Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

IDROTT OCH HÄLSA De centrala begreppen Centralt innehåll Åk 4-6 Förberedelse för elever i IK-klassen.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "IDROTT OCH HÄLSA De centrala begreppen Centralt innehåll Åk 4-6 Förberedelse för elever i IK-klassen."— Presentationens avskrift:

1 IDROTT OCH HÄLSA De centrala begreppen Centralt innehåll Åk 4-6 Förberedelse för elever i IK-klassen

2 Innan och efter lektionen Omklädningsrum Byta om Vanliga kläder Idrottskläder Skor Samling Närvarokoll Aktivitet Samling Avslutning Duscha handduk, duschkräm. Nya underkläder Se eget papper, fylls i innan man börjar med Idrott och hälsa.

3 Organisationsbegrepp Station Grupp Lag Ta fram – plocka bort Samlas Sitt ned Stå still Lyssna Visa/instruera Kö stå/sitt på led Håll i bollen(tyst och håll den i handen) Kör/börja/start Stopp/stanna

4 Lägesbegrepp Mittemot Över Bakom Bredvid På Ut ur Går under Mellan I Framför Nära Går över Under In i Det finns lösa kort att träna med…..

5 Framåt Bakåt Sist i ledet Först i ledet UppåtNedåt

6 Gymnastikredskap Ringar Stor plint Voltkudde Bom Matta Lianer Tjockmatta Liten plint Bänk Ribbstol Rockring Kon Hopprep Ärtpåse

7 Gymnastikredskap Ringar Stor plint Voltkudde Bom Matta Lianer Tjockmatta Liten plint Bänk Ribbstol Rockring Kon Hopprep Ärtpåse

8 Bollspel Band (dela in lag) Innebandy mål (litet/stort) Innebandyklubba Innebandyboll Sarg En plan Linjer Basketkorg(mål) Basketbollar. Fotbollsmål(inne) fotbollar Volleybollnät Volleybollar Handbollsmål Handbollar

9 Bollar, rack och klubbor Badmintonrack Badmintonnät Brännbollsrack Tennisboll Bordtennisbord Bordtennisrack ”Pingis” Tennisrack Mjuk tennisboll Mjukboll

10 Lek, spel och idrott LekPåhittade spel Idrott T ex Bollspel Racketspel Brännboll Gymnastik Friidrott Längdskidor Skridskor Simning Vattenlek Orientering Dans Påhittade spel/lekar ReglerFair PlayHänsynSamarbete Teknik Skaderisker SamtalaUtvärdera/reflektera Vet du betydelsen av dessa verb Gå, springa, hoppa klättra, hänga, stödja, balansera, krypa, åla, rulla/rotera, kasta, fånga.

11 Musik, rörelse och dans TaktRytmKoordination Pardans Ringdans Linedance Lek till musikTräningsprogram

12 Hur kan de olika aktiviteterna gå till? Boll och racketsport Fotboll: Basket: Innebandy: Badminton: Pingis: Brännboll: Uteaktiviteter Åka pulka: Åka skridskor, spela bandy: Åka längdskidor: Friidrott Höjdhopp: Kulstötning: Längdhopp: Dans träningsprogram till musik Bugg: Zumba: Ringdans: OBS! detta är inte filmer som används i undervisningen utan bara för att man ska se vad som menas med aktiviteten.

13 Gymnastik Räck: Ringar: Plinthopp: Kullerbytta: Hjula: Stå på händer: Stå på huvud: OBS! detta är inte filmer som används i undervisningen utan bara för att man ska se vad som menas med aktiviteten.

14 Uppvärmning T ex jogga lugnt, gör olika rörelser med armar och ben Styrketräning med din kropp Stretching efter aktivitet – dra ut dina muskler OBS! detta är inte filmer som används i undervisningen utan bara för att man ska se vad som menas med aktiviteten.

15 Simning, säkerhet och nödsituationer 4-6 Bröstsim Ryggsim - bröstsim, vad är det? Bad, båt och is-vett (finns filmer för åk 1-4 på Cd-skiva hos Pernilla) Åk 5 se film från AV-media: ”Vattenvett” Livräddning (Livboj, Medvetandekontroll, fria luftvägar, larma, stabilt sidoläge) FlytaTrampa Vatten Dyka Vattenlek

16 Att orientera sig 4-6 kända marker Orientera sigKarta Karttecken/färger Passa kartanSkala Kompass TumgreppKontrollbeskrivning Start- Kontroll-mål Mycket bra filmer, se båda Pernilla har också material att jobba med......

17 Friluftsliv genomföra olika aktiviteter i natur och utemiljö med anpassning till olika förhållanden och till allemansrättens regler. Allemansrätten – inte störa inte förstöra. Arbetsområde i åk 5. Se film: Information på Naturvårdsverkets hemsida, finns på flera olika språk: Klä sig för att vara ute Lek Fika Samarbeta NATUR Grilla Eld Cykla Vandra Orientera Åka pulka Skridskor Skidor

18 Hälsa och träning åk 6 Samtal i grupp - Vad har vi tränat idag? -Vilka risker finns med fysisk aktivitet. Hur ska vi förebygga dem? / Åk 5 Uppvärmning Samarbete med Biologin (levnadsvanor, sömn, kost, träning mm) Åk 6 Hälsa = Fysisk, psykisk, socialt välmående Fysisk förmåga: Kondition Styrka Koordination Rörlighet Smidighet. Psykiskt: hur man mår, känner sig Socialt: samarbete, ta hänsyn mm Varför är det bra att träna/vara fysiskt aktiv? Film: AV-media: ”Det spelar roll- om man rör sig, om man äter, om man sover, vad man gör”.

19 Lokala pedagogiska planeringar i åk 4-6 Simning, säkerhet och nödsituationer åk 4-6 Friluftsliv åk 4-6 Att orientera sig åk 4-6 Rörelseaktiviteter ute och inne åk 4 Rörelseaktiviteter ute och inne åk 5 Kroppen åk 5 Rörelseaktiviteter ute och inne åk 6 Hälsa och levnadsvanor åk 6 Hälsa och träning åk 6


Ladda ner ppt "IDROTT OCH HÄLSA De centrala begreppen Centralt innehåll Åk 4-6 Förberedelse för elever i IK-klassen."

Liknande presentationer


Google-annonser