Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Bandvagn 206 Teori. • 1.Historik • 2.Mekanik • 3.Körning • 4. Lastning Teorins innehåll.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Bandvagn 206 Teori. • 1.Historik • 2.Mekanik • 3.Körning • 4. Lastning Teorins innehåll."— Presentationens avskrift:

1 Bandvagn 206 Teori

2 • 1.Historik • 2.Mekanik • 3.Körning • 4. Lastning Teorins innehåll

3 1. Historik

4

5 • Armén ser ett behov av en ersättare till BV202 (Volvo) • Nya krav på fordonet. (Transport i flyg och helikopter) • Volvo vs Hägglunds • Hägglunds: 24 Konstruktörer, 10 Testare, 30 Verkstadsingenjörer

6 • utvkl.timmar & 200 miljoner kronor • prototyper för testning av Armén ifrån Hägglunds. Kontraktet går till Hägglunds • Armén beställer 3500 ex • 1990 – Avveckling. Ersätts av BV 308

7 2. Mekanik

8 2.1 Motor

9 Motor

10 • Järn V6, Ford 2658E • Vätskekyld • Bensin (95 Okt) • 136 Hk (vid 5200rpm) • Max hastighet 50 km/h • Mycket gas, växlar vid höga varvtal • Pålitlig • Hög ljudvolym

11 2.2 Styrning & Vinklar

12 Styrning & Vinklar • Hydraul styrning • Midjestyrd • Fullt utslag - 4,5 varv • Trasig pump - 15 varv, extremt tungt • Ge inte rattutslag vid stillastående • Svängradie - ca 8m • Ingen risk för fällknivsverkan vid backning utan släp

13 Styrning & Vinklar XXXFILM PÅ MIDJESTYRNINGEN IN ACTIONXXX

14 Styrning & Vinklar

15

16 2.3 Växellådor

17 Växellådor • Daimler-Benz, Automatisk växellåda • Drivningsväxlar - 4 Fram/ Neutral/ 1 Bak (Inkl låsning vid 1,2,3) • Terrängväxlar - Högväxel/ Neutral/ Lågväxel • Normalkörning görs i Högväxel

18 Växellådor Typer av växellådor: • Automatisk växellåda – för framdrivningen av vagnen (finns i förarvagnen) • Fördelarväxellåda – för Hög/Neutral/Låg terrängväxel (finns i förarvagnen) • Drivväxellådor (FRAM+BAK) – för framdrivningen av vagnen (finns i fram+ bakvagnen)

19 Växellådor • Vid växling mellan Hög/Låg terrängväxel skall Neutral växel vara inlagd i Automatlådan och vagnen skall stå stilla. Exempel vid Hög/Låg växelskifte: • 1.Stanna • 2.Lägg i ”Neutral” i automatlådan. • 3.För spaken bakom sätet till Hög / Låg • 4.Lägg i ”D” i automatlådan.

20 Växellådor

21

22 • Ryckig växling innan varmkörd automatlåda, obehag för ovana • Bandvagnen får inte rulla bakåt utan inlagd växel • Vid växling mellan Hög / Lågväxel måste bandvagnen stå stilla • Svårt att föra Hög/ Lågväxel spaken i rätt läge för föraren, svår åtkomstvinkel • Bogsering måste ske i Neutralt läge i alla växellådor

23 3. Körning

24 3.1 Väg

25 Väg • Väg = högväxel • Gränsla vägspår • Försök undvik grov landsväg (stenar fast i bandet) • Små ”potthål” = kör över • Sladdrisk : – Vid körning utför – Vid kraftig svängning – Ojämn lastfördelning mellan fram- och bakvagn – Bandavslitning

26 Väg

27 3.1 Terräng

28 Terräng • Terräng = lågväxel • Undvik tät skog, kalhyggen eller stubbrikt område • Vid körning direkt över betydligt hinder = låg fart (alt backa) • Skaderisk : – Körning över hinder inom tät skog (slå emot träd) – Sopa till backspeglarna/ varningsbelysning i tät skog – Vältning – Bandavkrängning

29 Terräng

30

31 3.3 Backe (ned/upp)

32 Backe Vid körning nedför: – Kör rakt nedåt, inte i sidledes – Välj låg växel i automatlådan + lågväxel (samma som vid körning i uppförsbacke) *Fungerar som motorbroms. Alternativt spärra en växel. – Håll igen farten med färdbromsen redan från backens början – Gasa om du kanar, får tillbaka markgreppet

33 Backe Vid körning uppför: – Kör rakt uppåt, inte i sidledes – Välj låg växel i automatlåda + lågväxel *Alternativt spärra en växel. – Håll jämn fart – Börjar det slira, kör ”ormgång” uppåt

34 Backe

35 • Under körning uppför eller nedför bör vagnen inte växla ”upp”. En uppväxling förhindras genom att spärra en lämplig låg växel i automatlådan. • Bandvagnen får inte ”stalla” i uppförsbacke. Detta kan leda till att vagnen tappar grepp, kanar bakåt eller sidledes, och sedan slår runt

36 Backe XXXFILM PÅ RUNDSLAGNING I VINTERBACKEXXX

37 3.4 Våt terräng

38 Våt terräng Vid körning på Myr: • Inga stora rattutslag (banden skär då igenom ytlagren) • Kör inte i tidigare bandspår • En hand på ratten, en hand på växelspaken • Om vagnen börjar sjunka: – Stanna omedelbart – Välj backväxeln fort – Håll god fart och bra uppsikt bakåt

39 Våt terräng

40 Vid körning på Vatten: • Undvik vattenkörning & körning på isar • Bandvagnen flyter • Banden fungerar som skovlande framdrivare (T ex. som en gammal amerikansk ångbåt)

41 Våt terräng Åtgärder vid Vattenkörning: • Kontrollera bottenpluggarna, vattenpumpen, rutor • Lutningen på nedfarten till vattnet för inte överstiga 1:2,5 • Använd lägsta möjliga fart och växel • Under simning skall lågväxeln vara inlagd och växelväljaren på i ”D”. Håll ett högt varvtal

42 3.5 Vinter

43 Vinter • Snö är bra underlag för bandvagnen, tystare och bekvämare gång • Bra värme i vagnarna • Överdrag på fronten =bättre värmekapacitet och skyddar mot snö • Ökad sladdrisk • Mycket göms i snö • Snösprut och yr bakåt, tänkt på medtrafikanter

44 Vinter

45 4. Lastning

46 Lastning • Tung last skall förvaras i bakvagnen • Fördela lastvikten jämt Kontrollera att inget/ ingen: • Står mellan fram- och bakvagnen • Står bak på bakvagnen eller i dörrarna • Finns på förarhytten, motorhuven eller skidstället

47 Lastning

48 Summering Fördelar: • Pålitlig och gedigen konstruktion • Flyter • Bra transportförmåga • Kommer fram överallt

49 Summering Nackdelar: • Lång och stor • Kan uppträda ryckigt och sladdrigt för ovana • Hög ljudnivå

50 Avslut


Ladda ner ppt "Bandvagn 206 Teori. • 1.Historik • 2.Mekanik • 3.Körning • 4. Lastning Teorins innehåll."

Liknande presentationer


Google-annonser