som kan hämta data i RSS-format. Många av dem är gratis och fungerar på en vanlig PC eller Mac. Programmen fungerar lite olika, men principen är att de hämtar data från en RSS-källa och meddelar när det kommit in något nytt. På det viset kan du alltid hålla dig uppdaterad med de senaste nyheterna. I flera av programmen kan du klicka på rubrikerna och läsa hela nyheten på DN.se. Följande adresser ska du ställa in i programmet för att hämta DN:s nyheter. De viktigaste nyheterna (de som hamnar på förstasidan på DN.se) Nyheter (allt inom Inrikes, Stockholm, Utrikes, Politik och Vetenskap) Ekonomi Fotboll markmedia.blogs.com

24 RSS – vem? Nerikes Allehanda SR DN BBC Sverige/Norden
markmedia.blogs.com

25 Podcasting Vad är det? Vem gör det?
Ett enkelt sätt att distribuera MP3-filer så att prenumeranten får dem i sin utvala spelare: Ipod, handdatorn, telefon etc. Vem gör det? Över 22 million Amerikaner äger iPods or MP3-spelare och ca 30% av dem har laddat ner en podcast. Detta är ca. 6 millioner människor. [Pew research] Podcasting eller podradio är ett sätt att distribuera ljudfilar till en prenumerationsskara. Tekniken är enkelt och billig. I podcastvärlden finns två typer av aktörer: Etablerade medieorganisationer - främst etermedia som BBC, SR, NPR i USA osv, och amatörer som skapar egna program. I de etablerade mediernas fall är det ett sätt att bryta loss radiolyssnandet från radions tidstyranni. Genom att låta lyssnarna ladda ner programmen direkt till sina MP3-spelare kan programmen lyssnas på när det passar. Att lyssna på “vår grundade mening” på cyckeln på väg till jobbet eller till radioteaterns klassiska uppsättningar i flygplanet är nu ett allt rimligare krav som konsumenterna kommer att ställa. Amatörerna har självklart en varierande nivå på sina program. Här hittas allt från tvåminuters inslag om att gå till bussen till mycket välproducerat kvalitativt material. Lyssna gärna på Richard Gatarskis skolsmart på . Ett exempel på ”grassroots broadcasting” och en pekare mot en kommande konkurrent till etablerade etermedia. markmedia.blogs.com

26 Podcast – så går det till
Skaffa gratis programvara Hitta ett program av intresse SR Ipodder.org Podcast.net BBC Lägg in ”Feeden” Lyssna markmedia.blogs.com

27 Sociala nätverk Flickr Nils Tags bloggrubriker
E-posta bilder till blogg Album på nätet Teamen och taggande skapar nätverk Nils Alltfler väljer att lägga upp sina bilder på nätet, ofta i form av offentliga album på särskilda bildsajter. Men dessa sajter fungerar som betydligt mer än bara enskilda fotoalbum på nätet. Här ser vi utvecklandet av ett kollektivt bildsamlande och skapandet av sociala nätverk byggt på bildmediet. Här finns möjlighet att annotera bilderna, att bestämma kategorier och att gruppera bilder i “pooler”. Bilderna från London-bombningar samlades i grupper oavsätt vilka fotograferna var. En svensk variant är bloggrubriker (http://flickr.com/photos/tags/bloggrubriker/) där några svenska bloggare samlar rubriker från tidningarna som handlar om bloggandet. Kvalité på bilderna skiftar enormt men det finns tillräckligt många högkvalitativa bilder för pressfotograferna att börja oroa sig, framförallt frilansarna. Bildagenter söker genom Flickr för att hitta säljbara bilder och priserna är bara en bråkdel av marknadens vanliga taxor. DN:s egen Nils Öhman har fått en sådan förfrågan. markmedia.blogs.com

28 Nätverkände Del.icio.us (Nätverkände bokmärken) Mina Teman
Här finns möjligheter att dela med sig av sina bokmärken/favoriter. Det fungerar på flera sätt. Dels som ett lagringsställe för egna bokmärken på nätet där de alltid kommer att vara tillgängliga oavsätt var i världen du befinner dig, men också som ett sätt att söka efter andra (som har) liknande intressen och tips. markmedia.blogs.com


Ladda ner ppt "Internet, datorn och du markmedia.blogs.com."

Liknande presentationer


Google-annonser