Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Bandvagn 206 Teori.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Bandvagn 206 Teori."— Presentationens avskrift:

1 Bandvagn 206 Teori

2 Teorins innehåll 1.Historik 2.Mekanik 3.Körning 4. Lastning

3 1. Historik

4

5 Armén ser ett behov av en ersättare till BV202 (Volvo)
Nya krav på fordonet. (Transport i flyg och helikopter) Volvo vs Hägglunds Hägglunds: 24 Konstruktörer, 10 Testare, 30 Verkstadsingenjörer

6 600000 utvkl.timmar & 200 miljoner kronor
prototyper för testning av Armén ifrån Hägglunds. Kontraktet går till Hägglunds Armén beställer 3500 ex 1990 – Avveckling. Ersätts av BV 308

7 2. Mekanik

8 2.1 Motor

9 Motor

10 Motor Järn V6, Ford 2658E Vätskekyld Bensin (95 Okt)
136 Hk (vid 5200rpm) Max hastighet 50 km/h Mycket gas, växlar vid höga varvtal Pålitlig Hög ljudvolym

11 2.2 Styrning & Vinklar

12 Styrning & Vinklar Hydraul styrning Midjestyrd Fullt utslag - 4,5 varv
Trasig pump varv, extremt tungt Ge inte rattutslag vid stillastående Svängradie - ca 8m Ingen risk för fällknivsverkan vid backning utan släp

13 Styrning & Vinklar XXXFILM PÅ MIDJESTYRNINGEN IN ACTIONXXX

14 Styrning & Vinklar

15 Styrning & Vinklar

16 2.3 Växellådor

17 Växellådor Daimler-Benz, Automatisk växellåda
Drivningsväxlar - 4 Fram/ Neutral/ 1 Bak (Inkl låsning vid 1,2,3) Terrängväxlar - Högväxel/ Neutral/ Lågväxel Normalkörning görs i Högväxel

18 Växellådor Typer av växellådor:
Automatisk växellåda – för framdrivningen av vagnen (finns i förarvagnen) Fördelarväxellåda – för Hög/Neutral/Låg terrängväxel (finns i förarvagnen) Drivväxellådor (FRAM+BAK) – för framdrivningen av vagnen (finns i fram+ bakvagnen)

19 Växellådor Vid växling mellan Hög/Låg terrängväxel skall Neutral växel vara inlagd i Automatlådan och vagnen skall stå stilla. Exempel vid Hög/Låg växelskifte: 1.Stanna 2.Lägg i ”Neutral” i automatlådan. 3.För spaken bakom sätet till Hög / Låg 4.Lägg i ”D” i automatlådan.

20 Växellådor

21 Växellådor

22 Växellådor Ryckig växling innan varmkörd automatlåda, obehag för ovana
Bandvagnen får inte rulla bakåt utan inlagd växel Vid växling mellan Hög / Lågväxel måste bandvagnen stå stilla Svårt att föra Hög/ Lågväxel spaken i rätt läge för föraren, svår åtkomstvinkel Bogsering måste ske i Neutralt läge i alla växellådor

23 3. Körning

24 3.1 Väg

25 Väg Väg = högväxel Gränsla vägspår
Försök undvik grov landsväg (stenar fast i bandet) Små ”potthål” = kör över Sladdrisk : Vid körning utför Vid kraftig svängning Ojämn lastfördelning mellan fram- och bakvagn Bandavslitning

26 Väg

27 3.1 Terräng

28 Terräng Terräng = lågväxel
Undvik tät skog, kalhyggen eller stubbrikt område Vid körning direkt över betydligt hinder = låg fart (alt backa) Skaderisk : Körning över hinder inom tät skog (slå emot träd) Sopa till backspeglarna/ varningsbelysning i tät skog Vältning Bandavkrängning

29 Terräng

30 Terräng

31 3.3 Backe (ned/upp)

32 Backe Vid körning nedför: Kör rakt nedåt, inte i sidledes
Välj låg växel i automatlådan + lågväxel (samma som vid körning i uppförsbacke) *Fungerar som motorbroms. Alternativt spärra en växel. Håll igen farten med färdbromsen redan från backens början Gasa om du kanar, får tillbaka markgreppet

33 Backe Vid körning uppför: Kör rakt uppåt, inte i sidledes
Välj låg växel i automatlåda + lågväxel *Alternativt spärra en växel. Håll jämn fart Börjar det slira, kör ”ormgång” uppåt

34 Backe

35 Backe Under körning uppför eller nedför bör vagnen inte växla ”upp” En uppväxling förhindras genom att spärra en lämplig låg växel i automatlådan. Bandvagnen får inte ”stalla” i uppförsbacke. Detta kan leda till att vagnen tappar grepp, kanar bakåt eller sidledes, och sedan slår runt

36 Backe XXXFILM PÅ RUNDSLAGNING I VINTERBACKEXXX

37 3.4 Våt terräng

38 Våt terräng Vid körning på Myr:
Inga stora rattutslag (banden skär då igenom ytlagren) Kör inte i tidigare bandspår En hand på ratten, en hand på växelspaken Om vagnen börjar sjunka: Stanna omedelbart Välj backväxeln fort Håll god fart och bra uppsikt bakåt

39 Våt terräng

40 Våt terräng Vid körning på Vatten:
Undvik vattenkörning & körning på isar Bandvagnen flyter Banden fungerar som skovlande framdrivare (T ex. som en gammal amerikansk ångbåt)

41 Våt terräng Åtgärder vid Vattenkörning:
Kontrollera bottenpluggarna, vattenpumpen, rutor Lutningen på nedfarten till vattnet för inte överstiga 1:2,5 Använd lägsta möjliga fart och växel Under simning skall lågväxeln vara inlagd och växelväljaren på i ”D”. Håll ett högt varvtal

42 3.5 Vinter

43 Vinter Snö är bra underlag för bandvagnen, tystare och bekvämare gång
Bra värme i vagnarna Överdrag på fronten =bättre värmekapacitet och skyddar mot snö Ökad sladdrisk Mycket göms i snö Snösprut och yr bakåt, tänkt på medtrafikanter

44 Vinter

45 4. Lastning

46 Lastning Tung last skall förvaras i bakvagnen Fördela lastvikten jämt
Kontrollera att inget/ ingen: Står mellan fram- och bakvagnen Står bak på bakvagnen eller i dörrarna Finns på förarhytten, motorhuven eller skidstället

47 Lastning

48 Summering Fördelar: Pålitlig och gedigen konstruktion Flyter
Bra transportförmåga Kommer fram överallt

49 Summering Nackdelar: Lång och stor
Kan uppträda ryckigt och sladdrigt för ovana Hög ljudnivå

50 Avslut


Ladda ner ppt "Bandvagn 206 Teori."

Liknande presentationer


Google-annonser