Ladda ner presentationen
1
Bandvagn 206 Teori
2
Teorins innehåll 1.Historik 2.Mekanik 3.Körning 4. Lastning
3
1. Historik
5
Armén ser ett behov av en ersättare till BV202 (Volvo)
Nya krav på fordonet. (Transport i flyg och helikopter) Volvo vs Hägglunds Hägglunds: 24 Konstruktörer, 10 Testare, 30 Verkstadsingenjörer
6
600000 utvkl.timmar & 200 miljoner kronor
prototyper för testning av Armén ifrån Hägglunds. Kontraktet går till Hägglunds Armén beställer 3500 ex 1990 – Avveckling. Ersätts av BV 308
7
2. Mekanik
8
2.1 Motor
9
Motor
10
Motor Järn V6, Ford 2658E Vätskekyld Bensin (95 Okt)
136 Hk (vid 5200rpm) Max hastighet 50 km/h Mycket gas, växlar vid höga varvtal Pålitlig Hög ljudvolym
11
2.2 Styrning & Vinklar
12
Styrning & Vinklar Hydraul styrning Midjestyrd Fullt utslag - 4,5 varv
Trasig pump varv, extremt tungt Ge inte rattutslag vid stillastående Svängradie - ca 8m Ingen risk för fällknivsverkan vid backning utan släp
13
Styrning & Vinklar XXXFILM PÅ MIDJESTYRNINGEN IN ACTIONXXX
14
Styrning & Vinklar
15
Styrning & Vinklar
16
2.3 Växellådor
17
Växellådor Daimler-Benz, Automatisk växellåda
Drivningsväxlar - 4 Fram/ Neutral/ 1 Bak (Inkl låsning vid 1,2,3) Terrängväxlar - Högväxel/ Neutral/ Lågväxel Normalkörning görs i Högväxel
18
Växellådor Typer av växellådor:
Automatisk växellåda – för framdrivningen av vagnen (finns i förarvagnen) Fördelarväxellåda – för Hög/Neutral/Låg terrängväxel (finns i förarvagnen) Drivväxellådor (FRAM+BAK) – för framdrivningen av vagnen (finns i fram+ bakvagnen)
19
Växellådor Vid växling mellan Hög/Låg terrängväxel skall Neutral växel vara inlagd i Automatlådan och vagnen skall stå stilla. Exempel vid Hög/Låg växelskifte: 1.Stanna 2.Lägg i ”Neutral” i automatlådan. 3.För spaken bakom sätet till Hög / Låg 4.Lägg i ”D” i automatlådan.
20
Växellådor
21
Växellådor
22
Växellådor Ryckig växling innan varmkörd automatlåda, obehag för ovana
Bandvagnen får inte rulla bakåt utan inlagd växel Vid växling mellan Hög / Lågväxel måste bandvagnen stå stilla Svårt att föra Hög/ Lågväxel spaken i rätt läge för föraren, svår åtkomstvinkel Bogsering måste ske i Neutralt läge i alla växellådor
23
3. Körning
24
3.1 Väg
25
Väg Väg = högväxel Gränsla vägspår
Försök undvik grov landsväg (stenar fast i bandet) Små ”potthål” = kör över Sladdrisk : Vid körning utför Vid kraftig svängning Ojämn lastfördelning mellan fram- och bakvagn Bandavslitning
26
Väg
27
3.1 Terräng
28
Terräng Terräng = lågväxel
Undvik tät skog, kalhyggen eller stubbrikt område Vid körning direkt över betydligt hinder = låg fart (alt backa) Skaderisk : Körning över hinder inom tät skog (slå emot träd) Sopa till backspeglarna/ varningsbelysning i tät skog Vältning Bandavkrängning
29
Terräng
30
Terräng
31
3.3 Backe (ned/upp)
32
Backe Vid körning nedför: Kör rakt nedåt, inte i sidledes
Välj låg växel i automatlådan + lågväxel (samma som vid körning i uppförsbacke) *Fungerar som motorbroms. Alternativt spärra en växel. Håll igen farten med färdbromsen redan från backens början Gasa om du kanar, får tillbaka markgreppet
33
Backe Vid körning uppför: Kör rakt uppåt, inte i sidledes
Välj låg växel i automatlåda + lågväxel *Alternativt spärra en växel. Håll jämn fart Börjar det slira, kör ”ormgång” uppåt
34
Backe
35
Backe Under körning uppför eller nedför bör vagnen inte växla ”upp” En uppväxling förhindras genom att spärra en lämplig låg växel i automatlådan. Bandvagnen får inte ”stalla” i uppförsbacke. Detta kan leda till att vagnen tappar grepp, kanar bakåt eller sidledes, och sedan slår runt
36
Backe XXXFILM PÅ RUNDSLAGNING I VINTERBACKEXXX
37
3.4 Våt terräng
38
Våt terräng Vid körning på Myr:
Inga stora rattutslag (banden skär då igenom ytlagren) Kör inte i tidigare bandspår En hand på ratten, en hand på växelspaken Om vagnen börjar sjunka: Stanna omedelbart Välj backväxeln fort Håll god fart och bra uppsikt bakåt
39
Våt terräng
40
Våt terräng Vid körning på Vatten:
Undvik vattenkörning & körning på isar Bandvagnen flyter Banden fungerar som skovlande framdrivare (T ex. som en gammal amerikansk ångbåt)
41
Våt terräng Åtgärder vid Vattenkörning:
Kontrollera bottenpluggarna, vattenpumpen, rutor Lutningen på nedfarten till vattnet för inte överstiga 1:2,5 Använd lägsta möjliga fart och växel Under simning skall lågväxeln vara inlagd och växelväljaren på i ”D”. Håll ett högt varvtal
42
3.5 Vinter
43
Vinter Snö är bra underlag för bandvagnen, tystare och bekvämare gång
Bra värme i vagnarna Överdrag på fronten =bättre värmekapacitet och skyddar mot snö Ökad sladdrisk Mycket göms i snö Snösprut och yr bakåt, tänkt på medtrafikanter
44
Vinter
45
4. Lastning
46
Lastning Tung last skall förvaras i bakvagnen Fördela lastvikten jämt
Kontrollera att inget/ ingen: Står mellan fram- och bakvagnen Står bak på bakvagnen eller i dörrarna Finns på förarhytten, motorhuven eller skidstället
47
Lastning
48
Summering Fördelar: Pålitlig och gedigen konstruktion Flyter
Bra transportförmåga Kommer fram överallt
49
Summering Nackdelar: Lång och stor
Kan uppträda ryckigt och sladdrigt för ovana Hög ljudnivå
50
Avslut
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.