Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

markmedia.blogs.com Internet, datorn och du.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "markmedia.blogs.com Internet, datorn och du."— Presentationens avskrift:

1 markmedia.blogs.com Internet, datorn och du

2 markmedia.blogs.com Traditionella nätet  E-post  Diskussionsgrupper/chatt  Webben (R)evolutionerande

3 markmedia.blogs.com ”Nya” nätet  Bloggar  RSS  Podcasting  Bildnätverk –Taggar/teman Revolutionär

4 markmedia.blogs.com VEM  Alla använder Internet utom de äldre  Över 90 procent av alla i åldern år använde Internet under första kvartalet  Bland åringarna var andelen 85 procent men bland åringarna sjönk andelen till drygt hälften.  Skillnaderna mellan kvinnor och män var små utom i den äldsta åldersgruppen där andelen kvinnor var tydligt lägre.

5 markmedia.blogs.com Vad  Alla har TV och mobiltelefon  Praktiskt taget alla har tillgång till TV hemma och ungefär en tredjedel har digital-TV.  Mobiltelefon är lika vanligt som TV, d.v.s. praktiskt taget alla har tillgång till mobiltelefon.  Den enda grupp där andelen med tillgång till mobiltelefon understiger 90 procent är pensionärer.  En tredjedel av alla har en mobiltelefon som kan användas för åtkomst av Internet

6 markmedia.blogs.com VAD  Vanligast att söka information  Det vanligaste ändamålet med Internet är att söka information om varor eller tjänster (70 procent).  Att skicka och ta emot e-post är nästan lika vanligt (67 procent).  Ungefär hälften använder Internetbank och nästan lika många hämtar information från myndigheters hemsidor.  Tjänster med anknytning till resor och inkvartering utnyttjas av ungefär 40 procent.

7 markmedia.blogs.com DELA MED SIG?  Fler än en miljon använder fildelningsprogram  Hälften av alla män i åldern år har någon gång använt ett fildelningsprogram,  för samtliga undersökta åldrar har ungefär var femte person gjort det.  Andelen kvinnor som använder fildelningsprogram är mindre än hälften så stor som bland män.  Statistiken från SCB; Privatpersoners användning av datorer och Internet 2005

8 markmedia.blogs.com Ungdomar  Typiska ungdomsföreteelser är:  att syssla med någon typ av annan kommunikation via Internet t.ex. att chatta respektive lyssna på musik, spela spel och ladda ner musik, spel och bilder.  I båda dessa fall utför två av tre av de I åldern år dessa sysslor.  I denna ålderskategori är det även populärt att lyssna på radio eller titta på TV via Internet respektive ladda ner programvara, knappt 40 procent använder Internet till dessa sysslor.

9 markmedia.blogs.com Nyhetsgrupper  Newsgroups (eller usenet) Newsgroups –Bevaka företag [Ericson] [Nokia] [DN]EricsonNokiaDN –Hitta (intervju)personerHitta personer –http://groups.google.com/http://groups.google.com/ –Faqs [Frequently Asked Questions]

10 markmedia.blogs.com Diskussionsforum  Diskussionsgrupper [definition][definition] •groups.msn.comgroups.msn.com •groups.yahoo.com [svenska]groups.yahoo.comsvenska  Grupper kring särskilda ämnen –[T.ex. Nya kompisar en MSN-grupp för ungdommar i gymnasieskolan] Ofast finns det en söktjänst kopplat till dem [yahoo MSN].Nya kompisar yahooMSN

11 markmedia.blogs.com Chattgrupper  Chattportaler –SunetSunet –GoogleGoogle –YahooYahoo –Deenas worldDeenas world  Enskilda chattar –Filmchatt, Aftonbladet chatt, schizofreniFilmchattAftonbladet chattschizofreni

12 markmedia.blogs.com ”Communities”  Lunarstorm, Playahead, Pussas LunarstormPlayaheadPussas  Qx.se, Sylvia Qx.seSylvia  Vujer Vujer Jag kan ta att jag själv, som vuxen, inte får ha hjärnan ifred. Men när de vill styra mina telningars tankar blir jag rädd. På chatsajter som Lunarstorm, Habbo Hotel och Playahead kan det sitta "en chattare som, arvoderad av ett undersökningsföretag, lyssnar av vad som sägs om filmer, skivor, tv-spel, chips, godis, läsk, kort sagt, om allt som ungdomar kan tänkas vilja köpa för pengar". Pelle Andersson

13 markmedia.blogs.com Agenter  Nyhetsagenter –Google news,Google news •bevakar Google News, letar genom 4,500 ständigt uppdaterade källor –News.yahoo.comNews.yahoo.com •är Yahoos variant med tillhörande alert service.alert service. – MSN news (RSS)MSN news –Aftonbladet (RSS)Aftonbladet  Det finns många lokala varianter. I Sverige finns Eniro - Nyhetssök Eniro - Nyhetssök

14 markmedia.blogs.com ”Nya” nätet  Bloggar  RSS  Podcasting  Bildnätverk –Taggar Revolutionärt

15 markmedia.blogs.com Blogg  Var är en blogg?  Hur fungerar den?  Vad kan den vara bra för?  Hur hittar man dem?

16 markmedia.blogs.com Blogg - vad Regelbunden uppdatering Kronologisk ordning, senaste inlägg högst upp, arkiv Flermedial Text Photoblog (Swedes)PhotoblogSwedes Audioblogs Videoblogs Moblogs Vanligen hos gratis webbaserad tjänst Blogger.comBlogger.com, audioblogger.com / mmaudioblogger.com / Nationalencyklopedin definierar bloggdefinierar blogg

17 markmedia.blogs.com Blogg – hur?  Skaffa (gratis) konto  Börja skriva  Posta  [exempel]exempel

18 markmedia.blogs.com Blogg - vem  Tidningar Tidningar  Journalister Journalister  Politiker Politiker  Branscher Branscher  Lobbyister Lobbyister  Akademiker Akademiker  Kulturpersonligheter Kulturpersonligheter  LO LO  Alla

19 markmedia.blogs.com Blogg - media  BBC –ValbloggValblogg  Guardian –valbloggvalblogg The Blair watch project Att använda läsarna som fotokraft

20 markmedia.blogs.com Blogg – demokratisk verktyg  TalkEuro-projektet – EU:s konstitution –Konverterat PDF-dok till blogg –Varje kapitel ett inlägg –Kommentarer på varje post –tittatitta

21 markmedia.blogs.com Blogg - bevaka  Sök (int) –BloglinesBloglines –DaypopDaypop –FeedsterFeedster –TechnoratiTechnorati –BlogwiseBlogwise  Bevaka –BlogpulseBlogpulse –PopdexPopdex –TechnoratiTechnorati Bevaka många bloggar med en gång på Topp-portalen: EatonwebEatonweb

22 markmedia.blogs.com Bloggar på svenska  * Bloggportalen.se - "Din guide till den svenska bloggvärlden"Bloggportalen.se  * intressant.se - kategoriserade blogginlägg.intressant.se  * nyligen.se - nyligen uppdaterade svenska bloggar.nyligen.se  * knuff.se - en knuff i rätt riktning. Trendgrafer och aktuella ämnen.knuff.se  * Var är du? - en svensk bloggkarta.Var är du?  * Blogwalk - svensk bloggsökmotor som bygger på data från bloggkartan.Blogwalk  * Feeder.se - svensk bloggsökmotorFeeder.se  * Tjejblog - Länkar till tjejer som bloggarTjejblog  * Bloggtoppen - BloggtoppenBloggtoppen  * Bloggtoppen.se - Bloggtoppen.seBloggtoppen.se Bloggportaler

23 markmedia.blogs.com RSS  RSS-flöden: Ett sätt att prenumerera på info. –du behöver nu aldrig besöka en speciell blogg, eller leverantör  Behöver: RSS-läsare – –Två varianter: på din dator [pc] [mac] eller på webbenpcmac webben

24 markmedia.blogs.com RSS – vem?  Nerikes Allehanda Nerikes Allehanda  SR SR  DN DN  BBC BBC  Sverige/Norden Sverige/Norden

25 markmedia.blogs.com Podcasting  Vad är det? –Ett enkelt sätt att distribuera MP3-filer så att prenumeranten får dem i sin utvala spelare: –Ipod, handdatorn, telefon etc.  Vem gör det? –Över 22 million Amerikaner äger iPods or MP3-spelare och ca 30% av dem har laddat ner en podcast. Detta är ca. 6 millioner människor. [Pew research]Pew research

26 markmedia.blogs.com Podcast – så går det till  Skaffa gratis programvaragratis programvara  Hitta ett program av intresse –SRSR –Ipodder.orgIpodder.org –Podcast.netPodcast.net –BBCBBC  Lägg in ”Feeden”  Lyssna

27 markmedia.blogs.com Sociala nätverk  Flickr Flickr –TagsTags –bloggrubrikerbloggrubriker –E-posta bilder till bloggE-posta bilder till blogg –Album på nätet –Teamen och taggande skapar nätverkTeamen och taggande skapar nätverk  Nils Nils

28 markmedia.blogs.com Nätverkände  Del.icio.us (Nätverkände bokmärken) Del.icio.us –MinaMina –TemanTeman


Ladda ner ppt "markmedia.blogs.com Internet, datorn och du."

Liknande presentationer


Google-annonser