Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Svensk tjänstesektor i industriell skala? Karl Wennberg, Ek. dr. Forskningsinstitutet Ratio & Handelshögskolan i Stockholm www.ratio.se Almedalen den 6.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Svensk tjänstesektor i industriell skala? Karl Wennberg, Ek. dr. Forskningsinstitutet Ratio & Handelshögskolan i Stockholm www.ratio.se Almedalen den 6."— Presentationens avskrift:

1 Svensk tjänstesektor i industriell skala? Karl Wennberg, Ek. dr. Forskningsinstitutet Ratio & Handelshögskolan i Stockholm Almedalen den 6 juli 2011

2 Agenda: 1. Sluta producera, börja tjäna! - Att ta tjänsteekonomin på allvar? 2. De geografiska aspekterna på tjänsteföretag - Ingen ”one size fits all” 3.Hur kan vi främja tillväxt i tjänstenäringar? - Se värdet i tjänsteinnovationer - Sätt stabila spelregler för marknaden som gynnar nya/små aktörer och inte bara globala tjänsteföretag - Många samhällsinstitutioner (banker, ALMI, högskolor) fortfarande anpassat för produktbolag

3 Ta tjänsteekonomin på allvar! Det finns en märklig tradition i Sverige, att betrakta industriarbete som det ekonomiskt mest värdefulla. I realiteten är det servicesektorn som driver ekonomisk tillväxt, i Sverige och globalt (över 75% av värdens BNP) 1.Storbolag “ompositionerar sig” från produktfokus till tjänstefokus (SKF, Ericsson) 1.Nya bolag, speciellt gaseller och globala exportörer, oftast tjänsteföretag (Klarna, Spotify, SoundCloud etc) (Ghani and Kharas 2010).

4 Sluta producera, börja tjäna! - Produktionsföretag ses oftast som mer ”riktiga", stabila, och i behov av finansiellt stöd  SAAB? - Paradox: Den stora majoriteten av alla företag är serviceföretag  Också ett könsperspektiv (Holmquist & Wennberg 2010) - "Regionala faktorer" påverkar uppkomsten av serviceföretag men inte high-tech företag (Hellerstedt & Wennberg 2010) --> Serviceföretag mer ”påverkbara” av externa influenser

5 © Imperial College Business School Nya tjänsteintensiva företag i Sverige? Källa: Hellerstedt & Wennberg (2010)

6 Relativ skillnad mellan entreprenörskap i storstäder och i glesbygd Stockholm – Sveriges tjänstemotor? Source: Sternberg, Bosma Acs (2008) Allt entreprenörskapTillväxtorienterat entreprenörskap

7 Hur växer tjänsteföretag? Källa: Delmar & Wennberg (2010) •Vi undersökte effekten av subjektiva jämförelser av förtjänst för tillväxt bland svenska kunskaps- intensiva serviceföretag (konsulter, arkitekter, etc):  Små företags tillväxtbeteende förändras över tid  Riktigt små företag växer enligt riskminimerande strategier. När de vuxit till 6-12 anställda och är 5-6 år gamla skiftar de beteende och blir mer risktagande  Efter 8 år, de fyra största företagen utgör 35% av jobbskapandet och 30% av all försäljning

8 Praktiska implikationer:  Såväl näringsliv som politik i Sverige saknar en tradition att se och utveckla affärer i tjänstesektorn jämfört med ex. UK & US - Exempel: Väldigt få franchising-företag i Sverige… (Shane, 2009)  Hur nå finansiering för att utveckla tjänster? -Svårare för tjänsteföretag att få finansiering (såväl lånefinansiering som externt kapital)  Näringsliv: Identifiera och underlätta service utveckling (skalbara affärsmodeller, snabb tillväxt, skydd för idéer)  Politiker: sätt stabila spelregler! Se upp för flaskhalsar! - Uppmuntra konkurrens och se upp för nya oligopol - Infrastruktur - Boendekostnader - Arbetsmarknad (Källa: Glaeser: “Triumph of the City”)


Ladda ner ppt "Svensk tjänstesektor i industriell skala? Karl Wennberg, Ek. dr. Forskningsinstitutet Ratio & Handelshögskolan i Stockholm www.ratio.se Almedalen den 6."

Liknande presentationer


Google-annonser